Uitlenen van effecten ?
TIP
Uitlenen van effecten ?
Iemand al gehoord over Uitlenen van effecten ?
Wat is "Uitlenen van effecten"?
Na uw toestemming worden (een deel van) uw effecten uitgeleend aan een derde partij in ruil voor een vergoeding. De vergoeding is afhankelijk van vraag en aanbod op de uitleenmarkt en wordt dagelijks berekend. U hoeft uw effecten dus niet lang vast te houden om in aanmerking te komen voor een vergoeding.
3 redenen om te kiezen voor “Uitlenen van effecten”
• Extra rendement: de vergoeding wordt na aftrek van kosten 50/50 met u gedeeld
• Eenvoudig activeren en stopzetten
• U kan nog altijd op elk moment verkopen
Wat zijn de risico’s?
Omdat Binck uw tegenpartij is, loopt u tegenpartijrisico op Binck. Toch is het uitlenen van effecten veilig. We zorgen er immers voor dat er altijd voldoende onderpand aanwezig is bij ons. Mocht er iets met Binck gebeuren, dan wordt dat onderpand gebruikt om hetzelfde aantal uitgeleende effecten aan u terug te bezorgen.
Wat is "Uitlenen van effecten"?
Na uw toestemming worden (een deel van) uw effecten uitgeleend aan een derde partij in ruil voor een vergoeding. De vergoeding is afhankelijk van vraag en aanbod op de uitleenmarkt en wordt dagelijks berekend. U hoeft uw effecten dus niet lang vast te houden om in aanmerking te komen voor een vergoeding.
3 redenen om te kiezen voor “Uitlenen van effecten”
• Extra rendement: de vergoeding wordt na aftrek van kosten 50/50 met u gedeeld
• Eenvoudig activeren en stopzetten
• U kan nog altijd op elk moment verkopen
Wat zijn de risico’s?
Omdat Binck uw tegenpartij is, loopt u tegenpartijrisico op Binck. Toch is het uitlenen van effecten veilig. We zorgen er immers voor dat er altijd voldoende onderpand aanwezig is bij ons. Mocht er iets met Binck gebeuren, dan wordt dat onderpand gebruikt om hetzelfde aantal uitgeleende effecten aan u terug te bezorgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Uitlenen van effecten ?
mogelijk een dode mus , net zoals de effectentaks
de meeste aandelen willen ze niet lenen
de meeste aandelen willen ze niet lenen
Bedankt voor de info.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik zou van dat uitlenen van effecten graag eens een concreet voorbeeld zien.
Bijv ik bezit voor 100 k euro stukken van de etf VWCE´ Wat brengt dit nu gemiddeld op als ik die uitleen?
Ik realiseer me dat dat uitlenen vraaggestuurd is en ook afhankelijk van andere factoren zoals de volatiliteit.
Bijv ik bezit voor 100 k euro stukken van de etf VWCE´ Wat brengt dit nu gemiddeld op als ik die uitleen?
Ik realiseer me dat dat uitlenen vraaggestuurd is en ook afhankelijk van andere factoren zoals de volatiliteit.
Ik doe dit al een paar jaar. Ik kan alleen algemeen spreken, maar typisch brengt een effect uitlenen enkele procenten op jaarbasis op (misschien met uitzondering eens een keer 10%) indien het inderdaad is uitgeleend, en gemiddeld is enkele % van mijn portefeuille uitgeleend. Het kan dus best dat een effect maar een of twee weken per jaar wordt uitgeleend, daar heb je zelf geen invloed op.Koffieleut schreef: ↑21 april 2024, 16:16 Ik zou van dat uitlenen van effecten graag eens een concreet voorbeeld zien.
Dus wat brengt in het geheel op: typisch 0.05-0.1% per jaar op mijn portefeuille.
Nu is het wel zo dat zowel de kans dat iets uitgeleend wordt, als de vergoeding, heel erg varieert per effect. Ik heb wel eens een ETF uitgeleend, dus het gebeurt wel, maar mijn inschatting is toch dat ETF's lager dan individuele aandelen scoren op de kans om uitgeleend te worden en ook op de vergoeding.
Maar uiteindelijk: hoe weinig het ook is, het is altijd meegenomen.
Vraag me af of die paar Euro's per jaar opwegen tegenover het risico ervan ?
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Plus als het topt kun je ze zelf niet verkopen, er geen opties op schrijven en als het gedaald is krijg je ze terug omdat de lener (een pro waarschijnlijk) dan de winst heeft gepakt en ze goedkoper kan terugkopen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Bovenstaande klopt niet.
Bij het uitlenen van effecten bij binck nu saxo kan je gewoon blijven handelen, je merkt er eigenlijk niets van. De risico's zijn beperkt, want saxo neemt een onderpand bij een aparte stichting hoger dan het bedrag van de geleende effecten.
Ik heb het even toegelaten, maar nu al enkele jaren niet meer. Het rendement woog voor mij persoonlijk niet op tegen het (weliswaar heel kleine) extra risico. Ik merkte dat vooral mijn biotech heel populair was om uit te lenen.
Bij het uitlenen van effecten bij binck nu saxo kan je gewoon blijven handelen, je merkt er eigenlijk niets van. De risico's zijn beperkt, want saxo neemt een onderpand bij een aparte stichting hoger dan het bedrag van de geleende effecten.
Ik heb het even toegelaten, maar nu al enkele jaren niet meer. Het rendement woog voor mij persoonlijk niet op tegen het (weliswaar heel kleine) extra risico. Ik merkte dat vooral mijn biotech heel populair was om uit te lenen.
-
- Newbie
- Contacteer:
De risico's zijn inderdaad beperkt maar het extra rendement dat je kunt halen is vrij klein.
Tenzij je aandelen bezit waar er veel vraag naar is en het aanbod beperkt is.
Denk daarbij aan een aandeel zoals SIRI waarbij de short interest momenteel zeer hoog is.
Moest je aandelen van SIRI kunnen uitlenen, zal de vergoeding een stuk hoger liggen in vergelijking met bijvoorbeeld Apple, Google of Meta.
Ik heb een tijdje geleden een artikel geschreven over het uitlenen van effecten op mijn blog (https://beursbever.be/uitlenen-van-effecten/).
Denk daarbij aan een aandeel zoals SIRI waarbij de short interest momenteel zeer hoog is.
Moest je aandelen van SIRI kunnen uitlenen, zal de vergoeding een stuk hoger liggen in vergelijking met bijvoorbeeld Apple, Google of Meta.
Ik heb een tijdje geleden een artikel geschreven over het uitlenen van effecten op mijn blog (https://beursbever.be/uitlenen-van-effecten/).
Ik heb het een half jaar gedaan ( paar jaar geleden). Gestopt omdat ik het niet de moeite waard vond en me meer vragen opriep. Valt dit nog wel onder normaal beheer van het vermogen? Moet je het aangeven voor de belastingen?
Opbrengsten zijn zeer laag en waarom zou ik shorters helpen als ik zelf long zit?
Opbrengsten zijn zeer laag en waarom zou ik shorters helpen als ik zelf long zit?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Wat zijn de risico's dan eigenlijk juist ?beursbever schreef: ↑24 april 2024, 15:25 De risico's zijn inderdaad beperkt maar het extra rendement dat je kunt halen is vrij klein.
Heb nog nooit effecten uitgeleend, denk dat Keytrade en MeDirect dit niet doen, of heb ik het mis ?
Make Spaargids " Great Again ! "
Iedereen die aan pensioensparen doet leent zijn effecten uit .voorheenCP1234 schreef: ↑24 april 2024, 21:21Wat zijn de risico's dan eigenlijk juist ?beursbever schreef: ↑24 april 2024, 15:25 De risico's zijn inderdaad beperkt maar het extra rendement dat je kunt halen is vrij klein.
Heb nog nooit effecten uitgeleend, denk dat Keytrade en MeDirect dit niet doen, of heb ik het mis ?
Spaarrekeningen ...
Zichtrekeningen ...
Kasbonds ...
Obligaties ...
Termijnrekeningen ...
Staatsbonds ...
Alles wat veilig wordt geacht is geld die wordt uitgeleend .
Iets wat een eigendomsbewijs is waarvan er misschien een 2 tal procent wordt van uitgeleend dat is dan het risico

LOL
Effecten uitlenen gevaarlijk? De mythes doorprikt
Bij het uitlenen van effecten loopt u een tegenpartijrisico. Dat is het risico dat de lener de aandelen niet kan teruggeven. Op dat moment wordt het door de lener geleverde onderpand verkocht door de uitlener en van die opbrengst worden de stukken in de markt teruggekocht. Dat is ook de reden waarom het onderpand groter is dan de waarde van de uitgeleende effecten.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat "onderpand" van 105% bestaat dat dan uit cash in dezelfde munt als het aandeel? Of kunnen dat bijv ook andere effecten zijn? Dat lijkt mij een cruciaal verschil.