Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Het was al een tijdje geleden dat ze nog eens met postieve cijfers over de huizenverkoop afkomen . FOD Economie heeft zitten goochelen met cijfers en kwam tot een postief resultaat dat de prijzen van huizen en appartementen in België in de eerste helft van dit jaar licht gestegen is in vergelijking met dezelfde periode in 2010. Een gewoon woonhuis is tijdens het eerste semester van 2011 op jaarbasis 3,7 procent duurder geworden en kost nu gemiddeld 184.866 euro. Villa's stegen met 3,5 procent in prijs en kosten nu gemiddeld 326.750 euro. De gemiddelde prijs van appartementen ging eveneens met 3,5 procent omhoog, tot 190.808 euro.
http://www.hln.be/hln/nl/928/Kanaal-Won ... 2011.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe komen ze aan die gemiddelden, wat met het aantal verkochte woningen? Wat is een gewoon woonhuis? Ik zie soms rijwoningen van 300000euro tekoop staan worden deze dan als villa's gerekend?
http://www.hln.be/hln/nl/928/Kanaal-Won ... 2011.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe komen ze aan die gemiddelden, wat met het aantal verkochte woningen? Wat is een gewoon woonhuis? Ik zie soms rijwoningen van 300000euro tekoop staan worden deze dan als villa's gerekend?
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
door epic » Gisteren om 20:42
Het was al een tijdje geleden dat ze nog eens met postieve cijfers over de huizenverkoop afkomen . FOD Economie heeft zitten goochelen met cijfers en kwam tot een postief resultaat dat de prijzen van huizen en appartementen in België in de eerste helft van dit jaar licht gestegen is in vergelijking met dezelfde periode in 2010.
Vastgoedmakelaars, notarissen, de overheid, banken,........ alle hebben er alle belang bij dat de prijzen niet dalen. Hoe meer transacties hoe beter en zij genieten via procenten op elke verkoop. Vandaar dat zij om de haverklap de mensen zullen blijven wijs maken dat de cijfers positief blijven. Hoe zij tot die cijfers komen, wat zij zien als gewoon woonhuis, villa enz...., daar kunnen zij mee goochelen. Wie gaat zich in hun studies en methodes van onderzoek gaan verdiepen ? Het enige dat zij op zak moeten houden is een papiertje waaruit blijkt dat ze onderzocht hebben wat moest bewezen worden.
Het was al een tijdje geleden dat ze nog eens met postieve cijfers over de huizenverkoop afkomen . FOD Economie heeft zitten goochelen met cijfers en kwam tot een postief resultaat dat de prijzen van huizen en appartementen in België in de eerste helft van dit jaar licht gestegen is in vergelijking met dezelfde periode in 2010.
Vastgoedmakelaars, notarissen, de overheid, banken,........ alle hebben er alle belang bij dat de prijzen niet dalen. Hoe meer transacties hoe beter en zij genieten via procenten op elke verkoop. Vandaar dat zij om de haverklap de mensen zullen blijven wijs maken dat de cijfers positief blijven. Hoe zij tot die cijfers komen, wat zij zien als gewoon woonhuis, villa enz...., daar kunnen zij mee goochelen. Wie gaat zich in hun studies en methodes van onderzoek gaan verdiepen ? Het enige dat zij op zak moeten houden is een papiertje waaruit blijkt dat ze onderzocht hebben wat moest bewezen worden.
Elke verkoop dient geregistreerd.
aan de hand hiervan heb je een database van prijzen en aantal.
Als je dat relateerd aan de KI kan je een evolutie bepalen
aan de hand hiervan heb je een database van prijzen en aantal.
Als je dat relateerd aan de KI kan je een evolutie bepalen
Niemand dit al gelezen?jempi25 schreef:Kijk eens wat de vastgoedprijzen zijn in het sterke Duitsland!
De prijzen zijn ongelooflijk?
Wat een verschil in België.
http://www.eifelhome.nl/aanbod/algemeen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Graag reacties, is dat niet ongelofelijk?
Welke huizen hebben we hier dan aan die prijzen?
Heb de aanbiedingen met mijn eigen ogen gezien in de Eifel!
greetz
jempi25
In Duitsland waar toch steeds de sterke Mark was, en het leven duurder is, zo een prijzen voor vastgoed.
Alleen België wordt opgedreven, tot dat we zoals in Spanje mensen krijgen die hun huizen aan verliesprijzen moeten verkopen, omdat de strop rond hun keel hangt!
greetz
jempi25
-
anonymous
Je mag niet zomaar huizen gaan vergelijken tussen Vlaanderen en de Eifelstreek.
Prijzen van vastgoed volgen ook de marktwerking en andere factoren. Vergeet niet dat:
* Er in vlaanderen nog maar een beperkt aanbod is aan gronden. In landen zoals Duitsland is er nog beschikbaren grond zat. Vergelijk ook eens met bepaalde gebieden in Wallonië.
* Prijzen zijn ook afhankelijk van bereikbaarheid. Gebieden rond de autosnelwegen, zeker rond de grote steden, zijn ook duurder dan gebieden ver weg van autosnelwegen/treinstations/...
* Gebruikte materialen (hier zijn de nieuwere huizen allemaal super geisoleerd, moeten de beste materialen gebruikt worden etc.). Zit je bijv. in het zuiden, speelt die isolatie ook al minder een rol.
Prijzen van vastgoed volgen ook de marktwerking en andere factoren. Vergeet niet dat:
* Er in vlaanderen nog maar een beperkt aanbod is aan gronden. In landen zoals Duitsland is er nog beschikbaren grond zat. Vergelijk ook eens met bepaalde gebieden in Wallonië.
* Prijzen zijn ook afhankelijk van bereikbaarheid. Gebieden rond de autosnelwegen, zeker rond de grote steden, zijn ook duurder dan gebieden ver weg van autosnelwegen/treinstations/...
* Gebruikte materialen (hier zijn de nieuwere huizen allemaal super geisoleerd, moeten de beste materialen gebruikt worden etc.). Zit je bijv. in het zuiden, speelt die isolatie ook al minder een rol.
Daun bv is toch goed bereikbaar.
Niet zo ver van de autostrade.
En Gerolstein ook!
Weet niet of het daar aan ligt?
Denk toch wel dat Duitsland mee in Europa zit en dat hier ook alle Europese regels gelden kwestie isoleren enz.
En waar hadden ze de eerste windmolens?
Heb in de Eifel 5 dagen rondgetoerd, en de wegen zijn er stukken beter dan hier in België.
Zelfs op de landwegen beter dan hier de autostrades en nationale wegen!
Greetz
mvg
jempi25
Niet zo ver van de autostrade.
En Gerolstein ook!
Weet niet of het daar aan ligt?
Denk toch wel dat Duitsland mee in Europa zit en dat hier ook alle Europese regels gelden kwestie isoleren enz.
En waar hadden ze de eerste windmolens?
Heb in de Eifel 5 dagen rondgetoerd, en de wegen zijn er stukken beter dan hier in België.
Zelfs op de landwegen beter dan hier de autostrades en nationale wegen!
Greetz
mvg
jempi25
De waarde/prijs van een huis is wat de koper ervoor wil betalen.
Een ontluisterende kijk op de waarde/prijs van vastgoed, bekeken vanuit de Nederlandse situatie :
http://www.dekritischebelegger.nl/techn ... belegging/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dekritischebelegger.nl/techn ... belegging/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat is de prijs van een woning ? Inderdaad, de prijs die een koper er wil voor betalen.
Wat is de waarde van een woning voor een koper van hoofdverblijfplaats ? De som van (uitgespaarde huur + het fiscaal voordeel - andere eigenaarskosten) verdisconteren met de rente die je aan de bank moet betalen.
Een voorbeeld maakt veel duidelijk :
Stel je kan een soortgelijke of identieke woning huren voor 800 € per maand of 9600 € per jaar.
Het belastingvoordeel van een huis afbetalen met 2 personen is bv. 2800 € (5600 € woonbonus x 50% marginale aanslagvoet)
Stel eigenaarskosten (reparaties, onroerende voorheffing etc) worden geschat op 1500 op jaarbasis
Stel je kan lenen op 20 jaar aan 4 % vast (zie voor actuele waarde naar http://www.rodv.be" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dit geeft (9600 + 2800 - 1500) / 4% = 272.500
Als eigenaar kan in tegenstelling tot huren de verhuurder je niet uit je woning zetten. Deze zekerheid krijg je er gratis bij.
Als eigenaar wordt je afbetaling niet geïndexeerd wat je als huurder normaal wel moet betalen. Deze zekerheid krijg je er dus gratis bij.
Het huis heeft als huidige monetaire waarde 272 500. Dit is de waarde inclusief alle kosten (registratierechten, aktekosten etc)
Als je dit huis voor bv. 218 000 € (incl. kosten) kan kopen, heb je het huis dus met 20 % korting gekocht. Proficiat !
Als je inflatie ook betrekt in berekening, zou het er zo kunnen uitzien :
Stel inflatie elk jaar 2 %
Hierdoor is de reële rentevoet van lenen op 20 jaar 2 % (nl. 4% nominaal - 2% inflatie).
Dit geeft (9600 + 2800 - 1500) / 2% = 545.000
Ik heb heel lang gedacht dat vastgoed fel overgewaardeerd was maar als je bovenstaande berekeningen maakt, kom je meestal tot de conclusie dat het meeste vastgoed nog redelijk gewaardeerd is.
Wat is de waarde van een woning voor een koper van hoofdverblijfplaats ? De som van (uitgespaarde huur + het fiscaal voordeel - andere eigenaarskosten) verdisconteren met de rente die je aan de bank moet betalen.
Een voorbeeld maakt veel duidelijk :
Stel je kan een soortgelijke of identieke woning huren voor 800 € per maand of 9600 € per jaar.
Het belastingvoordeel van een huis afbetalen met 2 personen is bv. 2800 € (5600 € woonbonus x 50% marginale aanslagvoet)
Stel eigenaarskosten (reparaties, onroerende voorheffing etc) worden geschat op 1500 op jaarbasis
Stel je kan lenen op 20 jaar aan 4 % vast (zie voor actuele waarde naar http://www.rodv.be" onclick="window.open(this.href);return false;)
Dit geeft (9600 + 2800 - 1500) / 4% = 272.500
Als eigenaar kan in tegenstelling tot huren de verhuurder je niet uit je woning zetten. Deze zekerheid krijg je er gratis bij.
Als eigenaar wordt je afbetaling niet geïndexeerd wat je als huurder normaal wel moet betalen. Deze zekerheid krijg je er dus gratis bij.
Het huis heeft als huidige monetaire waarde 272 500. Dit is de waarde inclusief alle kosten (registratierechten, aktekosten etc)
Als je dit huis voor bv. 218 000 € (incl. kosten) kan kopen, heb je het huis dus met 20 % korting gekocht. Proficiat !
Als je inflatie ook betrekt in berekening, zou het er zo kunnen uitzien :
Stel inflatie elk jaar 2 %
Hierdoor is de reële rentevoet van lenen op 20 jaar 2 % (nl. 4% nominaal - 2% inflatie).
Dit geeft (9600 + 2800 - 1500) / 2% = 545.000
Ik heb heel lang gedacht dat vastgoed fel overgewaardeerd was maar als je bovenstaande berekeningen maakt, kom je meestal tot de conclusie dat het meeste vastgoed nog redelijk gewaardeerd is.
je hoeft zelfs niet naar het buitenland te gaan;jempi25 schreef:Niemand dit al gelezen?jempi25 schreef:Kijk eens wat de vastgoedprijzen zijn in het sterke Duitsland!
De prijzen zijn ongelooflijk?
Wat een verschil in België.
http://www.eifelhome.nl/aanbod/algemeen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Graag reacties, is dat niet ongelofelijk?
Welke huizen hebben we hier dan aan die prijzen?
Heb de aanbiedingen met mijn eigen ogen gezien in de Eifel!
greetz
jempi25
In Duitsland waar toch steeds de sterke Mark was, en het leven duurder is, zo een prijzen voor vastgoed.
Alleen België wordt opgedreven, tot dat we zoals in Spanje mensen krijgen die hun huizen aan verliesprijzen moeten verkopen, omdat de strop rond hun keel hangt!
greetz
jempi25
kijk eens via immoweb naar het aanbod in wallonie (ja, ik weet, eigenlijk ook buitenland),
*prijzen voor de bouwgronden zijn er makkelijk 5 keer goedkoper dan in vlaanderen
*voor 150.000 kun je al een mooi huis bekomen
http://www.hln.be/hln/nl/928/Kanaal-Won ... ning.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
-
witte merel
- Sr. Member

- Contacteer:
Heb altijd gedacht dat dit de oorzaak ervan was dat vastgoed maar bleef stijgen. Die hulp van ouders is mede veroorzaakt door de waardevernietiging sedert 2008 op de beurzen, de onzekerheid bij de banken en de lage rente op spaargeld en de angst voor fiscale taxatie door de overheid. Ook de kleinere gezinnen met het verlangen van ouders hun kinderen een goede start te geven is de oorzaak van blijvende prijsstijgingen. Het voorbije jaar kwam daar nog de angst bij voor een stijging van de hypothecaire rente. Maar die hulp van ouders heeft zijn grenzen en misschien zullen velen later nog ontnuchterend moeten vaststellen dat zij te duur aangekocht hebben. Maar zoals op de beurs kun je een kudde die in een bepaalde richting holt niet zomaar tegenhouden.Davy V schreef:http://www.hln.be/hln/nl/928/Kanaal-Won ... ning.dhtml
ik zou dit toch niet willen overroepen: uiteindelijk doet 70% het blijkbaar zonder hulp van de ouders, en bij degenen die wel worden geholpen, is dat in 2/3 van de gevallen voor minder dan 20% van de aankoopprijs.Komt daarbij dat er vroeger blijkbaar ook al veel 'geholpen' werd door de ouders.witte merel schreef: Davy V schreef:http://www.hln.be/hln/nl/928/Kanaal-Won ... ning.dhtml
Heb altijd gedacht dat dit de oorzaak ervan was dat vastgoed maar bleef stijgen.
Ik denk dat de hoofdreden de grote vraag is, aangezien we met steeds minder onder 1 dak (moeten/willen/kunnen) wonen.
We zijn geëvolueerd van grote gezinnen en meerdere generaties in één huis, naar veel singles en eenoudergezinnen.
Ik geloof niet dat die "hulp-van-de-ouders" een nieuw fenomeen is dat te maken heeft met banken- en andere -crisis.
Ouders die hun kinderen helpen (meestal via een lening zonder intrest) voor het verwerven van een woning, heeft voor zover ik mij herinner altijd al bestaan.
Evenals ouders die maandenlang gratis meehelpen bij de bouw of renovering van het huis voor hun kinderen.
"Enige" kinderen hadden soms het voordeel dat ze van hun ouders een directe schenking kregen, of de bouwgrond.
Ik kom uit een eenvoudig arbeidersgezin, net zoals de meerderheid van mijn familie.
Bijna iedereen die ik ken : broers, zussen, neven, nichten, kregen hulp van de ouders, en dit was ook reeds zo in de jaren '60 en '70 en '80.
Wat volgens mij het huidige probeem mede-veroorzaakt is : in tegenstelling tot mijn generatie, zijn jongeren niet meer tevreden met een gewone confortabele rij-woning, maar willen de meesten zo vlug mogelijk een luxe-woning betrekken, liefst nog vóór ze daarvoor zélf eerst een serieus bedrag gespaard hebben.
(Let op : ik viseer daarmee niet àlle jongeren. Ik weet heus wel dat er ook anderen zijn.
)
Ouders die hun kinderen helpen (meestal via een lening zonder intrest) voor het verwerven van een woning, heeft voor zover ik mij herinner altijd al bestaan.
Evenals ouders die maandenlang gratis meehelpen bij de bouw of renovering van het huis voor hun kinderen.
"Enige" kinderen hadden soms het voordeel dat ze van hun ouders een directe schenking kregen, of de bouwgrond.
Ik kom uit een eenvoudig arbeidersgezin, net zoals de meerderheid van mijn familie.
Bijna iedereen die ik ken : broers, zussen, neven, nichten, kregen hulp van de ouders, en dit was ook reeds zo in de jaren '60 en '70 en '80.
Wat volgens mij het huidige probeem mede-veroorzaakt is : in tegenstelling tot mijn generatie, zijn jongeren niet meer tevreden met een gewone confortabele rij-woning, maar willen de meesten zo vlug mogelijk een luxe-woning betrekken, liefst nog vóór ze daarvoor zélf eerst een serieus bedrag gespaard hebben.
(Let op : ik viseer daarmee niet àlle jongeren. Ik weet heus wel dat er ook anderen zijn.
Inderdaad. Je mag gerust eens komen kijken in ons rijhuisje. Al hebben onze ouders wel duidelijk meer dan 20% bijgedragen. Dat had niet zozeer met niet sparen te maken, als wel met de prijs van (rij)huizen vlakbij Leuven. Dat is geen markt die snel zal instorten, me dunkt.(Let op : ik viseer daarmee niet àlle jongeren. Ik weet heus wel dat er ook anderen zijn.