Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Familie van me heeft net huis in Zeeuws Vl gekocht, kwam van 310k, nu gekocht aan 255k. Stond jaar en n half te koop.
Vrijstaand, zicht op de polders,... Kortom, geen petieterig Hollands huisje.
Vrijstaand, zicht op de polders,... Kortom, geen petieterig Hollands huisje.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Zeer zeker maar: wonen moet je altijd, da's geen punt of het nu via huren of kopen is.Oudere Jongere schreef:En de toestand van de economie heeft er niets mee te maken zeker
Het zou maar al te gemakkelijk zijn mocht een markt alleen afhangen van fiscale stimuli.
Maar iedereen maakt zijn eigen rekening. Of je nu 700€ betaalt om te huren of X.XXX€ om te kopen. Een belangrijke factor is dat je X.XXX niet kan berekenen omdat je niet weet hoeveel je gaat terugkrijgen vanaf 2014 van de Vlaamse overheid. Daarom denk ik dat veel mensen nu nog 'n jaartje gaan afwachten om te kopen/bouwen. Het feit dat de ECB van plan is de rente te laten zakken tot 0.5% zal ook wel 'n rol spelen.
Anderzijds hebben veel spaarders hun geld reeds op 'n spaarrekening geparkeerd. Dit is niet om voor de hoge intresten maar om snel met hun geld weg te kunnen. Als het vertrouwen in de banken nog 'n trapje lager gaat zullen die centen zeker niet naar aandelen vloeien.
Ik vraag met af hoeveel mensen hier in deze draad op hete kolen zitten om te kopen, d'er is dus zeker 'n vraag.
@ Reppiepeppie: 255k€ is ook geen petieterige prijs voor 'n huis op het platteland.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik zou diegene niet te eten willen geven bij wie het de vorige decennia wel 'n criterium was om al dan niet te kopen.Frisse Freddy schreef:Fiscale aftrek is leuk, maar zou geen criterium mogen zijn bij de aankoop of bouw van een woning.
spruitekop
Ik moet toegeven, je bent een optimist, ik een pessimist.
Jij ziet gouden bergen voor de huizenmarkt, ik verschroeide aarde.
Jij mag vandaag kopen, ik ga lekker wachten.
We spreken elkaar, binnen een jaar, ik gok op min 20 %, en jij ?
Ik moet toegeven, je bent een optimist, ik een pessimist.
Jij ziet gouden bergen voor de huizenmarkt, ik verschroeide aarde.
Jij mag vandaag kopen, ik ga lekker wachten.
We spreken elkaar, binnen een jaar, ik gok op min 20 %, en jij ?
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Spruit, tja, kzou es willen weten of je hier 'te lande' zoiets voor 255k kan krijgen. Kheb t gezien, mooi hoor. Met die grond erbij, dat kun je hier in VL (voorlopig?) niet vinden 
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Mocht er géén vraag zijn, tja, dan lag de markt op zijn gat hé. Zoals in Spanje. Anderzijds is het inderdaad zo dat je moet wonen, maar het deel van het budget dat kan besteed worden aan wonen is uiteindelijk beperkt. Als binnen dat budget een grotere hap gaat naar andere zaken (voeding, energie ...) dan krijg je druk op de vastgoedprijzen. Als dat budget in z'n geheel onder druk komt te staan (ontslagen, indexssprong ...) krijg je druk op de vastgoedprijzen. Onzekerheid over aftrek: druk op vastgoedprijzen - maar als de aftrek effectief een stuk lager ligt na 2014 (het meest waarschijnlijk scenario) gaat die onzekerheid over in een zekere mindercapaciteit om te lenen dus ... nog meer druk op de vastgoedprijzen. Ik zie niet in waaarom dit een argument is voor een verdere stijging.
Dit gezegd zijnde: ook "de vastgoedprijzen" is een te sterke veralgemening. De betere rijwoning/HOB is nog altijd zéér gegeerd, mede omdat dit vaak de enige optie is voor de middenklasse (die vroeger een vrijstaande woning bouwde). "Villa's" - vooral die van 25-40 jaar oud - is een drama om vanzelfsprekende redenen. Segment 700 000 - 1 000 000 is een nog groter drama. Vanaf 2 miljoen gaat het dan weer vlotjes. Dit is volledig in lijn met de economie: de middenklasse ligt zwaar onder vuur.
En ik geef toe: wij zijn aan het kijken om vastgoed bij te kopen, dat klopt. En daarvoor heb je liquiditeiten nodig natuurlijk. Maar op hete kolen zitten we echt niet hoor. Belgisch vastgoed is slechts één van de vele opties...
Dit gezegd zijnde: ook "de vastgoedprijzen" is een te sterke veralgemening. De betere rijwoning/HOB is nog altijd zéér gegeerd, mede omdat dit vaak de enige optie is voor de middenklasse (die vroeger een vrijstaande woning bouwde). "Villa's" - vooral die van 25-40 jaar oud - is een drama om vanzelfsprekende redenen. Segment 700 000 - 1 000 000 is een nog groter drama. Vanaf 2 miljoen gaat het dan weer vlotjes. Dit is volledig in lijn met de economie: de middenklasse ligt zwaar onder vuur.
En ik geef toe: wij zijn aan het kijken om vastgoed bij te kopen, dat klopt. En daarvoor heb je liquiditeiten nodig natuurlijk. Maar op hete kolen zitten we echt niet hoor. Belgisch vastgoed is slechts één van de vele opties...
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
@ Reppiepeppie: dat moet dan 'n hele mooie villa zijn... in het Waasland vind je voor 255K€ veel hele knappe woningen. Zoek maar eens op immoweb. 
(Nieuwbouwvoorbeeld, voor die overige 30.000€ kom ik uw oprit leggen en uw tuin aanleggen
)
De woningen in België zijn zeker niet te duur.
@ Patrick1: ik had bij de poll gestemd op 'n lichte daling. Ik verwacht tegen volgend jaar 'n prijsvork van -2,5% tot +1%.
(Nieuwbouwvoorbeeld, voor die overige 30.000€ kom ik uw oprit leggen en uw tuin aanleggen
De woningen in België zijn zeker niet te duur.
@ Patrick1: ik had bij de poll gestemd op 'n lichte daling. Ik verwacht tegen volgend jaar 'n prijsvork van -2,5% tot +1%.
Spanje is geen vergelijking, daar zijn monsterdorpen gebouwd in the middle of nowhere, zonder dat er vraag naar was. Projectontwikkelaars bouwden 100-den huizen op dezelfde plaats, verbindingswegen met de bewoonde wereld moesten zelfs nog aangelegd worden. Budgetten van miljoenen euros werden op 5 minuten goedgekeurd zonder dat er marktstudies werden gedaan. Kom dus niet af met Spanje.Oudere Jongere schreef:Mocht er géén vraag zijn, tja, dan lag de markt op zijn gat hé. Zoals in Spanje.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 6 november 2012, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Met de BTW erbij is dat 300 000 euro. 12 miljoen ouwe frankskes. Dat noem ik allesbehalve goedkoop.Spruitekop schreef: (Nieuwbouwvoorbeeld
Edit: maar volledig eens met uw inschatting van de prijevolutie.
-
anonymous6
Da's alleen maar wind- en waterdicht, hé mateke. Al de afwerking betaal je er zelf nog bij, en waarschijnljik nog 21% btw ook ("excl.kosten" noemen ze dat eufimistisch). Keuken, nog eens 10k erbij. Badkamer, nog eens. Vloer, ... Ge gaat lelijk verschieten wat de totaalsom dan wordt.
Ik kan je zeggen, als "nieuwe waaslander", de prijzen zijn hier stevig. Mijn woning is gezet (incl grond en alles) voor 400.000 €, open bebouwing op ongeveer 735 m², en zou nu 500.000 € volgens schatting. Of ik dat er zou voor krijgen, da's een andere zaak.
Al stond hier in de straat onlangs wel een woning te koop met slechts 3 slaapkamers (wij 4) voor 498.000 €.
'k Weet niet wat ze effectief gekregen hebben, maar ze is wél verkocht.
Ik kan je zeggen, als "nieuwe waaslander", de prijzen zijn hier stevig. Mijn woning is gezet (incl grond en alles) voor 400.000 €, open bebouwing op ongeveer 735 m², en zou nu 500.000 € volgens schatting. Of ik dat er zou voor krijgen, da's een andere zaak.
Al stond hier in de straat onlangs wel een woning te koop met slechts 3 slaapkamers (wij 4) voor 498.000 €.
'k Weet niet wat ze effectief gekregen hebben, maar ze is wél verkocht.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
177m² bewoonbaar is toch 'n héél ruime woning? Aan hoeveel staat de BTW nu al intussen? 30%Oudere Jongere schreef:Met de BTW erbij is dat 300 000 euro. 12 miljoen ouwe frankskes. Dat noem ik allesbehalve goedkoop.
Edit: maar volledig eens met uw inschatting van de prijevolutie.
Da's toch maar 10% beschrijfkosten op de grond en 21% op de woning (excl. grond), of vergis ik mij?
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
@Spruitekop: Ik maak dan ook expliciet niet de vergelijking met Spanje. De markt ligt hier allesbehalve op zijn gat; Ik hoop en verwacht zoiets niet in ons land. En de problemen daar zijn niet enkel te wijten aan die zotte projecten - alhoewel ik ze zeker niet wil minimaliseren. En zorgt het woord "Spanje3 in mijn post ervoor dat alle andere anrgumenten die ik aanhaal van tafel gezwierd worden?
Ik moet Djtw bijtreden hoor: ook hier (15 km van Gent-centrum) gaat een OB op 700m2 naar de 450 000 -500 000. Een modaal gezin kan daar niet meer mee mee.
Ik moet Djtw bijtreden hoor: ook hier (15 km van Gent-centrum) gaat een OB op 700m2 naar de 450 000 -500 000. Een modaal gezin kan daar niet meer mee mee.
Klopt, maar er zijn nog kosten: Meneer de Notaris zijn ereloon. En ons koppeltje kopers zal nog wel een lening willen (die zijn ook nie gratis dacht ik ).Spruitekop schreef: Da's toch maar 10% beschrijfkosten op de grond en 21% op de woning (excl. grond), of vergis ik mij?
Laatst gewijzigd door Oudere Jongere op 6 november 2012, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous6
177m² is niet klein, maar ook geen villa, hé. Ik heb hier chronisch plaatsgebrek ondanks de bijna 200m². (Getuige de intussen 2 tuinhuizen en overvolle zolder). (Enfin, misschien zijn wij ook gewoon slecht in wegdoen.)Spruitekop schreef:177m² bewoonbaar is toch 'n héél ruime woning? Aan hoeveel staat de BTW nu al intussen? 30%Oudere Jongere schreef:Met de BTW erbij is dat 300 000 euro. 12 miljoen ouwe frankskes. Dat noem ik allesbehalve goedkoop.
Edit: maar volledig eens met uw inschatting van de prijevolutie.![]()
![]()
?
Da's toch maar 10% beschrijfkosten op de grond en 21% op de woning (excl. grond), of vergis ik mij?
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
En zijn in NL de registratiekosten niet veel lager? Want hier in B is dat nog es een serieuze klets erbij. Misschien dat t ook daarom allemaal wat trager verloopt? We zijn toch behoorlijk honkvast in B als je dat met andere (en grotere) landen verelijkt.
Spruit, ik wou gewoon aantonen dat een huis van 310 nu naar 255 is gegaan in 1,5j daar in dat specifieke geval net over de grens. Toch n mooie 20% er af.
Spruit, ik wou gewoon aantonen dat een huis van 310 nu naar 255 is gegaan in 1,5j daar in dat specifieke geval net over de grens. Toch n mooie 20% er af.
- Oudere Jongere
- Hero Member

- Contacteer:
Dat zit in ons allemaal vrees ik. Kunnen we misschien een aparte draad voor opstarten, of in het besparingssubforum plaatsen: onzen brol op kapaza/2dehands zetten en zo wat bijverdienen.djtw schreef:Enfin, misschien zijn wij ook gewoon slecht in wegdoen
/en nu weer on-topic
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
@ Oudere jongere: klopt maar die mensen die hun huis in Zeeuws-Vlaanderen gekocht hebben zullen dezelfde kosten hebben, het ging hem om de vergelijking met die mensen met hun huis van 255K€.
En Vlaanderen is meer dan de groene rand rond steden als Gent en Antwerpen. Dus staar je niet blind op de rand rond de steden, ze profiteren van de goede ligging (meestal niet ver van de ring rond de stad) en bovendien nog meer ruimte en meer groen.
Dat er 'n daling is in Zeeuws-Vlaanderen van 310 naar 255 wil misschien meer zeggen over die 310 dan over die 255?
En Vlaanderen is meer dan de groene rand rond steden als Gent en Antwerpen. Dus staar je niet blind op de rand rond de steden, ze profiteren van de goede ligging (meestal niet ver van de ring rond de stad) en bovendien nog meer ruimte en meer groen.
Dat er 'n daling is in Zeeuws-Vlaanderen van 310 naar 255 wil misschien meer zeggen over die 310 dan over die 255?