trouwen voor of na aankoop huis?
TIP
trouwen voor of na aankoop huis?
hallo,
mijn vriendin en ik (feitelijk samenwonend) hebben een huis gekocht en de aankoopakte zal over 6 weken verleden worden. Nu vragen we ons af of we best voor of na het verlijden van de akte trouwen, en waarom precies?
We zouden trouwen onder het stelsel van scheiding van goederen en aanwinsten (behalve voor de gezinswoning die in het gemeenschappelijke vermogen zal gebracht worden).
Is er een nadeel als we pas na het verlijden van de aankoopakte zouden trouwen, en dus elk 50% van het huis in eigen vermogen hebben? Zou het zinvol zijn om dat huis later dan in het gemeenschappelijk vermogen te laten komen?
Ik weet dat indien we eerst zouden trouwen (met voorgenoemde huwelijkscontract), dat het huis automatisch in het gemeenschappelijk vermogen zou terechtkomen, en we daarom vanzelf elk 50% eigenaar zijn.
Ik heb al eens gehoord dat er minder notariskosten zijn als het huwelijk de aankoop voorafgaat, klopt dit? Andere redenen om eerst te huwen? Of maakt dit eigenlijk helemaal niks uit...
Alvast bedankt
mijn vriendin en ik (feitelijk samenwonend) hebben een huis gekocht en de aankoopakte zal over 6 weken verleden worden. Nu vragen we ons af of we best voor of na het verlijden van de akte trouwen, en waarom precies?
We zouden trouwen onder het stelsel van scheiding van goederen en aanwinsten (behalve voor de gezinswoning die in het gemeenschappelijke vermogen zal gebracht worden).
Is er een nadeel als we pas na het verlijden van de aankoopakte zouden trouwen, en dus elk 50% van het huis in eigen vermogen hebben? Zou het zinvol zijn om dat huis later dan in het gemeenschappelijk vermogen te laten komen?
Ik weet dat indien we eerst zouden trouwen (met voorgenoemde huwelijkscontract), dat het huis automatisch in het gemeenschappelijk vermogen zou terechtkomen, en we daarom vanzelf elk 50% eigenaar zijn.
Ik heb al eens gehoord dat er minder notariskosten zijn als het huwelijk de aankoop voorafgaat, klopt dit? Andere redenen om eerst te huwen? Of maakt dit eigenlijk helemaal niks uit...
Alvast bedankt
Re: trouwen voor of na aankoop huis?
Trouwen voor de akte komt te verlijden is het beste. Als je pas over een paar jaar zou trouwen moet je nog eens langs de notaris passeren, die rekent dan nog eens 500à600 euro kosten aan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ze trouwen met scheiding van goederen, dat kan volgens mij enkel via een notaris? Dus die kosten hebben ze toch?
Volgens mij is er geen verschil, maar vraag het je notaris? Enige verschil (maar kan je regelen), is als 1 van de 2 zou overlijden tussen de 2 aktes.
Volgens mij is er geen verschil, maar vraag het je notaris? Enige verschil (maar kan je regelen), is als 1 van de 2 zou overlijden tussen de 2 aktes.
Er is wel degelijk verschil. Het is duurder en de procedure is anders. Echter doordat je daar spreekt van scheiding van goederen en toch het huis in de gemeenschap te steken is daar een extra uitwerking voor nodig in het huwelijkscontract. Ik denk dat het in dit scenario geen verschil zal maken. Onze raad is gratis, maar niet altijd correct. De notaris zijn raad is ook gratis en wel correct. Dus vlug een afspraak maken en info inwinnen. Sowieso is alles achteraf ook nog te regelen, het zal geen honderden euro's schelen, dus moet je daarvoor nog vlug je kleed aantrekken?

Het is achteraf inderdaad ook nog te regelen, dat klopt. Maar reken daarbij wel op een bedrag van 500 à 600 euro. Dus een paar honderd euro.
Heb 2 koppels in mijn familie die dit meegemaakt hebben.
Zou kunnen kloppen, de notaris zei dat het duurder was. Heb het zekere voor het onzekere genomen en eerst contract ...