Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed
stijn1234
Ik heb daarnet even de inflatiecijfers opgezocht voor de periode 1998 tot 2013, de laatste 15 jaar dus. Dan heb ik de stijging van de vastgoedmarkt, in dezelfde periode, er naast geplaatst. Het gevolg laat zich raden, de vastgoedmarkt is meer dan dubbel zoveel gestegen tegenover de inflatie, de laatste periode van 15 jaar.
Er zijn uiteraard regionale verschillen, maar, de algemene trend is duidelijk.
Ooit moet er terug een reactie van de markt komen, de spreiding tussen inflatie en vastgoedstijging is, mijns inziens, te groot geworden.
Ik heb daarnet even de inflatiecijfers opgezocht voor de periode 1998 tot 2013, de laatste 15 jaar dus. Dan heb ik de stijging van de vastgoedmarkt, in dezelfde periode, er naast geplaatst. Het gevolg laat zich raden, de vastgoedmarkt is meer dan dubbel zoveel gestegen tegenover de inflatie, de laatste periode van 15 jaar.
Er zijn uiteraard regionale verschillen, maar, de algemene trend is duidelijk.
Ooit moet er terug een reactie van de markt komen, de spreiding tussen inflatie en vastgoedstijging is, mijns inziens, te groot geworden.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Prijzen konden ook zo snel stijgen door de rentes die lager werden he.
Waardoor je kan stellen dat het totale af te betalen bedrag (rente+kapitaal) minder snel is gestegen.
Ok, een huis dat in 1990 100000 kostte kost nu msch 200000, ik zeg maar iets, maar toen lag de rente vele malen hoger en dus moet je niet naar die 100k kijken maar naar het totaal af te betalen bedrag.
Ik denk dat mijn ouders haast meer zullen betaald hebben voor hun huis dat ze 35j geleden bouwden dan wat ik in totaal zal betalen.
Waardoor je kan stellen dat het totale af te betalen bedrag (rente+kapitaal) minder snel is gestegen.
Ok, een huis dat in 1990 100000 kostte kost nu msch 200000, ik zeg maar iets, maar toen lag de rente vele malen hoger en dus moet je niet naar die 100k kijken maar naar het totaal af te betalen bedrag.
Ik denk dat mijn ouders haast meer zullen betaald hebben voor hun huis dat ze 35j geleden bouwden dan wat ik in totaal zal betalen.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Meer verkopen in de vastgoedsector, iedereen wil nog gebruik maken van de federale hypotheekaftrek.
De prijzen van de gewone woningen zijn in Vlaanderen met 2,1% gestegen, appartementen met 1,3%. Wie gewacht heeft zal dus meer moeten betalen, wie nog langer wacht zal hopelijk ooit eens te maken krijgen met lagere prijzen maar zal dit zien opgaan in hogere rentevoeten en mindere (of geen) fiscale aftrekbaarheid.
De prijzen van de gewone woningen zijn in Vlaanderen met 2,1% gestegen, appartementen met 1,3%. Wie gewacht heeft zal dus meer moeten betalen, wie nog langer wacht zal hopelijk ooit eens te maken krijgen met lagere prijzen maar zal dit zien opgaan in hogere rentevoeten en mindere (of geen) fiscale aftrekbaarheid.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Vastgoed
Weet iemand al wat Vlaanderen gaat doen met de hyp. aftrek waar het bevoegd voor word ?
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Volgens mij gaan ze dat maar bekend maken rond november. Eerder bekend maken zou niet slim zijn, dan zouden er mogelijk nog velen op de (oude) kar willen springen. Ik verwacht bijgevolg de komende maanden nog een héél actieve vastgoedmarkt en 'n dip op het jaareind en in 2014. (Maar dat is enkel maar MIJN glazen bol) 
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
JanusBananus
- Hero Member

- Berichten: 745
- Lid geworden op: 10 jan 2013
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Bijna. Komend kwartaal ongeveer identiek aan huidig kwartaal of lichte stijging van prijzen en transacties. Laatste kwartaal grote stijging van prijzen en transacties. Zodra de komende maatregelen zijn aangekondigd wil men idd op de oude kar springen dus dan juist nog extra transacties. Mensen die hun aankoop proberen te vervroegen (zoals met verlaging premies zonnepanelen). En dan eerste kwartaal 2014 extra dip omdat mensen die toen wouden kopen dit hebben proberen vervroegen naar eind 2013. Tweede kwartaal beter dan eerste kwartaal, derde kwartaal mogelijk lichtjes beter dan tweede kwartaal (omdat eerste kwartaal extra dip was) en dan stabilisatie op een lager niveau dan gemiddeld 2013.
Uitzonderlijk mooi scenario zou zijn als de dip van kwartaal 1 van 2014 zo diep is (5% zie ik echt wel bij de mogelijkheden, maar bedoel nog dieper in de orde van 8-10%) dat dit een psychologisch effect heeft waardoor mensen overwegen te wachten. Maar dit gaat te mooi zijn om waar te zijn want macroeconomisch gaat het verder achteruit waardoor vastgoed weer een aantrekkelijker alternatief worden tov andere beleggingen (vastgoed wordt eigenlijk niet aantrekkelijker maar de rest wordt gewoon minder aantrekkelijk) en de huurprijzen gaan denk ik ook relatief sterker stijgen omdat de vraag naar huren noodgedwongen groter is door het niet vastkrijgen van een lening (1) en doordat de kans er volgens mij toch dik zijn dat de regering op een of andere manier een kost (belasting, verplichting, ...) aan de verhuurders gaat opleggen die (gedeeltelijk) zal worden doorgerekend aan de huurder.
Uitzonderlijk mooi scenario zou zijn als de dip van kwartaal 1 van 2014 zo diep is (5% zie ik echt wel bij de mogelijkheden, maar bedoel nog dieper in de orde van 8-10%) dat dit een psychologisch effect heeft waardoor mensen overwegen te wachten. Maar dit gaat te mooi zijn om waar te zijn want macroeconomisch gaat het verder achteruit waardoor vastgoed weer een aantrekkelijker alternatief worden tov andere beleggingen (vastgoed wordt eigenlijk niet aantrekkelijker maar de rest wordt gewoon minder aantrekkelijk) en de huurprijzen gaan denk ik ook relatief sterker stijgen omdat de vraag naar huren noodgedwongen groter is door het niet vastkrijgen van een lening (1) en doordat de kans er volgens mij toch dik zijn dat de regering op een of andere manier een kost (belasting, verplichting, ...) aan de verhuurders gaat opleggen die (gedeeltelijk) zal worden doorgerekend aan de huurder.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Als ze het in november bekend maken kan je niet meer op de oude kar springen, dan kan je onmogelijk nog iets kopen en de akte laten verlijden voor 2014. Half december krijg je niets meer gedaan bij 'n notaris hoor! Tevens zit je dan nog met mogelijke opschortende voorwaarden in de compromis. Een compromis zal niet gelden, het zal de akte zijn (effectieve aankoop) die zal bepalen onder welk regime je valt.
De Croo jr. (altijd al 'n bliksemafleider geweest) wil alvast de woonbonus behouden zegt hij en wil nadenken om het de jongeren zo gemakkelijk mogelijk te maken om een woning te verwerven. Wie altijd al zijn kronkels gevolgd heeft is al goed gevaren moet ik zeggen.
De blauwe spriet komt voor de bespreking altijd voor de camera stellen dat hij de voordelen voor de burger wil behouden, nadien komt hij altijd buiten met de woorden: "We hebben 'n compromis gesloten", met ander woorden: zonder hem was het helemaal de andere kant op gegaan. Deze week kwam hij net hetzelfde doen met de budgetten voor de usurperende bevoegdheden: "We gaan voor minimaal 90%" zei de man, ze kwamen buiten met 87,5%. En dan maar verkondigen dat diegene die aan de kant stonden azijn gedronken hebben.
Wie op de oude kar nog wil zitten heeft nog enkele maanden de tijd en dan zal het gedaan zijn vrees ik, of toch aan een véél slechter regime. Volgens mij broedt De Croo jr. op een hypothecaire lening uit de volkslening voor 2014, gunstig tarief met mogelijke koppeling aan het woongarantiefonds maar zonder aftrek.
Volgens mij sluit het raam zich rond eind september/begin oktober, nadien krijg je d'er nog moeilijk iets door.
Vandaar dat ik ervan uit ga dat het 4de kwartaal al 'n dip gaat zijn.
De Croo jr. (altijd al 'n bliksemafleider geweest) wil alvast de woonbonus behouden zegt hij en wil nadenken om het de jongeren zo gemakkelijk mogelijk te maken om een woning te verwerven. Wie altijd al zijn kronkels gevolgd heeft is al goed gevaren moet ik zeggen.
De blauwe spriet komt voor de bespreking altijd voor de camera stellen dat hij de voordelen voor de burger wil behouden, nadien komt hij altijd buiten met de woorden: "We hebben 'n compromis gesloten", met ander woorden: zonder hem was het helemaal de andere kant op gegaan. Deze week kwam hij net hetzelfde doen met de budgetten voor de usurperende bevoegdheden: "We gaan voor minimaal 90%" zei de man, ze kwamen buiten met 87,5%. En dan maar verkondigen dat diegene die aan de kant stonden azijn gedronken hebben.
Wie op de oude kar nog wil zitten heeft nog enkele maanden de tijd en dan zal het gedaan zijn vrees ik, of toch aan een véél slechter regime. Volgens mij broedt De Croo jr. op een hypothecaire lening uit de volkslening voor 2014, gunstig tarief met mogelijke koppeling aan het woongarantiefonds maar zonder aftrek.
Volgens mij sluit het raam zich rond eind september/begin oktober, nadien krijg je d'er nog moeilijk iets door.
Vandaar dat ik ervan uit ga dat het 4de kwartaal al 'n dip gaat zijn.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
JanusBananus
- Hero Member

- Berichten: 745
- Lid geworden op: 10 jan 2013
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Zou ook kunnen op die manier. Maar denk je dat ze deze keer geen window zullen laten? De laatste tijd is het niet de gewoonte nieuwe maatregelen tijdig aan te kondigen, maar zullen ze zelfs nu dit fatsoen niet hebben?
Alleszins zeer spannende tijden in aantocht. Ik ben echt benieuwd
Alleszins zeer spannende tijden in aantocht. Ik ben echt benieuwd
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Veel "window" is er niet te creëren hé. Met 'n zelfstandige kan je nadien nog steeds 'n geantidateerde offerte laten opmaken en daarop "voor akkoord" schrijven met je handtekening, met 'n compromis is dat quasi niet haalbaar (misschien tenzij je de compromis onderhands afsluit, zonder notaris) maar waarschijnlijk is daar ook een tijdsspanne bij bepaald alvorens die naar de notaris moet. (kenners?)
Met het verlijden van 'n akte zal al zeker niet te foefelen zijn.
Aan de potentiële kopers die beroep moeten doen op een hypotheek zou ik zeggen: maak van deze keer uw huiswerk vooraf en ga bij de bank zien hoeveel je kan lenen en laat het op papier zetten, alzo spaar je toch ook weer tijd uit en kan je misschien nog op de oude kar springen.
Met het verlijden van 'n akte zal al zeker niet te foefelen zijn.
Aan de potentiële kopers die beroep moeten doen op een hypotheek zou ik zeggen: maak van deze keer uw huiswerk vooraf en ga bij de bank zien hoeveel je kan lenen en laat het op papier zetten, alzo spaar je toch ook weer tijd uit en kan je misschien nog op de oude kar springen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
kaaiman
Re: Vastgoed
Voor zij die dachten dat het ging dalen en andere onheilsprofeten: http://www.standaard.be/cnt/dmf20130726_00671532" onclick="window.open(this.href);return false;
Jammer voor diegenen die wachten op De Grote Daling; ze zijn er alweer aan voor de moeite: alweer méér lenen én aan een hoger rentetarief.
Jammer voor diegenen die wachten op De Grote Daling; ze zijn er alweer aan voor de moeite: alweer méér lenen én aan een hoger rentetarief.
-
kaaiman
Re: Vastgoed
@DJTW
Mijn eerder berichtje is een antwoord op wat ik hier maanden geleden eens postte.
Geef mij eens twee redenen waarom je zou wachten je intentie uit te voeren?
Lager dan dit ga je niet kunnen lenen. Ondertussen zal je studentenkot alleen maar duurder worden en je cash brengt nu niets op. heropname is zeer voordelig. Als je een goede klant bent kun je wat onderhandelen over het weglaten van dossierkosten en afzien van ssv ( je basiswoning dient immers als voldoende onderpand). tarief is in principe actueel tarief, wat niet ongunstig zal zijn.
Dus: kopen én lenen!
Mijn eerder berichtje is een antwoord op wat ik hier maanden geleden eens postte.
Geef mij eens twee redenen waarom je zou wachten je intentie uit te voeren?
Lager dan dit ga je niet kunnen lenen. Ondertussen zal je studentenkot alleen maar duurder worden en je cash brengt nu niets op. heropname is zeer voordelig. Als je een goede klant bent kun je wat onderhandelen over het weglaten van dossierkosten en afzien van ssv ( je basiswoning dient immers als voldoende onderpand). tarief is in principe actueel tarief, wat niet ongunstig zal zijn.
Dus: kopen én lenen!
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed
D'er zijn hier nooit zotte dingen voorgevallen in België. Sterke stijgingen voor unieke locaties springen natuurlijk in het oog maar zijn (of waren) hier nooit de regel. In Nederland echter (artikel van 2006) was het de regel om zelfs nog boven de vraagprijs te bieden, dan krijg je bubbels, nadien volgt een correctie.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
kaaiman
Re: Vastgoed
@djtw
Indien je nu kunt lenen aan een tarief dat +/- vgl is met de latente waardestijging (+/- 2%), dan kost je lening niets want de rente = waardestijging. De kapitaalsaflossing is echter een vorm van sparen, geen kost. Daarbovenop heb je de huur, die je al een eind op weg zet. Huur die wordt geïndexeerd, terwijl je lening = cte. Een beetje mooie studentenstudio verhuur je aan 450 euro, wat 75.000 euro impliceert om te lenen.
Mochten je kinderen ooit elders studeren dan wat je vooropstelt, dan kun je perfect de huur van het ene gebruiken om zelf elders te huren naar gelang de omstandigheden, wat eveneens een nuloperatie is, met dat verschil dat je een eigen eigendom bij hebt.
Uiteindelijk: verhuren aan pakweg 4% op je investering en 2% latent maakt gemakkelijk 6% rente. Waarom dan je cash aanhouden en niet investeren?
Reken het eens concreet uit en zie wat werkelijk de 'kost' is voor je gezinsbudget? Zal uiteindelijk wel meevallen. Bovendien ben je zeker dat je duurzaam en langdurig spaart .
En laat je vriendin met de fiets rijden
Indien je nu kunt lenen aan een tarief dat +/- vgl is met de latente waardestijging (+/- 2%), dan kost je lening niets want de rente = waardestijging. De kapitaalsaflossing is echter een vorm van sparen, geen kost. Daarbovenop heb je de huur, die je al een eind op weg zet. Huur die wordt geïndexeerd, terwijl je lening = cte. Een beetje mooie studentenstudio verhuur je aan 450 euro, wat 75.000 euro impliceert om te lenen.
Mochten je kinderen ooit elders studeren dan wat je vooropstelt, dan kun je perfect de huur van het ene gebruiken om zelf elders te huren naar gelang de omstandigheden, wat eveneens een nuloperatie is, met dat verschil dat je een eigen eigendom bij hebt.
Uiteindelijk: verhuren aan pakweg 4% op je investering en 2% latent maakt gemakkelijk 6% rente. Waarom dan je cash aanhouden en niet investeren?
Reken het eens concreet uit en zie wat werkelijk de 'kost' is voor je gezinsbudget? Zal uiteindelijk wel meevallen. Bovendien ben je zeker dat je duurzaam en langdurig spaart .
En laat je vriendin met de fiets rijden
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5965
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vastgoed
Naast de woningverkopen doet de kantoormarkt ook goeie zaken blijkt uit de eerste 6 maand van 2013. Er werd een verkoop genoteerd van 728 miljoen € in de eerste 6 maanden van 2013 tegenover een verkoop van 121 miljoen € in de eerste jaarhelft van 2012. Of zeg maar ... VERZESVOUDIGD! (X6!)
De mensen die wachten op een prijsdaling zullen er dit jaar weer aan zijn voor de moeite.
De mensen die wachten op een prijsdaling zullen er dit jaar weer aan zijn voor de moeite.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
kaaiman
Re: Vastgoed
alleen de verhoogde woonbonus, maar denk je echt dat dit zal opwegen? Als je studio 100.000 euro kost en het stijgt latent 2.000 euro per jaar; is je fiscale voordeel groter?djtw schreef:In dat geval verliezen we echter allebei onze belastingsaftrek van onze hypotheek van ons huis, want die is alleen geldig voor eerste en enige woning.
Essentie is: steeds de reflex te blijven wachten op een daling is een verkeerde reflex. Alle prognoses stellen steeds dat er een overwaardering en correctie zal gebeuren, wat jaar na jaar onjuist is.