Vastgoed als investering
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed als investering
Hier een appartement in regio Antwerpen.
Aankoopprijs 150.000€.
Met kosten notaris + registratie 174.000€.
Alles geleend.
Bar is 4,65.
Aankoopprijs 150.000€.
Met kosten notaris + registratie 174.000€.
Alles geleend.
Bar is 4,65.
Dit topic nog eens activeren.
Situatie: wonen in nieuwbouw, nog 19 jaar afbetalen, ongeveer 2/3 geleend en 1/3 eigen inbreng. Goed inkomen, veel spaarcapaciteit. 37 jaar.
Ik zou zo snel mogelijk willen beginnen met een bijkomende investering met als doel vermogenopbouw voor eventueel vervroegd pensioen. Ik zou dit jaar nog volledig willen verdersparen om de buffer te vergroten en een potje startgeld te hebben voor een investering. Het hefboom effect van een een vastgoed investering (appartement om te verhuren) spreekt me uiteraard wel aan. Ik zou iets zoeken van bvb 200k waarin ik 50k eigen middelen kan steken. Beetje balanceren om lening (20 jaar) te kunnen dekken met huurinkomsten.
Ik ben me bewust van de risico's, kosten, verplichtingen enz. Los daarvan, zijn er "betere" investeringen voor mijn situatie ? Ik kan nog altijd (degelijk) maandelijks sparen en/of beleggen, dus dat kan zelfs in parallel lopen.
Situatie: wonen in nieuwbouw, nog 19 jaar afbetalen, ongeveer 2/3 geleend en 1/3 eigen inbreng. Goed inkomen, veel spaarcapaciteit. 37 jaar.
Ik zou zo snel mogelijk willen beginnen met een bijkomende investering met als doel vermogenopbouw voor eventueel vervroegd pensioen. Ik zou dit jaar nog volledig willen verdersparen om de buffer te vergroten en een potje startgeld te hebben voor een investering. Het hefboom effect van een een vastgoed investering (appartement om te verhuren) spreekt me uiteraard wel aan. Ik zou iets zoeken van bvb 200k waarin ik 50k eigen middelen kan steken. Beetje balanceren om lening (20 jaar) te kunnen dekken met huurinkomsten.
Ik ben me bewust van de risico's, kosten, verplichtingen enz. Los daarvan, zijn er "betere" investeringen voor mijn situatie ? Ik kan nog altijd (degelijk) maandelijks sparen en/of beleggen, dus dat kan zelfs in parallel lopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat denk je dan dat "regio Bergen/Mons" te bieden zal hebben over een 20-tal jaar ?hansi schreef: ↑28 februari 2021, 13:48 Vergeten te vertellen nieuwbouw appartement .Energie klasse A of B weet het nu niet meer. Is bijna 2 jaar geleden wel.
Denk eerlijk dat er daar wel nog koopjes zijn en dat er binnen 20 jaar daar meer geld zal zijn en dus meer meerwaarde dan Vlaanderen waar iedereen de prijs omhoog duwt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat bedoel je juist ? 150k, 20jaar, 1% is €689 maandelijks.
NatoEarthNvstr1 schreef: ↑8 april 2021, 20:39Wat denk je dan dat "regio Bergen/Mons" te bieden zal hebben over een 20-tal jaar ?hansi schreef: ↑28 februari 2021, 13:48 Vergeten te vertellen nieuwbouw appartement .Energie klasse A of B weet het nu niet meer. Is bijna 2 jaar geleden wel.
Denk eerlijk dat er daar wel nog koopjes zijn en dat er binnen 20 jaar daar meer geld zal zijn en dus meer meerwaarde dan Vlaanderen waar iedereen de prijs omhoog duwt.
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
Als ik zie wat een nieuw appartement in het Leuvense, in een beteerre buurt van Brussel of aan de zee kost, €500.000 en meer, meen ik niet dat je niet veel hoop moet stellen op meerwaarde na 30 jaar. Bereken de jaarlijkse huurinkomsten ( als je geen tegenslag hebt met je huurders) en breng in rekening de onroerende voorheffing en het geindexeerd k.I maal 1,4 waarop je belast wordt. Wie 3 procent haalt, mag gelukkig zijn. Wie hotelkomers en zorgflats koopt als belegging is dit jaar ook gezien. Veel leegstand
Ik koop enkel volledige eigendom met vaste opbrengst van 4 procent ongeacht de bezetting en sta het vruchtgebruik af voor 30 jaar. Betaal geen btw op aankoop, geen onroerende voorheffing, vruchtgebruikinkomsten komen niet in personenbelasting. En terugkoop aan aankoopprijs + €15500 na 30 jaar gegarandeerd. De vruchtgebruiker zorgt voor perfect onderhoud en volgt de Algemene vergadering op voor de eigenaar. Geen enkele opvolging door eigenaar noodzakelijk.
Ik koop enkel volledige eigendom met vaste opbrengst van 4 procent ongeacht de bezetting en sta het vruchtgebruik af voor 30 jaar. Betaal geen btw op aankoop, geen onroerende voorheffing, vruchtgebruikinkomsten komen niet in personenbelasting. En terugkoop aan aankoopprijs + €15500 na 30 jaar gegarandeerd. De vruchtgebruiker zorgt voor perfect onderhoud en volgt de Algemene vergadering op voor de eigenaar. Geen enkele opvolging door eigenaar noodzakelijk.
Als ik zie wat een nieuw appartement in het Leuvense, in een beteerre buurt van Brussel of aan de zee kost, €500.000 en meer, meen ik niet dat je niet veel hoop moet stellen op meerwaarde na 30 jaar. Bereken de jaarlijkse huurinkomsten ( als je geen tegenslag hebt met je huurders) en breng in rekening de onroerende voorheffing en het geindexeerd k.I maal 1,4 waarop je belast wordt. Wie 3 procent haalt, mag gelukkig zijn. Wie hotelkomers en zorgflats koopt als belegging is dit jaar ook gezien. Veel leegstand
Ten behoeve van de geïnteresseerde lezer: waar ergens kunnen we dergelijke vastgoedaankopen verrichten?selleslag schreef: ↑21 april 2021, 00:16 Ik koop enkel volledige eigendom met vaste opbrengst van 4 procent ongeacht de bezetting en sta het vruchtgebruik af voor 30 jaar. Betaal geen btw op aankoop, geen onroerende voorheffing, vruchtgebruikinkomsten komen niet in personenbelasting. En terugkoop aan aankoopprijs + €15500 na 30 jaar gegarandeerd. De vruchtgebruiker zorgt voor perfect onderhoud en volgt de Algemene vergadering op voor de eigenaar. Geen enkele opvolging door eigenaar noodzakelijk.
Klinkt me eerder iets uit een verkoopbrochure van een investeringsgroep die kopers zoekt voor studentenkoten/hotelkamers ipv een techniek voor het verwerven van particulier vastgoed ter verhuur eigenlijk...
Selleslag lijkt inderdaad een verkoper. Zoals vroeger regelmatig iemand die "zei" te investeren in hotelkamers, met zogezegde "gegarandeerde" inkomsten, en "zonder risico".inquirer schreef: ↑21 april 2021, 15:45Ten behoeve van de geïnteresseerde lezer: waar ergens kunnen we dergelijke vastgoedaankopen verrichten?
Klinkt me eerder iets uit een verkoopbrochure van een investeringsgroep die kopers zoekt voor studentenkoten/hotelkamers ipv een techniek voor het verwerven van particulier vastgoed ter verhuur eigenlijk...
Toen sommigen hier hun desastreuze ervaringen deelden, was het rap gedaan.
Spaargids is een commerciële website.selleslag schreef: ↑21 april 2021, 00:16 Als ik zie wat een nieuw appartement in het Leuvense, in een beteerre buurt van Brussel of aan de zee kost, €500.000 en meer, meen ik niet dat je niet veel hoop moet stellen op meerwaarde na 30 jaar. Bereken de jaarlijkse huurinkomsten ( als je geen tegenslag hebt met je huurders) en breng in rekening de onroerende voorheffing en het geindexeerd k.I maal 1,4 waarop je belast wordt. Wie 3 procent haalt, mag gelukkig zijn. Wie hotelkomers en zorgflats koopt als belegging is dit jaar ook gezien. Veel leegstand
Ik koop enkel volledige eigendom met vaste opbrengst van 4 procent ongeacht de bezetting en sta het vruchtgebruik af voor 30 jaar.
Ze appreciëren het niet als iemand gratis reclame komt maken.
En de FSMA kan er ook niet mee lachen als je hier oplichterij komt bedrijven met leugenachtige verklaringen over opbrengsten.
Hier op het forum is men slimmer dan zich te laten vangen aan jouw mooie praatjes.
Wel, op zich klinkt het een interessante formule die eens even van nader bij bekeken kan worden.
Als de auteur ons dus verder kan inlichten welk type vastgoed ergens in Vlaanderen momenteel op deze manier te koop wordt aangeboden via zo'n formule, inclusief de geciteerde jaarlijkse rendementen en de gegarandeerde vaste terugkoopwaarde, mag hij dat altijd delen. Denk dat dat zeker geapprecieerd zal worden.
1 Bedenking nog ivm de geciteerde cijfers: de aankoopprijs van de naakte eigendom is hopelijk toch niet al te té hoog dan, want de terugkoopprijs over 30 jaar is nominatief bijna hetzelfde (amper 15K extra). Daar zit dus al flink wat waardeverlies op eigenlijk dat volledig goedgemaakt moet worden met dat gegarandeerd rendement van 4% jaarlijks gedurende die 30 jaar... Eigenlijk gaat de helft er al vanaf wegens inflatie, dus zit je nog met een jaarlijks rendement na inflatie van 'amper' 2%, gezien je niet kan speculeren op enige meerwaarde bij verkoop in zo'n formule.
Je ziet: het is een mes dat aan 2 kanten snijdt natuurlijk. Zo geweldig lijkt het me dus helemaal niet, tenzij die gegarandeerde terugkoopprijs waarvan sprake contractueel onderhevig is aan inflatiecorrectie bv...
Zo niet, tja..
Als die over garageboxen gaat van 25,000 tot max 50,000 euro, oké nog; als het over studio's/appartementen gaat van 100,000 tot 200,000 euro is men u inderdaad gebakken lucht aan het verkopen en zogezegd riante jaarlijkse rendementen aan het uitbetalen met uw eigen geld hoor, waarna men op het einde van de rit de naakte eigendom doodleuk van u overkoopt voor ongeveer de helft van zijn echte waarde (namelijk de originele aankoopprijs plus een peulschil extra)...
Als de auteur ons dus verder kan inlichten welk type vastgoed ergens in Vlaanderen momenteel op deze manier te koop wordt aangeboden via zo'n formule, inclusief de geciteerde jaarlijkse rendementen en de gegarandeerde vaste terugkoopwaarde, mag hij dat altijd delen. Denk dat dat zeker geapprecieerd zal worden.
1 Bedenking nog ivm de geciteerde cijfers: de aankoopprijs van de naakte eigendom is hopelijk toch niet al te té hoog dan, want de terugkoopprijs over 30 jaar is nominatief bijna hetzelfde (amper 15K extra). Daar zit dus al flink wat waardeverlies op eigenlijk dat volledig goedgemaakt moet worden met dat gegarandeerd rendement van 4% jaarlijks gedurende die 30 jaar... Eigenlijk gaat de helft er al vanaf wegens inflatie, dus zit je nog met een jaarlijks rendement na inflatie van 'amper' 2%, gezien je niet kan speculeren op enige meerwaarde bij verkoop in zo'n formule.
Je ziet: het is een mes dat aan 2 kanten snijdt natuurlijk. Zo geweldig lijkt het me dus helemaal niet, tenzij die gegarandeerde terugkoopprijs waarvan sprake contractueel onderhevig is aan inflatiecorrectie bv...

Zo niet, tja..
Als die over garageboxen gaat van 25,000 tot max 50,000 euro, oké nog; als het over studio's/appartementen gaat van 100,000 tot 200,000 euro is men u inderdaad gebakken lucht aan het verkopen en zogezegd riante jaarlijkse rendementen aan het uitbetalen met uw eigen geld hoor, waarna men op het einde van de rit de naakte eigendom doodleuk van u overkoopt voor ongeveer de helft van zijn echte waarde (namelijk de originele aankoopprijs plus een peulschil extra)...
Wanneer je een appartement wil verhuren kan je gebruik maken van een immokantoor. Je betaalt 1maand + BTW om een huurder te zoeken en alles in orde te brengen. Hoe lang en op welke diensten mag je dan rekenen van het immokantoor? Stel dat de huurder 5 jaar in je appartement woont, kan je 5 jaar lang rekenen op advies van het immokantoor waar je 1maand+BTW hebt betaald? Of zal het immokantoor na 1 jaar hun diensten stopzetten en alleen adviseren indien we terug betalen?
Om kort te maken: hoe lang kan je rekenen op het immokantoor wanneer je 1maand+btw hebt betaald?
Om kort te maken: hoe lang kan je rekenen op het immokantoor wanneer je 1maand+btw hebt betaald?
Je kan rekenen op hun advies tot het tekenen van het huurcontract. Daarna hang je af van hun goodwill.
Het advies stopt meestal als ook de betaling stopt ...MoreOrLess schreef: ↑12 juni 2021, 10:26 Je kan rekenen op hun advies tot het tekenen van het huurcontract. Daarna hang je af van hun goodwill.