tweede woonst na schenking
TIP
tweede woonst na schenking
Beste mensen,
Ik zal gelijk met de deur in huis vallen.
Mijn ouders hebben een appartement aangekocht dat einde dit jaar zal opgeleverd worden.
Na wat overleg zouden zij dit appartement willen schenken aan mij.
Ze zouden het vruchtgebruik hebben, het verhuren en er binnen enkele jaren zelf in gaan wonen als ze wat ouder worden. Ikzelf de blote eigendom dus.
Betreffende de schenking zelf heb ik al info gekregen van de notaris, dus daar weet ik al ongeveer waar ik sta.
Ik vind het een zeer mooi gebaar, maar Ik vraag me nu wel af wat de invloed zal zijn op onder andere mijn personenbelastingen.
Zijn er nog andere "addertjes" waar ik rekening mee moet houden?
Anderzijds kan ik nooit beter investeren met het bedrag dat het me zou kosten aan schenking denk ik dan
Alvast bedankt voor jullie reactie
Mijn ouders hebben een appartement aangekocht dat einde dit jaar zal opgeleverd worden.
Ze zouden het vruchtgebruik hebben, het verhuren en er binnen enkele jaren zelf in gaan wonen als ze wat ouder worden. Ikzelf de blote eigendom dus.
Betreffende de schenking zelf heb ik al info gekregen van de notaris, dus daar weet ik al ongeveer waar ik sta.
Ik vind het een zeer mooi gebaar, maar Ik vraag me nu wel af wat de invloed zal zijn op onder andere mijn personenbelastingen.
Anderzijds kan ik nooit beter investeren met het bedrag dat het me zou kosten aan schenking denk ik dan

Re: tweede woonst na schenking
Tweede woonst? Je hebt er dus al 1?
Want mocht het je eerste zijn, vraag dan eens aan je notaris of je na de schenking nog verlaagde registratierechten kan krijgen (7 ipv 10 procent).
Want mocht het je eerste zijn, vraag dan eens aan je notaris of je na de schenking nog verlaagde registratierechten kan krijgen (7 ipv 10 procent).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heel simpel:DieterDM schreef: ↑5 oktober 2018, 20:35 Beste mensen,
Anderzijds kan ik nooit beter investeren met het bedrag dat het me zou kosten aan schenking denk ik dan![]()
Indien je al een eigen woning hebt:
Geen problemen, woonbonus blijft behouden. Jaar van lening is bepalend, naakte eigendom door schenking wordt niet aanzien als eigendom.
Indien je nog geen eigendom hebt:
wordt schenking aanzien al tweede eigendom:
verhoogde registratierechten: 10% ipv 7%
verlies woonbonus: +- 3000 € verlies op 10 jaar tijd
Hoef je niet te veel mee in te zitten; de verliezen zijn veel beperkter dan in mijn tijd

Betalen zij de schenkingskosten niet? Een eerste klein stuk is vrijgesteld. Kan me niet inbeelden dat zij jou zouden opzadelen met schenkingskosten zonder dit eerst met jou te overleggen ...
Personenbelasting dus enkel mogelijks verlies woonbonus als je NOG geen eigen huis hebt. verder geen problemen.
Ts gaat toch altijd woonbonus verliezen???
Idd, we hebben nu ins eigen huis met hypothecaire lening.
@Frederic
Ik heb idd voorgesteld om de schenkingsconstructie op mij te nemen. Ik vind dat nogal fair dat ik ze betaal.
Mijn idee is dat ik met het bedrag een “verzekering” koop waarvan ik de waarde binnen x aantal tijd min of meer ken en zeker van ben. Kortom, ik denk dat ik met die zet mijn “kapitaal” verhoog en er een zorg minder is, want ik hoef met successie of andere zooi geen rekening mee te houden ...
Spreek me gerust tegen als ik een denkfout maak.
Ook ben ik van mening dat ik van die pakweg 7k die het me nu kost, in pakweg 20j tijd, nooit geen €180.000 kan maken?
Klopt niet
De reglementering rond de beastingsaftrek wordt bepaald op 31/12 van het jaar van de lening. Het klopt inderdaad dat bij schenking van een volledige eigendom, dus vrucht en naakt het jaarlijkse extra belastingsvoordeel verloren gaat.
Dit is echter niet van toepassing als enkel de naakt wordt geschonken.
vb schenking naakt in 2016 en aankoop eigen woning 2016 => 31/12 jaar van lening reeds eigendom. Verlies woonbonus.
schenking 2014 aankoop eigen woning 2016 eveneens veries
aankoop 2016 eigen woning, schenking uitgesteld tot 2017: geen verlies woonbonus. Op je aangifte moet je jaarlijks nog altijd neen invullen!
De reglementering rond de beastingsaftrek wordt bepaald op 31/12 van het jaar van de lening. Het klopt inderdaad dat bij schenking van een volledige eigendom, dus vrucht en naakt het jaarlijkse extra belastingsvoordeel verloren gaat.
Dit is echter niet van toepassing als enkel de naakt wordt geschonken.
vb schenking naakt in 2016 en aankoop eigen woning 2016 => 31/12 jaar van lening reeds eigendom. Verlies woonbonus.
schenking 2014 aankoop eigen woning 2016 eveneens veries
aankoop 2016 eigen woning, schenking uitgesteld tot 2017: geen verlies woonbonus. Op je aangifte moet je jaarlijks nog altijd neen invullen!
Van verzekering waarover je spreekt heb ik niet zoveel kennis. Zorg gewoon dat de akte van schenking later ligt dat 31/12 van het jaar dat je de akte van je lening voor je eigen huis hebt geschreven.DieterDM schreef: ↑6 oktober 2018, 13:36Idd, we hebben nu ins eigen huis met hypothecaire lening.
@Frederic
Ik heb idd voorgesteld om de schenkingsconstructie op mij te nemen. Ik vind dat nogal fair dat ik ze betaal.
Mijn idee is dat ik met het bedrag een “verzekering” koop waarvan ik de waarde binnen x aantal tijd min of meer ken en zeker van ben. Kortom, ik denk dat ik met die zet mijn “kapitaal” verhoog en er een zorg minder is, want ik hoef met successie of andere zooi geen rekening mee te houden ...
Spreek me gerust tegen als ik een denkfout maak.
Ook ben ik van mening dat ik van die pakweg 7k die het me nu kost, in pakweg 20j tijd, nooit geen €180.000 kan maken?
Als je niet verhuist dan zal er geen probleem opduiken, waar je wel mee moet opletten is dat wanneer je een nieuwe lening zou nemen voor het verstrijken van de 10-jarige woonbonus en je beslist deze in te brengen, de voorwaarde van enige woning vervalt. Echter doordat je voldoende aftrek hebt momenteel van je huidig krediet zal dit niet van toepassing zijn. Let ook op mocht je veranderen van bank met je huidige lening en je neemt nieuwe kredieten. Dan ook weer is de voorwaarde weg. Doordat de nieuwe kredieten dan later vallen dan het jaar van schenking, wordt het geschonken goed aanzien als extra woning.
Conclusie: als je alles houdt zoals het nu is, je koopt niets nieuws totdat de woonbonus op is (binnen 10 jaar) dan heb je in je personenbelasting nooit geen miserie.
Koop je dan uiteindelijk wel iets nieuws moet je 10% rr betalen ipv 7%; dit geldt natuurlijk allemaal maar op jouw deel en niet op dat van je partner. Deze kan we nog van alle voordelen blijven genieten (7%; woonbonus)
Ik zou niet twijfelen voor 7k, wat is 7k en als je nog 7k hebt steek dat dan in die verzekering.