Van werknemer naar zelfstandige
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- VIP member
- Contacteer:
Van werknemer naar zelfstandige
Sedert enkele jaren werk ik bij de firma xx Nv. Nu bestaat er voor mij de mogelijkheid om aandelen binnen deze NV te kopen en zo mijn belang binnen deze firma te vergroten. Ik ben op de hoogte dat het moeilijk verteerbaar is voor de RSZ dat ik als manager/aandeelhouder werknemer blijf. Mijn keuze zou dan zijn, geen aandelen of geen werknemer (maar zelfstandige).
We zouden natuurlijk kunnen berekenen wat ik moet verdienen als zelfstandige om na sociale lasten netto gelijk over te houden. Maar ik vraag me toch af of er verdere valkuilen zijn waar ik op moet letten bij het nemen van deze beslissing.
Het belang dat ik zou krijgen in de firma is een kleine minderheid, is hier een mogelijkheid? Met de aankoop van een x aantal aandelen veranderd er niks aan de structuur of mijn huidige statuut binnen het bedrijf, toch?
Verder ben ik ook erg nieuwsgierig naar het pensioen. Hoewel ik nog "een leven" voor me heb in het werk segment vraag ik me af wat er gebeurd met de jaren dat ik nu als werknemer heb gewerkt.
vragen vragen vragen,
Al vast vriendelijk bedankt,
We zouden natuurlijk kunnen berekenen wat ik moet verdienen als zelfstandige om na sociale lasten netto gelijk over te houden. Maar ik vraag me toch af of er verdere valkuilen zijn waar ik op moet letten bij het nemen van deze beslissing.
Het belang dat ik zou krijgen in de firma is een kleine minderheid, is hier een mogelijkheid? Met de aankoop van een x aantal aandelen veranderd er niks aan de structuur of mijn huidige statuut binnen het bedrijf, toch?
Verder ben ik ook erg nieuwsgierig naar het pensioen. Hoewel ik nog "een leven" voor me heb in het werk segment vraag ik me af wat er gebeurd met de jaren dat ik nu als werknemer heb gewerkt.
vragen vragen vragen,
Al vast vriendelijk bedankt,
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Van werknemer naar zelfstandige
ruikt dit niet naar schijnzelfstandigheid?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoe is het bedrijf gestructureerd, is dit een leefbare gezonde firma, of zitten ze verveeld met cash probleem, of moeten ze een kapitaalsverhoging doorvoeren?? en verkopen ze je daarom een aantal aandelen, die misschien na X jaar niks meer waard zijn...
-
- VIP member
- Contacteer:
@Ludo gezonde firma waar ik een volledig zicht heb op de balans. Geen kapitaalsverhoging of cashproblemen.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Je mag in België geen bestuurder en werknemer tegelijk zijn, je moet dus zelfstandige worden. Dat geldt voor zowat iedere senior manager in KMO's. Hoe dat rijmt met de notie van schijnzelfstandige weeet ik eigenlijk niet.reppiepeppie schreef:ruikt dit niet naar schijnzelfstandigheid?
Hangt af van je functie: zeker als je maar een kleine aandeelhouder zou worden, kan je perfect werknemer blijven, als je geen top-managementsfunctie hebt of bestuurder wordt
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk