uitdagende vraag voor spaargidsers
TIP
uitdagende vraag voor spaargidsers
Beste spaargidsers,
Ik heb voor jullie een uitdagende vraag (denk ik). Van de boekhouder krijg ik geen duidelijk antwoord. Van de FOD krijg ik te horen dat regionale en federale aftrek tegelijkertijd voor twee aparte woningen nooit kan. Van test ankoop is het wel mogelijk afhangend van het jaar waarin de twee desbetreffende leningen aangegaan werden.
Even de details:
Pand 1 : Appartement in mijn naam in zaventem, gekocht in 2013.
Pand 2 : Huis in naam van mijn vriendin en ik in Hoeilaart net gekocht op 10 Dec 2018
Lening 1: voor pand 1 aangegaan in 2013 met nog 10 jaar af te betalen en waarvoor ik jaarlijks van de woonbonus geniet
Lening 2: Voor pand 2 aangegaan op 10 Dec 2018 op 25 jaar tijd. Interesten voor de maand dec 2018 betalen wij in Jan 2019. Eerste aflossing betalen wij in Feb 2019
Voor mijn vriendin is het duidelijk: nog in dec 2018 verhuizen naar Hoeilaart + haar fiscale aftrekbare ssv eenmalig in dec 2018 betalen om zo snel van de g.i.woonbonus te kunnen genieten. Voor mij is het echter onduidelijk.
Ik geniet reeds van de woonbonus sinds 2013 door 3040 eur in te brengen voor mijn apartment in zaventem als enige en eigen woning. Voor aanslagjaar 2019 is mijn regionale mandje al vol. Als ik niet voor 1 Jan 2019 verhuis, kan ik nog 2280 eur inbrengen voor mijn eigen maar niet enige woning in zaventem en niks voor mijn tweede woning in Hoeilaart. Misschien is dat het voordeligste?
Nu vraag ik me het volgende: moest ik ook een fiscale aftrekbare ssv (2900 eur)eenmalig betalen in Dec 2018 voor onze nieuwe huisje in hoeilaart maar mijn eigen verhuis uitstellen tot Jan 2019, zou ik dan voor aanslajaar 2019 die ssv kosten kunnen inbrengen als federale lang termijn sparen?
Derde vraag is voor aanslagjaar 2020 waar de toestand omgekeerd zal zij: kan ik voor de uitgaven voor hoeilaart van de g.i.woonbonus kunnen genieten en tegelijkertijd voor de uitgaven in zaventem van de federale aftrek kunnen genieten?
Boekhouder weet het niet. FOD zegt twee maal nee. Test aankoop zegt dat het meestal niet kan maar dat een lening aangegaan in 2013 wel fiscaal te combineren met een lening aangegaan in 2018: twee maal ja dus.
Daarom doe ik beroep op jullie expertise.
Alvast bedankt voor jullie inputs. Have a nice weekend!
Ik heb voor jullie een uitdagende vraag (denk ik). Van de boekhouder krijg ik geen duidelijk antwoord. Van de FOD krijg ik te horen dat regionale en federale aftrek tegelijkertijd voor twee aparte woningen nooit kan. Van test ankoop is het wel mogelijk afhangend van het jaar waarin de twee desbetreffende leningen aangegaan werden.
Even de details:
Pand 1 : Appartement in mijn naam in zaventem, gekocht in 2013.
Pand 2 : Huis in naam van mijn vriendin en ik in Hoeilaart net gekocht op 10 Dec 2018
Lening 1: voor pand 1 aangegaan in 2013 met nog 10 jaar af te betalen en waarvoor ik jaarlijks van de woonbonus geniet
Lening 2: Voor pand 2 aangegaan op 10 Dec 2018 op 25 jaar tijd. Interesten voor de maand dec 2018 betalen wij in Jan 2019. Eerste aflossing betalen wij in Feb 2019
Voor mijn vriendin is het duidelijk: nog in dec 2018 verhuizen naar Hoeilaart + haar fiscale aftrekbare ssv eenmalig in dec 2018 betalen om zo snel van de g.i.woonbonus te kunnen genieten. Voor mij is het echter onduidelijk.
Ik geniet reeds van de woonbonus sinds 2013 door 3040 eur in te brengen voor mijn apartment in zaventem als enige en eigen woning. Voor aanslagjaar 2019 is mijn regionale mandje al vol. Als ik niet voor 1 Jan 2019 verhuis, kan ik nog 2280 eur inbrengen voor mijn eigen maar niet enige woning in zaventem en niks voor mijn tweede woning in Hoeilaart. Misschien is dat het voordeligste?
Nu vraag ik me het volgende: moest ik ook een fiscale aftrekbare ssv (2900 eur)eenmalig betalen in Dec 2018 voor onze nieuwe huisje in hoeilaart maar mijn eigen verhuis uitstellen tot Jan 2019, zou ik dan voor aanslajaar 2019 die ssv kosten kunnen inbrengen als federale lang termijn sparen?
Derde vraag is voor aanslagjaar 2020 waar de toestand omgekeerd zal zij: kan ik voor de uitgaven voor hoeilaart van de g.i.woonbonus kunnen genieten en tegelijkertijd voor de uitgaven in zaventem van de federale aftrek kunnen genieten?
Boekhouder weet het niet. FOD zegt twee maal nee. Test aankoop zegt dat het meestal niet kan maar dat een lening aangegaan in 2013 wel fiscaal te combineren met een lening aangegaan in 2018: twee maal ja dus.
Daarom doe ik beroep op jullie expertise.
Alvast bedankt voor jullie inputs. Have a nice weekend!
Re: uitdagende vraag voor spaargidsers
Er is daar niets moeilijk aan:
Voor je vriendin:
Geïntegreerde woonbonus
inbrengen premie aanslagjaar 2019 is voordelig, daar zij nog geen kredieten heeft lopen.
Vak 3335 premie ingeven
Vanaf volgend jaar K+I van haar krediet vak 3334 geïntegreerde woonbonus.
=> Als zij nog voor aj 2019 fiscaliteit wil genieten, kan ze premie 1-malig ingeven, dus betalen in 2018
Houd er wel rekening mee dat ze kan belast worden bij overlijden.
Voor jezelf
Daar ligt de situatie wat complexer.
Je hebt het volgende:
1 lening afgesloten in 2013 die valt onder de Gewestelijke woonbonus: Leningen gesloten van 2005 tot 2014: Vak 3370
2 lening die valt onder de Geïntegreerde woonbonus (idem vriending) Vak 3334
3 Een ssv ter verzekering van een krediet aangegaan na 2016 (idem vriendin) vak 3335
1 is een aparte korf. 2/3 valt onder dezelfde korf.
De FOD heeft gelijk:
Geïntegereerde en Gewestelijke zijn niet verenigbaar: Je kan niet ingeven voor 1 en ook in 2/3.
Je moet een keuze maken ofwel geef je voor aanslagjaar 2019 (inkomsten 2018) je K+I intrest in van lening uit 2013 ofwel betaal je nu nog vlug de ssv en geef je deze in.
DOORDAT HET FISCALE VOORDEEL OP JE KREDIET VAN 2013 VEEL HOGER IS MOET JE DEZE INGEVEN. Je kan hier een een belastingsvoordeel halen van 50% op 3040 €, op je ssv voor de nieuwe woning kan je dit nooit halen. Bovendien zal tax on web een foutmelding geven als je ze alletwee wil ingeven.
Ik raad dus iedereen aan die zowel een lening heeft van van voor 2015, alsook een lening van na 2016. Om eerst de oude lening te benutten en pas daarna de nieuwe lening in te geven. Eens je de nieuwe lening ingeeft, kan je niet meer terug. De keuze is defenitief.
Nu goed het tweede luik van je vraag, wat met de aftrek vanaf aj 2020. Ik kan niet afleiden uit je vraag of je van plan bent om het eerste huis te behouden nadat je verhuisd bent?
Zoja, dan wordt het oorspronkelijke krediet een federale aangelegenheid.
Een krediet van 2013 voor je eigen woning en een nieuw krediet van 2018 voor een tweede woning is slechts beperkt verenigbaar. Die vallen onder dezelfde korf. Dus je kan voor alle kredieten samen slecht 2280 inbrengen.
Echter jij zit niet in die situatie. Je hebt lening 2 (geïntegreerde woonbonus): een krediet vanaf 2016 voor je eigen woning en je hebt een krediet voor je niet eigen woning van 2013.
Die twee zijn wel combineerbaar. Voor aanslagjaar 2020 inkomsten 2019, zal je dus je nieuw krediet van 2018 kunnen invullen in vak 3334 (geïntegreerde), welliswaar met verlies van de verhoging: 1520 x 40% fiscaal voordeel.
Voor je lening uit 2013 zal je de kapitaalaflossingen moeten begrenzen tot het grensbedrag van 2013, dit bedroeg toen ook al 75270. Dus Kapitaal x (75270/aanvangsbedrag lening 2013).
Die kapitaalaflossingen geef je in onder vak 1358
=> die in aanmerking komen voor de federale vermindering voor het lange termijnsparen
De intresten geef je in onder vak 1146
=> Intresten van andere dan de in a bedoelde schulden voor het verwerven of behouden van onroerende goederen die niet vrijgestelde onroerende inkomsten hebben opgebracht:
Het KI van je woning geef je ook in, maar dit moet je het eerste jaar pro rata ingeven volgens het % dat je effectief niet meer in de eerste woning woonde. VB 9/12, daarop wordt je dan belast.
Zie je wel duidelijk toch?

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het zou me verbazen dat de FOD hier dit standpunt inneemt. Dit is niet correct, Test aankoop heeft hier gelijk.Soares86 schreef: ↑14 december 2018, 22:11 Derde vraag is voor aanslagjaar 2020 waar de toestand omgekeerd zal zij: kan ik voor de uitgaven voor hoeilaart van de g.i.woonbonus kunnen genieten en tegelijkertijd voor de uitgaven in zaventem van de federale aftrek kunnen genieten?
Mogelijks heb je de verkeerde vraagstelling toegepast, hebben ze mislezen of spreek je hier over de federale woonbonus. Deze federale woonbonus is niet meer mogelijk, het wordt federale lange termijnsparen omdat Zaventem al niet voor 2016 je eigen woning niet meer was.
Reken maar dat de lening voor je nieuwe krediet anno 2018 voor je eigen woning in Hoeilaart en de federale aftrek voor je woning in Zaventem perfect combineerbaar is.
Ik heb al rechtzettingen gekregen in dergelijke situatie en reeds tweemaal bevestigende info gekregen van de FOD
Beste Frederik,
Hartelijk dank voor het compleet antwoord. Je hebt zeker veel tijd in gestoken en ik zal je de komende 10 jaar dankbaar zijn!
Om aan jou eerste vraag te beantworden: Ik heb je reactie meerdere keer gelezen en ik heb die ook op een punt na volledig gesnapt. Ik begrijp het duidelijk voor mijn vriendin en wat mij betreft vanaf AJ 2020. Alleen snap ik nog niet waarom, als ik niet in 2018 verhuis (maar wel na 1 Jan 2019), mijn 2de woning in Hoeilaart niet onder de federale stelsel voor AJ2019 zou kunnen vallen. Kan men het niet op dat moment beschouwen als een "ander dan Eigen" woning? Of anders gevraagd waarom valt die automatisch onder de G.Iwoonbonus stelsel?
En om aan jou tweede vraag ook te beantwoorden
: Ik ben van plan om het eerste huis (lees apartement) in Zaventem te behouden en te verhuren na enkele weken renovatiewerken.
Je reactie komt eigenlijk heel goed overeen met wat test aankoop hierover zegt. Met de FOD is mss een misverstand of een fout gebeurd. Dat kan altijd gebeuren van mijn kant ook uiteraard.
Nogmaals bedankt!
Hartelijk dank voor het compleet antwoord. Je hebt zeker veel tijd in gestoken en ik zal je de komende 10 jaar dankbaar zijn!

Om aan jou eerste vraag te beantworden: Ik heb je reactie meerdere keer gelezen en ik heb die ook op een punt na volledig gesnapt. Ik begrijp het duidelijk voor mijn vriendin en wat mij betreft vanaf AJ 2020. Alleen snap ik nog niet waarom, als ik niet in 2018 verhuis (maar wel na 1 Jan 2019), mijn 2de woning in Hoeilaart niet onder de federale stelsel voor AJ2019 zou kunnen vallen. Kan men het niet op dat moment beschouwen als een "ander dan Eigen" woning? Of anders gevraagd waarom valt die automatisch onder de G.Iwoonbonus stelsel?
En om aan jou tweede vraag ook te beantwoorden

Je reactie komt eigenlijk heel goed overeen met wat test aankoop hierover zegt. Met de FOD is mss een misverstand of een fout gebeurd. Dat kan altijd gebeuren van mijn kant ook uiteraard.
Nogmaals bedankt!
Ik moet ook zeggen dat je antwoord het meest compleet en "professioneel" is van alle reacties dat ik tot nu toe via verschillende kanalen gekregen heb 

Eerst en vooral ik heb één iets over het hoofd gezien, ik merk bij het herlezen dat je reeds de akte getekend hebt in 2018 of ben ik verkeerd??? Dit betekent dat je al een andere eigendom zal hebben op 31/12 van 2018. Dit verandert niets aan mijn uitleg, alleen zal je de verhoging tot 3040 € niet hebben, maar wel die 2280 € waarop je tot 50% belastingsvoordeel kan genieten. Het blijft nog altijd het interessantst om de ssv niet in te geven maar voor aj 2019 (inkomsten 2018) 2280 in te vullen bij de gewestelijke woonbonus: leningen 2004 - 2014Soares86 schreef: ↑16 december 2018, 19:53 Beste Frederik,
En om aan jou tweede vraag ook te beantwoorden: Ik ben van plan om het eerste huis (lees apartement) in Zaventem te behouden en te verhuren na enkele weken renovatiewerken.
Nogmaals bedankt!
Verder om een antwoord te geven op je bijkomende vraag:
Ik meen dus dat de ssv onder de geïntegreerde woonbonus valt en jij doelt op het feit dat de woning zogezegd je tweede woning is op 31/12/18, omdat je er nog niet naar verhuisd bent.
Je zou dus voor je woning in Zaventem de gewestelijke woonbonus vragen en daarnaast voor je ssv het federale lange termijnsparen. Je hoopt zo beiden te kunnen genieten.
Antwoord: Je kan dit inderdaad zien als een tweede woning en in principe valt dit dan inderdaad onder het federale lange termijnsparen. Het zou kunnen zijn dat je hier gelijk hebt, maar ik moet je de zekerheid schuldig blijven. Ik meen dat het toch onder je eigen woning moet vallen omdat je er binnen een bepaalde termijn naar verhuist, ik ben niet zeker.
MAAR:
Het maakt geen verschil.
Je zou een krediet van 2013 combineren met de ssv onder het federale lange termijnsparen.
Leningen gesloten van 2005 tot 2014: Vak 3370 + Levensverzekeringen federale termijnsparen vak 1353.
=> Beiden zijn slechts combineerbaar ten belope van 2280. Doordat je met je krediet van 2013 al aan die 2280 € zit, kan je niets extra krijgen voor je ssv op federaal niveau.
Ik heb voor de zekerheid nog eens nagekeken in tax calc en het klopt wat ik zeg.
Dus je zit vast:
1) Als je ssv onder de geïntegreerde woonbonus zou vallen en je ook je lening van 2013 wil ingeven onder de gewestelijke kan dit niet omdat ze niet combineerbaar zijn. => dan moet je de lening van 2013 kiezen omdat deze de voordeligste is. Gewestelijk Max 50% x 2280 € <=> 40% x 1520 € (voor verzekering geen verhoging)
2) Als de ssv onder het federale lange termijnsparen zou vallen, kan je niets extra krijgen. Je hebt voor je lening van 2013 al 2280 € ingevuld en beide vakken zijn slechts combineerbaar ten belope van 2280 €. Meer invullen heeft dus geen enkele zin.
Je mag dus onder geen enkele voorwaarde je ssv ingeven in de belastingsaangifte, kan er alleen maar op belast worden bij sterfte!
Achteraf zullen ze mogelijks geen rekening meer houden met welk deel je benut hebt om die 2280 te vullen, als hij er in staat, staat hij er in!!!!
Het maakt dus ook niet uit of je nu verhuist of pas begin volgend jaar. Alleen mocht de akte nog niet getekend zijn voor Hoeilaart, zou ik aanraden om dit uit te stellen tot na de jaarwisseling, dan heb je extra verhoging nog een jaar voor de gewestelijke?!
Voor aj 2019 - inkomstenjaar 2018 dus krediet Zaventem gewestelijke woonbonus 2280 € of 3040 €
Voor aj 2020 - inkomstenjaar 2019 dus krediet Hoeilaart geïntegreerde 1520 € + lange termijnsparen voor Zaventem krediet 2013 (welliswaar begrensd tot 75270 €) + KI + intrestaftrek.
Laat me weten als je iets niet begrijpt? Duidelijk zo?
in belgie kunnen ze van de fiscale wetgeving toch iets ingewikkelds maken
Vergis jullie niet dit heeft me ook enige bloed, zweet en tranen gekost vooraleer ik dit allemaal wist. Eenmaal je mee bent met het verhaal is het peanuts.
Iemand een kenner omtrent levensverzekeringen? In deze case, als je een SSV aangaat voor een huis waar je nog moet naar verhuizen en je woont nog in een ander huis. Valt de SSV dan onmiddellijk onder de fiscaliteit van de nieuwe woning of valt deze onder lange termijnsparen.
Ik meen dat in deze case de SSV zal toebehoren aan zijn nieuw huis: geïntegreerde woonbonus. Staat er iets op die contracten wat daartoe wijst? Hoe worden die SSV beschreven.
Nogmaals voor de duidelijkheid, het maakt fiscaal i deze case geen verschil, maar ik weet graag alles? Iemand?
Iemand een kenner omtrent levensverzekeringen? In deze case, als je een SSV aangaat voor een huis waar je nog moet naar verhuizen en je woont nog in een ander huis. Valt de SSV dan onmiddellijk onder de fiscaliteit van de nieuwe woning of valt deze onder lange termijnsparen.
Ik meen dat in deze case de SSV zal toebehoren aan zijn nieuw huis: geïntegreerde woonbonus. Staat er iets op die contracten wat daartoe wijst? Hoe worden die SSV beschreven.
Nogmaals voor de duidelijkheid, het maakt fiscaal i deze case geen verschil, maar ik weet graag alles? Iemand?
Nog eens op terugkomen.
Voor je vriendin/vrouw
Je akte is onlangs geschreven. De Verhogingen beginnen te lopen het jaar van de akte, echter op levensverzekeringen kan je geen verhoging krijgen. Het maximum is daar 1520 €
Je partner zal dus het eerste jaar de verhoging verliezen. Je zal dus naast haar SSV ook zeker haar deel van de k+i aflossingen die je dit jaar nog hebt gedaan moeten ingeven. Het zal niet veel zijn, maar alle beetjes helpen.
In dat opzicht is het spijtig zowel voor jouw verhoging als voor haar verhoging dat jullie het huis niet konden in 2019 schrijven.
Je moet ook aandachtig zijn met je hypothecaire inschrijvingen, heb je alles in 2013 hypothecair genomen of heb je een deel hypothecair mandaat genomen.
Hoe heb je de verdeling gemaakt voor je nieuw huis?
Ja wij hebben op 10 dec 2018 getekend. Jammer dat het zo’n groot impact heeft maar gezien al de problemen dat wij met het huis hebben gehad (regularisatie, pensioen van architecte van de verkopers, verkeerde regularisatie procedure...) waren wij gewoon blij om eindelijk te kunnen tekenen. Bovendien was ons leningsaanbod na verlenging alleen tot 5 jan 2019 geldig. Dus ja...
Eerst en vooral ik heb één iets over het hoofd gezien, ik merk bij het herlezen dat je reeds de akte getekend hebt in 2018 of ben ik verkeerd???
Ik dacht het wel. Ging een bijkomende vraag zijn
Dit betekent dat je al een andere eigendom zal hebben op 31/12 van 2018. Dit verandert niets aan mijn uitleg, alleen zal je de verhoging tot 3040 € niet hebben, maar wel die 2280 € waarop je tot 50% belastingsvoordeel kan genieten. Het blijft nog altijd het interessantst om de ssv niet in te geven maar voor aj 2019 (inkomsten 2018) 2280 in te vullen bij de gewestelijke woonbonus: leningen 2004 - 2014

Precies!
Verder om een antwoord te geven op je bijkomende vraag:
Ik meen dus dat de ssv onder de geïntegreerde woonbonus valt en jij doelt op het feit dat de woning zogezegd je tweede woning is op 31/12/18, omdat je er nog niet naar verhuisd bent.
Je zou dus voor je woning in Zaventem de gewestelijke woonbonus vragen en daarnaast voor je ssv het federale lange termijnsparen. Je hoopt zo beiden te kunnen genieten.
Thanks, heel nuttige aanvulling. Wist niet van die 2280 max voor beideMAAR:
Het maakt geen verschil.
Je zou een krediet van 2013 combineren met de ssv onder het federale lange termijnsparen.
Leningen gesloten van 2005 tot 2014: Vak 3370 + Levensverzekeringen federale termijnsparen vak 1353.
=> Beiden zijn slechts combineerbaar ten belope van 2280. Doordat je met je krediet van 2013 al aan die 2280 € zit, kan je niets extra krijgen voor je ssv op federaal niveau.
Ik heb voor de zekerheid nog eens nagekeken in tax calc en het klopt wat ik zeg.
Zeer duidelijk, dank je wel!Je mag dus onder geen enkele voorwaarde je ssv ingeven in de belastingsaangifte, kan er alleen maar op belast worden bij sterfte!
Achteraf zullen ze mogelijks geen rekening meer houden met welk deel je benut hebt om die 2280 te vullen, als hij er in staat, staat hij er in!!!!
denk dat er in belgie niet veel rondlopen die er zoveel dan Frederic van kennen
zelfs iemand van de bank kent er dikwijls niet alles van, en die van de belastingen zelf dikwijls ook niet
een Minister van vereenvoudigen in Belgie, zou meer dan nuttig zijn
zelfs iemand van de bank kent er dikwijls niet alles van, en die van de belastingen zelf dikwijls ook niet
een Minister van vereenvoudigen in Belgie, zou meer dan nuttig zijn
Oie, dat is idd jammer voor haar. In 2018 zullen wij nog geen interesten noch kapitaalaflossing hebben betaaldFrederic schreef: ↑17 december 2018, 14:44Nog eens op terugkomen.
Voor je vriendin/vrouw
Je akte is onlangs geschreven. De Verhogingen beginnen te lopen het jaar van de akte, echter op levensverzekeringen kan je geen verhoging krijgen. Het maximum is daar 1520 €
Je partner zal dus het eerste jaar de verhoging verliezen. Je zal dus naast haar SSV ook zeker haar deel van de k+i aflossingen die je dit jaar nog hebt gedaan moeten ingeven. Het zal niet veel zijn, maar alle beetjes helpen.
In dat opzicht is het spijtig zowel voor jouw verhoging als voor haar verhoging dat jullie het huis niet konden in 2019 schrijven.
Je moet ook aandachtig zijn met je hypothecaire inschrijvingen, heb je alles in 2013 hypothecair genomen of heb je een deel hypothecair mandaat genomen.
Hoe heb je de verdeling gemaakt voor je nieuw huis?
Wat the de inschrijving betreft:
-voor lening 1 zavantem van 2013 heb ik 100% onder hypotheek, totaal bedrag was toen 110K
- voor lening 2 hoeilaart van 2018 hebben wij 25% onder hypotheek en 75% onder mandaat, totaal bedrag is 400K
Ik denk dat voor AJ2019 die verdeling weining uitmaakt. Vanaf AJ2020 wel maar daar hadden wij zodanig berekend dat de regionale korf vervuld ging worden (voor twee persoon)
Hopelijk is die berekening wel correct:)?
Laatst gewijzigd door Soares86 op 17 december 2018, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeker en vast!!!
Ok dat is goed nieuws:
ZAVENTEM:
aj 2019 - inkomsten 2018
Leningen gesloten van 2005 tot 2014: Vak 3370
2280 €
op 31/12 nog steeds eigen woning: neen
Je berekening voor de federale aftrek aj 2020 - inkomsten 2019 wordt dus als volgt:
1) Voor het gedeelte kapitaal:
Kapitaal x (aantal dagen niet eigen woning/365) x (75270 grensbedrag/110000 aanvangsbedrag krediet)
Ik ben blij dat je volledig hypotheek hebt genomen, want een 50/50 verdeling of meer volmacht zou je slecht hebben uitgekomen!
Ik weet natuurlijk je intrestvoet niet, maar je kan het zelf uitrekenen. Als het gedeelte kapitaal hoog genoeg is en je vermenigvuldigt met de bovenstaande breuk, dan kan je maximaal 2280 € invullen. Op het bedrag dat je uitkomt krijg je 30% belastingsvoordeel.
2) Voor het gedeelte intrest:
Intrest x (aantal dagen niet eigen woning/365)
Je hoeft hier dus geen grensbedrag toe te passen.
Gezien je het eerste jaar een breuk moet maken voor de datum van verhuis, is het toch beter met je domicilieverplaatsing niet te lang uit te stellen. Veel zal dit niet schelen en daar gaat geen mens naar kijken hoor. Vanaf aanslagjaar 2021 moet je die dagen dus niet meer gaan uitrekenen want dat wordt 365/365.
3) Voor het KI:
KI van je woning (aantal dagen niet eigen woning/365)
De volgende jaren het volledige KI
HOEILAART
aj 2019 - inkomsten 2018
Voor je vrouw ssv 1520 € invullen in vak 3335, je kan proberen 2280 € in te vullen, maar zal foutmelding geven, verzekeringspremies genieten geen verhoging volgens mij.
aj 2020 - inkomsten 2019
In de veronderstelling dat jullie het krediet elk voor de helft hebben beschreven:
Kapitaal + intrest x (100 000 hypotheek/400 000)
Voor jezelf
VAK 3334 = 1520 €
Enige woning 31/12 = neen
Voor je vrouw
VAK 3334 = 2280 €
Enige woning 31/12 = ja
Ik ken je rentevoet niet, maar heb eens een simulatie gedaan 400k op 25j à 2%. Ik kom op kapitaal 20 000 x (100000/400000) = 5000/2ontleners = 2500 € en je vrouw heeft maar 2280 € nodig.
Dus ook al mocht je een lagere intrestvoet hebt gekregen dan 2%, ook dan zal het wel snor zitten. Alles boven de 1,1% rentevoet is ok.
Ik denk dat we rond zijn nu?
Indien vragen laat het weten.
ps: alleen vragen waar ik het antwoord op weet graag

(aantal dagen niet eigen woning/365) = 1 want ik ga in 2018 nog verhuizen op basis van je toelichtingJe berekening voor de federale aftrek aj 2020 - inkomsten 2019 wordt dus als volgt:
1) Voor het gedeelte kapitaal:
Kapitaal x (aantal dagen niet eigen woning/365) x (75270 grensbedrag/110000 aanvangsbedrag krediet)
Ik ben blij dat je volledig hypotheek hebt genomen, want een 50/50 verdeling of meer volmacht zou je slecht hebben uitgekomen!

Ook veronderstel ik dat de ingegeven aanvangsbedrag nooit lager kan zijn dan de grensbedrag waardoor de ratio hoger dan 1 wordt?
Interest voet was oorspronkelijk 3,38% (Belfius). Heb in 2015 laten herzien tot 1,88% (ING)en nu nog eens naar 1,4% (ING)
Ik weet natuurlijk je intrestvoet niet, maar je kan het zelf uitrekenen. Als het gedeelte kapitaal hoog genoeg is en je vermenigvuldigt met de bovenstaande breuk, dan kan je maximaal 2280 € invullen. Op het bedrag dat je uitkomt krijg je 30% belastingsvoordeel.
Maar kapitaal gedeelte zal zowiezo hoog genoeg zijn denk ik
(aantal dagen niet eigen woning/365) =1.2) Voor het gedeelte intrest:
Intrest x (aantal dagen niet eigen woning/365)
Je hoeft hier dus geen grensbedrag toe te passen.
Gezien je het eerste jaar een breuk moet maken voor de datum van verhuis, is het toch beter met je domicilieverplaatsing niet te lang uit te stellen. Veel zal dit niet schelen en daar gaat geen mens naar kijken hoor. Vanaf aanslagjaar 2021 moet je die dagen dus niet meer gaan uitrekenen want dat wordt 365/365.
Geen grensbedrag maar in totaal (K+I) toch max 2280 aangeven als ik het goed begrijp?
(aantal dagen niet eigen woning/365) = 13) Voor het KI:
KI van je woning (aantal dagen niet eigen woning/365)
De volgende jaren het volledige
aj 2020 - inkomsten 2019
In de veronderstelling dat jullie het krediet elk voor de helft hebben beschreven:
Kapitaal + intrest x (100 000 hypotheek/400 000)
Ja wij hebben het elk voor de helft beschreven. Ik heb wel een fout gemaakt : het is 80K euro hypotheek & 320K mandaat
Rentevoet is 1,69%. Maar wij hebben wel genoeg onder hypotheek om 1520+2280 te dekken denk ik.Ik ken je rentevoet niet, maar heb eens een simulatie gedaan 400k op 25j à 2%. Ik kom op kapitaal 20 000 x (100000/400000) = 5000/2ontleners = 2500 € en je vrouw heeft maar 2280 € nodig.
Dus ook al mocht je een lagere intrestvoet hebt gekregen dan 2%, ook dan zal het wel snor zitten. Alles boven de 1,1% rentevoet is ok.
Ja nogmaals hartelijk bedankt. Zo veel en nauwkeurig toelichting had ik nooit verwacht! Dat het heel vriendelijk is van jou is het minst dat ik kan zeggen.Ik denk dat we rond zijn nu?
Indien vragen laat het weten.
ps: alleen vragen waar ik het antwoord op weet graag![]()