Topfondsen voor een goede portefeuille ?
TIP
Re: Topfondsen voor een goede portefeuille ?
Dat moet je niet erg vinden. De Bel20 is een zwakke beursindex. De Nederlandse AEX is een betere keuze.
Voorbeeld Argenta-Fund Belgische Aandelen
GROOTSTE EFFECTEN IN DE PORTEFEUILLE GEWICHT
UCB ORD 9,94 %
UMICORE ORD 5,82 %
LOTUS BAKERIES ORD 5,63 %
GALAPAGOS ORD 5,18 %
TESSENDERLO ORD 5,11 %
AHOLD DEL ORD 5,11 %
SOFINA ORD 4,83 %
KINEPOLIS GROUP ORD 4,43 %
SOLVAY ORD 4,05 %
MELEXIS (D) ORD 3,95 %
GROOTSTE EFFECTEN IN DE PORTEFEUILLE GEWICHT
UCB ORD 9,94 %
UMICORE ORD 5,82 %
LOTUS BAKERIES ORD 5,63 %
GALAPAGOS ORD 5,18 %
TESSENDERLO ORD 5,11 %
AHOLD DEL ORD 5,11 %
SOFINA ORD 4,83 %
KINEPOLIS GROUP ORD 4,43 %
SOLVAY ORD 4,05 %
MELEXIS (D) ORD 3,95 %
Lijst fondsen Belgische aandelen :
Value Square Equity Belgium
AXA B Fund Equity Belgium
C+F Belgian Growth (Capfi Delen Asset Management)
Rivertree Equity Belgium
NN (B) Invest Belgium
Belfius Equities B Belgium
BNP Paribas L1 Equity Belgium
Argenta Fund Belgische aandelen
DPAM Capital B Equities Belgium (Degroof Petercam)
KBC Equity Belgium
DPAM Invest B Equities Belgium (Degroof Petercam)
KBC Equity Flanders
Value Square Equity Belgium
AXA B Fund Equity Belgium
C+F Belgian Growth (Capfi Delen Asset Management)
Rivertree Equity Belgium
NN (B) Invest Belgium
Belfius Equities B Belgium
BNP Paribas L1 Equity Belgium
Argenta Fund Belgische aandelen
DPAM Capital B Equities Belgium (Degroof Petercam)
KBC Equity Belgium
DPAM Invest B Equities Belgium (Degroof Petercam)
KBC Equity Flanders
Voor de LANGE termijn zijn de meeste Belgische aandelen slecht.
(Vlak na de bodem zullen die door hun parabolische dalingen natuurlijk wel op korte termijn fors stijgen.)
Je moet maar gewoon eens in de database van Vectorvest kijken:
Betrouwbare goede bedrijven hebben bij Vectorvest een safety (RS) van hoger dan 1,20.
Die Belg daar die in Zwitserland fondsen beheert zei het zelf, dat hij nooit meer Belgische aandelen koopt.
Er zijn maar 3 Belgische aandelen met een Safety hoger dan 1,20.
1 daarvan zijn value is aan het achteruitgaan en begint te flirten met de 1,2 safety grens. Je mag er dus maar 2 bezitten.
Die enkele Belgische beurslievelingen (ex RS>1,2) die vroeger groeiers waren hebben een dramatische achteruitgang in Value en EPS en nog steeds denkt de kleine belegger dat dit nu nog groeiers zijn.
Er zijn ook maar 34 Europese aandelen (zonder scandinavie en zwitserland) met een safety hoger dan 1,2.
In Amerika zijn de aandelen met een sterke Earnings per share groei fenomenaal en dit zal na de recessie zo blijven.
In de Vectordatabase zijn er dan ook maar liefst 280 Amerikaanse aandelen met een Safety groter dan 1,2 en in Belgie maar 3!
(Vlak na de bodem zullen die door hun parabolische dalingen natuurlijk wel op korte termijn fors stijgen.)
Je moet maar gewoon eens in de database van Vectorvest kijken:
Betrouwbare goede bedrijven hebben bij Vectorvest een safety (RS) van hoger dan 1,20.
Die Belg daar die in Zwitserland fondsen beheert zei het zelf, dat hij nooit meer Belgische aandelen koopt.
Er zijn maar 3 Belgische aandelen met een Safety hoger dan 1,20.
1 daarvan zijn value is aan het achteruitgaan en begint te flirten met de 1,2 safety grens. Je mag er dus maar 2 bezitten.
Die enkele Belgische beurslievelingen (ex RS>1,2) die vroeger groeiers waren hebben een dramatische achteruitgang in Value en EPS en nog steeds denkt de kleine belegger dat dit nu nog groeiers zijn.
Er zijn ook maar 34 Europese aandelen (zonder scandinavie en zwitserland) met een safety hoger dan 1,2.
In Amerika zijn de aandelen met een sterke Earnings per share groei fenomenaal en dit zal na de recessie zo blijven.
In de Vectordatabase zijn er dan ook maar liefst 280 Amerikaanse aandelen met een Safety groter dan 1,2 en in Belgie maar 3!
Jij weet gewoon niet waarover je spreekt. Zoals steeds.
Zolang je onzin verkoopt over TA, is het onmogelijk om jouw beweringen te weerleggen. Gewoon omdat het niet mogelijk is te begrijpen wat je beweert.
Maar telkens als je over facts en figures begint, die dus te weerleggen zijn met objectieve data, is duidelijk dat je niets weet, en ook niets begrijpt.
Als je hier kijkt (ik heb er wat blanko's bijgezet omdat het misschien geblokkeerd wordt)
https :// www . multpl . com/s-p-500-earnings-growth
dan zie je dat jouw "fenomenale groei" van de Earnings Growth Rate van de S&P 500 tijdens en na de crisis van 2007-2008 gedurende 2 jaar negatief was, met een dieptepunt van -80%.
3! is 6. Of bedoel je gewoon 3 uitroepteken?In de Vectordatabase zijn er dan ook maar liefst 280 Amerikaanse aandelen met een Safety groter dan 1,2 en in Belgie maar 3!
Aangezien de US ongeveer 30 keer zoveel inwoners heeft als België, is het niet onlogisch dat ze veel meer bedrijven hebben, uiteraard ook absoluut en relatief veel grotere bedrijven, en dat ze dus in ABSOLUTE TERMEN, meer kwalitatieve bedrijven gaan hebben.
Nog een topfonds voor diegene die willen investeren in technologie:
Polar Capital Funds PLC - Polar Capital Global Technology Fund R Income IE00B433M743
Opgericht op 4/9/2009 - TER 1.63%
Dit fonds verslaat met gemak de IWDA sedert zijn oprichting:
Van 7/9/2009 tem 16/4/2020:
IWDA : x2.92 vs Polar Cap Global Technology x7.06
Dit fonds doet zelfs beter dan de MSCI World Information Technology NR index:
x7.06 vs x5.93 over dezelfde periode => duidelijk geen indexknuffelaar en zijn vergoeding waard tov de TER van 0.30% voor een tracker op de index
Zelfs tijdens de coronacrash toont het fonds zich veerkrachtig:
Maximum daling vanaf 19/2/2020:
Polar Cap Tech -27.8%
MSCI World information technology NR index -31.8%
IWDA -33.6%
Huidige stand (16/4) tov piek op 19/2/2020:
Polar Cap Tech -8.4%
MSCI World information technology NR index -14.8%
IWDA -19.6%
Het fonds is verkrijgbaar bij Medirect in pakketjes van 100€.
Polar Capital Funds PLC - Polar Capital Global Technology Fund R Income IE00B433M743
Opgericht op 4/9/2009 - TER 1.63%
Dit fonds verslaat met gemak de IWDA sedert zijn oprichting:
Van 7/9/2009 tem 16/4/2020:
IWDA : x2.92 vs Polar Cap Global Technology x7.06
Dit fonds doet zelfs beter dan de MSCI World Information Technology NR index:
x7.06 vs x5.93 over dezelfde periode => duidelijk geen indexknuffelaar en zijn vergoeding waard tov de TER van 0.30% voor een tracker op de index
Zelfs tijdens de coronacrash toont het fonds zich veerkrachtig:
Maximum daling vanaf 19/2/2020:
Polar Cap Tech -27.8%
MSCI World information technology NR index -31.8%
IWDA -33.6%
Huidige stand (16/4) tov piek op 19/2/2020:
Polar Cap Tech -8.4%
MSCI World information technology NR index -14.8%
IWDA -19.6%
Het fonds is verkrijgbaar bij Medirect in pakketjes van 100€.
Al die wereldtechnologiefondsen bevatten dezelfde namen: Alibaba, Microsoft, Apple, Alphabet, Facebook, Amazon, Tencent. Allemaal bedrijven uit de VS en China. Om eens wat anders te hebben heb ik een fonds van uitsluitend Europese technologieaandelen: JPMorgan Funds - Europe Dynamic Technologies Fund A (acc) - EUR LU0210532015. Geeft minder rendement maar is een welkome afwisseling.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Europese technologie-aandelen? Wat zijn dat dan? Telraamproducenten? :-) Ik weet niet wanneer en hoe de EU de bal gemist heeft op dit gebied, maar het is toch frappant hoe groot de verschillen met de US/China zijn.
Gespreid instappen is tegenwoordig moeilijk met die snelle stijgingen.
Ik heb een maand geleden via MeDirect belegd in 2 fondsen en wou deze maandelijks bijkopen maar deze staan inmiddels al +10%.
Die Polar Capital Funds PLC ga ik ook eens bekijken, het zijn tenslotte die grote namen die het zullen doen in de toekomst.
Ik stel me wel volgende vraag.
Wanneer je dat Polar fonds bekijkt loopt dat bijna gelijk met de MSCI World/Information Tech NR USD.
Kijk je echter naar het rendement is dit bij Polar veel hoger.
Hoe verklaar je dat ?
Ik heb een maand geleden via MeDirect belegd in 2 fondsen en wou deze maandelijks bijkopen maar deze staan inmiddels al +10%.
Die Polar Capital Funds PLC ga ik ook eens bekijken, het zijn tenslotte die grote namen die het zullen doen in de toekomst.
Ik stel me wel volgende vraag.
Wanneer je dat Polar fonds bekijkt loopt dat bijna gelijk met de MSCI World/Information Tech NR USD.
Kijk je echter naar het rendement is dit bij Polar veel hoger.
Hoe verklaar je dat ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pas op. Er zijn goede fondsen maar geen goede fondshuizen. Een fondshuis kan zowel fondsen hebben die zeer goed presteren als andere die het barslecht doen. Je moet echt alle fondsen binnen een categorie vergelijken om er het beste uit te pikken en niet afgaan op de naam van het fondshuis. Dat geldt zowel voor grote en bekende namen als voor kleine en minder bekende.
Polar en fundsmith aan te kopen via medirect? Ook andere kanalen?Bedankt
Ja, je kunt ze kopen bij MeDirect. Eenvoudig hier op te zoeken.
Flossbach von Storch Multi opportunities: goed trackrecord, en nu ook niet zwaar afgestraft
Sofina: ja, eigenlijk is dat een fonds, en die doen het vrijwel altijd goed
Berkshire: het enige wat me op dit moment zou tegenhouden is de hoge leeftijd van Buffet, maar ik denk dat de opvolging goed geregeld is
Wel verwacht ik nog een tweede dip, dus als je weinig geduld hebt, stapsgewijs instappen, anders nog een paar maand wachten.
Sofina: ja, eigenlijk is dat een fonds, en die doen het vrijwel altijd goed
Berkshire: het enige wat me op dit moment zou tegenhouden is de hoge leeftijd van Buffet, maar ik denk dat de opvolging goed geregeld is
Wel verwacht ik nog een tweede dip, dus als je weinig geduld hebt, stapsgewijs instappen, anders nog een paar maand wachten.