twijfel om nog te starten met beleggen wegens leeftijd
TIP
Re: twijfel om nog te starten met beleggen wegens leeftijd
Als je nu al 1900/maand nodig hebt, ga je eens op rust daar niet meer mee toekomen.frisseharry schreef: ↑12 juli 2020, 17:14 Bedankt allemaal om mee te denken.
Misschien toch kiezen voor de gemoedsrust.
Dat fonds bij de ing is 3 % instapkost.
Hoe maak ik het best een berekening wat ik zoal nodig heb om voor 12 jaar rond te komen.
Dit als mijn vrouw volledig stopt met werken en geen bijdrage zou trekken.
Dus dan pas op haar 67 recht op pensioen.
Een mens kan dat toch moeilijk inschatten als we niet weten wat er allemaal zal opslaan in de komende tijden.
Denk aan gas en elec, boodschappen ed
Ik denk dat wij anders zeker goed kunnen leven met samen 2000 euro
Boodschappen doen wij meestal in Frankrijk dit is stukken goedkoper.
Ik schreef eens een jaar onze uitgaven op en dacht dat ik toen rond de 1900 euro per maand zat.
Het opvullen van je vrije tijd kost ook wel wat centen, vergis je niet..
Maar er vallen ook veel werkgerelateerde kosten weg.
Die zijn moeilijk te vermijden.
Kosten van een hobby bepaal je zelf en zijn, indien nodig, ook gemakkelijk te verlagen of te vermijden.
Ik leef in elk geval goedkoper dan toen ik nog uit ging werken.
Heb nu bv. alle dagen vakantie. Moet ik al geen geld meer uitgeven aan een betaalde vakantie van een paar weken om de werkstress te compenseren.
Tijd genoeg om nu eigen tuin en moestuin te onderhouden en uit te breiden. Te gaan winkelen waar er aanbiedingen zijn of op ogenblikken dat er aanbiedingen zijn. Dit zonder tijdsdruk dus tijd genoeg om het op een goedkopere manier te doen. Enz.
Die zijn moeilijk te vermijden.
Kosten van een hobby bepaal je zelf en zijn, indien nodig, ook gemakkelijk te verlagen of te vermijden.
Ik leef in elk geval goedkoper dan toen ik nog uit ging werken.
Heb nu bv. alle dagen vakantie. Moet ik al geen geld meer uitgeven aan een betaalde vakantie van een paar weken om de werkstress te compenseren.
Tijd genoeg om nu eigen tuin en moestuin te onderhouden en uit te breiden. Te gaan winkelen waar er aanbiedingen zijn of op ogenblikken dat er aanbiedingen zijn. Dit zonder tijdsdruk dus tijd genoeg om het op een goedkopere manier te doen. Enz.
-
anonymous9
Misschien is hij nog maar 56? Dat klopt dan niet met het beeld dat hij hier geeft.Jefdewit schreef: ↑14 juli 2020, 11:42Hier mis ik waarschijnlijk iets.frisseharry schreef: ↑11 juli 2020, 21:22 Ook nog vermelden binnen 4 jaar komt pensioensparen vrij zo'n 25K
Als je pensioensparen pas over 4 jaar vrij komt ben je er maar 6 jaar geleden mee begonnen?
Hoe geraak je dan met de beperkte inleg van pensioensparen aan 25.000 €?
Of misschien is hij 61 en denkt hij dat hij er maar aan kan op zijn 65e? Dat is dan onterecht.
Als je TS volgt lees je dit ..MoreOrLess schreef: ↑14 juli 2020, 14:55Misschien is hij nog maar 56? Dat klopt dan niet met het beeld dat hij hier geeft.
Of misschien is hij 61 en denkt hij dat hij er maar aan kan op zijn 65e? Dat is dan onterecht.
""" Eind dit jaar mag ik van mijn welverdiende rust genieten na 44 dienstjaren. Ikzelf ben dan 61 mijn vrouw 51.""
Het kan zeer nuttig om je pensioensparen te laten doorlopen tot het maximum van 65 jaar.
Indien je jaarlijks nog het maximum mag/kan/wil storten kan je op die storting -via de belastingsteruggave- een extra rendement halen van 30% op 4,3,2 en 1 jaar. Ik ken geen belegging die vandaag dit rendement geeft.
Indien je jaarlijks nog het maximum mag/kan/wil storten kan je op die storting -via de belastingsteruggave- een extra rendement halen van 30% op 4,3,2 en 1 jaar. Ik ken geen belegging die vandaag dit rendement geeft.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Inderdaad. Dat doe ik ook.B7H4long schreef: ↑14 juli 2020, 15:07 Het kan zeer nuttig om je pensioensparen te laten doorlopen tot het maximum van 65 jaar.
Idem voor fiscaal lange termijn sparen.
Louter uit oogpunt van rendement, max. fiscaal voordeel en omdat ik het niet nodig heb.
Maar dat is dan een vrijwillige beslissing en iets anders dan dat het pas over 4 jaar vrij komt.
Indien noodwendig kan je er steeds vrij over beschikken zonder boete.
Als het ware een spaarrekening met uitermate hoog, onbelast, rendement.
Vanaf je zestigste is het vrij en onbelast maar je kan nog vier jaar, zoals je stelt, doorstorten tegen max. rendement.
Dacht overigens dat je in het jaar dat je 65 wordt niet meer kan bijstorten.
Vandaar juist mijn bijkomende vraag.
Als het over 4 jaar beschikbaar komt kan het al niet over zijn echtgenote gaan want die is dan nog geen zestig.
Als hij vorig jaar al zestig was en het komt nu pas over 4 jaar beschikbaar heeft hij logisch gezien nog maar max. 6 jaar aan pensioensparen gedaan en moet hij nog vier jaar doen om aan het minimum van 10 jaar te komen.
Maar dat klopt dan weer niet met het netto gespaarde bedrag van 25.000 euro.
Daarvoor is de max. toegestane inleg te beperkt en ik ken geen enkele pensioenspaarverzekering die op 10 jaar dat rendement haalt en het zou me verwonderen als een pensioenspaarfonds dat rendement op slechts 6 jaar zou halen.
-
anonymous9
En vandaar dat ik schreef dat de TS zich misschien vergist en denkt dat hij pas op zijn 65e aan het geld in dat pensioensparen kan. Hij is 61 en zegt dat hij er nog 4 jaar op moet wachten.
Tja, hopelijk was frisseharry weer niet de zoveelste eendagsvlieg en laat hij alsnog zijn licht schijnen op zijn eigen zaak.
Anders zal het een mysterie blijven.
Ik sta nochtans open voor alle antwoorden van TS.
Anders zal het een mysterie blijven.
Ik sta nochtans open voor alle antwoorden van TS.
Zeer juist, en de storting in het jaar dat je 60 wordt, doen na je verjaardag.B7H4long schreef: ↑14 juli 2020, 15:07 Het kan zeer nuttig om je pensioensparen te laten doorlopen tot het maximum van 65 jaar.
Dat is ook mijn visie.Ik zit ook in een situatie van alleenstaande.Ik heb zoveel gespaard dat ik het niet meer op krijg.Staat bij mij ook op spaarboek en slaap gerust.Moet wel zeggen dat ik gans mijn leven nog duizenden euro,s per maand op mijn rekening krijg.ludo schreef: ↑11 juli 2020, 23:16 Je hebt het goed,en komt niets tekort.
Je zegt met weinig tevreden te zijn, waarom zou je dan nog risico lopen om alles in fondsen te steken, waar je na x jaar de uitkomst niet van kan voorspellen.
Keep it simpel, en investeer in je gemoedsrust,, ook al brengt het niets op,( je hebt het toch niet vandoen die rente) zet het op een spaarboek of termijn.
Alleen de bank zit achter mijn vodden om te beleggen in risicovolle dingen.
Inderdaad de bank wint altijd en het risico komt de belegger toe 
Nu maak je me wel nieuwsgierig.
Zo'n goede risicoloze beleggingen gedaan?
Onroerend goed verworven met hoge huurinkomsten en stabiele huurder(s)?
En als die nu allemaal op een spaarboek staan moet dat, met de huidige rente, toch een enorm bedrag zijn om de zekerheid te bieden dat je gans je leven (of ben je al heel oud?) maandelijks nog duizenden euro's krijgt uitgekeerd?
-
anonymous9
Buitenlandse pensioenen? Of pensioenen van de NMBS? Pensioenen van hoge functionarissen bij het gerecht? Pensioenen van parlementsleden?