Van RAID naar online backup foto's
Van RAID naar online backup foto's
Zoals iedereen beschik ik over duizenden foto's die ik liever niet kwijt wil. Ik heb reeds meer dan 10 jaar een RAID met meerdere harde schijven maar gezien de leeftijd van dit ding begin ik schrik te krijgen dat dit ooit eens de geest geeft. Ik is dit ding erg traag.
Ik zou willen overstappen naar opslag in de Cloud.
Wat gebruiken jullie hiervoor? (ben nogal fan van Apple dus denk aan 2TB abonnement van iCloud)
Wat gebruiken jullie hiervoor? (ben nogal fan van Apple dus denk aan 2TB abonnement van iCloud)
Re: Van RAID naar online backup foto's
Het antwoord op die vraag zou mij ook interesseren. Gebruikers van de cloud hier?

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik zou sowieso niet enkel op de "Cloud" vertrouwen... Er zijn genoeg gebruikers die al hun data kwijt zijn omdat bijv. Google of Microsoft onterecht bepaalde dat je account hun voorwaarden schond (en alles blokkeert)... Zie bijv. https://tweakers.net/reviews/9094/accou ... at-nu.htmlWimble schreef: ↑1 november 2022, 07:30 Zoals iedereen beschik ik over duizenden foto's die ik liever niet kwijt wil. Ik heb reeds meer dan 10 jaar een RAID met meerdere harde schijven maar gezien de leeftijd van dit ding begin ik schrik te krijgen dat dit ooit eens de geest geeft. Ik is dit ding erg traag.
Dan koop je een nieuwe. Je moet het risico niet overdrijven. De kans is klein dat zowel je computer waar je foto's op staan als je externe harde schijven tegelijkertijd de geest geven. Een andere mogelijkheid is een backup te maken en die in een kluis in de bank te bewaren.
-
- VIP member
- Contacteer:
Google photos en af en toe je database eens downloaden op een een externe ssd
Geeft mij voldoende vertrouwen
Geeft mij voldoende vertrouwen
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Ik heb me een tijdje geleden een Microsoft 365 Family pakket aangeschaft.
Voor €63 /jaar krijg je 6 * 1 TB aan online storage (OneDrive). Daarbovenop krijg je voor 6*5 licenties voor Office bij.
Al mijn documenten, foto's etc staan zowel op mijn pc als in de online opslag. Als er met 1 vd 2 iets gebeurt, heb ik het nog steeds op de andere.
Als je met een NAS systeem werkt thuis, en je hebt een brand of inbrekers over de vloer, heb je altijd kans dat beide weg zijn.
Voor €63 /jaar krijg je 6 * 1 TB aan online storage (OneDrive). Daarbovenop krijg je voor 6*5 licenties voor Office bij.
Al mijn documenten, foto's etc staan zowel op mijn pc als in de online opslag. Als er met 1 vd 2 iets gebeurt, heb ik het nog steeds op de andere.
Als je met een NAS systeem werkt thuis, en je hebt een brand of inbrekers over de vloer, heb je altijd kans dat beide weg zijn.
Backup en onedrive is niet hetzelfde. Synchronisatie met de cloud gaat bestanden die thuis corrupt worden instant uploaden en ook daar corrupt maken. Naast deze externe opslag is het aan te bevelen een extra backup te maken naar een externe schijf die je na het backupmoment ook afkoppelt en extern kan bewaren.
ik gebruik een nas raid-1 voor de opslag, met een sync naar de cloud trans-ip. En dan heb ik nog 2 usb schijven waarop ik om de x tijd een backup maak en die nooit gelijktijdig in huis zijn.
Raid-1 is al een bescherming tegen een defecte harde schijf
Cloud is al een snelle copy buiten huis zodat ik niet elke dag een offline backup moet maken naar de usb schijven.
En deze usb-schijven zijn de offline externe backups die beschermen tegen data-loss bij brand
Ook het punt dat foto’s op je pc staan is voorbij gestreefd. Op mijn pc staan enkel recente zaken die ik frequent gebruik. Al de rest staat in het thuisnetwerk op een nas.
ik gebruik een nas raid-1 voor de opslag, met een sync naar de cloud trans-ip. En dan heb ik nog 2 usb schijven waarop ik om de x tijd een backup maak en die nooit gelijktijdig in huis zijn.
Raid-1 is al een bescherming tegen een defecte harde schijf
Cloud is al een snelle copy buiten huis zodat ik niet elke dag een offline backup moet maken naar de usb schijven.
En deze usb-schijven zijn de offline externe backups die beschermen tegen data-loss bij brand
Ook het punt dat foto’s op je pc staan is voorbij gestreefd. Op mijn pc staan enkel recente zaken die ik frequent gebruik. Al de rest staat in het thuisnetwerk op een nas.
Hier 2 harde schijven van 12tb voor backups. 1 voor externe plaats en 1 terplaatse. Voor mij is de cloud out.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Klopt. Wel met kanttekening:Natal schreef: ↑10 november 2022, 17:55 Backup en onedrive is niet hetzelfde. Synchronisatie met de cloud gaat bestanden die thuis corrupt worden instant uploaden en ook daar corrupt maken. Naast deze externe opslag is het aan te bevelen een extra backup te maken naar een externe schijf die je na het backupmoment ook afkoppelt en extern kan bewaren.
* Bij OneDrive, kan je x tijd terug gaan of x versies terug gaan. Dus als je corrupt bestand geupload wordt, kan je de vorige versie(s) nog terughalen.
* Je externe HD syncen kan ook voor corrupte bestanden zorgen
* Het is eenvoudiger om je bestanden te syncen met cloudstorage, dan op regelmatige basis op externe HDs. Dat is een actie die je manueel moet doen. Dit gaat in het begin goed, en na een tijdje gaat dat naar de vergeethoek. En de data sinds de laatste sync ben je ook kwijt als er iets misloopt.
Maar iedereen doet waar hij zich het comfortabelste bij voelt
Ik zou een nieuwe NAS (Synology) kopen. Dual bay.Wimble schreef: ↑1 november 2022, 07:30 Zoals iedereen beschik ik over duizenden foto's die ik liever niet kwijt wil. Ik heb reeds meer dan 10 jaar een RAID met meerdere harde schijven maar gezien de leeftijd van dit ding begin ik schrik te krijgen dat dit ooit eens de geest geeft. Ik is dit ding erg traag.
En uw externe schijven na overzetten wissen en gebruiken als backup aan je nas soms.
Vanuit je NAS kan je ook automatisch laten syncen met cloudproviders.
https://www.coolblue.be/nl/product/8663 ... s220.html?
1 of 2 nieuwe externe USB schijven om te backuppen en 1 op andere locatie te leggen dan thuis.
Cloud is kostelijk vind ik. En ook niet zo betrouwbaar. Het is iets extra, niet totaal als vervanging.
https://www.pcloud.com/nl/eu?cjevent=f4 ... d30a180513
Vb Seagate EXOS (5 jaar garantie)
https://www.megekko.nl/product/2036/171 ... -Barracuda
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik liever dual bay, die onmiddellijk schrijft...ik veronderstel dat je niet elke dag backupt....dus....
Makkelijk NAS overal te bereiken....
Daar staat alles op. (En 4 tal externe schijven)
Het voordeel van het systeem van Apple is dat het zeer gebruiksvriendelijk is, bijzonder veilig, lossless, en je bestanden blijven ook echt prive.
Het nadeel van Apple: de prijs. Zoals dikwijls: you get what you pay for.
Enkel backup of enkel cloud is niet goed, je hebt beide nodig.
Mijn foto's van de maand staan op Dropbox. Alternatief is Onedrive of iCLoud.
Bij het begin van de maand worden foto's van vorige maand allemaal bekeken en degene die ik wil houden verhuizen naar map op de harde schijf.
Die maandelijkse map wordt gebackupt naar 2 SSDs die op verschillende plaatsen in huis worden bewaard en in de cloud (ik heb een webserver met aparte 1 TB opslag, geen sync).
Dat doe ik voor alles: financiën, medisch dossier, eboeken, muziek, crypto sleutels, ...
Vroeger had ik 1 backup, maar ooit hebben externe backup en de harde schijf van mijn computer op een paar dagen tijd de geest gegeven. Ik heb het meeste kunnen recupereren, maar dat was een stresserende tijd met veel gevloek. Dat wil ik nooit meer meemaken. In feite zou ik telkens 1 van die SSDs in kluis moeten leggen. Gevoelige info, zoals medisch dossier is geëncrypteerd.
Belangrijke info wordt dus op 4 plaatsen bewaard: harde schijf, 2 SSDs en online.
Mijn foto's van de maand staan op Dropbox. Alternatief is Onedrive of iCLoud.
Bij het begin van de maand worden foto's van vorige maand allemaal bekeken en degene die ik wil houden verhuizen naar map op de harde schijf.
Die maandelijkse map wordt gebackupt naar 2 SSDs die op verschillende plaatsen in huis worden bewaard en in de cloud (ik heb een webserver met aparte 1 TB opslag, geen sync).
Dat doe ik voor alles: financiën, medisch dossier, eboeken, muziek, crypto sleutels, ...
Vroeger had ik 1 backup, maar ooit hebben externe backup en de harde schijf van mijn computer op een paar dagen tijd de geest gegeven. Ik heb het meeste kunnen recupereren, maar dat was een stresserende tijd met veel gevloek. Dat wil ik nooit meer meemaken. In feite zou ik telkens 1 van die SSDs in kluis moeten leggen. Gevoelige info, zoals medisch dossier is geëncrypteerd.
Belangrijke info wordt dus op 4 plaatsen bewaard: harde schijf, 2 SSDs en online.
Waarom? Professionele cloud diensten hebben redundantie en backups inherent ingebakken. Degelijke datacenters zijn beveiligd tegen brand, stroomonderbrekingen, overstroming, terroristische aanslagen, vulkaanuitbarstingen, inbraken...
De toegevoegde veiligheid van een eigen gemaakte backup op basis van consumentenelectronica is minimaal.