vast of variabel
TIP
vast of variabel
Hallo,
Wij kochten onlangs ons eerste huis en gingen bij de banken langs om een hypothecair krediet te bespreken.
De woning is voldoende groot voor de toekomst, hopen er toch zeker meer dan 15 jaar te wonen, weten natuurlijk niet wat de toekomst nog brengt.
Hieronder wat info en de twee beste aanbiedingen die wij kregen:
- Te lenen bedrag: € 290k
- Looptijd: 25 jaar
- Q: 90%
AANBOD 1: Keytrade
- 1,29 %
- Vast
- SSV en BV: vrije keuze
- Geen loondomicilie
- P/m: € 1.133
AANBOD 2: Fintro
- 1,05 %
- 10/5/5
- SSV (100%/100%): € 4964 (percentage kan aangepast worden tot 50/50)
- BV: vrije keuze
- Geen loondomicilie
- P/m: € 1.102 (in slechtste geval na 10 jaar: € 1.188)
Gingen ook langs bij Belfius (1,57 vast), KBC (1,54 vast) en Argenta (1,34 vast), maar konden niet tegemoetkomen aan bovenstaande banken.
Mijn sociaal netwerk wijst me steeds in de richting van een vaste rentevoet, terwijl ikzelf misschien wat meer geneigd ben om in te gaan op het aanbod van Fintro.
Wat is jullie mening?
Alvast bedankt!
Wij kochten onlangs ons eerste huis en gingen bij de banken langs om een hypothecair krediet te bespreken.
De woning is voldoende groot voor de toekomst, hopen er toch zeker meer dan 15 jaar te wonen, weten natuurlijk niet wat de toekomst nog brengt.
- 1,29 %
- Vast
- Geen loondomicilie
- 1,05 %
- 10/5/5
- Geen loondomicilie
Gingen ook langs bij Belfius (1,57 vast), KBC (1,54 vast) en Argenta (1,34 vast), maar konden niet tegemoetkomen aan bovenstaande banken.
Mijn sociaal netwerk wijst me steeds in de richting van een vaste rentevoet, terwijl ikzelf misschien wat meer geneigd ben om in te gaan op het aanbod van Fintro.
Wat is jullie mening?
Alvast bedankt!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: vast of variabel
Ik ben 3 jaar geleden tegen de stroom in gegaan door variabel te gaan lenen, weliswaar omdat ik een zéér lage variabele rentevoet heb kunnen bekomen, na 3 jaar is die rentevoet afgelopen zomer nog is gehalveerd, ondanks dat men 3 jaar geleden zei dat we aan de absolute bodem zaten. Velen gaan er van uit dat marktrente terug aan het klimmen was, in mei eerder dit jaar is dat ook gebeurd, waarna de marktrentes weer gekelderd zijn. Conclusie: niemand kent de bodem en ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat we de bodem bereikt hebben, al zijn er meer positieve signalen dan pakweg 1 jaar geleden om te geloven dat de kans op stijgende marktrentes groter is.
Je moet vooral voor jezelf opmaken of een verdubbeling van je rentevoet betaalbaar is, wat de impact dus zou zijn als je rentevoet binnen 10 jaar verdubbelt. Kans is groot dat je binnen 10 jaar meer fondsen hebt dan vandaag en hier dus geen last van zal ondervinden.
Je moet vooral voor jezelf opmaken of een verdubbeling van je rentevoet betaalbaar is, wat de impact dus zou zijn als je rentevoet binnen 10 jaar verdubbelt. Kans is groot dat je binnen 10 jaar meer fondsen hebt dan vandaag en hier dus geen last van zal ondervinden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens mij:
- variabele best case 25K goedkoper (=herziening naar 0% na 10 jaar) - worst case 6K duurder.
Enkel rekening houdend met intresten.
Geen van beide is erg waarschijnlijk.
Als je goed verdient ga je er niet langer dan 15 jaar wonen en dan is variable de enige verstandige optie.
BTW: tarieven keytrade onlangs gestegen.
- variabele best case 25K goedkoper (=herziening naar 0% na 10 jaar) - worst case 6K duurder.
Enkel rekening houdend met intresten.
Geen van beide is erg waarschijnlijk.
Als je goed verdient ga je er niet langer dan 15 jaar wonen en dan is variable de enige verstandige optie.
BTW: tarieven keytrade onlangs gestegen.
Keytrade rente
Vast: 38.932,78
Fintro rente
Beste case: 24.857,48
Worst case: 55.194,40
Voordeel / risico (vergeleken met Keytrade)
Beste case: 14.075,30 minder rente tov Keytrade
Worst case: 16.261.62 meer rente tov Keytrade
Althans de rekenmodule hier op de site. Waar haal je het risico van amper €6.000 bij een worst case geval?
Als mijn gegevens correct zijn vind ik het wel gemakkelijk om te kiezen. Het is weliswaar koffiedik zeggen hoe de rentes op zo'n lange termijn zullen evolueren maar we moeten realistisch blijven. 0% gaat het niet worden en je zal nog 3 herzieningen moeten meemaken waar de rentes laag blijven om die utopische beste case te hebben.
Een realistisch "beste case" geval is dus eerder een kleine €10.000 besparen en dan moeten de rentes laag blijven de komende 25(!) jaar terwijl het een pak realistischer is dat de rente over 10 jaar een stuk hoger zijn (zijn ze die nu al niet aan het verhogen?).
Mijn gevoel zegt dan te gaan voor de vaste rentevoet van Keytrade. Staar je niet blind op wat de utopie dat de rentes nog 25 jaar laag blijven en je de dans nog 3 keer zal ontspringen.
Althans mijn mening hé
Vast: 38.932,78
Fintro rente
Beste case: 24.857,48
Worst case: 55.194,40
Voordeel / risico (vergeleken met Keytrade)
Beste case: 14.075,30 minder rente tov Keytrade
Worst case: 16.261.62 meer rente tov Keytrade
Althans de rekenmodule hier op de site. Waar haal je het risico van amper €6.000 bij een worst case geval?
Als mijn gegevens correct zijn vind ik het wel gemakkelijk om te kiezen. Het is weliswaar koffiedik zeggen hoe de rentes op zo'n lange termijn zullen evolueren maar we moeten realistisch blijven. 0% gaat het niet worden en je zal nog 3 herzieningen moeten meemaken waar de rentes laag blijven om die utopische beste case te hebben.
Een realistisch "beste case" geval is dus eerder een kleine €10.000 besparen en dan moeten de rentes laag blijven de komende 25(!) jaar terwijl het een pak realistischer is dat de rente over 10 jaar een stuk hoger zijn (zijn ze die nu al niet aan het verhogen?).
Mijn gevoel zegt dan te gaan voor de vaste rentevoet van Keytrade. Staar je niet blind op wat de utopie dat de rentes nog 25 jaar laag blijven en je de dans nog 3 keer zal ontspringen.
Althans mijn mening hé

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij beide hypotheek 100% (290K) ?jalap0101 schreef: ↑18 oktober 2021, 08:05 Hallo,
- 1,29 %
- Vast
- Geen loondomicilie
- 1,05 %
- 10/5/5
- Geen loondomicilie
Wat is jullie mening?
Alvast bedankt!
Wat is de max deviatie bij Fintro ?
Heb je SVV nodig ? zoja, wil je dan 50%/50% of 100%/100% ? waar en aan hoeveel ga je die halen als je de lening bij Keytrade neemt ?
Dossierkosten ? Schattingkosten ? ... ?
Op eerste zicht zou ik niet wakker liggen van die 30 EUR per maand extra voor een vaste rentevoet (=zekerheid)
Hangt er misschien wat vanaf hoelang je denkt er te blijven wonen...