Vanaf welk moment winst nemen
TIP
Vanaf welk moment winst nemen
Beste forumleden,
Welke strategie gebruiken jullie omtrent verkopen?
Ik heb voornamelijk de ETF iwda die afgelopen jaar goed gestegen is. Af en toe bijgekocht maar nog nooit verkocht. Cash heb ik niet nodig, heb nog wat spaargeld klaarstaan (+- zelfde bedrag als er nu inzit) om bij te kopen maar durf nu alles zo hoog staat niet het risico nen dit nu al te investeren.
Vraag is: zou ik een deel van mn winst nemen en zo ja hoeveel? Zijn er vuistregels of inzichten?
Alvast bedankt
Ik heb voornamelijk de ETF iwda die afgelopen jaar goed gestegen is. Af en toe bijgekocht maar nog nooit verkocht. Cash heb ik niet nodig, heb nog wat spaargeld klaarstaan (+- zelfde bedrag als er nu inzit) om bij te kopen maar durf nu alles zo hoog staat niet het risico nen dit nu al te investeren.
Vraag is: zou ik een deel van mn winst nemen en zo ja hoeveel? Zijn er vuistregels of inzichten?
Alvast bedankt
Re: Vanaf welk moment winst nemen
Een ETF als IWDA heeft geen koersdoel dus is gemaakt om 'altijd' aan te blijven houden.
Je moet ten alle tijde een assetklasse verdeling aanhouden die comfortabel is, als je ooit de beslissing hebt genomen om 50% van je belegbaar kapitaal in aandelen te stoppen dan zou je dat nu ook als streefdoel moeten hebben.
Misschien is die 50% meer geworden doordat IWDA sterk gestegen is of misschien omdat je een onvoorziene uitgave had dat je cashgedeelte heeft kleiner gemaakt. Dan zou ik gewoon net zoveel IWDA verkopen dat je terug naar die 50% brengt.
Mijn persoonlijke vuistregel is om geen deelbewijzen te verkopen om je assetklasse telkens naar beneden te trimmen omdat je merkt dat in het verleden die strategie niet optimaal is geweest, het is ook een manier om een stuk minder transacties te doen. Houd je wel klaar om bij een plotse daling van de aandelen de omgekeerde beweging te maken en bij te kopen. Dat is zeker wel nuttig en belangrijk om doorheen de golven van de beurs een goed rendement te halen.
Volledige of gedeeltelijke winst nemen doe ik enkel bij individuele aandelen als ze mijn koersdoel bereikt hebben, maar ik ga de opbrengst van de verkoop dan wel in andere aandelen stoppen, vaak houd ik dan wat cash extra over.
Je moet ten alle tijde een assetklasse verdeling aanhouden die comfortabel is, als je ooit de beslissing hebt genomen om 50% van je belegbaar kapitaal in aandelen te stoppen dan zou je dat nu ook als streefdoel moeten hebben.
Misschien is die 50% meer geworden doordat IWDA sterk gestegen is of misschien omdat je een onvoorziene uitgave had dat je cashgedeelte heeft kleiner gemaakt. Dan zou ik gewoon net zoveel IWDA verkopen dat je terug naar die 50% brengt.
Mijn persoonlijke vuistregel is om geen deelbewijzen te verkopen om je assetklasse telkens naar beneden te trimmen omdat je merkt dat in het verleden die strategie niet optimaal is geweest, het is ook een manier om een stuk minder transacties te doen. Houd je wel klaar om bij een plotse daling van de aandelen de omgekeerde beweging te maken en bij te kopen. Dat is zeker wel nuttig en belangrijk om doorheen de golven van de beurs een goed rendement te halen.
Volledige of gedeeltelijke winst nemen doe ik enkel bij individuele aandelen als ze mijn koersdoel bereikt hebben, maar ik ga de opbrengst van de verkoop dan wel in andere aandelen stoppen, vaak houd ik dan wat cash extra over.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Woensdag was de verkoopdag.JeroenBW schreef: ↑20 augustus 2021, 09:38 Beste forumleden,
Alvast bedankt
Achteraf makkelijk te zeggen.
Estate Guru believer.
Vraag is ook: wat doe je met dat geld na de verkoop? Op een spaarrekening laten wegteren in afwachting van een crash die morgen kan komen maar ook pas binnen twee jaar terwijl de beurzen ondertussen verder stijgen?
Ik denk dat winst nemen hetzelfde is als de markt timen en dat is niet weggelegd voor de gewone belegger. Ik koop elke maand mijn trackers voor een bepaald bedrag en kijk er verder niet naar om. Ik heb de laatste jaren zelf tweemaal alles verkocht en winst genomen en dan zitten wachten om weer in te gaan stappen. Tenslotte in mei 2021 terug gestart en er zitten al terug trackers in die +12% staan. Enige nadeel is dat ik elke maand bij DeGiro mijn aankopen manueel moet ingeven en dat is bij rode koersen moeilijker dan bij groene koersen.
Ik stel me zelfs de vraag wat die correctie van 30% uitmaakt als je toch gespreid blijft aankopen ?
In ieder geval een hoop stress wanneer je constant zit te kijken van wanneer moet ik nu gaan kopen of verkopen.
Ik stel me zelfs de vraag wat die correctie van 30% uitmaakt als je toch gespreid blijft aankopen ?
In ieder geval een hoop stress wanneer je constant zit te kijken van wanneer moet ik nu gaan kopen of verkopen.
Vanaf de moment dat je slechter gaat slapen.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
2 dagen rode cijfers op de beurzen & enkele doemsberichten van media (bvb. De Standaard - Adempauze onderbreekt beursfeestje) gevolg: berichten over winst nemen.
Beleggers zouden zich beter inlezen op de kans van market timing (onbestaande) en focussen op de lange termijn..
Beleggers zouden zich beter inlezen op de kans van market timing (onbestaande) en focussen op de lange termijn..
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een strategie waar verkopen onderdeel uitmaakt van de strategie.
M.a.w. het verkoop aspect meenemen in de strategie, voordat je aankoopt om die strategie uit te voeren.
De reactie van reteIP lijkt mij bv. zinnig.
Verkopen is moeilijker dan aankopen. Als je er niet uitgeraakt wanneer te verkopen is het nog het gemakkelijkste om gewoon bij te houden. Is het feit dat je winst gemaakt hebt wel voldoende reden om te verkopen? Wie weet slacht je niet de kip met de gouden eieren.
Bij een aandeel verkoop ik als ik niet meer geloof in de strategie of het bedrijf zelf, of als ik denk dat een ander bedrijf het beter gaat doen. ... ik maak fouten ...
Jouw uitgebreide tracker verkopen moet je enkel doen als je geld nodig hebt of wil herbalanceren.
Jouw uitgebreide tracker verkopen moet je enkel doen als je geld nodig hebt of wil herbalanceren.
Je moet het niet bekijken als winst nemen, maar als ene actief (trackers) ruilen voor een ander actief (cash).
Is cash iets waar je veel van wil bezitten?
Bij aandelen kan je nog zelf een waardering plakken op het bedrijf en de koers daarmee vergelijken, en dat is al beslist geen eenvoudige zaak
Bij een tracker=mix van heel veel aandelen/bedrijven wordt dat onmogelijk
Koop periodiek wat trackers bij, bv. wat je die periode gespaard hebt,
en dit op automatische piloot zonder u zorgen te maken over de koers
Koersgrafieken zijn de slechtste raadgever.
Is cash iets waar je veel van wil bezitten?
Bij aandelen kan je nog zelf een waardering plakken op het bedrijf en de koers daarmee vergelijken, en dat is al beslist geen eenvoudige zaak
Bij een tracker=mix van heel veel aandelen/bedrijven wordt dat onmogelijk
Koop periodiek wat trackers bij, bv. wat je die periode gespaard hebt,
en dit op automatische piloot zonder u zorgen te maken over de koers
Koersgrafieken zijn de slechtste raadgever.
Daar ben ik het eens mee. Tot vorig jaar verkocht ik een aandeel of fonds als ik met 40% winst stond. Nu verkoop ik niets meer. Dat extra kapitaal heb ik niet nodig en het brengt niets op als ik niet herbeleg.(goede oblig. Primair weinig te vinden) Mijn port. Is zwaar genoeg en niet meer herbeleggen. Als er een crash komt is dit slechts tijdelijk en ik blijf mijn coupons ontvangen. De coupons bezorgen mij een mooi extra maandelijks inkomen en dat is voldoende.Yaris schreef: ↑20 augustus 2021, 12:28 Verkopen is moeilijker dan aankopen. Als je er niet uitgeraakt wanneer te verkopen is het nog het gemakkelijkste om gewoon bij te houden. Is het feit dat je winst gemaakt hebt wel voldoende reden om te verkopen? Wie weet slacht je niet de kip met de gouden eieren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar ben ik het niet mee eens.Yaris schreef: ↑20 augustus 2021, 12:28 Verkopen is moeilijker dan aankopen. Als je er niet uitgeraakt wanneer te verkopen is het nog het gemakkelijkste om gewoon bij te houden. Is het feit dat je winst gemaakt hebt wel voldoende reden om te verkopen? Wie weet slacht je niet de kip met de gouden eieren.
Verkopen is volgens mij even moeilijk of gemakkelijk (of hoe je er ook over denkt, of misschien eerder voelt) als aankopen.
Voor individuele aandelen klopt dit niet. Soms moet je de keuze maken een aandeel met verlies te verkopen om een groter verlies te vermijden en dat is een veel moeilijkere beslissing dan een aankoop.EarthNvstr1 schreef: ↑20 augustus 2021, 23:19
Daar ben ik het niet mee eens.
Verkopen is volgens mij even moeilijk of gemakkelijk (of hoe je er ook over denkt, of misschien eerder voelt) als aankopen.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Gewoon hilarisch.
Hln: titel: Nu de beurzen reeds lang rood kleuren. Artikel: de bel 20 verloor 1.35%
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg