Topfondsen voor een goede portefeuille ?
TIP
Re: Topfondsen voor een goede portefeuille ?
De fondsleveranciers hebben verschillende trukken om hun fondsen beter te laten lijken:
- selectie van start en einddatum van de vergelijkingen
- selectie van de benchmark waarmee ze het fonds vergelijken
- keuze van het fonds waarmee ze vergelijken; er zijn dikwijls verschillende versies van het fonds met verschillende kosten en dus ook verschillend rendement.
- weglaten van de instapkosten, uitstapkosten alsook belastingen bij hun berekeningen.
Morningstar is een neutralere bron van informatie.
Zij classificeren het fonds als "Aandelen Wereldwijd Sector Technologie" en als index "MSCI World/Information Tech NR USD"
Hier is de jaar bij jaar vergelijking tussen het fonds, zijn categorie van gelijkaardige fondsen, en de passieve index van die categorie. Sommige jaren is het fonds in de top van de categorie, andere jaren niet, sommige jaren heeft het fonds de index verslagen, in 2019 bvb duidelijk niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Topfondsen voor een goede portefeuille ?
Buffett zelf zijn hypothese is dat zijn dood een koersval van 10% van BRK-B zal veroorzaken. Zelfs al is de opvolging goed geregeld, dat is de waarde die zijn inzichten en naam waard zijn. Dat veronderstelt hij toch dat de beleggers denken. Het is een tijdje geleden dat ik nog naar de opties van BRKB heb gekeken, maar er was daar vroeger in elk geval een risicopremie door de mogelijkheid van zijn plots overlijden.
Dat de man nu al zo'n hoge leeftijd haalt is werkelijk een mysterie. Hij propt zich elke dag vol met ongezond eten zoals steaks, cola en ijs. Hij heeft daarbij een zeer kieskeurige smaak: dat specifieke restaurant en dat specifieke merk. Dat eet hij nu al vele jaren elke dag opnieuw.