Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Kijk, ik ben 62 jaar oud, en eerlijk gezegd, 30 jaar geleden kon, je makkelijker aan een eigen woning geraken dan vandaag. Een tweede woning verwerven was nog makkelijker, de huurder + de fiscus + de oplopende inflatie zorgden er voor.
Mijn eerste bouwgrond, 35 jaar geleden was 500 BEF. de vierkante meter, ik verdiende toen maandelijks netto 16.000 BEF.
Zie je zelf, het was veel goedkoper toen, met een maandwedde kon ik me 32 vierkante meter bouwgrond kopen !
Met 30 maandweddes kocht ik me toen een stuk bouwgrond van 1.000 vierkante meter. Maar, we werkten met twee, en ik werkte bij, en mijn vrouw ook, na een jaar sparen was de bouwgrond binnen, en cash betaald !
Mijn eerste bouwgrond, 35 jaar geleden was 500 BEF. de vierkante meter, ik verdiende toen maandelijks netto 16.000 BEF.
Zie je zelf, het was veel goedkoper toen, met een maandwedde kon ik me 32 vierkante meter bouwgrond kopen !
Met 30 maandweddes kocht ik me toen een stuk bouwgrond van 1.000 vierkante meter. Maar, we werkten met twee, en ik werkte bij, en mijn vrouw ook, na een jaar sparen was de bouwgrond binnen, en cash betaald !
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Zoals Jeffer aangeeft: we draaien hier mee op deze bol om te werken hé! Net als in topsport ga je voor jezelf - en op je eigen niveau - d'er alles moeten uithalen om je doel te halen. Wie een eigen nest wil, die moet d'er verdorie voor werken!
Wie op bepaalde locaties in Gent geen huis meer kan kopen, wel die moet maar elders gaan zoeken, ook kleine kinderen krijgen niet telkens hun zin. Als ik daar geen huis kan kopen wil dat gewoon zeggen dat ik niet tot dat "segment" van kapitaalkrachtigen behoor.
Ik zou ook graag in St.-Martens-Latem wonen hoor, daar aan de Leie, midden in een idyllisch schilderij van de Latemse School. Echter zijn er mensen die meer geld verdienen, door beter betaalde jobs, familiekapitalen, ... etc. Ik heb niet genoeg centen: dat wil zeggen dat ik tot dat segment van mensen niet behoor.
Als je als profwielrenner d'er in de finale van een grote wedstrijd d'er telkens uitgereden wordt terwijl d'er nog 40 renners kunnen volgen, dan wil dat niet zeggen dat de anderen trager moeten rijden, dan ga je verdomme harder moeten werken! Of je conclusie trekken: wedstrijden rijden op een lager niveau, een niveau dat je wél aan kan. Maar zeker niet gaan klagen dat ze in die grote wedstrijden veel te snel rijden.
Wie op bepaalde locaties in Gent geen huis meer kan kopen, wel die moet maar elders gaan zoeken, ook kleine kinderen krijgen niet telkens hun zin. Als ik daar geen huis kan kopen wil dat gewoon zeggen dat ik niet tot dat "segment" van kapitaalkrachtigen behoor.
Ik zou ook graag in St.-Martens-Latem wonen hoor, daar aan de Leie, midden in een idyllisch schilderij van de Latemse School. Echter zijn er mensen die meer geld verdienen, door beter betaalde jobs, familiekapitalen, ... etc. Ik heb niet genoeg centen: dat wil zeggen dat ik tot dat segment van mensen niet behoor.
Als je als profwielrenner d'er in de finale van een grote wedstrijd d'er telkens uitgereden wordt terwijl d'er nog 40 renners kunnen volgen, dan wil dat niet zeggen dat de anderen trager moeten rijden, dan ga je verdomme harder moeten werken! Of je conclusie trekken: wedstrijden rijden op een lager niveau, een niveau dat je wél aan kan. Maar zeker niet gaan klagen dat ze in die grote wedstrijden veel te snel rijden.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
En vind je dat 'n gezonde situatie Patrick1? Dat je na één jaar werken al je bouwgrond kan betalen?patrick1 schreef:Met 30 maandweddes kocht ik me toen een stuk bouwgrond van 1.000 vierkante meter. Maar, we werkten met twee, en ik werkte bij, en mijn vrouw ook, na een jaar sparen was de bouwgrond binnen, en cash betaald !
Ik zie het probleem niet, integendeel, op een half jaar ware nog interessanter geweest !
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Dat wil dan wel zeggen dat -met die prijzen- je gedurende je loopbaan 43 stukken bouwgrond van 1000m² zou kunnen kopen, vind je dat normaal? Nu hebben ze bouwprojecten waar er maar 400-450m² grond is per woning. Dat zou willen zeggen dat een gezin gedurende hun loopbaan de bouwgrond zou kunnen verwerven voor de bouw van 100 woningen? Je beseft toch dat we dan bezig zijn aan de toren van Babel?
@ spruitekop
Mijn eerste microgolfoven koste 60.000 Bef, vandaag koop je er één voor 50 €
Mijn eerste kleuren TV koste 51.000 Bef, vandaag koop er er één voor 250 €
Mijn eerste rekenmachine 500 Bef, vandaag als gadget gratis te verkrijgen of voor enkele €.
Sommige dingen worden goedkoper, andere, als bouwgrond, veel duurder !
Mijn eerste microgolfoven koste 60.000 Bef, vandaag koop je er één voor 50 €
Mijn eerste kleuren TV koste 51.000 Bef, vandaag koop er er één voor 250 €
Mijn eerste rekenmachine 500 Bef, vandaag als gadget gratis te verkrijgen of voor enkele €.
Sommige dingen worden goedkoper, andere, als bouwgrond, veel duurder !
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ja, maar dat zijn natuurlijk 2 totaal verschillende zaken. Bouwgrond is geen massaproduct en d'er zijn ook geen researchkosten aan verbonden die d'er zo snel mogelijk moeten uitgewonnen worden.
Maar het gaat hem over het feit of het normaal is dat een gezin gedurende hun loopbaan zoveel bouwgrond zou kunnen verwerven? Dat wil toch zeggen dat de prijs véél te laag was? En als je nu ziet (volgens recente cijfers was de gemiddelde bouwgrond - van St-Martens-Latem tot bachten de kuppe- circa 150€/m²) dan kost een "gemiddeld" stuk bouwgrond van 1000m² (wat groot is naar huidige normen!) nu 150.000€.
Wie met 2 werkt, en beiden (of samen!) een "gemiddeld inkomen" hebben moeten toch -als je oplet- 20 tot 25.000€/j kunnen opzij zetten als je niet al te gek doet. Ik weet het, dan ga je restaurantbezoeken en "snoep"-reisjes misschien aan je neus zien voorbij gaan maar het is zo.
Dus op 6 <=> 7,5 jaar heb je die bouwgrond verdiend. Is dat lang? Ik denk het niet? Ik meen dat dit een eerlijke periode is.
Maar het gaat hem over het feit of het normaal is dat een gezin gedurende hun loopbaan zoveel bouwgrond zou kunnen verwerven? Dat wil toch zeggen dat de prijs véél te laag was? En als je nu ziet (volgens recente cijfers was de gemiddelde bouwgrond - van St-Martens-Latem tot bachten de kuppe- circa 150€/m²) dan kost een "gemiddeld" stuk bouwgrond van 1000m² (wat groot is naar huidige normen!) nu 150.000€.
Wie met 2 werkt, en beiden (of samen!) een "gemiddeld inkomen" hebben moeten toch -als je oplet- 20 tot 25.000€/j kunnen opzij zetten als je niet al te gek doet. Ik weet het, dan ga je restaurantbezoeken en "snoep"-reisjes misschien aan je neus zien voorbij gaan maar het is zo.
Dus op 6 <=> 7,5 jaar heb je die bouwgrond verdiend. Is dat lang? Ik denk het niet? Ik meen dat dit een eerlijke periode is.
@ spruitekop
35 jaar geleden was er veel bouwgrond beschikbaar, de percelen waren groot, en was er ergens een symbolisch tekort aan bouwgronden, de politici van die tijd veranderden met een pennentrek de gewestplannen en landbouwgrond veranderde als bij toverslag in bouwgrond !
Vraag en aanbod, is iets schaars, bouwgrond, stijgt de prijs.
Mochten de politici van vandaag van veel landbouwgrond plots bouwgrond maken, de prijzen zouden flink dalen !
35 jaar geleden was er veel bouwgrond beschikbaar, de percelen waren groot, en was er ergens een symbolisch tekort aan bouwgronden, de politici van die tijd veranderden met een pennentrek de gewestplannen en landbouwgrond veranderde als bij toverslag in bouwgrond !
Vraag en aanbod, is iets schaars, bouwgrond, stijgt de prijs.
Mochten de politici van vandaag van veel landbouwgrond plots bouwgrond maken, de prijzen zouden flink dalen !
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Wat Vraag&Aanbod betreft dat klopt Patrick1. Maar denk je dan dat die boeren dan gaan verkopen, het gaan gewoon "vastgoed"-boeren worden. Ze gaan d'er dan zeker geen bouwgrond van maken met bouwverplichting, dat zal de CD&V niet doen hoor! Daarom staan ze met hun voeten veel te vast in de landbouwgrond.
Zou jij je grond verkopen mochten ze van 'n stuk landbouwgrond plots bouwgrond maken?
Gewoon blijven zitten en wachten zou je IMO doen! Ben ik verkeerd?
Zou jij je grond verkopen mochten ze van 'n stuk landbouwgrond plots bouwgrond maken?
Gewoon blijven zitten en wachten zou je IMO doen! Ben ik verkeerd?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
2 artikels gevonden op vacature die eigenlijk samenhangen met wat hierboven werd besproken.
1. Over welk inkomen moet een gezin beschikken om een degelijke woning te kunnen kopen?
In het voorbeeld wordt vanuit gegaan dat men 1.500€/mnd zou moeten aflossen en dus 1/3 van het netto-gezinsinkomen als "regel" wordt genomen. Wat dus wil zeggen een netto-inkomen van 4.500€/mnd. Men gaat d'er dan ook vanuit dat men geen enkele € spaargeld heeft, en gaat lenen voor:
1. het huis
2. de beschrijfkosten
3. .... alle andere kosten bij de aankoop.
Met ander woorden: vandaag stoppen met de studies, morgen gaan werken en al meteen met man-/vrouw-lief een huis kopen. Leve de schulden!
2. Hebben alleenstaanden en singles het veel moeilijker om een huis af te betalen of kinderen groot te brengen?
Is dat maar niet normaal dat je het dan moeilijk hebt om 'n huis van pakweg 200-250m² af te betalen door één loon?
1. Over welk inkomen moet een gezin beschikken om een degelijke woning te kunnen kopen?
In het voorbeeld wordt vanuit gegaan dat men 1.500€/mnd zou moeten aflossen en dus 1/3 van het netto-gezinsinkomen als "regel" wordt genomen. Wat dus wil zeggen een netto-inkomen van 4.500€/mnd. Men gaat d'er dan ook vanuit dat men geen enkele € spaargeld heeft, en gaat lenen voor:
1. het huis
2. de beschrijfkosten
3. .... alle andere kosten bij de aankoop.
Met ander woorden: vandaag stoppen met de studies, morgen gaan werken en al meteen met man-/vrouw-lief een huis kopen. Leve de schulden!
2. Hebben alleenstaanden en singles het veel moeilijker om een huis af te betalen of kinderen groot te brengen?
Is dat maar niet normaal dat je het dan moeilijk hebt om 'n huis van pakweg 200-250m² af te betalen door één loon?
Een netto gezinsinkomen van 4500 euro per maand.
Vele gezinnen zullen amper aan 3500 euro geraken.
Bij vacature is de realiteitszin blijkbaar ver te zoeken.
Vele gezinnen zullen amper aan 3500 euro geraken.
Bij vacature is de realiteitszin blijkbaar ver te zoeken.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
En ze gaan d'er ook vanuit dat je als starter (en zonder één €ct in de zak) een huis gaat kopen.
En wat als die grond na 7jaar sparen nog eens 50% in prijs is gestegen?Spruitekop schreef:Ja, maar dat zijn natuurlijk 2 totaal verschillende zaken. Bouwgrond is geen massaproduct en d'er zijn ook geen researchkosten aan verbonden die d'er zo snel mogelijk moeten uitgewonnen worden.
Als er niet genoeg nieuwbouwwoningen verkocht worden zal de regering er wel voor zorgen dat er meer betaalbare
bouwgronden op de markt zal komen.
Ondertussen blijf ik wachten en zal ik wat profiteren van de sociale zekerheid(dit jaar wat meer ziektedagen opnemen).
Koop reeds meer in het buitenland vb windsurfzeilen in duitsland een 40% goedkopen, grote voordeel is dat onze kutregering niet met mijn 21% btw zal weglopen.
Laatst gewijzigd door epic op 5 september 2012, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Dan moet ge verder blijven sparen hé Epicepic schreef:En wat als die grond na 7jaar sparen nog eens 50% in prijs is gestegen?
Uit Het Laatste Nieuws van 1 september 2012: "Banken remmen lennen op 30 jaar af".
Op Belfius na (rara waarom) zijn de banken niet meer happig om leningen op 30 jaar toe te staan, zeker niet met vaste rentevoet. Ze koppelen er expres zoveel voorwaarden aan dat de mensen er niet voor gaan.
Eddy De Smedt van Eurofinco: "Die leningen op 30 jaar dienen daar vooral omdat dat goed oogt in hun etalage. Maar we voelen dat ze eigenlijk liever niet langer lenen dan 25 jaar. Als de rente gaat stijgen, zal dus een grote groep uit de boot vallen. De maandelijkse afbetaling wordt voor hen te zwaar als ze die niet over zo'n langere looptijd meer kunnen spreiden".
Afwachten dus hoe het verder gaat met de rente. (en de werkloosheid)
Op Belfius na (rara waarom) zijn de banken niet meer happig om leningen op 30 jaar toe te staan, zeker niet met vaste rentevoet. Ze koppelen er expres zoveel voorwaarden aan dat de mensen er niet voor gaan.
Eddy De Smedt van Eurofinco: "Die leningen op 30 jaar dienen daar vooral omdat dat goed oogt in hun etalage. Maar we voelen dat ze eigenlijk liever niet langer lenen dan 25 jaar. Als de rente gaat stijgen, zal dus een grote groep uit de boot vallen. De maandelijkse afbetaling wordt voor hen te zwaar als ze die niet over zo'n langere looptijd meer kunnen spreiden".
Afwachten dus hoe het verder gaat met de rente. (en de werkloosheid)