Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... 2011.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/vast ... 2-1625.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zou kunnen stellen dat het eigenlijk hypotheken zijn die over verschillende generaties worden afbetaald.
Vast-goed, wat is daar nog goed aan?
Je zou kunnen stellen dat het eigenlijk hypotheken zijn die over verschillende generaties worden afbetaald.
Vast-goed, wat is daar nog goed aan?
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
"Is vastgoed het volgende slachtoffer van de crisis?"
http://netto.tijd.be/dossier/vastgoed/I ... 0-2145.art" onclick="window.open(this.href);return false;
"Prijzen met 0,7% gedaald in 2011.
In tegenstelling tot de beurzen, zouden vastgoedprijzen dan onbeperkt kunnen blijven stijgen. Maar uit de eerste 6 maanden van 2011 blijkt toch dat we dat optimisme wat moeten temperen. Want op nationaal vlak zijn de prijzen gemiddeld met 0,7 procent gedaald. Ook de activiteit neemt af. "Een correctie die vlugger komt dan verwacht", zegt Julien Manceaux, analist bij ING. In 2009 was er al een terugval, en nu is er dus een tweede waarschuwing."
http://netto.tijd.be/dossier/vastgoed/I ... 0-2145.art" onclick="window.open(this.href);return false;
"Prijzen met 0,7% gedaald in 2011.
In tegenstelling tot de beurzen, zouden vastgoedprijzen dan onbeperkt kunnen blijven stijgen. Maar uit de eerste 6 maanden van 2011 blijkt toch dat we dat optimisme wat moeten temperen. Want op nationaal vlak zijn de prijzen gemiddeld met 0,7 procent gedaald. Ook de activiteit neemt af. "Een correctie die vlugger komt dan verwacht", zegt Julien Manceaux, analist bij ING. In 2009 was er al een terugval, en nu is er dus een tweede waarschuwing."
inderdaad, er is niets mis met een rijwoning,Nefertari schreef:Ik geloof niet dat die "hulp-van-de-ouders" een nieuw fenomeen is dat te maken heeft met banken- en andere -crisis.
Ouders die hun kinderen helpen (meestal via een lening zonder intrest) voor het verwerven van een woning, heeft voor zover ik mij herinner altijd al bestaan.
Evenals ouders die maandenlang gratis meehelpen bij de bouw of renovering van het huis voor hun kinderen.
"Enige" kinderen hadden soms het voordeel dat ze van hun ouders een directe schenking kregen, of de bouwgrond.
Ik kom uit een eenvoudig arbeidersgezin, net zoals de meerderheid van mijn familie.
Bijna iedereen die ik ken : broers, zussen, neven, nichten, kregen hulp van de ouders, en dit was ook reeds zo in de jaren '60 en '70 en '80.
Wat volgens mij het huidige probeem mede-veroorzaakt is : in tegenstelling tot mijn generatie, zijn jongeren niet meer tevreden met een gewone confortabele rij-woning, maar willen de meesten zo vlug mogelijk een luxe-woning betrekken, liefst nog vóór ze daarvoor zélf eerst een serieus bedrag gespaard hebben.
(Let op : ik viseer daarmee niet àlle jongeren. Ik weet heus wel dat er ook anderen zijn.)
meer nog, het heeft ook zijn voordelen bijvoorbeeld:
-lagere stookkosten,
-meer sociale controle, dus minder kans op inbraak,
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Nagel op de kop. Ga maar eens naar de recente verkavelingen kijken: het grootste deel open bebouwingen.Nefertari schreef:IWat volgens mij het huidige probeem mede-veroorzaakt is : in tegenstelling tot mijn generatie, zijn jongeren niet meer tevreden met een gewone confortabele rij-woning, maar willen de meesten zo vlug mogelijk een luxe-woning betrekken, liefst nog vóór ze daarvoor zélf eerst een serieus bedrag gespaard hebben.
In de tijd van mijn ouders (toen je nog met 1 loon een huis kon kopen/bouwen) waren open bebouwingen voor rijke mensen en als je een gewone job had, dan kocht of bouwde je een halfopen of een rijwoning.
Maar, doordat de mensen méér wilden en de grootbanken volgden (crimineel hoge maandlasten a la citibank en looptijd tot 30 jaar) zijn de prijzen gestegen tot een niveau dat gewoon te hoog is.
Dan toch best een recente rijwoning, want qua geluidsisolatie is toch vaak dramatisch slect. Meeste van de rijwoningen (en oudere HOB's) werden gewoon "muur aan muur" gebouwd vaak zonder extra muur tussen. Je zit op 15 cm blote baksteen van je buur. Een kleine woordenwisseling of een gat in de muur boren en het is alsof ze naast je staan.soja schreef:inderdaad, er is niets mis met een rijwoning,
meer nog, het heeft ook zijn voordelen bijvoorbeeld:
-lagere stookkosten,
-meer sociale controle, dus minder kans op inbraak,
Vroeger had een bouwgrond voor een rijhuis juist meer oppervlakte dan wat er tegenwoordig als een gemiddelde bouwgrond verkocht wordt. Het zijn misschien open bebouwingen, de buren kunnen wel de balletjes in je soep tellen.Frisse Freddy schreef:(...)Ga maar eens naar de recente verkavelingen kijken: het grootste deel open bebouwingen.
In de tijd van mijn ouders (toen je nog met 1 loon een huis kon kopen/bouwen) waren open bebouwingen voor rijke mensen en als je een gewone job had, dan kocht of bouwde je een halfopen of een rijwoning.(...)
Het is juist een van de truken van de vastgoedsector wanneer ze proberen uit te leggen dat vastgoed niet overprijsd is. Ze zeggen dan dat de gemiddelde prijs van een bouwgrond de laatste x jaar nauwelijks gestegen is indien je corrigeert voor inflatie. Wat ze er niet bijzeggen is dat dat gemiddelde kavel gehalveerd is in oppervlakte.
Ik reken mijzelf nog tot de jongeren (27 jaar) en heb onlangs een appartement gekocht. Ik moet zeggen dat we inderdaad een zo groot mogelijke luxe-woning wouden maar dit is op zich niet mogelijk. Ik denk het het probleem is dat we eigenlijk op dezelfde standaard als onze ouders willen leven maar we vergeten dat veel van de snufjes die nu in het huis zitten er in het begin eigenlijk niet in zaten en er pas later bijgekomen zijn omdat het of te duur was of de technologie bestond nog niet.Nefertari schreef:Wat volgens mij het huidige probeem mede-veroorzaakt is : in tegenstelling tot mijn generatie, zijn jongeren niet meer tevreden met een gewone confortabele rij-woning, maar willen de meesten zo vlug mogelijk een luxe-woning betrekken, liefst nog vóór ze daarvoor zélf eerst een serieus bedrag gespaard hebben.
We wouden ons ook totaal niet in de schulden werken en hebben een bedrag ontleend over 20 jaar dat minder dan 1/3 is van onze beide maandlonen gecumuleerd.
Wat er dan overblijft om te kopen is eerder beperkt. Nog even vermelden dat mijn vriendin wat hulp van haar moeder heeft gekregen maar dat het minder dan 10% was van de totale koopprijs. Maar toegegeven elke euro is welkom.
We hebben dan uiteindelijk besloten om een klein (ca 85 m2) knus nieuwbouw appartementje te kopen met alle hedendaagse comfort dat daarenboven nog eens een laag energie woning is.
Conclusie is dat je inderdaad ruimte moet afwegen tov comfort. Hoe meer comfort en luxe hoe kleiner je woon oppervlakte. Indien het niet stoort om in een bouwwerf te leven de eerste 3 jaar dan kan je al iets groters kopen.
Volledig mee eens. Ik zou graag een open bebouwing hebben, oa om meer daglicht, rust en privacy te hebben.sintorama schreef:Frisse Freddy schreef:(...)Ga maar eens naar de recente verkavelingen kijken: het grootste deel open bebouwingen.Vroeger had een bouwgrond voor een rijhuis juist meer oppervlakte dan wat er tegenwoordig als een gemiddelde bouwgrond verkocht wordt. Het zijn misschien open bebouwingen, de buren kunnen wel de balletjes in je soep tellen.
Het is juist een van de truken van de vastgoedsector wanneer ze proberen uit te leggen dat vastgoed niet overprijsd is. Ze zeggen dan dat de gemiddelde prijs van een bouwgrond de laatste x jaar nauwelijks gestegen is indien je corrigeert voor inflatie. Wat ze er niet bijzeggen is dat dat gemiddelde kavel gehalveerd is in oppervlakte.
Maar de percelen zijn tegenwoordig zo klein dat de buren bijna in je living zitten en je aan alle vensters gordijntjes moest ophangen (en dus in het schemerduister leven) tegen de inkijk. Ik zie dan ook weinig reden om extra te betalen voor wat tegenwoordig voor een "villa" moet doorgaan. Nauwelijks voordelen in vergelijking met een rijwoning... en in een rijwoning moet je bovendien minder stoken.
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... euro.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben ook al enige tijd op zoek naar iets en bovenstaande is echt wel de nagel op de kop!!Letsnow schreef:Ik reken mijzelf nog tot de jongeren (27 jaar) en heb onlangs een appartement gekocht. Ik moet zeggen dat we inderdaad een zo groot mogelijke luxe-woning wouden maar dit is op zich niet mogelijk. Ik denk het het probleem is dat we eigenlijk op dezelfde standaard als onze ouders willen leven maar we vergeten dat veel van de snufjes die nu in het huis zitten er in het begin eigenlijk niet in zaten en er pas later bijgekomen zijn omdat het of te duur was of de technologie bestond nog niet.Nefertari schreef:Wat volgens mij het huidige probeem mede-veroorzaakt is : in tegenstelling tot mijn generatie, zijn jongeren niet meer tevreden met een gewone confortabele rij-woning, maar willen de meesten zo vlug mogelijk een luxe-woning betrekken, liefst nog vóór ze daarvoor zélf eerst een serieus bedrag gespaard hebben.
We wouden ons ook totaal niet in de schulden werken en hebben een bedrag ontleend over 20 jaar dat minder dan 1/3 is van onze beide maandlonen gecumuleerd.
Wat er dan overblijft om te kopen is eerder beperkt. Nog even vermelden dat mijn vriendin wat hulp van haar moeder heeft gekregen maar dat het minder dan 10% was van de totale koopprijs. Maar toegegeven elke euro is welkom.
We hebben dan uiteindelijk besloten om een klein (ca 85 m2) knus nieuwbouw appartementje te kopen met alle hedendaagse comfort dat daarenboven nog eens een laag energie woning is.
Conclusie is dat je inderdaad ruimte moet afwegen tov comfort. Hoe meer comfort en luxe hoe kleiner je woon oppervlakte. Indien het niet stoort om in een bouwwerf te leven de eerste 3 jaar dan kan je al iets groters kopen.
Proficiat met jullie aankoop trouwens!
In De Tijd van dit weekend schrijft Xavier Carbonez, redactiemanager van Netto dat er volgens hem geen verdubbeling van de prijzen meer in zit zoals in het afgelopen decennium. We lenen immers al op 30 jaar voor dure huizen, hebben nauwelijks eigen geld, ouders springen nu al vaak bij, etc.
Hij is er echter van overtuigd dat er geen vastgoedcrash komt zoals in de jaren 80, toen de huisprijzen met 20 procent daalden in twee jaar. Hij zegt dat de huidige situatie helemaal het omgekeerde is van toen, omdat er nu geen torenhoge inflatie, hoge rente of hoge werkloosheid is. Structurele overwaardering moet volgens hem niet in een crash uitmonden, daar is volgens hem een structureel overaanbod voor nodig.
Daar denk ik dat hij zich vergist: met de huidige crisis kunnen al die dingen heel snel komen. En dat overaanbod kan snel ontstaan als weinig mensen nog een lening kunnen krijgen, en als de grote huizen van de afstervende vorige generaties steeds vaker buiten het budget vallen van de jongere generaties.
Waar ik wel met hem akkoord ga is dat er nu ontgoochelde aandelenbeleggers zijn die vastgoed kopen. Tja, ze zijn misschien op weg naar de volgende plaats waar er geschoren zal worden. ;-)
Hij is er echter van overtuigd dat er geen vastgoedcrash komt zoals in de jaren 80, toen de huisprijzen met 20 procent daalden in twee jaar. Hij zegt dat de huidige situatie helemaal het omgekeerde is van toen, omdat er nu geen torenhoge inflatie, hoge rente of hoge werkloosheid is. Structurele overwaardering moet volgens hem niet in een crash uitmonden, daar is volgens hem een structureel overaanbod voor nodig.
Daar denk ik dat hij zich vergist: met de huidige crisis kunnen al die dingen heel snel komen. En dat overaanbod kan snel ontstaan als weinig mensen nog een lening kunnen krijgen, en als de grote huizen van de afstervende vorige generaties steeds vaker buiten het budget vallen van de jongere generaties.
Waar ik wel met hem akkoord ga is dat er nu ontgoochelde aandelenbeleggers zijn die vastgoed kopen. Tja, ze zijn misschien op weg naar de volgende plaats waar er geschoren zal worden. ;-)
Laatst gewijzigd door Lazy op 4 september 2011, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Onlangs werd het consumentenkrediet erg verstrengd (was een goed idee), maar men mag de grootbanken en de wet op het hypothecair krediet ook wel eens aan banden leggen:
- maximaal lenen op 20 jaar ipv 30 jaar
- verboden te ontlenen indien quotiteit meer dan 100% bedraagt
- afbetalingscapaciteit beter controleren (geloof me, bepaalde grootbanken zijn niet beter dan citibank)
Je zal de huizenprijzen naar een normaal niveau zien evolueren!
- maximaal lenen op 20 jaar ipv 30 jaar
- verboden te ontlenen indien quotiteit meer dan 100% bedraagt
- afbetalingscapaciteit beter controleren (geloof me, bepaalde grootbanken zijn niet beter dan citibank)
Je zal de huizenprijzen naar een normaal niveau zien evolueren!
Een Q > 100% is niet per se slecht. Ik heb onlang een nieuwbouw (21% BTW !!) appartement gekocht (zie hierboven ergens) en heb een lening die 5000 euro boven de koopprijs zit. Ik werkte nog maar een jaar en mijn vriendin minder dan een jaar. En ook niet veel geld van de ouders gekregen.Frisse Freddy schreef: - verboden te ontlenen indien quotiteit meer dan 100% bedraagt
Onze lening loopt over 20 jaar en we betalen een kleine 1000 euro de maand af op een gecombineerd loon van een beetje meer dan 3000 euro.
Mochten we niet meer lenen zouden we het niet gehaald hebben en moesten we dus nog een paar jaar huren om hetzelfde resultaat te hebben. Nu zullen we tenminste een paar jaar eerden een eigendom verworven hebben zonder ons in onnodige risicos te werken.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Met alle respect, maar Q>100% en amper ancienniteit. Dat zijn dus praktijken a la citibank, maar dan door grootbanken.Letsnow schreef:Een Q > 100% is niet per se slecht.Frisse Freddy schreef: - verboden te ontlenen indien quotiteit meer dan 100% bedraagt
Ik werkte nog maar een jaar en mijn vriendin minder dan een jaar.
Begrijp me niet verkeerd en ik gun je je aankoop van ganser harte.
Binnen enkele jaren komen er een massa, tienduizenden, oudere/grotere huizen op de markt van de babyboomgeneratie, die ofwel overlijden, of in het betere geval naar een bejaardentehuis gaan. Al deze huizen komen tegelijk op de markt, en dan beste mensen, zullen er koopjes te doen zijn, het zal supersolden zijn op de huizenmarkt. Nog een vijf- a tiental jaartjes geduld. Vele economen voorspellen tegen dan
1 een hogere rente
2 een overvloed aan oudere/grotere huizen op de koopmarkt.
Een ideale mix voor de koper met cash en geduld.
De toekomst zal het uitwijzen, ook ik, heb helaas geen glazen bol.
1 een hogere rente
2 een overvloed aan oudere/grotere huizen op de koopmarkt.
Een ideale mix voor de koper met cash en geduld.
De toekomst zal het uitwijzen, ook ik, heb helaas geen glazen bol.