vastgoed schenken: hoe waarde bepalen?
vastgoed schenken: hoe waarde bepalen?
Als ouders een vastgoed willen schenken aan de kinderen, hoe moet en/of wordt de exacte waarde dan bepaald?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je gewoon naar de notaris gaat en de notaris dit gaat bepalen, dan gaat deze wel kijken wat hem het meeste oplevert denk ik...?
Zijn er daar specifieke verplichtingen rond, een aan te houden procedure...?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je gewoon naar de notaris gaat en de notaris dit gaat bepalen, dan gaat deze wel kijken wat hem het meeste oplevert denk ik...?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: vastgoed schenken: hoe waarde bepalen?
Waarom zou een notaris kijken "naar wat hem het meeste oplevert" ?Patrickd schreef: ↑26 juni 2021, 10:17 Als ouders een vastgoed willen schenken aan de kinderen, hoe moet en/of wordt de exacte waarde dan bepaald?
Een goede notaris zal jouw belangen zo goed mogelijk behartigen.
Dat wil dus zeggen dat die ervoor zal zorgen dat er een "redelijke" verkoopwaarde wordt bepaald om de belasting te berekenen.
https://www.vlaanderen.be/schenkbelasti ... kbelasting
De verkoopwaarde wordt meestal omschreven als de prijs waarop mag gerekend worden bij een normale verkoop onder normale omstandigheden voorbereid, d.w.z. met voldoende publiciteit en met aantrekking van een voldoende aantal liefhebbers, rekening houdend met al de objectieve factoren die de waarde van het goed kunnen beïnvloeden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Nu mijn eigen ervaring.
Als ik de zotte prijzen zag voorbij komen bij verkopen in de buurt.
Was de waarde bepaling door de notaris een verademing.(lees de lage schenking rechten)
En ja dat is zelfs aanvaard door de Vlaamse fiscus.
Doordenkertje zeker.
Estate Guru believer.
Allemaal goed en wel, maar is het effectief de taak van de notaris dan?EarthNvstr1 schreef: ↑26 juni 2021, 16:22Waarom zou een notaris kijken "naar wat hem het meeste oplevert" ?Patrickd schreef: ↑26 juni 2021, 10:17 Als ouders een vastgoed willen schenken aan de kinderen, hoe moet en/of wordt de exacte waarde dan bepaald?
Een goede notaris zal jouw belangen zo goed mogelijk behartigen.
Dat wil dus zeggen dat die ervoor zal zorgen dat er een "redelijke" verkoopwaarde wordt bepaald om de belasting te berekenen.
https://www.vlaanderen.be/schenkbelasti ... kbelastingDe verkoopwaarde wordt meestal omschreven als de prijs waarop mag gerekend worden bij een normale verkoop onder normale omstandigheden voorbereid, d.w.z. met voldoende publiciteit en met aantrekking van een voldoende aantal liefhebbers, rekening houdend met al de objectieve factoren die de waarde van het goed kunnen beïnvloeden.
Of "kan" een notaris dat, en als het een goede notaris is gaat hij dit dan ook goed doen voor je...?
De notaris zal de waarde bepalen adhv gegevens over recente verkoopprijzen van gelijkaardige panden...
Gezien de fiscus dezelfde gegevens heeft, zal zijn schatting-indien plausibel- ook zo goed als zeker aanvaard worden.
En inderdaad, de schatting ligt vaak aangenaam lager dan wat mensen zelf dachten, afgaande op bekende VRAAGprijzen....
De meeste mensen kennen de effectief betaalde prijs niet, de notaris, kadaster/fiscus wel.
Gezien de fiscus dezelfde gegevens heeft, zal zijn schatting-indien plausibel- ook zo goed als zeker aanvaard worden.
En inderdaad, de schatting ligt vaak aangenaam lager dan wat mensen zelf dachten, afgaande op bekende VRAAGprijzen....
De meeste mensen kennen de effectief betaalde prijs niet, de notaris, kadaster/fiscus wel.
Ervaringen i.v.m. verkoop vastgoed binnen de familie:
De notaris gaf op onze vraag de contactgegevens van een officiële schatter waar hij regelmatig mee samenwerkt.
Vrijblijvend te contacteren, op eigen kosten.
Dat viel goed mee: een uitgebreid en objectief verslag met alle (positieve én negatieve) redenen waardoor de geschatte verkoopprijs gerechtvaardigd wordt.
De notaris gaf op onze vraag de contactgegevens van een officiële schatter waar hij regelmatig mee samenwerkt.
Vrijblijvend te contacteren, op eigen kosten.
Dat viel goed mee: een uitgebreid en objectief verslag met alle (positieve én negatieve) redenen waardoor de geschatte verkoopprijs gerechtvaardigd wordt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je staat precies nogal wantrouwig tegenover de notaris.
https://www.notaris.be/notaris/advies-op-mensenmaat
Uiteraard verschilt de kwaliteit van hun diensten van notaris tot notaris, maar het is wel een beëdigd beroep.
En net zoals met een bank, kan je ook met een notaris een relatie opbouwen.