Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Is er al, de Belgische Notarissen hebben een eigen site http://www.notaclick.be" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Bij een opbod heb je de neiging om meer te bieden. Het is altijd maar 'n paar duizend euro meer en je gaat het voor die paar duizend euro toch niet laten schieten. Als de immobedrijven een goed platform kunnen uitbouwen om zo'n veilingen online te houden zou je misschien nog kunnen verschieten van de prijzen.
spruitekop
Dat is bij een openbare verkoop ook al zo, je moet onmiddellijk beslissen, enkele seconden of je meer bied of niet, bij een in tijd aflopende veilingen plaatst 'de slimste' ook maar de laatste seconden, voor afloop, zijn ultiem bod.
Dat is bij een openbare verkoop ook al zo, je moet onmiddellijk beslissen, enkele seconden of je meer bied of niet, bij een in tijd aflopende veilingen plaatst 'de slimste' ook maar de laatste seconden, voor afloop, zijn ultiem bod.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Klopt, maar dan ga je het dikwijls aan je neus voorbij zien gaan... tenzij natuurlijk dat ze de biedperiode met bvb. 3 minuten verlengen als er een nieuw bod komt in het laatste kwartier. Ze zullen wel uitgekookt zijn.
Allee hier nog wat leesvoer over de bouw en vastgoed! Ik heb dat niet geschreven hé!
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00359110
http://www.sectorlink.be/nieuwsbericht/ ... 1211128337
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120119_066
greetz en maar reageren en doorsturen naar vrienden van dit leesvoer
ze gaan me de zwarte piet noemen of doemdenker! Maar het is de realiteit
jempi25
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00359110
http://www.sectorlink.be/nieuwsbericht/ ... 1211128337
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120119_066
greetz en maar reageren en doorsturen naar vrienden van dit leesvoer
ze gaan me de zwarte piet noemen of doemdenker! Maar het is de realiteit
jempi25
yep die BTW verhoging is een zeer slecht plan, niet enkel voor de bouw.
Echter, renoveren zou goedkoper worden: 6% zou naar 5,5% gaan...
Echter, renoveren zou goedkoper worden: 6% zou naar 5,5% gaan...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een dalend aanbod kan enkel de prijs maar ondersteunen. 

jempi25
Volledig akkoord, de dominosteentjes vallen één voor één om. Ik vergelijk het met bergaf rijden, je rijdt steeds harder, als je niet kunt remmen. Rustig wachten is mijn devies, hoe langer je wacht, hoe rijker je word.
De prijzen dalen eerst langzaam, velen denken, even wachten, en je bent vertrokken, voor een correctie.
Volledig akkoord, de dominosteentjes vallen één voor één om. Ik vergelijk het met bergaf rijden, je rijdt steeds harder, als je niet kunt remmen. Rustig wachten is mijn devies, hoe langer je wacht, hoe rijker je word.
De prijzen dalen eerst langzaam, velen denken, even wachten, en je bent vertrokken, voor een correctie.
-
- VIP member
- Contacteer:
Jaja, de bouwsector, altijd de eersten om op hun achterste poten te gaan staan. Tis maar dat ze weten wat hun belang is.
Dat er 10 duizenden banen in de industrie sneuvelen door de hoge loonkosten, allemaal geen probleem, maar o wee als het orderboekje 1,5% daalt, oei oei, dan zijn ze daar hoor.
Er is al een btw aanpassing naar 6% gedaan voor een deel van hun branche (wsch levensnoodzakelijke behoeftes) in 2008, de vorige crisis, benieuwd wat t nu zal zijn.
Zolang de prijzen maar hoog blijven.
Ale, voor een huis van 300000 komt er ocharme 2500eu bij als btw 1% stijgt.
Benieuwd of ze nog gaan klagen als ze diezelfde nieuwbouw onder druk van de markt voor 280000 gaan moeten zetten.
Dat er 10 duizenden banen in de industrie sneuvelen door de hoge loonkosten, allemaal geen probleem, maar o wee als het orderboekje 1,5% daalt, oei oei, dan zijn ze daar hoor.
Er is al een btw aanpassing naar 6% gedaan voor een deel van hun branche (wsch levensnoodzakelijke behoeftes) in 2008, de vorige crisis, benieuwd wat t nu zal zijn.
Zolang de prijzen maar hoog blijven.
Ale, voor een huis van 300000 komt er ocharme 2500eu bij als btw 1% stijgt.
Benieuwd of ze nog gaan klagen als ze diezelfde nieuwbouw onder druk van de markt voor 280000 gaan moeten zetten.
Ik heb 42 jaar in de bouw gewerkt, ik ken alle trucjes, net als bij de banken geldt ook hier,
Kennis is macht, ken je niets, ben je gezien.
Kennis is macht, ken je niets, ben je gezien.
Ik ben het met u eens, maaer om toch eens advocaat van de duivel te spelen: ook bij bergaf rijden komt er een moment waarop je wagen niet meer versnelt. Plots vlakt het landschap weer uit of volgt er een bergop. Het kan zelfs gebeuren dat je terug achteruit gaat bollenpatrick1 schreef:(...)Ik vergelijk het met bergaf rijden, je rijdt steeds harder, als je niet kunt remmen. Rustig wachten is mijn devies, hoe langer je wacht, hoe rijker je word.(...)

-
- Sr. Member
Even een paar cijfertjes uit een scriptie die vandaag onder mijn neus wordt geschoven:
- in 2010 overwoog 35% van de Belgen op lange termijn nog een woning bij te kopen, anno 2012 is dat nog slechts 27%, vreemd vinden sommigen, logisch lijkt mij. De meest optimistische stellingen gaan immers uit van een stabilisering, onbetrouwbare huurmarkt, en zwaardere lasten op vastgoed (verschuiving van lasten op arbeid naar kapitaal)
- 85% van de economen denkt dat het onmogelijk is dat banken langere leentermijnen gaan hanteren in de toekomst. De banken zijn niet happig, de overheid wil het niet aanmoedigen. 20 jaar werkonzekerheid en op 40 jaar lenen? Niet echt logisch heh?
- in 2010 overwoog 35% van de Belgen op lange termijn nog een woning bij te kopen, anno 2012 is dat nog slechts 27%, vreemd vinden sommigen, logisch lijkt mij. De meest optimistische stellingen gaan immers uit van een stabilisering, onbetrouwbare huurmarkt, en zwaardere lasten op vastgoed (verschuiving van lasten op arbeid naar kapitaal)
- 85% van de economen denkt dat het onmogelijk is dat banken langere leentermijnen gaan hanteren in de toekomst. De banken zijn niet happig, de overheid wil het niet aanmoedigen. 20 jaar werkonzekerheid en op 40 jaar lenen? Niet echt logisch heh?
'United in diversity' - E.U.
Interessante cijfers, pata.
Wat me echter raar lijkt, is het cijfer van het % Belgen dat een woning bij wilt kopen. Ik neem hier dus aan dat dit over een 2de woning (of meer) gaat, maar 35% van de Belgen (nu 27%) die een tweede woning wil kopen? Das eigenlijk echt wel veel. 1 op drie of op vier, die dan de cash zou hebben om dit te doen? In andere posts wordt er gezegd dat heel weinig Belgen hiervoor genoeg spaargeld zouden hebben. Of heb ik die 35% verkeerd gelezen?
Wat me echter raar lijkt, is het cijfer van het % Belgen dat een woning bij wilt kopen. Ik neem hier dus aan dat dit over een 2de woning (of meer) gaat, maar 35% van de Belgen (nu 27%) die een tweede woning wil kopen? Das eigenlijk echt wel veel. 1 op drie of op vier, die dan de cash zou hebben om dit te doen? In andere posts wordt er gezegd dat heel weinig Belgen hiervoor genoeg spaargeld zouden hebben. Of heb ik die 35% verkeerd gelezen?
Bij aankoop van een woning speelt 'de macht' van de grote getallen, wanneer je ervan uitgaat dat de woningprijzen 'amper' 5 % gaan dalen, betekend dit op een gemiddelde aankoop van 300.000 € een besparing van 15.000 €. Dit zijn voor vele mensen acht volledige maandweddes.
Bij een daling van 10 % spreken we over 30. 000 €, een bedrag waar vele mensen meer dan een jaar moeten voor werken.
Ik wil aantonen dat een daling van de vastgoedmarkt met 'maar' 5 % a 10 % in netto bedragen over heel veel geld gaat.
Dus, komt er een correctie met amper deze percentages spreken we al over grote bedragen, ik wil dan nog niet spreken over dalingen van 30 % en meer.
Even nadenken.
Bij een daling van 10 % spreken we over 30. 000 €, een bedrag waar vele mensen meer dan een jaar moeten voor werken.
Ik wil aantonen dat een daling van de vastgoedmarkt met 'maar' 5 % a 10 % in netto bedragen over heel veel geld gaat.
Dus, komt er een correctie met amper deze percentages spreken we al over grote bedragen, ik wil dan nog niet spreken over dalingen van 30 % en meer.
Even nadenken.

-
- Sr. Member
@ jeffer
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. 25% van de ondervraagden ziet zichzelf kapitaalkrachtig genoeg om op lange termijn nog een woning bij te kopen. 27% denkt eraan dit te doen. Dus, eigenlijk 1/16. Van de 25% die rijk genoeg is, wil maar 1 op 4 ook effectief bijkopen.
De verklaring lijkt mij voor de hand liggend: ik kom zelf uit een familie met nogal vermogende mensen. Niemand denkt eraan vastgoed bij te kopen. Waarom zou je 3% rendement per jaar willen (beste scenario), terwijl je spaargeld gemakkelijk 4% haalt.
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. 25% van de ondervraagden ziet zichzelf kapitaalkrachtig genoeg om op lange termijn nog een woning bij te kopen. 27% denkt eraan dit te doen. Dus, eigenlijk 1/16. Van de 25% die rijk genoeg is, wil maar 1 op 4 ook effectief bijkopen.
De verklaring lijkt mij voor de hand liggend: ik kom zelf uit een familie met nogal vermogende mensen. Niemand denkt eraan vastgoed bij te kopen. Waarom zou je 3% rendement per jaar willen (beste scenario), terwijl je spaargeld gemakkelijk 4% haalt.
'United in diversity' - E.U.