Uitbetaling getrouwheidspremie
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Uitbetaling getrouwheidspremie
heeft er al iemand intresten ontvangen van Record?
Belfius ok maar record nog niets ontvangen.
Belfius ok maar record nog niets ontvangen.
-
scootzoo77
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik snap het:
saldo op spaarrekening bvb 5000€
Ik zet op 1-2-13 1000€ op de spaarrekening,
op 12-12-2013 haal ik 2000€ van de rekening,
dwz geen intresten nu.
saldo op spaarrekening bvb 5000€
Ik zet op 1-2-13 1000€ op de spaarrekening,
op 12-12-2013 haal ik 2000€ van de rekening,
dwz geen intresten nu.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Mij lijkt het toch onmogelijk om geen getrouwheidspremie te ontvangen op 1/4/2014 voor geld dat er al jaren onaangeroerd staat?Maarten schreef: Het kan goed zijn dat je geld er al jaren op staat, dat maakt hoegenaamd niet uit.
Sowieso zou hij intresten moeten gekregen hebben op 1/1/2013 die dan op 1/4/2014 op hun beurt getrouwheid opbrengen?
Of zie ik iets over het hoofd?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
anonymous
ja, intrest die uitbetaald is geweest op 1/1/2013 heeft er op 1/1/2014 exact 1 jaar opgestaan en zullen dan opzich ook rente uitbetaald hebben gekregen. Je krijgt nu rente uitbetaald op geld dat er tussen 2/1/2013 en 1/4/2013 is opgekomen (valuta datum), of voor geld waarvoor er tussen deze 2 periodes een nieuwe getrouwheidsperiode gestart is geweest.
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Heel dit gedoe waar niemand nog goed aan uit kan, dit is toch te gek om los te lopen. Op den duur kan niemand nog zijn intresten berekenen. Waarom gaat niemand in tegen deze ingewikkelde manier van intrestberekening ? Zie je oudere mensen al hun intresten controleren ?
Oudere mensen.....jonge mensen ook niet.
Er gingen teveel klanten van grootbanken naar kleinere banken. Om dit aftestraffen heeft D.Reyders samen met de grootbanken dit opgezet. Niemand kan nog iets berekenen....dat was de bedoeling.
Ik heb bij rabo toch een (voor een werkman) grote som staan al 5 jaar.....sep 2013 de eerste gp ontvangen. Dan op 1/1/2014 weer en nu niets meer???dan kan NIET. Al is het maar 1 euro.
Er gingen teveel klanten van grootbanken naar kleinere banken. Om dit aftestraffen heeft D.Reyders samen met de grootbanken dit opgezet. Niemand kan nog iets berekenen....dat was de bedoeling.
Ik heb bij rabo toch een (voor een werkman) grote som staan al 5 jaar.....sep 2013 de eerste gp ontvangen. Dan op 1/1/2014 weer en nu niets meer???dan kan NIET. Al is het maar 1 euro.
-
anonymous
Pol, nogmaals: Dit kan wel.pol schreef:Oudere mensen.....jonge mensen ook niet.
Maar alles hangt ervanaf WANNEER je het geld erop gezet hebt. Als er geen getrouwheidsperiode beëindigd is tussen 2/1 en 1/4 dan krijg je niets uitbetaald nu.
Als je 5 jaar geleden geld hebt geplaatst ergens tussen 2/7 en 1/9 dan klopt het plaatje:
* Tussen juli en september verliep je getrouwheidsperiode, en kreeg je de rente uitbetaald op 1/9/2013
* De vorige uitbetalingen gebeurden vroeger op 1/1, dus je kreeg daarop rente uitbetaald op 1/1/2014
* Als er tussentijds geen extra stortingen waren, kan het dus kloppen dat je nu niks uitbetaald kreeg.
Als je het exact wil weten, dan ga je naar de website van rabobank, je logt in, en kijkt je renteoverzicht na. Daar kan je perfect zien welke som op welke datum aan een nieuwe periode begon/begint en tegen welke rentevoeten.
Geen tussentijdse storting gedaan.....dat zal het zijn. Bedankt voor je heldere uitleg.
Maar ik blijf erbij.....99% van de spaarders snap hier geen bal van. SPAARGIDS aub help ons een beetje. Ben een van de eerste spaargidser geweest, nu kan ik niet meer volgen.
Maar ik blijf erbij.....99% van de spaarders snap hier geen bal van. SPAARGIDS aub help ons een beetje. Ben een van de eerste spaargidser geweest, nu kan ik niet meer volgen.
Interessant om te lezen:
http://www.rabobank.be/nl/blog/blogpost ... aling.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rabobank.be/nl/blog/blogpost ... aling.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo moeilijk is dit toch allemaal niet om te snappen????
Geld dat 12 maand op de rekening staat vanaf de storting heeft recht op een getrouwheidspremie. Vroeger kreeg je dat de eerstvolgende 1 januari; nu krijg je dat de eerstvolgende 1 april, 1 juli, 1 oktober of 1 januari
Geld dat 12 maand op de rekening staat vanaf de storting heeft recht op een getrouwheidspremie. Vroeger kreeg je dat de eerstvolgende 1 januari; nu krijg je dat de eerstvolgende 1 april, 1 juli, 1 oktober of 1 januari
Niet zo eenvoudig lukske,ik heb al 5jaar +40.000 euro staan.....en nu krijg ik niks.Lukske schreef:Zo moeilijk is dit toch allemaal niet om te snappen????
-
pattataolivia
- Sr. Member

Het huidige systeem is zeer eenvoudig, iedereen kan zelf zijn premies berekenen mits naleving van de basisregels:
-De premie is verworven na 12 maanden, volgens de rente bij storting
-Na 12 maanden begint, voor eenzelfde bedrag automatisch een nieuwe premie opbouw te lopen, voor de dan geldende rente
Indien men geld zou afhalen, gaat die eerst van de laatste premie in opbouw. Wanneer men al recentste stortingen twee maal 1000 € stortte en men nu 1500€ zou afhalen, dan gaat de laatste storting volledig teniet, de voorlaatste loopt nog voor slechts 500€.
Zodoende is het bedrag aan "premies in opbouw" altijd gelijk aan het bedrag dat op de rekening staat. Hieruit is de onjuiste volkswijsheid ontstaan dat de premie gelijk is aan een rente op de laagste stand van het jaar. Dat klopt uiteraard niet.
Allemaal zeer gemakkelijk uit te rekenen in excel. Het enige wat men moet weten:
- data van de stortingen, de dan geldende premies en de premies bij nieuwe opbouw
- Toepassing van de vroeger geldende januari regel
-De premie is verworven na 12 maanden, volgens de rente bij storting
-Na 12 maanden begint, voor eenzelfde bedrag automatisch een nieuwe premie opbouw te lopen, voor de dan geldende rente
Indien men geld zou afhalen, gaat die eerst van de laatste premie in opbouw. Wanneer men al recentste stortingen twee maal 1000 € stortte en men nu 1500€ zou afhalen, dan gaat de laatste storting volledig teniet, de voorlaatste loopt nog voor slechts 500€.
Zodoende is het bedrag aan "premies in opbouw" altijd gelijk aan het bedrag dat op de rekening staat. Hieruit is de onjuiste volkswijsheid ontstaan dat de premie gelijk is aan een rente op de laagste stand van het jaar. Dat klopt uiteraard niet.
Allemaal zeer gemakkelijk uit te rekenen in excel. Het enige wat men moet weten:
- data van de stortingen, de dan geldende premies en de premies bij nieuwe opbouw
- Toepassing van de vroeger geldende januari regel
'United in diversity' - E.U.
Eigenlijk is het niet zo moeilijk om te begrijpen, wel om te "berekenen".
Heb je een bedrag op je spaarrekening gestort:
- tussen januari jaar X en april jaar X, dan krijg je voor dat bedrag april jaar X+1 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
- tussen april jaar X en juli jaar X, dan krijg je voor dat bedrag juli jaar X+1 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
- tussen juli jaar X en oktober jaar X, dan krijg je voor dat bedrag oktober jaar X+1 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
- tussen oktober jaar X en januari jaar X+1, dan krijg je voor dat bedrag januari jaar X+2 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
Je basisinterest wordt per dag dat het op je rekening staat berekent en wordt altijd in januari gestort.
Vb. Stel januari 2010 rekening 0,5% basis en 1% getrouwheid. In januari 2011 zakt de rente en wordt het 0,5% basis en 0,1% getrouwheid.
Je stort 1000 euro op februari 2010, 2000 euro mei 2010, 3000 euro augustus 2010 en 4000 euro december 2010 op je rekening.
- In januari 2011 krijg je basisinterest van de 1000 euro (ongeveer 11 maanden(is ongeveer 341 dagen) op de rekening, dus (1000 x 0,5)/100 x 341/365 = 4,67 euro basisinterest. Voor de 2000 euro wordt dit ook zo berekend, maar dan voor 8 maanden. De basisinterest is het enige wat je in januari 2011 krijgt.
- In april 2011 krijg je je getrouwheidspremie op de 1000 euro (deze staat er 1 jaar op). Hier krijg je dus 10 euro van. Aangezien de getrouwheidsrente op januari 2011 gezakt is naar 0,1%, loopt je 1000 euro sinds februari 2011 aan het nieuwe percentage,namelijk 0,1%. In april 2012 krijg je dus je getrouwheidsrente op de 1000 euro van 1 euro uitbetaald
- in juli 2011 wordt de getrouwheidspremie op de 2000 euro uitbetaald. Niets anders
Heb je een bedrag op je spaarrekening gestort:
- tussen januari jaar X en april jaar X, dan krijg je voor dat bedrag april jaar X+1 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
- tussen april jaar X en juli jaar X, dan krijg je voor dat bedrag juli jaar X+1 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
- tussen juli jaar X en oktober jaar X, dan krijg je voor dat bedrag oktober jaar X+1 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
- tussen oktober jaar X en januari jaar X+1, dan krijg je voor dat bedrag januari jaar X+2 je getrouwheidspremie gestort. Je getrouwheidspremie start dan opnieuw voor een jaar maar aan het % dat op dat moment geldt.
Je basisinterest wordt per dag dat het op je rekening staat berekent en wordt altijd in januari gestort.
Vb. Stel januari 2010 rekening 0,5% basis en 1% getrouwheid. In januari 2011 zakt de rente en wordt het 0,5% basis en 0,1% getrouwheid.
Je stort 1000 euro op februari 2010, 2000 euro mei 2010, 3000 euro augustus 2010 en 4000 euro december 2010 op je rekening.
- In januari 2011 krijg je basisinterest van de 1000 euro (ongeveer 11 maanden(is ongeveer 341 dagen) op de rekening, dus (1000 x 0,5)/100 x 341/365 = 4,67 euro basisinterest. Voor de 2000 euro wordt dit ook zo berekend, maar dan voor 8 maanden. De basisinterest is het enige wat je in januari 2011 krijgt.
- In april 2011 krijg je je getrouwheidspremie op de 1000 euro (deze staat er 1 jaar op). Hier krijg je dus 10 euro van. Aangezien de getrouwheidsrente op januari 2011 gezakt is naar 0,1%, loopt je 1000 euro sinds februari 2011 aan het nieuwe percentage,namelijk 0,1%. In april 2012 krijg je dus je getrouwheidsrente op de 1000 euro van 1 euro uitbetaald
- in juli 2011 wordt de getrouwheidspremie op de 2000 euro uitbetaald. Niets anders
Pfffffffffffffffffffffff pffffffffffffffffffffffffffffff
pol schreef:Niet zo eenvoudig lukske,ik heb al 5jaar +40.000 euro staan.....en nu krijg ik niks.Lukske schreef:Zo moeilijk is dit toch allemaal niet om te snappen????
Het is te zien op welke datum je die storing hebt gedaan. Dat je niks krijgt is perfect mogelijk. Maar in princiepe zou je wel nu getrouwheidsinteresten (die vroeger werden gestort op 1 januari) moet ontvangen op je getrouwheidsinteresten die je vroeger hebt gekregen. Dat het ingewikkeld is dat is zeker en zelf kun je het niet bijhouden. In princiepe zou een bank u kunnen belazeren en je zou het nog nooit weten. En ga maar eens in discussie met zo'n chick aan de balie ivm deze materie.