Uitstel lening door Corona
TIP
Re: Uitstel lening door Corona
Je kan aan de bank alles vragen, of je het krijgt zal per dossier bekeken worden... De bank is niet verplicht je dit toe te staan.
Als je spaargeld op je rekening hebt staan , ben je er al aan voor de moeite, die zal je eerst moeten gebruiken om je lening af te lossen.
Je spaarbuffer ben je dan wel kwijt, maar als je nadien alsnog geld nodig moest hebben, zal de bank wel met plezier bereid zijn om je een lening of een duur kaskrediet te geven,,...
Ze zullen heus je huis niet openbaar verkopen hoor, dit is teveel rompslomp en mizerie voor hun....
Als je spaargeld op je rekening hebt staan , ben je er al aan voor de moeite, die zal je eerst moeten gebruiken om je lening af te lossen.
Je spaarbuffer ben je dan wel kwijt, maar als je nadien alsnog geld nodig moest hebben, zal de bank wel met plezier bereid zijn om je een lening of een duur kaskrediet te geven,,...
Ze zullen heus je huis niet openbaar verkopen hoor, dit is teveel rompslomp en mizerie voor hun....
Bwa niet alle huizen waarschijnlijk maar het onze is door officiele schatter van de bank ( Güdrun of zoiets ) op 299k geschat en hebben en 290k voor betaald.
Een gedwongen verkoop zou 268k moeten opbrengen volgens de papieren terwijl het huis ondertussen 320 a 325k waard is.
Ik zou het wel wel weten da's bijna 60k winst voor de bank indien wij onze lening niet meer zouden kunnen betalen voor een tiptop nieuwbouw.
Voor 55- 60k doet een bank gerust wat moeite, dat betalen er velen met de huidige lage rentes niet eens al op hun hele looptijd.
Niet heel de verkoopopbrengst is voor de bank hoor, zij krijgen enkel hun deel + de procedurekosten. De overschot als die er is krijgt de ex eigenaar... brengt het niet zoveel op als de openstaande schuld, blijf je nog met een schuld zitten... Zij mogen trouwens géén extra winst maken door je huis of je auto te verkopen bij een openbare gedwongen en gerechtelijke verkoop, omdat dit hun core bussiness niet is... Bij een gedwongen verkoop welke in één zitdag plaatsvindt en er geen mogelijkheid is tot hoger bod zal je huis ook nooit zoveel opbrengen dan een vrijwillige verkoop.MP1980 schreef: ↑28 maart 2020, 04:28Bwa niet alle huizen waarschijnlijk maar het onze is door officiele schatter van de bank ( Güdrun of zoiets ) op 299k geschat en hebben en 290k voor betaald.
Een gedwongen verkoop zou 268k moeten opbrengen volgens de papieren terwijl het huis ondertussen 320 a 325k waard is.
Ik zou het wel wel weten da's bijna 60k winst voor de bank indien wij onze lening niet meer zouden kunnen betalen voor een tiptop nieuwbouw.
Voor 55- 60k doet een bank gerust wat moeite, dat betalen er velen met de huidige lage rentes niet eens al op hun hele looptijd.
Is dat tegenwoordig niet allemaal via biddit?
Goed systeem!
Goed systeem!
Sinds enige ja,zowel vrijwillige ( 8 dagen ) en gedwongen verkopen in één dag.
https://www.dewaele.com/nl/advies/openbare-verkoop-huis
Ik vind dat wel een goed systeem dat Biddit gedoe.
Volg dit actief in mijn regio en de kust en ik moet zeggen, de prijzen gaan echt wel hoger dan ik vaak zou verwachten.
Zelfs vorige week nog bouwgrond gevolg, is aan een hoge prijs verkocht geraakt en nu staat er nog bij 'ingehouden'.
Let op in het begin van het syteem waren er koopjes te doen, al werden de panden dan vaak gewoon niet toegewezen.
Nadelen Biddit: je weet niet of verkopers je bod gaan aanvaarden.
Als je biedt enn het pand niet hebt 'gewonnen', blijf je toch nog 10 dagen verantwoordelijk voor je bod, moesten de hogere bieders niet kunnen betalen. Dat is echt wel stom vind ik, want zo kan je eigenlijk niet op 2 panden tegelijk bieden.
Volg dit actief in mijn regio en de kust en ik moet zeggen, de prijzen gaan echt wel hoger dan ik vaak zou verwachten.
Zelfs vorige week nog bouwgrond gevolg, is aan een hoge prijs verkocht geraakt en nu staat er nog bij 'ingehouden'.
Let op in het begin van het syteem waren er koopjes te doen, al werden de panden dan vaak gewoon niet toegewezen.
Als je biedt enn het pand niet hebt 'gewonnen', blijf je toch nog 10 dagen verantwoordelijk voor je bod, moesten de hogere bieders niet kunnen betalen. Dat is echt wel stom vind ik, want zo kan je eigenlijk niet op 2 panden tegelijk bieden.
Wel oppassen met de kosten die er bijkomen die voor de koper zijn....voodoo schreef: ↑28 maart 2020, 09:39 Ik vind dat wel een goed systeem dat Biddit gedoe.
Als je nog in je eerste 10jaar van de lening zit dan is het nu aan de Vlaamse overheid om in te springen. Je hebt immers de gratis verzekering gewaarborgd wonen. Het inkomensverlies door coronavirus voldoet zeker aan de voorwaarden als ze zelf al onvrijwillige werkloosheid opgeven.scelle schreef: ↑26 maart 2020, 16:59 Beste,
Daar ik momenteel (voor de 1ste keer in mijn leven, en we zijn toch al 46jaar ;-) ) stempelen door het Coronavirus bestaat de mogelijkheid om uw lening 6 maanden niet te betalen.
Als ik het goed voor heb zijn daar toch maar enkel voordelen aan verbonden of zie ik dingen over het hoofd,
In de mail die ik kreeg staat er " Er zal geen extra kost zijn, u zal gewoon in september uw april maand betalen en zo uiteindelijk 6maanden later eindigen met uw kredietbetalingen. "
Alles schuift 6 maanden op, dus moet ik in 2040 6 maanden langer betalen. Maar in 2040 zal ik toch normaal meer verdienen met alle indexen of nu? En toch blijft het bedrag van de lening dat in in 2040 moet betalen hetzelfde.
Kan ook zijn dat ik het totaal verkeerd zie en kunnen jullie me (hopelijk niet) terrecht wijzen.
https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... orgd-wonen
Vlaanderen ontloopt zijn verantwoordelijhkheid door nu uitstel aan de banken te vragen voor zij die nog binnen de 10j periode zitten!
Edit: De verzekering komt pas tussen na een wachttijd van 3 maanden. Nu tussenkomst aanvragen om vanaf juli ervan te genieten en dit maximaal 3jaar.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 28 maart 2020, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is een wachttijd van drie maanden voor je er aanspraak op kan maken..
Zolang gaat da Corona niet duren, daar zullen ze wel voor zorgen, anders gaan de banken faillit...
En als je terug mag gaan werken, en de epidemie is nog ni over, zullen ze terug een lockdown nemen, en zal je weer 3 maanden niks krijgen,,, enz. enz.
Zolang gaat da Corona niet duren, daar zullen ze wel voor zorgen, anders gaan de banken faillit...
En als je terug mag gaan werken, en de epidemie is nog ni over, zullen ze terug een lockdown nemen, en zal je weer 3 maanden niks krijgen,,, enz. enz.
Ja, een andere angel voor de werknemers is dat de verzekering enkel tussenkomt bij volledige werkloosheid en niet bij de tijdelijke werkloosheid 
Dat laatste is wat de bedrijven nu gebruiken.
Idem voor de zelfstandige, moet gaan om volledige stopzetting en geen tijdelijke. Daarnaast mogen er geen andere tegemoetkomingen dan de werkloosheidsuitkering zijn.
Edit: Bij tijdelijke stopzetting kan die het overbruggingsrecht aanvragen.
https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1319 ... wanneer-ik
Dat laatste is wat de bedrijven nu gebruiken.
Idem voor de zelfstandige, moet gaan om volledige stopzetting en geen tijdelijke. Daarnaast mogen er geen andere tegemoetkomingen dan de werkloosheidsuitkering zijn.
Edit: Bij tijdelijke stopzetting kan die het overbruggingsrecht aanvragen.
https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1319 ... wanneer-ik
We hebben ook eens ons licht opgestoken bij Belfius. Daar luidt het dat ze wachten tot er duidelijke richtlijnen zijn van de overheid (toevallig gaat er dan al eens een hypotheekbetaling voorbij). Iemand anders al iets vernomen van zijn of haar bank?
Nuttige info inderdaad dat je daar mee heeft.miljonairtje schreef: ↑27 maart 2020, 00:23 Een maandelijkse afbetaling bestaat altijd uit 2 componenten; 1. een deel kapitaal 2. een deel interest.
En op de manier dat ik uw bericht hier lees gaat het hier over het gedeelte 'kapitaalaflossing' dat niet meer betaald dient te worden. Maar het gedeelte "interest" zal zeker nog betaald moeten worden. Die banken gaan niet plots iedereen cadeau's beginnen geven.
Even simplistisch voorgesteld.
Jouw afbetaling is bv. €1000/maand.
Dit bestaat uit €800 kapitaal en €200 interest.
Die €800 gaat iedere maand een beetje toenemen, want je betaalt altijd iets meer kapitaal af terwijl die €200 interest altijd een beetje zal dalen. Want je hebt steeds iets minder kapitaal terug te betalen, dus ook minder interest daar op.
Volgens mij gaat het hier dus over €0 kapitaal aflossen maar de interest op uw geleend bedrag, die zal wel nog betaald moeten worden.
Ik hoop dat u mee bent met mijn uitleg.![]()
Dit kreeg ik van mijk bank, echte zekerheden staan daar niet in volgens mij
Beste,
Er zal geen extra kost zijn, u zal gewoon in september uw april maand betalen en zo uiteindelijk 6maanden later eindigen met uw kredietbetalingen.
mvg,
scelle schreef: ↑29 maart 2020, 16:09Nuttige info inderdaad dat je daar mee heeft.miljonairtje schreef: ↑27 maart 2020, 00:23 Een maandelijkse afbetaling bestaat altijd uit 2 componenten; 1. een deel kapitaal 2. een deel interest.
En op de manier dat ik uw bericht hier lees gaat het hier over het gedeelte 'kapitaalaflossing' dat niet meer betaald dient te worden. Maar het gedeelte "interest" zal zeker nog betaald moeten worden. Die banken gaan niet plots iedereen cadeau's beginnen geven.
Even simplistisch voorgesteld.
Jouw afbetaling is bv. €1000/maand.
Dit bestaat uit €800 kapitaal en €200 interest.
Die €800 gaat iedere maand een beetje toenemen, want je betaalt altijd iets meer kapitaal af terwijl die €200 interest altijd een beetje zal dalen. Want je hebt steeds iets minder kapitaal terug te betalen, dus ook minder interest daar op.
Volgens mij gaat het hier dus over €0 kapitaal aflossen maar de interest op uw geleend bedrag, die zal wel nog betaald moeten worden.
Ik hoop dat u mee bent met mijn uitleg.![]()
Beste,
Er zal geen extra kost zijn, u zal gewoon in september uw april maand betalen en zo uiteindelijk 6maanden later eindigen met uw kredietbetalingen.
mvg,
Wie heeft nu gelijk ? wat "miljonairtje" schreef is logisch maar de mail die "scelle" van zijn bank kreeg, zegt toch totaal iets anders ?
Voor mij begint het allemaal latijn te worden ;-)calimero1 schreef: ↑29 maart 2020, 16:35scelle schreef: ↑29 maart 2020, 16:09
Nuttige info inderdaad dat je daar mee heeft.
Beste,
mvg,
Wie heeft nu gelijk ? wat "miljonairtje" schreef is logisch maar de mail die "scelle" van zijn bank kreeg, zegt toch totaal iets anders ?
Als je voldoende spaargeld op je rekening hebt ga je hoogstwaarschijnlijk geen uitstel krijgen, zal natuurlijk weer van afdeling tot afdeling afhangen of ze "Goodwill " gaan toepassen... ... En denk niet dat uitsel in deze een afdwingbaar recht is... ongeacht wat de overheid je verteld...
Laatst gewijzigd door ludo op 29 maart 2020, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.