Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
Denk je echt dat dat gaat gebeuren ?burgundy schreef: ↑19 mei 2023, 09:48Belfius is nog aan het sparen voor die Arco te vergoeden.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑18 mei 2023, 22:00
Laat staatsbank Belfius gewoon een deftige interest op spaarrekeningen geven. De rest zal wel volgen of afzien.
Werkelijk niets houdt de regering tegen om dat te doen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Als een hypotheekrente lager is dan de inflatie, krijg je door onze automatische koppeling van de lonen aan de inflatie, dat een ontlener er geld aan VERDIENT.vortex schreef: ↑19 mei 2023, 07:12LOL, dus jij zou de huidige inflatiepiek 25 of 30 jaar willen vastleggen in een hypotheek lening? Nee, leningen volgen gelukkig de lange termijn rente, niet de korte en al zeker niet de huidige inflatie.spaarfreakje schreef: ↑18 mei 2023, 23:49 On topic vraag ik me af waarom men de theorie verlaten heeft:
spaarintrest = inflatie - c/2
leningintrest = inflatie + c/2
met c = commissie voor de bank
Momenteel inflatie = 5,60%
nochtans hypothecaire lening 'slechts' 4%
Moet zijn:
hypothecaire lening 6,10%
spaarrente 5,10%
enne... ECB rente moest al lang 6% geweest zijn.
In feite betaalt de spaarder een stukje van het vastgoed van de ontlener. Dat lijkt me perfide.
Daar zou volgens mij een correctie moeten op komen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Uit dit artikel citeer ik hetvolgende:
Staatssecretaris Bertrand wil Van Peteghem vragen om het e-DEPO van de Deposito- en Consignatiekas weer aantrekkelijker te maken om beweging in de spaarmarkt te krijgen. Lukt dat niet, dan wil ze dat de wettelijke minimumrente op het spaarboekje wordt opgetrokken.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik ben het eens met Prof De Grauwe, die in Terzake van vrijdag 19/5 opperde dat de ECB voorwaarden aan de 'overnachtingsrente' -die banken voor hun teveel cash (momenteel 3,25%) krijgen- moet verbinden.
Volgens mij moet de vwde zijn dat er min 2% van naar de spaarder moet gaan.
Zoals eerder door mij gesteld, zou die ECB-rente al rond de 6% moeten zitten.
Met dus min 4,75% naar de spaarder.
Volgens mij moet de vwde zijn dat er min 2% van naar de spaarder moet gaan.
Zoals eerder door mij gesteld, zou die ECB-rente al rond de 6% moeten zitten.
Met dus min 4,75% naar de spaarder.
Dit gaat om een tijdelijk fenomeen, inflatie zal niet hoger blijven dan de hypotheek rente, inflatie neemt af en of LT rente stijgt, zie je nu al, beide trends gaan naar elkaar toe en zullen ergens kruisen.spaarfreakje schreef: ↑20 mei 2023, 02:31Als een hypotheekrente lager is dan de inflatie, krijg je door onze automatische koppeling van de lonen aan de inflatie, dat een ontlener er geld aan VERDIENT.
Haha, ze wil dat vragen, maar ze durft niet of wat? Bende slapjanussen, ...spaarfreakje schreef: ↑20 mei 2023, 02:34Staatssecretaris Bertrand wil Van Peteghem vragen om het e-DEPO van de Deposito- en Consignatiekas weer aantrekkelijker te maken om beweging in de spaarmarkt te krijgen. Lukt dat niet, dan wil ze dat de wettelijke minimumrente op het spaarboekje wordt opgetrokken.
- VincentVega
- Hero Member

burgundy schreef: ↑19 mei 2023, 09:48Belfius is nog aan het sparen voor die Arco te vergoeden.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑18 mei 2023, 22:00
Laat staatsbank Belfius gewoon een deftige interest op spaarrekeningen geven. De rest zal wel volgen of afzien.
Werkelijk niets houdt de regering tegen om dat te doen.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
- VincentVega
- Hero Member

Met e-Depo had hij het ideale drukkingsmiddel in handen om de banken ertoe aan te zetten om de interest op hun spaarrekeningen te verhogen maar amper 3 weken geleden heeft hijzelf daar een rem op gezet door de intrest op e-Deposit te plafonneren op 2,50% bruto of 1,75% netto. Waarom zou een bank dan 1,75% of meer geven?
Nu richt hij een brief tot de banken met een vriendelijk verzoek om iets meer intrest te geven. De klojo …
Maar ja, het is en blijft natuurlijk een tjeef …
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
- Vincent2018
- Full Member

De Federale en Vlaamse graaiers spelen wat komedie.... zie Fortis, BNP Paribas, Leterme, Reynders , CD&V , OPENVLD , MR , ... nog steeds geen verandering https://trends.knack.be/nieuws/welke-po ... bedrijven/
We betalen ons blauw aan telecom, energie,.... om hun zitjes te betalen.... droom verder
Terwijl uw energiefactuur verdubbeld is, werden intercommunales 1 miljard rijker
https://www.hln.be/binnenland/terwijl-u ... ~a05110d6/
Peter Reekmans: ‘Alle fusies in de politiek hebben geleid tot duurdere facturen... https://youtu.be/AMfULFbESrA
We betalen ons blauw aan telecom, energie,.... om hun zitjes te betalen.... droom verder
Terwijl uw energiefactuur verdubbeld is, werden intercommunales 1 miljard rijker
https://www.hln.be/binnenland/terwijl-u ... ~a05110d6/
Peter Reekmans: ‘Alle fusies in de politiek hebben geleid tot duurdere facturen... https://youtu.be/AMfULFbESrA
Laatst gewijzigd door Vincent2018 op 20 mei 2023, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Ondertussen is de populistische partij Vooruit reeds mee op deze kar gesprongen … arm België…
Het is onze eigen schuld dat we dergelijke klojo's krijgen toch. We zagen en klagen maar voor de rest doen we niets en volgen we als brave schaapjes slaafs wat ze ons opleggen.
Zo, dat probleem is dan ook weer van tafel, Van Peteghem zijn briefje krijgt een niet mis te verstane Njet van de bankensector, dan maar weer over tot de orde van de dag zeker en wachten op het volgende loos ballonnetjeDe banken zien een door de overheid opgelegde verhoging van de rente op spaarboekjes niet zitten. Zo’n ingreep zou de stabiliteit van de banksector grondig kunnen aantasten, zegt sectorfederatie Febelfin zondag in een persbericht.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Tenzij men dus de bestaande hypotheek afbetalingen indexeert; wat een nuloperatie voor de ontlener is, vermits het betaald wordt met geïndexeerd loon.
En gelijkmatig de spaarvergoeding indexeren...
En gelijkmatig de spaarvergoeding indexeren...
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Hahaha, ze worden door de Nederlanders (NIBCdirect) op hun plaats gezet.Staatssecretaris Bertrand wil Van Peteghem vragen om het e-DEPO van de Deposito- en Consignatiekas weer aantrekkelijker te maken om beweging in de spaarmarkt te krijgen. Lukt dat niet, dan wil ze dat de wettelijke minimumrente op het spaarboekje wordt opgetrokken.
Vanaf morgen geven die 2,00% op hun getrouwheidsspaarrekening, terwijl de e-DEPO onder slechtere condities maar 1,75% netto geeft en Belfius Fidelity spaarrek slechts 0,80%
Weer een publieke afgang voor onze ministers