Vanaf welk instapbedrag zijn ETF's rendabel?
TIP
Ik lees hier de laatste tijd meer en meer over ETF's en het feit dat je beter een ETF kan kopen ipv een fonds.
Maar vanaf welk inlegbedrag zijn ETF's nu rendabel als je zou gaan vergelijken met de mogelijkheden van onderstaande aanbieders om in fondsen te beleggen.
Keytradebank: Keyplan vanaf 50 euro per maand beleggen in Fonds(en)
Rabobank: vanaf 100 euro beleggen in een bepaald Fonds
Medirect: Modelportefeuilles vanaf 2500 euro inleg en maandelijks 100 euro bijstorten
Alvast dank voor uw antwoorden
Maar vanaf welk inlegbedrag zijn ETF's nu rendabel als je zou gaan vergelijken met de mogelijkheden van onderstaande aanbieders om in fondsen te beleggen.
Keytradebank: Keyplan vanaf 50 euro per maand beleggen in Fonds(en)
Rabobank: vanaf 100 euro beleggen in een bepaald Fonds
Medirect: Modelportefeuilles vanaf 2500 euro inleg en maandelijks 100 euro bijstorten
Alvast dank voor uw antwoorden
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Re: Vanaf welk instapbedrag zijn ETF's rendabel?
Degiro
Gratis of variabele kost volgens beursnotering
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Keyplan is vanaf 25€ per jaar...
Maar je kan stopzetten wanneer je wil.
Maar je kan stopzetten wanneer je wil.
-
BeginnendBelegger
- Full Member

- Contacteer:
Keyplan is kosteloos op te zeggen als je het 5 jaar bijhoudt, en anders 10 euro per lijn
En in die tussentijd kan je zelfs kosteloos fondsen toevoegen of verwijderen (dmv herbalanceren).
ETF's zijn niet hetzelfde als de fondsen bij Keytrade.
In principe vanaf elk bedrag zijn ETF's de moeite, enkel letten op de broker fees
In principe vanaf elk bedrag zijn ETF's de moeite, enkel letten op de broker fees
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Ik denk dat de TS hier ook op doelde. Ik vind ook niet direct een goede manier om te kijken wanneer trackers beter zijn dan (goed presterende) fondsen.
Aankoopkosten (bijvoorbeeld bij Medirect):
Fondsen gratis (heb het hier niet over de modelportefeuilles), tracker beurskosten
Verkoop idem.
Fees voor de tracker zelf liggen lager dan bij fondsen (vaak verwerkt in de keurs), maar het verschil is ook niet altijd zo groot (bijvoorbeeld bij smart bèta's wel dus wel voor een deel actief worden beheert).
Op termijn zouden trackers dus goedkoper moeten uitkomen, maar je hebt enkel de index (meestal zelfs iets minder), niet meer en niet minder.
Conclusie van mijn kort betoog: vergelijken is onbegonnen werk en is zeer afhankelijk van de onderliggende waarden en prestaties.
Aankoopkosten (bijvoorbeeld bij Medirect):
Fondsen gratis (heb het hier niet over de modelportefeuilles), tracker beurskosten
Verkoop idem.
Fees voor de tracker zelf liggen lager dan bij fondsen (vaak verwerkt in de keurs), maar het verschil is ook niet altijd zo groot (bijvoorbeeld bij smart bèta's wel dus wel voor een deel actief worden beheert).
Op termijn zouden trackers dus goedkoper moeten uitkomen, maar je hebt enkel de index (meestal zelfs iets minder), niet meer en niet minder.
Conclusie van mijn kort betoog: vergelijken is onbegonnen werk en is zeer afhankelijk van de onderliggende waarden en prestaties.
Inderdaad ik weet dat ETF's iets anders zijn dan Fondsen ik haalde even 3 fondsen aanbieders aan met laagdrempelige instap. Maar voor de ETF's is het me tot op heden niet duidelijk.
Dus stel iemand heeft nu een keyplan en stort daar maandelijks 50 euro in.reppiepeppie schreef:Degiro
Hij wil starten met ETF's en wil daar maandelijks 50 euro aanbesteden. Dan kan dit?
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Die term keyplan komt van keytrade, en dat zijn fondsen.
Nogmaals, check de tarieven op degiro. Zie die link.
Hier de 'kernselectie' waarvoor t gratis is
https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Opgepast,kleine lettertjes lezen: er zijn wel kosten als je meer dan 1x / maand eenzelfde tracker koopt.
Ook denk ik dat dit dan een buitenlandse rekening is die je moet aangeven in je belasting
Nogmaals, check de tarieven op degiro. Zie die link.
Hier de 'kernselectie' waarvoor t gratis is
https://www.degiro.nl/data/pdf/DEGIRO_T ... lectie.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Opgepast,kleine lettertjes lezen: er zijn wel kosten als je meer dan 1x / maand eenzelfde tracker koopt.
Ook denk ik dat dit dan een buitenlandse rekening is die je moet aangeven in je belasting
Die eenmalige aankoopkosten zijn minder belangrijk dan de lopende kosten voor het rendement. Maar ze spelen wel een rol. Wie eenmalig een grote som belegt kan best bij zijn vertrouwde broker blijven. Wie periodiek belegt moet imho wel naar de kosten kijken en dan lijkt De Giro met zijn 'gratis' trackers interessant. Vergeet echter de kost van €2,5 per beurs niet en de wisselkosten van 0,1% niet indien in dollar die je dus tweemaal betaalt, eenmaal bij aankoop en eenmaal bij verkoop.
Trek al maar je bruine broek aan ::/reppiepeppie schreef:
Blijkbaar is dat voor velen een drempel die niet overschreden mag worden. Onze huizen laten we bouwen door Polen, ons fruit laten we plukken door Sikhs, reizen boeken we bij booking.com, onze elektro komt van Nederlandse webshops, onze Champagne gaan we rechtstreeks bij de boer in Frankrijk halen maar een rekening in het buitenland: no pasaran!
We zijn een natie van broekschijters en dat is een van de redenen waarom broker tarieven zo duur zijn, terwijl IB, Lynx en DeGiro perfect bereikbaar zijn voor ons.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Inversor: ja idd, ik heb t toch maar bij vermeld.
Zelf heb ik er geen probleem mee. Het verandert niet veel an de zaak he...
Ik volg je volledig wbt onze selectiviteit qua werken met buitenlandse bedrijven.
En voor de volledigheid dan ook nog es het verdienmodel van degiro bespreken, want ''gratis'' bestaat niet he
http://www.iexprofs.nl/Column/Beurs-van ... isico.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik er geen probleem mee. Het verandert niet veel an de zaak he...
Ik volg je volledig wbt onze selectiviteit qua werken met buitenlandse bedrijven.
En voor de volledigheid dan ook nog es het verdienmodel van degiro bespreken, want ''gratis'' bestaat niet he
http://www.iexprofs.nl/Column/Beurs-van ... isico.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Contacteer:
Inversor: en IB staat voor? Edit: interactive brokers dus. Dat is lynx, toch?
Je kan rechtstreeks een account aanmaken ook hoor. Is veel goedkoper dan Lynx.