Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
Superbrein; zoek eens zelf op met de zoekmachine volgens jouw gading.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juni 2023, 20:40Misschien moet je dan maar eens concreet uitleggen welke rentes de ECB zoal bepaalt ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja; onrechtstreeks. Ik weet echter niet of jij een spaarrekening hebt bij de ECB; of bij de NBB of bij een bank in BE?

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je moet niet halve zinnen kopiëren... en daarna posten. Is dit een truckje van jou om te framen?
Je wijkt van het thema af. Leg uit: "bepalen is iets anders dan beïnvloeden". Heb je al de "ECB" gegoogeld? Je kent "google" toch?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik filter onnozele zever zoals onderstaand eruit, omdat ik liefst over zinvolle dingen van gedachten wissel.
Alé dan, even heel snel voor jouw informatie, wil verder geen tijd steken in dat uit te leggen:
- https://www.encyclo.nl/begrip/bepalen
- https://www.encyclo.nl/begrip/be%C3%AFnvloeden
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Informatie bereikt vaak enkel maar diegenen die er op zoek naar zijn, dus dat gaat n.m.i. niet veel zoden aan de dijk brengen.
N.m.i. zouden ze beter "inzetten" op een aanpassing van hun eigen regelgeving.
Bv. (t.o.v. de-gereglementeerde-spaarrekening-t31600.html#p566494):
- basisintrest: afschaffing absoluut maximum van 3%
- basisintrest: absoluut minimum van 0,00% (ipv. 0,01%)
- basisintrest: minimum 25% van het ECB percentage voor basisherfinancieringstransacties
- maximum 2 (ipv 6) producten "gereglementeerde spaarrekening" per bank(merk)
Men zou banken bijvoorbeeld kunnen verplichten om tweejaarlijks een document te versturen naar klanten met de boodschap “De rente op uw spaarrekening bedraagt 0,25%. Op 1 juli 2023 bedraagt het hoogste rente in de markt gezien uw situatie 2,25%. Vergelijk de voordeligste rentevoeten op <website van de overheid>.”EarthNvstr1 schreef: ↑3 juni 2023, 21:58Informatie bereikt vaak enkel maar diegenen die er op zoek naar zijn, dus dat gaat n.m.i. niet veel zoden aan de dijk brengen.
- basisintrest: minimum 25% van het ECB percentage voor basisherfinancieringstransacties
Als klanten dan nog steeds genoegen nemen met die 0,25%, is dat hun keuze.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tweejaarlijks ? Waarom niet jaarlijks ? Waarom niet maandelijks ? Of waarom niet dagelijks ?pmu schreef: ↑3 juni 2023, 22:26 Men zou banken bijvoorbeeld kunnen verplichten om tweejaarlijks een document te versturen naar klanten met de boodschap “De rente op uw spaarrekening bedraagt 0,25%. Op 1 juli 2023 bedraagt het hoogste rente in de markt gezien uw situatie 2,25%. Vergelijk de voordeligste rentevoeten op <website van de overheid>.”
Vergelijk "x" op de website van de overheid ... noem mij eens enkele "websites van de overheid" waar ten allen tijde volledige en accurate informatie staat.
Bij iedere renteaanpassing krijg ik van mijn bank een berichtje; PER PRONTO; automatisch in mijn mail/GSM. Dit zowel voor positieve dan wel negatieve interestontwikkeling. Dus, waarom de banken verplichten om tweejaarlijks een "schrijven" te sturen naar hun klanten? Waarom moeten zij verwijzen naar de website van de overheid? Banken zijn tot nader order commerciële dan wel sociale instellingen; toch? Mag het gepamper ook eens stoppen?pmu schreef: ↑3 juni 2023, 22:26Men zou banken bijvoorbeeld kunnen verplichten om tweejaarlijks een document te versturen naar klanten met de boodschap “De rente op uw spaarrekening bedraagt 0,25%. Op 1 juli 2023 bedraagt het hoogste rente in de markt gezien uw situatie 2,25%. Vergelijk de voordeligste rentevoeten op <website van de overheid>.”EarthNvstr1 schreef: ↑3 juni 2023, 21:58
Informatie bereikt vaak enkel maar diegenen die er op zoek naar zijn, dus dat gaat n.m.i. niet veel zoden aan de dijk brengen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij zou het gebruik van de term 'reële rente' (= netto rente - inflatie) beter werken om te sensibiliseren.
De term 'spaarrekening' in combinatie met een positieve rente is voor de meeste mensen in orde.... tot ze zouden beseffen dat de reële rente (zwaar) negatief is... Hoe zo een 'spaar'rekening
De term 'spaarrekening' in combinatie met een positieve rente is voor de meeste mensen in orde.... tot ze zouden beseffen dat de reële rente (zwaar) negatief is... Hoe zo een 'spaar'rekening

En wat te denken van "Pensioensparen"? Dit is meer dan misleidend; gezien het duidelijk om beleggen gaat.spaarfreakje schreef: ↑3 juni 2023, 23:10 Volgens mij zou het gebruik van de term 'reële rente' (= netto rente - inflatie) beter werken om te sensibiliseren.
De term 'spaarrekening' in combinatie met een positieve rente is voor de meeste mensen in orde.... tot ze zouden beseffen dat de reële rente (zwaar) negatief is... Hoe zo een 'spaar'rekening![]()
Laatst gewijzigd door Sammy2 op 3 juni 2023, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dergelijke website kan men gemakkelijk maken. Men heeft ook dergelijke websites voor energie en voor telecom.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juni 2023, 22:51Tweejaarlijks ? Waarom niet jaarlijks ? Waarom niet maandelijks ? Of waarom niet dagelijks ?pmu schreef: ↑3 juni 2023, 22:26 Men zou banken bijvoorbeeld kunnen verplichten om tweejaarlijks een document te versturen naar klanten met de boodschap “De rente op uw spaarrekening bedraagt 0,25%. Op 1 juli 2023 bedraagt het hoogste rente in de markt gezien uw situatie 2,25%. Vergelijk de voordeligste rentevoeten op <website van de overheid>.”
Vergelijk "x" op de website van de overheid ... noem mij eens enkele "websites van de overheid" waar ten allen tijde volledige en accurate informatie staat.
De frequentie is uiteraard niet zo belangrijk. Concurrentie aanzwengelen wel.
Omdat concurrentie op dit moment duidelijk niet werkt. Het lijkt mij beter dit probleem op te lossen alvorens harde ingrepen in de minimumrente te proberen. Hoeveel mensen doen er niet jaarlijks mee aan groepsaankopen voor energie, maar zijn volledig passief qua spaarrekeningen. Waarmee zou dat te maken hebben?Sammy2 schreef: ↑3 juni 2023, 22:58Bij iedere renteaanpassing krijg ik van mijn bank een berichtje; PER PRONTO; automatisch in mijn mail/GSM. Dit zowel voor positieve dan wel negatieve interestontwikkeling. Dus, waarom de banken verplichten om tweejaarlijks een "schrijven" te sturen naar hun klanten? Waarom moeten zij verwijzen naar de website van de overheid? Banken zijn tot nader order commerciële dan wel sociale instellingen; toch? Mag het gepamper ook eens stoppen?pmu schreef: ↑3 juni 2023, 22:26
Men zou banken bijvoorbeeld kunnen verplichten om tweejaarlijks een document te versturen naar klanten met de boodschap “De rente op uw spaarrekening bedraagt 0,25%. Op 1 juli 2023 bedraagt het hoogste rente in de markt gezien uw situatie 2,25%. Vergelijk de voordeligste rentevoeten op <website van de overheid>.”
Concurrentie werkt niet? Kijk eens op de "Simulator Spaarrekeningen" op "Spaargids". Daar kan je toch piekfijn zijn wie wat en hoeveel biedt, ja toch?pmu schreef: ↑3 juni 2023, 23:18Omdat concurrentie op dit moment duidelijk niet werkt. Het lijkt mij beter dit probleem op te lossen alvorens harde ingrepen in de minimumrente te proberen. Hoeveel mensen doen er niet jaarlijks mee aan groepsaankopen voor energie, maar zijn volledig passief qua spaarrekeningen. Waarmee zou dat te maken hebben?Sammy2 schreef: ↑3 juni 2023, 22:58
Bij iedere renteaanpassing krijg ik van mijn bank een berichtje; PER PRONTO; automatisch in mijn mail/GSM. Dit zowel voor positieve dan wel negatieve interestontwikkeling. Dus, waarom de banken verplichten om tweejaarlijks een "schrijven" te sturen naar hun klanten? Waarom moeten zij verwijzen naar de website van de overheid? Banken zijn tot nader order commerciële dan wel sociale instellingen; toch? Mag het gepamper ook eens stoppen?