Van RAID naar online backup foto's
Re: Van RAID naar online backup foto's
De cloud-provider kan gehackt worden, jouw account kan gehackt worden, je computer waar je al je paswoorden in een tekstbestandje bewaart crasht, je computer, smartphone en tablet worden gestolen of vernietigd in een brand, je wordt per abuis beschuldig van een verschrikkelijke misdaad en je rekeningen worden bevroren waardoor je cloud-account wegens wanbetaling wordt opgezegd, ...sintorama schreef: ↑25 november 2022, 09:55Waarom? Professionele cloud diensten hebben redundantie en backups inherent ingebakken. Degelijke datacenters zijn beveiligd tegen brand, stroomonderbrekingen, overstroming, terroristische aanslagen, vulkaanuitbarstingen, inbraken...
De toegevoegde veiligheid van een eigen gemaakte backup op basis van consumentenelectronica is minimaal.
Dat kan. Ik denk zelfs dat het ooit zal gebeuren. In dat geval valt het land plat.
Precies daar bestaat de cloud voor. Computers, tablets, smartphones en paswoorden zijn vervangbaar.
In dat geval zit je wellicht in voorhechtenis, aka de gevangenis, en zijn je vakantiekiekjes wellicht het laatste van je zorgen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Als je pc met je paswoorden en je smartphone (2-factor authentication) kwijt bent, kun je (op zijn minst tijdelijk) ook niet meer aan je cloud-account.
Vakantiekiekjes zijn wel het minste van mijn zorgen.
Het gaat hier om argumenten voor het hebben van een eigen backup, los van de cloud.
Als je PC en smartphone kwijt bent, ben je dan je backup ook niet kwijt? Ik denk aan brand of inbraak. Tenzij je die backup op een fysiek andere locatie bewaart, maar dat verhindert dan weer het maken van (regelmatige) backups. Mocht je kiezen voor een combinatie van iCloud en eigen fysieke backups, gebruik dan Time Machine. Die zet heel je filesysteem om naar een soort versiecontrolesysteem.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik veronderstel dat je de RAID bedoelt die er voor zorgt dat je eigenlijk 2 identieke harddisks hebt, de kans dat ze allebei op hetzelfde moment de geest geven lijkt mij wel zeer klein...
Jouw NAS kan ook de geest geven, maar je data is dan niet weg op de NAS.
Los daarvan kan je huis ook eens afbranden/onder water lopen/bliksem inslaan, dan is het toch goed om naast je NAS ook nog ergens een harde schijf te leggen op een andere locatie als noodbackup.
Ook als je de NAS zou vervangen door de cloud is die noodbackup zeker nog nodig.
Jouw NAS kan ook de geest geven, maar je data is dan niet weg op de NAS.
Los daarvan kan je huis ook eens afbranden/onder water lopen/bliksem inslaan, dan is het toch goed om naast je NAS ook nog ergens een harde schijf te leggen op een andere locatie als noodbackup.
Ook als je de NAS zou vervangen door de cloud is die noodbackup zeker nog nodig.
Het is een all oude vraag niet hoe gegevens opslaan en die door de jaren heen te bewaren.
enkele risico s:
opslag die faalt door slijtage
fysieke schade aan het opslagmedium/vallen(hdd) brand / water
shade door ouderdom aan het opslag medium ingeval v optical storage blureay dvd cd en the likes.
verlies door wijzegingen waar je geen zeg in hebt bv je muziek filles zijn (home made)in een bepaald formaat die later minder en minder gebruikt word waar dan bv 10j later geen video players meer bestaan die de bestanden afspelen op de laatste nieuwe spyware v windows os.
Ransomeware virussen je hebt er nu enkele die reeds achter alle hardeschijven gaan ipv de boot drive enkel.
Het antwoord op je vraag bestaad dan ook deels uit hoever ben je bereid te gaan.Hoe dierbaar zijn de foto s en wat is uw gemoedsrust waard.
als een minimum ga voor ofline opslag medium en een die ingeplugt is.
je kan ook een dubbele ofline backup bijhouden...hdd zijn nu eenmaal niet zo duur en foto s nemen normaal niet erg veel plaats in.Bewaar de hdd op een veilige plaats buiten bereik v kinderen /geen sterke magneten dichtbij etc..
als een maximum
ga voor vershillende opslag medium met vershillende eigenshappen (dit kan onderhoud met zich meebrengen )
de opslag medium gaan in een kluis/worden opgeslagen op vershillende locatie s kan zo simpel zijn als thuis als in gehuurde garagebox of bij familie etc...
Persoonlijk zou ik nooit bewust voor de cloud kiezen...je stelt jezelf open tot hacking/beleids wijzegingen je hebt geen fysike toegang meer tot je gegevens.
enkele risico s:
opslag die faalt door slijtage
fysieke schade aan het opslagmedium/vallen(hdd) brand / water
shade door ouderdom aan het opslag medium ingeval v optical storage blureay dvd cd en the likes.
verlies door wijzegingen waar je geen zeg in hebt bv je muziek filles zijn (home made)in een bepaald formaat die later minder en minder gebruikt word waar dan bv 10j later geen video players meer bestaan die de bestanden afspelen op de laatste nieuwe spyware v windows os.
Ransomeware virussen je hebt er nu enkele die reeds achter alle hardeschijven gaan ipv de boot drive enkel.
Het antwoord op je vraag bestaad dan ook deels uit hoever ben je bereid te gaan.Hoe dierbaar zijn de foto s en wat is uw gemoedsrust waard.
als een minimum ga voor ofline opslag medium en een die ingeplugt is.
je kan ook een dubbele ofline backup bijhouden...hdd zijn nu eenmaal niet zo duur en foto s nemen normaal niet erg veel plaats in.Bewaar de hdd op een veilige plaats buiten bereik v kinderen /geen sterke magneten dichtbij etc..
als een maximum
ga voor vershillende opslag medium met vershillende eigenshappen (dit kan onderhoud met zich meebrengen )
de opslag medium gaan in een kluis/worden opgeslagen op vershillende locatie s kan zo simpel zijn als thuis als in gehuurde garagebox of bij familie etc...
Persoonlijk zou ik nooit bewust voor de cloud kiezen...je stelt jezelf open tot hacking/beleids wijzegingen je hebt geen fysike toegang meer tot je gegevens.
Ik laat ook de 500 tofste foto's van elk jaar afdrukken. Heeft toch nog altijd dat tikkeltje meer en kijk je (later) sneller naar terug dan die digitale foto's.
Er is een risico dat toekomstige generaties niet zullen weten hoe hun voorouders eruit zagen. Wij hebben foto's op papier van onze ouders/grootouders/overgrootouders, maar wanneer alle foto's digitaal bewaard zullen worden is er een grotere kans dat ze op een keer zullen verdwijnen, weggegooid samen met de laatste computer van bompa.
Hopelijk doet overheid dat ook niet, waardoor mijn loopbaan voor pensioenberekening weg is. 

Je kunt zoveel clouden en backuppen als je wil, wie zal na je dood nog weten welke bestanden je had en waar ze staan en wie zal het interesseren?
En vooral, met huidige paswoorden en 2 factor authentificatie (eventueel Yubikey nog nodig) raak je er gewoon niet meer binnen.
Als een naaste zelfmoord pleegt of ongeval krijgt zonder iets na te laten op papier, heb je groot probleem.
Als een naaste zelfmoord pleegt of ongeval krijgt zonder iets na te laten op papier, heb je groot probleem.
Op een computerforum heb ik eens een vraag van iemand gelezen welk documentenbeheerprogramma hij best zou aanschaffen. Hij wilde voor zijn nabestaanden in geval van overlijden alle belangrijke documenten inscannen en klasseren. Ik stelde hem de vraag: "Wat wil je doen? Wil je jezelf lekker amuseren met het inscannen en klasseren van documenten of wil je je nabestaanden echt helpen?" Want dan kon hij beter alle documenten kopiëren en bijeen leggen in een map in een schuif van zijn bureau. Stel je voor dat de nabestaanden op zijn computer zouden moeten zoeken naar ingescande documenten, als ze al op het idee kwamen.
Ik wil maar zeggen: sommige mensen backuppen en beveiligen hun bestanden alsof hun leven ervan afhangt. Ze zouden eens iets moeten verliezen. Maar zodra ze er niet meer zijn geeft niemand nog iets om die bestanden die zo gekoesterd en bewaard werden door hun eigenaar. Of hoe relatief de waarde van dingen is.