Topfondsen voor een goede portefeuille ?
TIP
Re: Topfondsen voor een goede portefeuille ?
Comgest Growth Europe EUR Dis
Nordea 1 - Global Climate and Environment Fund AP
Nordea 1 - Global Climate and Environment Fund AP
Bedoel je Nordea 1 - Global Climate and Environment Fund AP EUR (LU0994683356) ?
ja, lijkt me geen slechte.
Ok, de ter is niet zo laag als bij een tracker.
Ben toch ingestapt.
Ok, de ter is niet zo laag als bij een tracker.
Ben toch ingestapt.
Ik heb het Nordea fonds sinds een tijdje en zeer tevreden van. Resultaten zijn inderdaad goed.
Net als de hele filosofie van het fonds. Lijkt mij één van de betere fondsen op de markt.
Net als de hele filosofie van het fonds. Lijkt mij één van de betere fondsen op de markt.
Kan je deze fondsen ook voor kleine bedragen aankopen om zo gespreid in te stappen ?
Ik denk dat nu de minimum €2500 is bij MeDirect.
Ik denk dat nu de minimum €2500 is bij MeDirect.
Nee, €100.
"Idd, mijn 5 fondsen doen het jaar na jaar beter dan mijn 3 etf port."
@ Jhn
Mogen wij weten welke 5 fondsen dit zijn ?
@ Jhn
Mogen wij weten welke 5 fondsen dit zijn ?
Deze:
Jhn schreef: ↑31 december 2019, 09:02 Na heel wat zoekwerk en foute fondsen te hebben bezit, zijn dit mijn 5 fondsen die ik nu aanhoud.
Bekijk ze eens en doe er je voordeel mee.
Allemaal te koop bij MD.
Franklin US Opportunities A(acc)EUR
Fundsmith Equity Sicav R EUR Acc
Robeco Global Consumer Trends Eqs D €
Threadneedle (Lux) American 1E
Threadneedle (Lux) Eur Smlr Com 1E EUR
Intussen mooie lijst samengekregen met Jhn zijn top 5 erbij.
Deze nog eens bekijken en samenvatten en ook de lopende kosten mee bekijken.
Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR Koers €44 Kosten 1,16%
FLOSSBACH VS MULTI OPPORT. II RT CAP LU1038809395 Koers €149 Kosten 1,65%
Fidelity Global Technology A-Dis-EUR LU0099574567 Koers €29 Kosten 1,89% mediaan rendement van meer dan 15%
Skagen Global Koers €209 Kosten 1%
Comgest Growth Europe EUR Dis Koers €29 Kosten 1%
Nordea 1 - Global Climate and Environment Fund AP Koers €20 Kosten 1,8%
Franklin Biotechnology Discovery Fund koers €35 Kosten 1,8% mediaan rendement van meer dan 15%
Jhn top 5
Franklin US Opportunities A(acc)EUR Koers €17 Kosten 1,8%
Fundsmith Equity Sicav R EUR Acc Koers €39 Kosten 1,62% mediaan rendement van meer dan 15%
Robeco Global Consumer Trends Eqs D € Koers €190 Kosten 0,96% mediaan rendement van meer dan 15%
Tper hreadneedle (Lux) American 1E Koers €11 Kosten 1,67%
Threadneedle (Lux) Eur Smlr Com 1E EUR Koers €11 Kosten 1,72%
Vanguard Global Stock Index Fund Institutional Plus EUR Accumulation 0,11% lopende kosten.
Geen idee waar deze te verkijgen is ?
Deze nog eens bekijken en samenvatten en ook de lopende kosten mee bekijken.
Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR Koers €44 Kosten 1,16%
FLOSSBACH VS MULTI OPPORT. II RT CAP LU1038809395 Koers €149 Kosten 1,65%
Fidelity Global Technology A-Dis-EUR LU0099574567 Koers €29 Kosten 1,89% mediaan rendement van meer dan 15%
Skagen Global Koers €209 Kosten 1%
Comgest Growth Europe EUR Dis Koers €29 Kosten 1%
Nordea 1 - Global Climate and Environment Fund AP Koers €20 Kosten 1,8%
Franklin Biotechnology Discovery Fund koers €35 Kosten 1,8% mediaan rendement van meer dan 15%
Jhn top 5
Franklin US Opportunities A(acc)EUR Koers €17 Kosten 1,8%
Fundsmith Equity Sicav R EUR Acc Koers €39 Kosten 1,62% mediaan rendement van meer dan 15%
Robeco Global Consumer Trends Eqs D € Koers €190 Kosten 0,96% mediaan rendement van meer dan 15%
Tper hreadneedle (Lux) American 1E Koers €11 Kosten 1,67%
Threadneedle (Lux) Eur Smlr Com 1E EUR Koers €11 Kosten 1,72%
Vanguard Global Stock Index Fund Institutional Plus EUR Accumulation 0,11% lopende kosten.
Geen idee waar deze te verkijgen is ?
Het zou handig zijn moest iedereen de ISIN codes erbij vermelden

Hoeveel fondsen kan je best nemen om maandelijks te gaan aankopen nu ?
Enkele.
Als je meerdere fondsen kiest beleggen deze:
- ofwel "hetzelfde", en dan is 1 fonds voldoende.
- ofwel "verschillend", en dan zit je al snel dicht tegen een heel gespreide portefeuille met a) verschillende fondsmanagers die "aan elkaar verkopen" en b) toch de "markt" dekken - waarom zou je daar 1a2% per jaar aan de fondsmanagers geven als er fondsen zijn die dit doen voor jou aan een fractie (1/10) van de kost en belastingen.
Fondsen/sectoren/regio's/assetklassen selecteren gebaseerd op de resultaten uit het verleden is ....
Een paar jaar geleden is er hier op het forum een diepgaande discussie geweest over zo'n portefeuilles gebaseerd op fondsen die het "goed" gedaan hadden bij de vorige crash. Resultaat: voor eenzelfde risico hebben die portefeuilles duidelijk slechter gedaan dan de gelijkaardige (drawdown/volatiliteit) passieve portefeuille.
Als je in aktieve fondsen wil beleggen gok dan op 1 en hoop dat die beter zal presteren dan de markt. Op 10 jaar presteren ongeveer 1/10 van de fondsen beter dan de markt.
Het Vanguard institutional fonds is een indexfonds in het "traditioneel" kleedje: Minimum initial investment : €200,000,000 (sic). Soms kan je dit via je private banker kopen en betaal je hem een percentage of zo per jaar. Dit is een MSCI world fonds, je koopt dus makkelijke IWDA/SWRD.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Misschien een gratis abbo nemen op mijn portefeuille , en dan in het gogi overzicht staan de isins.
Estate Guru believer.