Vaste behouden of naar een variabele omschakelen?
TIP
Vaste behouden of naar een variabele omschakelen?
Situatie : 2015 lening ing, vast 2%, looptijd 20 jaar. Samengesteld gezin, 5 kinderen.
Ing is niet soepel met de lening nl geen uitstel betaling, geen verlenging termijn.
Toen woning gekocht, moest snel gaan en geen tijd om de kleine letters te lezen.
Ik ben de enige kostwinner, nachtdiensten en heb 3 kinderen ten laste en mijn vrouw.
Loont het de moeite om eens te horen achter een variabele owv. het soepeler inspelen op de situatie vb kbc of Fortis?
Mijn vrouw werkt voorlopig niet en indien zij terug werkt kunnen we het terugbetalingsbedrag laten verhogen.
Aangezien ik de enige kostwinner voorlopig ben wil ik mijn gezin ook behoeden voor tegenslagen.
Ing is niet soepel met de lening nl geen uitstel betaling, geen verlenging termijn.
Toen woning gekocht, moest snel gaan en geen tijd om de kleine letters te lezen.
Ik ben de enige kostwinner, nachtdiensten en heb 3 kinderen ten laste en mijn vrouw.
Loont het de moeite om eens te horen achter een variabele owv. het soepeler inspelen op de situatie vb kbc of Fortis?
Mijn vrouw werkt voorlopig niet en indien zij terug werkt kunnen we het terugbetalingsbedrag laten verhogen.
Aangezien ik de enige kostwinner voorlopig ben wil ik mijn gezin ook behoeden voor tegenslagen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Vaste behouden of naar een variabele omschakelen?
De voorwaarden die je gekregen hebt zijn best wel interessant. Ik zou er zeker niet van afstappen. Natuurlijk moet er wel iets gebeuren...Barbalist schreef:Situatie : 2015 lening ing, vast 2%, looptijd 20 jaar. Samengesteld gezin, 5 kinderen.
Ik zou eerst proberen de gaten te dichten. Zoeken naar structureel meer inkomen of minder uitgaven dus (solvabiliteit) en centen op de korte termijn (liquiditeit). Enkele ideetjes. De meeste doen niet meer dan open deuren intrappen, maar misschien zit er iets bij waar je nog niet aan gedacht hebt?
* solvabiliteit, extra inkomen: flexijob in de horeca, krantenronde, ... Zijn er kinderen stilaan oud genoeg voor een vakantiejob? In een lastige situatie kunnen zij wel een handje toesteken allicht...
* solvabiliteit, minder uitgaven: Heb je duidelijk zicht op je uitgaven? Ben je er al met een kam doorgegaan?
* liquiditeit, uitgaven verlaten: Slim je kredietkaart gebruiken als je die hebt. Daarmee kan je strategisch uitgaven tot dertig dagen gratis uitstellen. Wel voorzichtig mee zijn! Zorgen dat je _altijd_ _zeker_ het saldo kan terugbetalen wanneer de kredietkaartperiode afgesloten wordt!!!
* liquiditeit, inkomsten vervroegen: Laat je werkgever goed nakijken of die niet meer vooraf te betalen belasting afhoudt van je loon dan strikt noodzakelijk. Dat kan je in bepaalde gevallen honderden euro's per maand aan inkomsten zo'n anderhalf jaar vooruit laten schuiven!
Eens dat gedaan en de situatie qua inkomsten en uitgaven goed gedocumenteerd, ga dan terug naar de bank als het nog nodig is. Blijf hameren op tijdelijke opschorting van kapitaalbetaling. Het laatste dat een bank wil is de administratieve molen van een slechte lening hee, dus als je ze een stevig onderbouwd plan voorlegt zullen ze uiteindelijk wel zwichten...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Vaste behouden of naar een variabele omschakelen?
Dank voor het antwoord. De oudste is 10 jaar. Dit is al uitgesloten.
Onze inkopen en uitgaven doen we al zeer prijsbewust, gezin van 7 bij momenten.
Mijn vrouw blijft voorlopig bewust thuis oa voor de kleinste die een hoorprobleem heeft en opvang voor de kinderen.
Anders kan ik haar ook niet ten laste inbrengen voor mijn loon.
Verder hebben we ook geen andere lening lopen.
Ik wil alle mogelijkheden bekijken maar mijn kennis is beperkt op dit gebied. En misschien zie ik zaken over het hoofd.
Onze inkopen en uitgaven doen we al zeer prijsbewust, gezin van 7 bij momenten.
Mijn vrouw blijft voorlopig bewust thuis oa voor de kleinste die een hoorprobleem heeft en opvang voor de kinderen.
Anders kan ik haar ook niet ten laste inbrengen voor mijn loon.
Verder hebben we ook geen andere lening lopen.
Ik wil alle mogelijkheden bekijken maar mijn kennis is beperkt op dit gebied. En misschien zie ik zaken over het hoofd.