Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
pattataolivia
- Sr. Member

Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Ik geloof ook dat de grondprijzen gemiddeld gezien zullen blijven stijgen terwijl er een crash komt. Het een sluit het andere niet uit. Het verleden heeft bewezen dat woningprijzen fors kunnen zakken, terwijl grond blijft stijgen.
De schaarste is relatief. Grond die je over 10 jaar kan verkavelen kan een goede zaak zijn. Een onsplitsbaar perceel villagrond is vaak niet de beste investering. Kleine percelen liggen goed in de markt, de prijs per m² is tot 3x hoger dan grote percelen.
Toen ik mijn grond kocht heb ik meteen nagegaan of ik het perceel kon splitsen. Dat was gelukkig het geval. Over 10 jaar, na de crisis, hoop ik mijn slag te slaan.
De schaarste is relatief. Grond die je over 10 jaar kan verkavelen kan een goede zaak zijn. Een onsplitsbaar perceel villagrond is vaak niet de beste investering. Kleine percelen liggen goed in de markt, de prijs per m² is tot 3x hoger dan grote percelen.
Toen ik mijn grond kocht heb ik meteen nagegaan of ik het perceel kon splitsen. Dat was gelukkig het geval. Over 10 jaar, na de crisis, hoop ik mijn slag te slaan.
'United in diversity' - E.U.
Bozzie
De regering bepaald waar er mag gebouwd worden, en waar niet. Daar de bevolking steeds stijgt, men verwacht 1 miljoen meer inwoners in ons land binnen 10 jaar, zal er een tekort zijn aan beschikbare bouwpercelen in bepaalde gebieden. Daarom heeft de regering, vooruitkijkend, woonuitbreidingsgebieden voorzien. Gebieden waar vandaag niet mag gebouwd worden, maar, mits een wijziging van de gewestplannen, zou dit in de toekomst 'eventueel' mogelijk zijn. Heb je vandaag een stuk bos-, weide- of landbouwgrond in een woonuitbreidingsgebied, dan bestaat de kans, geen zekerheid in de juridische zin, dat dit in 'de verre' toekomst bouwgrond kan worden. Je zal begrijpen dat de prijs voor een stuk bouwgrond vele malen hoger ligt, dan voor een stuk weidegrond.
Neem, je bezit een weide van 2 hectare, en morgen word je 2 hectare bouwgrond. En daar hopen, speculeren, 'rijkere' families en bouwbedrijven op.
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/wu ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De regering bepaald waar er mag gebouwd worden, en waar niet. Daar de bevolking steeds stijgt, men verwacht 1 miljoen meer inwoners in ons land binnen 10 jaar, zal er een tekort zijn aan beschikbare bouwpercelen in bepaalde gebieden. Daarom heeft de regering, vooruitkijkend, woonuitbreidingsgebieden voorzien. Gebieden waar vandaag niet mag gebouwd worden, maar, mits een wijziging van de gewestplannen, zou dit in de toekomst 'eventueel' mogelijk zijn. Heb je vandaag een stuk bos-, weide- of landbouwgrond in een woonuitbreidingsgebied, dan bestaat de kans, geen zekerheid in de juridische zin, dat dit in 'de verre' toekomst bouwgrond kan worden. Je zal begrijpen dat de prijs voor een stuk bouwgrond vele malen hoger ligt, dan voor een stuk weidegrond.
Neem, je bezit een weide van 2 hectare, en morgen word je 2 hectare bouwgrond. En daar hopen, speculeren, 'rijkere' families en bouwbedrijven op.
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/wu ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick en pattata: akkoord dat zo'n uitbreidingsgebied een stuk interessanter kan zijn dan bouwgrond omwille van het potentieel. Alleen: dezelfde drijvende krachten die je beschrijft, die ervoor zullen zorgen dat nog heel wat woonuitbreidingsgebieden zullen omgezet worden in bouwgrond, zullen ervoor zorgen dat de prijs van bouwgrond zelf verder blijft stijgen, zeker op interessante lokaties. En ik weet niet hoe het in jullie streek zit, maar hier is de prijs van de grond al minimaal de helft van de prijs van het vastgoed. Dus ik blijf het gek vinden om te geloven in een sterk toenemende vraag naar bouwgrond én een zware vastgoedcrash. Maar goed: ieder zijn mening, dat blijkt al wel langer in dit topic 
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Binnenkort komen d'er veel bedrijfspanden en bedrijfsterreinen vrij, kunnen héél veel huizen op.patrick1 schreef:Bozzie
De regering bepaald waar er mag gebouwd worden, en waar niet. Daar de bevolking steeds stijgt, men verwacht 1 miljoen meer inwoners in ons land binnen 10 jaar, zal er een tekort zijn aan beschikbare bouwpercelen in bepaalde gebieden. Daarom heeft de regering, vooruitkijkend, woonuitbreidingsgebieden voorzien.
Spruitekop schreef:Binnenkort komen d'er veel bedrijfspanden en bedrijfsterreinen vrij, kunnen héél veel huizen op.patrick1 schreef:Bozzie
De regering bepaald waar er mag gebouwd worden, en waar niet. Daar de bevolking steeds stijgt, men verwacht 1 miljoen meer inwoners in ons land binnen 10 jaar, zal er een tekort zijn aan beschikbare bouwpercelen in bepaalde gebieden. Daarom heeft de regering, vooruitkijkend, woonuitbreidingsgebieden voorzien.
Dan zal men eerst van deze gronden een woonzone moeten maken, en op, of nabij, al die stinkfabrieken wonen, is nu ook niet wat de doorsnee Vlaming zoekt.
Alles wordt volgebouwd, zelfs hier in Schilde ! Het is dan toch meer dan logisch dat bouwgrond schaarser dus duurder wordt !
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Stinkfabrieken? Binnen 10 jaar zijn die hier allemaal weg. Het huidige klimaat maakt het voor bedrijven (productie) onmogelijk om hier de kop boven water te houden, het water staat die bedrijven al lange tijd tot aan de lippen. We worden een land dat enkel nog zal draaien op diensten (tertiare sector), dus geen stank meer. 
Men zal eerder de zones die nog groen zijn willen vrijwaren. En geld gaat altijd naar de plaats waar geld zit. De rijkere families (genre fam. Declerck) hebben connecties genoeg in de politieke wereld om hun goedkope industriegronden te laten omtoveren tot bouwgronden of bouwprojecten.
Politiek: rood: tevreden, groen: tevreden, oranje en blauw: zeer zeker tevreden.
Men zal eerder de zones die nog groen zijn willen vrijwaren. En geld gaat altijd naar de plaats waar geld zit. De rijkere families (genre fam. Declerck) hebben connecties genoeg in de politieke wereld om hun goedkope industriegronden te laten omtoveren tot bouwgronden of bouwprojecten.
Politiek: rood: tevreden, groen: tevreden, oranje en blauw: zeer zeker tevreden.
-
anonymous6
Vergeet maar dat je op alleen diensten kan draaien. Immers, we kunnen allemaal wel "diensten" verlenen aan elkaar, maar op 'n bepaald moment moeten we iets consumeren dat in het buitenland gemaakt is, en vloeit het geld dus weg uit ons land en onze economie.Spruitekop schreef:Het huidige klimaat maakt het voor bedrijven (productie) onmogelijk om hier de kop boven water te houden, het water staat die bedrijven al lange tijd tot aan de lippen. We worden een land dat enkel nog zal draaien op diensten (tertiare sector), dus geen stank meer.![]()
Je hebt productie nodig (en export) om uw welvaart op peil te houden.
Maar ik ben het met je eens dat die euro in Brussel nog niet gevallen is.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Klopt dat we productie moeten hebben om de welvaart op peil te houden, maar ik vrees dat we dat niet gaan kunnen. Op productievlak hebben landen waar we 10 jaar geleden mee lachten ons al bijgebeend, sommige zelfs voorbijgestoken.
China: kan zelfs 'n hogesnelheidstrein laten rijden over verschillende duizenden kilometers (2.300 km om precies te zijn) wij hebben problemen om de Fyra één tiende te laten afleggen zonder stil te vallen.
We zijn eigenlijk al de weg ingeslagen om de vroegere industriegebieden om te vormen tot bouwprojecten (bruingebieden), dus een nieuw idee is het niet. Vele van die terreinen van die zonevreemde bedrijven zullen bouwgronden worden, zonder twijfel.
China: kan zelfs 'n hogesnelheidstrein laten rijden over verschillende duizenden kilometers (2.300 km om precies te zijn) wij hebben problemen om de Fyra één tiende te laten afleggen zonder stil te vallen.
We zijn eigenlijk al de weg ingeslagen om de vroegere industriegebieden om te vormen tot bouwprojecten (bruingebieden), dus een nieuw idee is het niet. Vele van die terreinen van die zonevreemde bedrijven zullen bouwgronden worden, zonder twijfel.
Tuurlijk. Die stinkfabrieken worden omgebouwd tot peperdure lofts.
Je kunt idd geen zuivere diensteneconomie hebben. Uiteindelijk moeten er toch ook nog bedrijven zin aan wie die diensten geleverd kunnen worden. Maar dat ziet men nog niet in, en dus evolueren we toch die kant uit.
Dat een stijgende bevolking automatisch leidt tot duurdere want schaarsere bouwgronden klopt slechts gedeeltelijk. Jongeren blijven steeds langer thuis wonen, er wordt meer in apartementen gewoond (want kleinere gezinnen en lagere energiefacturen), bouwpercelen worden steeds kleiner om ze toch maar "betaalbaar" te kunnen houden. Oude woningen, zeker villa's, worden opgesplitst in meerder woningen.
Uiteindelijk is het niet alleen de vraag die de prijs bepaalt, maar ook andersom (http://nl.wikipedia.org/wiki/Prijselasticiteit" onclick="window.open(this.href);return false;).
Je kunt idd geen zuivere diensteneconomie hebben. Uiteindelijk moeten er toch ook nog bedrijven zin aan wie die diensten geleverd kunnen worden. Maar dat ziet men nog niet in, en dus evolueren we toch die kant uit.
Dat een stijgende bevolking automatisch leidt tot duurdere want schaarsere bouwgronden klopt slechts gedeeltelijk. Jongeren blijven steeds langer thuis wonen, er wordt meer in apartementen gewoond (want kleinere gezinnen en lagere energiefacturen), bouwpercelen worden steeds kleiner om ze toch maar "betaalbaar" te kunnen houden. Oude woningen, zeker villa's, worden opgesplitst in meerder woningen.
Uiteindelijk is het niet alleen de vraag die de prijs bepaalt, maar ook andersom (http://nl.wikipedia.org/wiki/Prijselasticiteit" onclick="window.open(this.href);return false;).
+1djtw schreef:Vergeet maar dat je op alleen diensten kan draaien. Immers, we kunnen allemaal wel "diensten" verlenen aan elkaar, maar op 'n bepaald moment moeten we iets consumeren dat in het buitenland gemaakt is, en vloeit het geld dus weg uit ons land en onze economie.Spruitekop schreef:Het huidige klimaat maakt het voor bedrijven (productie) onmogelijk om hier de kop boven water te houden, het water staat die bedrijven al lange tijd tot aan de lippen. We worden een land dat enkel nog zal draaien op diensten (tertiare sector), dus geen stank meer.![]()
Je hebt productie nodig (en export) om uw welvaart op peil te houden.
Maar ik ben het met je eens dat die euro in Brussel nog niet gevallen is.
Je jebt productie nodig om een welvarend land te zijn, dat weet Duitsland maar al te goed. Hier in Belgie bouwen ze liever Shopping centra alla Uplace (lees pretparken) die niets bijbrengen aan kennis en ontwikkeling in een land. Ze zouden beter visionair zijn en investeren in technologiebedrijven (groene stroom etc.) Europa is niet langer de wereldspeler en we zijn serieus aan het achterop hinken tov de BRIC landen.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Serieus off topic:
Bepaalde industrie zullen we hier niet kunnen houden (en dat is vooral de goeikope massaproductie), maar industrie in Europa blijft wel zeker te doen, zeker met 3D printing, hoogtechnologische sectore,...
Maar dat gaat wel pijn doen, vooral voor de laaggeschoolden. Je gaat een tweedeling van de maatschappij krijgen: zij die gestudeerd hebben en het goed hebben en de ongeschoolden die het een pak slechter zullen hebben
Bepaalde industrie zullen we hier niet kunnen houden (en dat is vooral de goeikope massaproductie), maar industrie in Europa blijft wel zeker te doen, zeker met 3D printing, hoogtechnologische sectore,...
Maar dat gaat wel pijn doen, vooral voor de laaggeschoolden. Je gaat een tweedeling van de maatschappij krijgen: zij die gestudeerd hebben en het goed hebben en de ongeschoolden die het een pak slechter zullen hebben
Graag terug on topic.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
‘Huizen duurder, appartementen goedkoper in 2012'
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 9_00427116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 9_00427116" onclick="window.open(this.href);return false;
vaganzza[at]spaargids[punt]be
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Misschien kunnen we ons de vraag stellen of de keuze: "Een serieuze correctie ondergaan" niet boven "verder stijgen" moet staan.
Want je kan een correctie hebben naar boven ook.
Jempie25 z'n draad krijgt weer zuurstof voor pakweg 10 bladzijden.
Want je kan een correctie hebben naar boven ook.
Jempie25 z'n draad krijgt weer zuurstof voor pakweg 10 bladzijden.