Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Vastgoed

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
4396 berichten
  • Pagina 138 van 294
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • …
  • 294
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking

Prijzen vastgoed gaan de komende jaren...

Peiling eindigde op 27 juli 2012, 13:29

verder stijgen
19
16%
stabiliseren
36
30%
lichtjes dalen
32
27%
serieuze correctie ondergaan
33
28%

Totaal aantal stemmen: 120
Je stem is verwerkt.

Jeffer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Jeffer
Verstuur privébericht

Re: Vastgoed stijgt steeds ???

• Citeer

Bericht door Jeffer » 14 november 2012, 13:21

patrick1 schreef:Bij aankoop van een woning speelt 'de macht' van de grote getallen, wanneer je ervan uitgaat dat de woningprijzen 'amper' 5 % gaan dalen, betekend dit op een gemiddelde aankoop van 300.000 € een besparing van 15.000 €. Dit zijn voor vele mensen acht volledige maandweddes.
Bij een daling van 10 % spreken we over 30. 000 €, een bedrag waar vele mensen meer dan een jaar moeten voor werken.

Ik wil aantonen dat een daling van de vastgoedmarkt met 'maar' 5 % a 10 % in netto bedragen over heel veel geld gaat.

Dus, komt er een correctie met amper deze percentages spreken we al over grote bedragen, ik wil dan nog niet spreken over dalingen van 30 % en meer.

Even nadenken. :-*
Zeker, Patrick, echter zoals ik enkele pagina's geleden (wat gaat deze thread snel) even vlug berekende: als een 30% daling zich uitspreidt over bvb 5 jaar, kan het nog altijd even voordelig zijn om toch nu te kopen. De timing van een daling is net zo belangrijk als de grootte ervan.

Jeffer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Jeffer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jeffer » 14 november 2012, 13:24

pattataolivia schreef:@ jeffer

Ik heb mij verkeerd uitgedrukt. 25% van de ondervraagden ziet zichzelf kapitaalkrachtig genoeg om op lange termijn nog een woning bij te kopen. 27% denkt eraan dit te doen. Dus, eigenlijk 1/16. Van de 25% die rijk genoeg is, wil maar 1 op 4 ook effectief bijkopen.

De verklaring lijkt mij voor de hand liggend: ik kom zelf uit een familie met nogal vermogende mensen. Niemand denkt eraan vastgoed bij te kopen. Waarom zou je 3% rendement per jaar willen (beste scenario), terwijl je spaargeld gemakkelijk 4% haalt.
aah, dat zijn al andere cijfers ;)

In mijn ervaring is in vastgoed investeren (dus echt om te verhuren, niet gewoon een vakantiewoning kopen) ook een stuk meegegeven uit de omgeving. Sommige families zijn ervoor, sommigen totaal niet. Maar puur financieel gezien vind ik het nu ook niet interessant (moest ik het mij kunnen veroorloven natuurlijk).

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 14 november 2012, 14:24

Jeffer

1 De grootte en de snelheid van een prijscorrectie zijn belangrijk, maar, zelfs in een pessimistisch scenario van een prijsdaling van amper 5 % binnen een jaar, is dit op een fictief aankoopbedrag van 300.000 € een verschil van 15.000 € = 8 maandweddes.
Wachten om aan te kopen is in dit minimalistisch scenario dus zinvol.

2 Aankopen om te verhuren. 30 jaar geleden kocht ik een huis, en de huurder betaalde mij op 20 jaar mijn volledige aankoopprijs terug in de vorm van huur. De fiscale winst + de prijsstijging van vastgoed waren extra. Wie vandaag, aan de huidige marktprijzen vastgoed aankoopt moet al minimaal 40 jaar verhuren om zijn aankoopprijs terug te verdienen. 30 jaar geleden, kocht ik na 20 jaar al mijn volgende woning aan, en na 40 jaar waren de twee woningen terug betaald met huurgeld.

Als je dit in ogenschouw neemt is het duidelijk dat er een flinke overwaardering is vandaag.

Jeffer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Jeffer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jeffer » 14 november 2012, 14:35

Patrick,

1. Stel dat je een jaar wacht om te kopen en je huurt ergens tegen 800 euro (valt over te debateren), spendeer je aan huur 9600 euro. En je mist (momenteel nog) je woonbonus (5400 per koppel). Das exact 15000 euro. De daling moet dus groter zijn dan 5%. Jij noemt dit amper, ik noem dit al substantieel. Bovendien, en dit is erg belangrijk, moeten de rentes ook dezelfde blijven. Veel artikels spreken ervan dat een rentestijging een waardedaling zal inzetten. Als je dus duurder moet lenen, maak je zelfs verlies door te wachten dan door nu te kopen.

2. 30 jaar geleden was het 1982. Had Belgisch vastgoed toen niet juist flinke klappen gekregen? Afhankelijk van met welk jaar je vergelijkt, zal je tot andere conclusies komen.

Ik zeg niet dat vastgoed blijft stijgen. Ik verwacht pas een daling als de rentes terug stijgen, wanneer het ECB dus de rentes terug verhoogt. Hoelang zei Merkel nu weer dat de crisis blijft duren?

Predah
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Predah
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Predah » 14 november 2012, 14:42

Jeffer

5400 euro spaar je niet uit he. Max 45% van die 5400 euro.

Jeffer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Jeffer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jeffer » 14 november 2012, 14:49

5400 is wat je terugkrijgt via je belastingen als je je leen aftrek post volledig kan invullen (per koppel). Die 5400 is niet je kapitaal + interesten van dat jaar, anders is je maandelijks leenbedrag slechts 450 euro.

Die 5400 krijg je niet als je huurt.
Mijn berekening gaat natuurlijk wel uit van het feit dat je huurt. Als je bij familie kan blijven, is dat een ander verhaal.

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 14 november 2012, 14:52

Jeffer

Kom met je twee voeten op de grond.

Verleden jaar, 2011, zijn de woningprijzen in ons land met gemiddeld 10.7 % gestegen, jaren daarvoor waren er stijgingen van 15 % op een jaar, een verdubbeling op 10 jaar.

Als je in deze context een daling van 5 % als onrealistisch bestempeld, vind ik dit van weinig realiteitszin getuigen, ook als je ziet wat er in de ons omringende landen zich aan prijsdalingen voordoet.

Ik heb in 1981 een huis gekocht, 20 jaar later, 2001, was dit door huurgeld volledig terugbetaald. In het jaar 2000 nieuw appartement aangekocht, zal terugbetaald zijn door huurgeld in 2020.

Vandaag zou ik 40 jaar moeten verhuren om mijn aankoopprijs terug te verdienen, valt je € nu nog niet. Overwaardering. ::)

Jeffer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Jeffer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jeffer » 14 november 2012, 14:58

1. Waar zeg ik dat 5% onrealistisch is? Ik noem het substantieel, jij amper.

2. Je herhaalt gewoon je punt, maar gaat voorbij aan mijn opmerking.

Je mag me altijd educeren hoe de gemiddelde Vlaming, die moet lenen voor zijn woning en niet gewoon zijn cash kan leggen, van een prijzendaling gaat profiteren als die prijsdaling er komt doordat zijn leencapaciteit ook daalt.

pattataolivia
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door pattataolivia » 14 november 2012, 15:05

We mogen niet vergeten dat in 2012 de vastgoedprijzen voor het eerst in 25 jaar trager stegen dan andere goederen (voedsel,...). Toch al opmerkelijk, gezien de huidige lage rentes.

De banken 'gooien' niet meer met kredieten. 1 op 30 kan zijn lening niet meer terugbetalen! Bovendien, velen betalen netjes hun lening, maar leven op choco, confituur en goedkoop bier (om de pijn te verzachten). Je zou de hypotheeklast van veel gezinnen in de nieuwbouw verkavelingen eens moeten zien. Sommigen gezinnen houden amper 1500€ over, breng daar maar eens 2 kinderen mee groot.

Bij ons op kantoor werkt nu een studente na haar lesuren. Om bij te verdienen? Neen, omdat haar ouders te zwaar leenden.
'United in diversity' - E.U.

Letsnow
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Letsnow
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Letsnow » 14 november 2012, 15:15

patrick1 schreef:Vandaag zou ik 40 jaar moeten verhuren om mijn aankoopprijs terug te verdienen, valt je € nu nog niet. Overwaardering. ::)
En 40 jaar geleden besteedde je waarschijnlijk procentueel gezien veel meer van je loon voor je eten. 200 jaar geleden ging bijna al je geld naar eten. Is eten daarom nu ondergewaardeerd?
De wereld verandert nu eenmaal soms in de goede richting of soms in de slechte (altijd afhankelijk aan welke kant je staat natuurlijk).

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 14 november 2012, 15:25

jeffer

De toekomst zal uitwijzen of jou, of mijn visie, de juiste zijn. Wat ik nog wil opmerken,

Een rentestijging zie ik niet meteen gebeuren, ik zie de ECB de rente eerder nog verlagen, dan te verhogen, Als de rente niet stijgt voor hypothecaire leningen, en er komt een (kleine) prijsdaling is dit voor de leencapaciteit van een modaal gezin voordelig, lagere aankoopprijs = lagere maandelijkse afbetaling. Op voorwaarde dat Vlaanderen niets aan de hypothecaire aftrekken veranderd, als dit onder haar bevoegdheid komt.

Een interessant tabelletje is de jaarlijkse inflatie, versus de jaarlijkse stijging van de vastgoedmarkt over de laatste 40 jaar. Je moet vooral eens de periode 1970 tot 1990 vergelijken met de periode 1991 tot 2011. Wanneer je de tabel uit splitst, en ze naast elkaar op je computer plaatst, zul je merken dat de tweede kolom stijl omhoog gaat.

pattataolivia
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door pattataolivia » 14 november 2012, 16:18

Als de prijzen op 10 jaar kunnen verdubbelen, kunnen ze net zo goed ook op 10 jaar halveren.

Mensen zijn kuddedieren, ze volgen de massa al 25 jaar naar de top van de berg. De kudde doen keren in volle vaart is moeilijk, een voorwerp in beweging heeft de neiging in beweging te blijven (fysica). Maar omgekeerd, eens de daling is ingezet, zal het ook heel moeilijk worden om weer tot een stijging te komen.

Het probleem is dat mensen nog niet geloven in een crash. Dat was duidelijk bij de kwartaalcrash in het eerste semester. Mensen zagen een daling, maar ze geloofden niet in een grotere daling, dus kocht men massaal bij, waardoor er geen crash kwam. Dalen de prijzen 3 kwartalen op rij, dan beginnen mensen misschien te geloven in een crash, waardoor ze zich afwachtend opstellen, en de prijzen kunnen kelderen.
'United in diversity' - E.U.

Jeffer
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Jeffer
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Jeffer » 14 november 2012, 16:46

@patrick, inderdaad, time will tell en het zijn interessante tijden. Nu, moest ik nu voor mijn eerste woning gaan en ik kon voordeling ergens wonen, zou ik zeer selectief zijn in een immo zoektocht.

@pata, yep kan idd 50% dalen. IMO zijn er daarvoor echter teveel tendenzen die dit zouden verhinderen (stijgende bevolkingsdruk). Natuurlijk, de euro kan vallen, Iran kan worden aangevallen,...

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 14 november 2012, 17:18

patrick1 schreef:Een interessant tabelletje is de jaarlijkse inflatie, versus de jaarlijkse stijging van de vastgoedmarkt over de laatste 40 jaar. Je moet vooral eens de periode 1970 tot 1990 vergelijken met de periode 1991 tot 2011. Wanneer je de tabel uit splitst, en ze naast elkaar op je computer plaatst, zul je merken dat de tweede kolom stijl omhoog gaat.
De inflatie in de jaren '80 zat aan 15% of in die richting op bepaalde momenten. Als je dan de vastgoedprijzen uitzet tov de de inflatie krijg je natuurlijk enorme verschillen. Intussen is ook de tendens gewijzigd en is de stadsvlucht omgekeerd. Het geeft voor 'n stadsmens natuurlijk 'n vertekend beeld. Alles verloopt met cycli, mogelijk dalen de prijzen in de steden en komt er weer (door de hoge prijzen) een stadsvlucht naar het platteland. En lijkt het voor de stadsmus dat er een vastgoedcrash tot stand is gekomen. Het grote geld moet nog naar het vastgoed, d'er moet gewoon nog wat meer druk komen op de banken, velen gaan te lang wachten en gaan op snelheid genomen worden op 'n kille zondagnacht. ;)

jempi25
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer jempi25
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door jempi25 » 14 november 2012, 20:07

Hier nog een artikel over de vastgoed overwaardering!
3 Internationale experts: “Vastgoed in België is veel te duur
http://blogeurope.billionhomes.com/vastgoed-overprijsd/
Leesvoer voor de niet gelovigen!
greetz
jempi25

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

4396 berichten
  • Pagina 138 van 294
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • …
  • 294
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy