Trackers ?
TIP
Trackers ?
Zijn er nog mensen hier die zich bezighouden met trackers ?
Ik dacht van eventueel een Bel20 tracker aan te kopen.
Re: Trackers ?
karine schreef:Zijn er nog mensen hier die zich bezighouden met trackers ?
Ik volg de trackers. Vooral de Bel20 en de Dax.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Trackers ?
Met Trackers (of index ETF's) beleg je op een niet-bevooroordeelde manier. Meestal is dat een voordeel omdat we het er met (of ondanks) al onze kennis en kunde niet altijd zo goed van af brengen. Het kan op verschillende manieren fout lopen:
- bepaalde aandelen overwegen
- geen positie aanhouden van andere index componenten
- de positie verhogen na een koersdip (hopend op het herstel dat er niet komt)
- te vroeg winst nemen (vergeefs wachtend op de gelegenheid om goedkoop terug in te stappen)
- een aandeel in portefeuille houden dat uit de index verwijderd werd (vaak is daar een reden voor... Mobistar, Agfa-Gevaert, Dexia)
Heel soms verbeteren tracking fouten je resultaat. Bvb Suez niet in portefeuille of gedurende jaren D'Ieteren in portefeuille houden (dat opnieuw zijn rentree gemaakt heeft.)
- te vroeg winst nemen (vergeefs wachtend op de gelegenheid om goedkoop terug in te stappen)
- een aandeel in portefeuille houden dat uit de index verwijderd werd (vaak is daar een reden voor... Mobistar, Agfa-Gevaert, Dexia)
Heel soms verbeteren tracking fouten je resultaat. Bvb Suez niet in portefeuille of gedurende jaren D'Ieteren in portefeuille houden (dat opnieuw zijn rentree gemaakt heeft.)
daar komt nog bij dat telkens wij menen een aanpassing aan onze portefeuille te moeten doen we kosten en taksen betalen, zelf als we dividenden willen herbeleggen kosten&taksten. Je bent altijd 100 % belegd .Zwygymor schreef:Met Trackers (of index ETF's) beleg je op een niet-bevooroordeelde manier. Meestal is dat een voordeel omdat we het er met (of ondanks) al onze kennis en kunde niet altijd zo goed van af brengen. Het kan op verschillende manieren fout lopen:
Met een tracker (die geen dividend uitbetaald) gebeurt alles vanzelf , geen beslissingen te nemen, niets te volgen, geen forum te lezen en zeer lage kosten.
Totale Kosten zijn ook veel lager dan een klassiek beleggingsfonds.
Als je het rationeel bekijkt zijn trackers de beste keuze en kloppen ze 75% van de hobby beleggers en minstens 50% van de fondsen.
Ik gebruik ze voor beleggingen buiten Europa. Voor Europa denk ik dat ik het beter weet maar of dat ook zo is over langere termijn weet ik niet zo zeker.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Sommige trackers betalen wel dividend uit; vandaar dat er soms wordt gekozen voor ishares producten met een IE vooraan het nummer.
In Ierland is er immers op dergelijke producten geen heffing op dividend waardoor je maar juist in België taksen moet betalen.(dus geen dubbele heffing)
Voor mij zitten trackers en dergelijke ergens tussen aandelen en fondsen in; zowel naar risico als naar beheer dat je er moet insteken ?
In Ierland is er immers op dergelijke producten geen heffing op dividend waardoor je maar juist in België taksen moet betalen.(dus geen dubbele heffing)
Voor mij zitten trackers en dergelijke ergens tussen aandelen en fondsen in; zowel naar risico als naar beheer dat je er moet insteken ?
Zou het nog de moeite lonen met de koersstijgingen van de laatste maanden(Bel20 hoogste koers in 2 jaar) om nu trackers aan te kopen ?
Als je bijvoorbeeld deze grafiek:karine schreef:Zou het nog de moeite lonen met de koersstijgingen van de laatste maanden(Bel20 hoogste koers in 2 jaar) om nu trackers aan te kopen ?
http://www.morningstar.com/market-valua ... graph.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
op 5 jaar zet.
Zie je wel dat de huidige waarderingen "hoog" zijn.
Dus ik verwacht een rode 2e jaarhelft.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
bwa beurzen zijn al heel wat gestegen mijn inziens in vergelijking met de rente kan er nog 10% bij.
Tip Koop je trackers in shuifjes iedere maand een deeltje, dan kan je achteraf zeker niet alles op de top gekocht hebben.
Tip Koop je trackers in shuifjes iedere maand een deeltje, dan kan je achteraf zeker niet alles op de top gekocht hebben.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Ik veronderstel dat de makkelijkste manier om op verschillende momenten aan te kopen is via Binck bank of dergelijke ?
Of bestaan er andere manieren voor zoals bv iets als Keytrade fund plan en dan bv maandelijks instappen ?
Of bestaan er andere manieren voor zoals bv iets als Keytrade fund plan en dan bv maandelijks instappen ?
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
Is holding GBL geen beter alternatief voor de Bel20 tracker?
Ik dacht dat GBL over de jaren heen beter doet dan de Bel20 index?
Brugse Leeuw schreef:Is holding GBL geen beter alternatief voor de Bel20 tracker?
GBL is een degelijk aandeel. Klopt soms de Bel20 en soms niet , over langere periodes in het verleden dicht tegen rendement Bel20 aan. Op detijd kun je aandeel vergelijken met Benchmarkt en daar BEL20 kiezen.
GBL is een individueel aandeel en koersschommelingen/risico is groter dan de hele markt (Tracker)
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Meteen komt hier een nadeel van een tracker naar voor. Je moet dit kopen op de beurs met dus dezelfde kosten als bij aankoop van een (buitenlands) aandeel.
Koop je slechts een kleine positie, of doe je aan gespreide aankoop dan betaal je dus steeds kosten; ook bij winstnames komen er kosten.
Goed de beheerskosten zijn dan wel lager....ze selecteren daarbij nog eens niet actief dus als je bv BEL 20 neemt en daar zit een kneusje bij dan gaat hieraan ook geld verloren.
Bij een actief fonds heb je dit minder. Je hebt ook al een boel goeie actieve fondsen zonder instap/uitstap kosten waarop je zelfs kleine winstnames kunt doen of er geleidelijk instappen.
Voor mij zijn trackers dan ook maar OK om een algemene trend van een land of een sector een tijdje te kunnen volgen; maar dan moet je wel geluk hebben of een goeie glazen bol om tijdig op die trend mee te surfen en zeker om er tijdig uit te stappen/winst te nemen.
Een tussenvorm zijn de ssga-fondsen.
Koop je slechts een kleine positie, of doe je aan gespreide aankoop dan betaal je dus steeds kosten; ook bij winstnames komen er kosten.
Goed de beheerskosten zijn dan wel lager....ze selecteren daarbij nog eens niet actief dus als je bv BEL 20 neemt en daar zit een kneusje bij dan gaat hieraan ook geld verloren.
Bij een actief fonds heb je dit minder. Je hebt ook al een boel goeie actieve fondsen zonder instap/uitstap kosten waarop je zelfs kleine winstnames kunt doen of er geleidelijk instappen.
Voor mij zijn trackers dan ook maar OK om een algemene trend van een land of een sector een tijdje te kunnen volgen; maar dan moet je wel geluk hebben of een goeie glazen bol om tijdig op die trend mee te surfen en zeker om er tijdig uit te stappen/winst te nemen.
Een tussenvorm zijn de ssga-fondsen.
gespreide aankopen geeft inderdaad meer kosten, je deelaankopen moeten groot genoeg zijn om de kosten niet te hoog op te laten lopen.JulusCesar schreef:M
Bij een actief fonds heb je dit minder. J.
Dat van de kneusjes geldt in twee richtingen, je weet pas achteraf wat de kneusjes zullen zijn en je fondsbeheerder van een aktief fonds heeft maar eens extra veel kneusjes gekocht, hoger beheersloon, meer interne kosten fonds .
Minder dan 50% van de fondsen kan zijn index (en dus ook de trackers) kloppen.
Wat mij bij klassieke fondsen tegensteekt is de ondoorzichtige kostenstructuur, je koopt bij sommige brokers zonder instapkosten maar in de kleine letters staat dat de aanbrengende bank jaarlijks X % van het aangebrachte kapitaal krijgt als fee.
Er zullen zeker goede fondsen te vinden zijn maar dan moet je daar ook tijd in steken om ze te volgen
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Voor de zij die risico's niet schuwen is er nu misschien een instap moment voor de solar ETF : TAN (guggenheim solar)
First solar kon zijn verwachtingen niet waarmaken en het bedrijf sunedison dat infinity Waregem overnam krijgt er ook van langs.
Opgelet TAN is al behoorlijk gestegen het gaat hier om een correctie.
First solar kon zijn verwachtingen niet waarmaken en het bedrijf sunedison dat infinity Waregem overnam krijgt er ook van langs.
Opgelet TAN is al behoorlijk gestegen het gaat hier om een correctie.
-
RaVen
Beste,
Ook ik zou graag mijn eerste beleggingsstappen zetten d.m.v. een tracker aan te kopen.
Ik heb nog geen beleggingsrekening. Kan iemand mij adviseren bij welke site ik best eentje open?
Ik zou af en toe wat geld in die tracker willen steken met zo weinig mogelijk kosten eraan verbonden :-)
Graag had ik een tracker van de BEL20 die ook divident uitkeert. Tenzij dit financiëel niet interessant is?
Ik kan momenteel een jaar of 3 een beetje geld missen en zou graag mijn spaarboekje met zijn 2% verslagen ;-)
alvast hartelijk dank voor de informatie!
Ook ik zou graag mijn eerste beleggingsstappen zetten d.m.v. een tracker aan te kopen.
Ik heb nog geen beleggingsrekening. Kan iemand mij adviseren bij welke site ik best eentje open?
Ik zou af en toe wat geld in die tracker willen steken met zo weinig mogelijk kosten eraan verbonden :-)
Graag had ik een tracker van de BEL20 die ook divident uitkeert. Tenzij dit financiëel niet interessant is?
Ik kan momenteel een jaar of 3 een beetje geld missen en zou graag mijn spaarboekje met zijn 2% verslagen ;-)
alvast hartelijk dank voor de informatie!