Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Vakbond

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
35 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
AD_Kor
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer AD_Kor
Verstuur privébericht

Vakbond

• Citeer

Bericht door AD_Kor » 7 april 2017, 08:24

Ik vroeg me af wie er bij een vakbond zit en of jullie er nog voordelen van in zien. Ik betaal nu al jaren maar heb er geen voordeel genot van. Wie is er al vertrokken van bij de vakbond en hebben jullie dan jullie dossier opgevraagd bij vertrek?

foopah
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer foopah
Verstuur privébericht

Re: Vakbond

• Citeer

Bericht door foopah » 7 april 2017, 10:42

Ben vroeger een tijdje bij een vakbond geweest, in de periode dat het slecht ging in het bedrijf. Ondertussen als kaderlid en afdelingshoofd té veel situaties meegemaakt waarbij de vakbonden zich totaal onredelijk opstelden, problemen zochten waar er geen waren, voor het minste aan de poort stonden (soms zelfs voor hun eigen delegees en niet voor de leden), overduidelijke probleemgevallen koste wat kost beschermden, er de kantjes vanaf liepen, etc.

Ook op nationaal niveau heb ik geen sympathie meer voor de vakbonden owv politieke stakingen, vernielingen, hypocrisie en algemene arrogantie.

Bij ieder artikel over de vakbonden en bijhorende kritische comments komt vroeg of laat altijd de comment "maar zonder vakbonden had je nu geen vakantiegeld, hypocriet!". Klopt, maar goede prestaties uit het verleden geven je geen eeuwige vrijgeleide om te doen wat je wil (vaak zonder draagvlak).

Dus nee, ik ben niet bij een vakbond. Ik heb ze ook niet nodig want ik speel volgens de regels, presteer goed, heb een goede relatie met de directie en vind zo ander werk als het toch zou verkeren.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
haelewyn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door haelewyn » 7 april 2017, 12:41

Ik denk dat je vooral bij een vakbond moet aansluiten als je gaat stempelen.
Het kan ook zonder vakbond maar het is een stuk ingewikkelder.

Ook als je ergens werkt waar je voorziet om hulp nodig te hebben.
Zelf hebben ze me het afgelopen jaar goed en efficient geholpen. Al is de ene vakbond de andere niet.
Ik was enkele jaren geleden klant bij ACV en daar waren ze maar lui en laks. Fier op het feit dat ze niets gingen doen zelfs.
Zeer traag en onwillend om een werkloosheidsdossier op te stellen. Veel nutteloze tijd en maanden vertraging door de schuld van de vakbond (zo lang mogelijk wachten om te antwoorden op een vraag van de RVA).
Ik ben nu bij ABVV en die zitten kort op de bal als je om hulp vraagt. Je krijgt die daar ook.
Ieder regionaal bureau kan wel verschillen neem ik aan. Het zal niet overal bij ACV slecht zijn voor de leden.

Voorlopig blijf ik lid bij ABVV/BBTK omdat ik in een situatie zit waar ik al eens in het nauw gedreven word en de vakbond er altijd wel is om te zeggen wat kan, mag, moet.. en om eventueel bij te springen waar nodig.
Ze hebben ook enkele nuttige projecten lopen om leden te begeleiden naar nieuw werk / nieuwe sector.

Voor wie een stabiele betrekking heeft en vele jaren geen problemen heeft gehad lijkt het me misschien een nutteloze uitgave, behalve als je een mooi stuk van je onkosten voor lidgeld terugkrijgt onder de vorm van een syndicale premie.
Je kan altijd wel lid worden op het moment dat het nodig is maar als ze voor jou moeten gaan procederen moet je al 6 maanden aangesloten zijn. Dat vind ik normaal : je moet ook geen levensverzekering meer nemen als je terminaal ziek bent, geen brandverzekering terwijl je huis aan het afbranden is, etc.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 7 april 2017, 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Ardennois
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Ardennois
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Ardennois » 7 april 2017, 12:44

Ik ben er één jaar lid van geweest (mijn eerste arbeidsjaar) en gezien ik meestal bij kleinere kmo's gewerkt heb (zonder vakbondsvertegenwoordiging) zag ik er helemaal geen nut in en ga ik al ruim 25 jaar "vakbondloos" door het professioneel leven, dus toch al wat centen hiermee uitgespaard. Ik sluit mij volledig aan bij Foopah ... als er een probleem is even met de werkgever overleggen in een streven naar een gemeenschappelijke win-win situatie. Geven en nemen dus ...

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 7 april 2017, 17:07

Ik ben lid geweest en een jaar of 5 zelfs afgevaardigde maar ik heb er vorig jaar de brui aan gegeven.
Ik was bij de vakbond gegaan met het oog om mij in te zetten voor de leden maar op elke vergadering hoorde ik dezelfde zever. Het merendeel van de afgevaardigden zit daar enkel voor zijn eigen profijt. Sommigen kwamen zelfs nooit naar een vergadering, namen nooit deel aan acties of evenementen maar waren wel al jaren afgevaardigde. Als ik dan voorstelde om die er uit te gooien en hun plaats te laten innemen door gemotiveerde mensen werd ik met een scheef oog bekeken. Ik zou hier een bladzijde kunnen schrijven over wat ik allemaal heb meegemaakt. Er is ook een immense geldverspilling. De vakbonden zitten op een berg geld maar slechts weinig daarvan komt ten goede van de leden.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 7 april 2017, 17:27

veel zijn afgevaardigde omdat ze zich dan beschermd voelen door een torenhoge ontslagvergoeding.

Ze zouden die hoge ontslagvergoeding beter afschaffen, en ENKEL de rechtbank laten oordelen of in elk individueel ontslaggeval de hoge ontslag vergoeding gerechtvaardigd is : bv iemand die ECHT om zijn vakbondsactivitteiten wordt ontslagen die mag die hoge vergoeding wel hebben

layer
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer layer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door layer » 7 april 2017, 17:30

Ik kan er geen goed woord over zeggen. De meeste afgevaardigden zitten er inderdaad voor hun eigen profijt.. Komt daar nog bij dat het meestal niet de snuggersten zijn en ook eerder de luieriken van het bedrijf. En voor te stempelen kan je evengoed naar de hulpkas gaan.
En hoewel we er veel aan te danken hebben bij hun ontstaan... Zou men nu eerder wat gas terug moeten nemen.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 7 april 2017, 17:38

Het is net bij de kleine KMO's waar ik vroeger gewerkt heb, dat ik ze het meest nodig gehad heb: juist omdat daar geen vakbond-afvaardiging bestond en ik daar dus bij niemand terecht kon bij problemen met de directie.
De misbruiken in kleine bedrijven worden met de dag groter en ik kan mij inbeelden dat vakbonden handen te kort hebben om iedereen die erom vraagt persoonlijk te helpen.

Ik had wél recht op syndicale premies, zodat het betaalbaar bleef.

Later, tijdens een lange periode van werkloosheid, haalde ik er ook voordeel uit. Niet alleen omdat ik makkelijker en vlugger aan mijn uitkering geraakte, maar ook omdat mijn vakbondslidgeld fiscaal aftrekbaar was.

Zelfs toen ik bij mijn laatste werkgever (toen wél een multinational met syndicale afvaardiging) slachtoffer werd van een collectief ontslag, haalde ik voordeel uit het feit dat de vakbond een dikke ontslagpremie bedongen heeft.

Mijn dankbaarheid toon ik door, op vervroegd pensioen lid te blijven van de BBTK/ABVV.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 7 april 2017, 18:08

bij ons hebben ze er eens 3 van de 6 op een paar jaar ontslagen : wegens diefstal

"Vakbondsafgevaardigden, in Vlaanderen wie zijn ze , wat doen ze " (niks )

Een aantal jaren geleden was er nog een vakbondsafgevaardige die regelmatig op het nieuws kwam, nadien hebben ze die ontslagen dacht ik omdat hij met het geld van de vakbond naar de hoeren ging

Lenten
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Lenten
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lenten » 7 april 2017, 18:26

Lijkt hier net een groepje rechtse actie voerders, je mag blij zijn de vakbonden er waren, of je zat nog 7 dagen aan een stuk te werken voor een stukbrood. Man, man, man, arm Vlaanderen.

Stiletto
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Stiletto
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stiletto » 7 april 2017, 18:33

Lenten schreef:Lijkt hier net een groepje rechtse actie voerders, je mag blij zijn de vakbonden er waren, of je zat nog 7 dagen aan een stuk te werken voor een stukbrood. Man, man, man, arm Vlaanderen.
Nonsens. Ik werk samen met collega's in landen waar vakbonden zo goed als onbestaande zijn, en die hebben het heus niet slechter dan ons hoor.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 7 april 2017, 18:37

de spoorwegvakbond is dan nog een apart geval, die vakbond wordt gesubsidieerd met overheidsgeld, en hun enige bedoeling is om dat klanten het leven moeilijk te maken met hun 60 " verworven " stakingsdagen per jaar

Lenten
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Lenten
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lenten » 7 april 2017, 18:49

straf als jullie er zo over denken, dan gaan onze nakomelingen straffe tijden te gemoed, ik zeg tegen mijn dochter de kracht van de mens is solidariteit, en momenteel pseudo rijkdom gebaseerd op massa krediet, dit is de ondergang, krediet de basis om zich te kunnen verwennen in luxe, zeer gevaarlijk.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 7 april 2017, 18:55

dat is zo echte rijkaards leven dikwijls heel sober, in tegenstelling tot sommigen die voor hun dure bmw een lening moeten aangaan.

Er zijn zelfs miljonairs die met hun fiets naar het werk rijden en amper 100 euro per maan aan voeding uitgeven.

haelewyn
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer haelewyn
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door haelewyn » 7 april 2017, 20:16

Stiletto schreef:
Lenten schreef:Lijkt hier net een groepje rechtse actie voerders, je mag blij zijn de vakbonden er waren, of je zat nog 7 dagen aan een stuk te werken voor een stukbrood. Man, man, man, arm Vlaanderen.
Nonsens. Ik werk samen met collega's in landen waar vakbonden zo goed als onbestaande zijn, en die hebben het heus niet slechter dan ons hoor.
Ik kom wel eens in landen waar er geen vakbonden zijn, waar je je mening enkel kan zeggen als je tussen 4 muren met iemand bent (of tussen de lakens), waar het ongezond werk dat vroeger hier nog gedaan werd nu uitgevoerd wordt met de hand en zonder beschermingsmiddelen, waar men met chemische producten leder looit zonder voorschriften, waar een kruiwagen eerder uitzondering is dan regel en als een modern hulpmiddel in de bouw wordt gezien...
En iedereen is daar tevreden. De baas heeft gezegd dat het zo goed is. De staat zegt dat het in andere landen slechter leven is en ze geloven dat.
Ik denk dat je zelf nonsens vertelt, Stiletto. Als je moet afhangen van de goede wil van werkgevers alleen ga je 120 jaar terug in de tijd. En toen was het hier echt niet beter dan het nu is.

Maar alhoewel ik de laatste tijd goed geholpen ben door mijn vakbond heb ik in mijn eerdere carriere wel de misbruiken gezien die beschreven worden. Werknemers die mede door de lakse houding van de vakbondsafgevaardigden werden ontslagen.. Stukken onbenul die in ruil voor een gewaarborgde promotie, loonsverhoging of vele uren 'syndicaal werk' per week de baas naar de mond spraken en aan niets wat fout ging iets deden, afgevaardigden die meer voor de bazen zorgden dan voor de leden, etc.
Zoals gezegd ben ik het laatste jaar erg blij lid te mogen zijn.

Werkloosheid : je kan zeggen dat je ook naar de hulpkas kan maar dat is niet hetzelfde. Bij moeilijkheden in je dossier sta je er bijna alleen voor.
Als later de RVA / VDAB moeilijk doet over eender wat heb je aan de hulpkas ook niets want zij verdedigen je niet. Je vakbond wel.
Als je uitleg wil over regels en wetten inzake ontslag, bescherming, werkloosheid zal je vakbond je kunnen uitleg geven. De hulpkas zal dat alleen doen over je werkloosheidsdossier.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

35 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy