Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed
Voorpagina HLN vandaag: "Voorspelling van ING : Huizen worden 15% goedkoper"
Dit tegen 2016. Vooral door een stijgende rente zullen de prijzen omlaag moeten. "Mensen kunnen niet op nog langere termijn lenen om de maandelijkse afbetaling te drukken"
Dit tegen 2016. Vooral door een stijgende rente zullen de prijzen omlaag moeten. "Mensen kunnen niet op nog langere termijn lenen om de maandelijkse afbetaling te drukken"
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Lagere prijs en hogere rente: de koper wint niks dus...
-
kaaiman
Opnieuw allemaal dikke zever. Zulke voorspellingen doen ze nu al 10 jaar en telkens is het resultaat hetzelfde: de prijzen zijn toch weer gestegen. Zulke studies gaan uit van verkeerde premisses.
Vooreerst is de vastgoedmarkt dynamisch. Hogere prijzen leiden tot kleine percelen en kleinere huizen en kleinere appartementen. Reëel zit je wel met een stijging doordat je minder krijgt voor je geld. Daarnaast moet niet iedereen lenen voor eigendom; zeker zij met cash kunnen zeer creatief zijn. De bouwtechnische normen worden steeds strenger dus bouwen wordt hoe dan ook duurder en je hebt de inflatie. Daarnaast nog steeds meer gezinnen. De vraag naar kwalitatieve woningen is dus groeiend en zal niet afnemen, in tegendeel.
Indien de woningprijzen zouden dalen, en dan nog met 15%, dan zou je als homo economicus nu je eigen woning stante pede moeten verkopen; je zou wel zot moeten zijn om je kapitaal van pakweg 350.000 gegarandeerd met 52.500 euro te zien dalen, op 3 jaar tijd? Wie doet het? Dan nog beter aandelen kopen van Dexia lijkt mij. Wel?
Bovendien: wie nu koopt, zal over drie jaar niet verkopen met verlies; vastgoed is lange termijn. Wat kan mij het schelen dat mijn appartement in waarde zouden dalen, tijdelijk, ik verkoop toch niet. Zodus is zo'n vermeende theoretische daling geheel irrelevant.
Of je het nu geloven wil of niet: vastgoed blijft en is steeds inflatievast en zelfs nog iets beter, plus bij verhuren is de huur extra 'dividend'. Ik draai al iets langer mee dan die bankyuppies met Boss-kostuumpje die vanop hun blackberry het eens gaan verkondigen. Momentopnames daargelaten (extreme inflatie twee jaar terug...). Uiteindelijk deinen die extremen weg en op lange termijn blijft een eigendom in waarde verdubbelen per 20 jaar. Dat je nu bijna gratis kunt lenen is een hefboom voor meer investeringen.
Die wie twijfelt komt steeds te laat.
Vooreerst is de vastgoedmarkt dynamisch. Hogere prijzen leiden tot kleine percelen en kleinere huizen en kleinere appartementen. Reëel zit je wel met een stijging doordat je minder krijgt voor je geld. Daarnaast moet niet iedereen lenen voor eigendom; zeker zij met cash kunnen zeer creatief zijn. De bouwtechnische normen worden steeds strenger dus bouwen wordt hoe dan ook duurder en je hebt de inflatie. Daarnaast nog steeds meer gezinnen. De vraag naar kwalitatieve woningen is dus groeiend en zal niet afnemen, in tegendeel.
Indien de woningprijzen zouden dalen, en dan nog met 15%, dan zou je als homo economicus nu je eigen woning stante pede moeten verkopen; je zou wel zot moeten zijn om je kapitaal van pakweg 350.000 gegarandeerd met 52.500 euro te zien dalen, op 3 jaar tijd? Wie doet het? Dan nog beter aandelen kopen van Dexia lijkt mij. Wel?
Bovendien: wie nu koopt, zal over drie jaar niet verkopen met verlies; vastgoed is lange termijn. Wat kan mij het schelen dat mijn appartement in waarde zouden dalen, tijdelijk, ik verkoop toch niet. Zodus is zo'n vermeende theoretische daling geheel irrelevant.
Of je het nu geloven wil of niet: vastgoed blijft en is steeds inflatievast en zelfs nog iets beter, plus bij verhuren is de huur extra 'dividend'. Ik draai al iets langer mee dan die bankyuppies met Boss-kostuumpje die vanop hun blackberry het eens gaan verkondigen. Momentopnames daargelaten (extreme inflatie twee jaar terug...). Uiteindelijk deinen die extremen weg en op lange termijn blijft een eigendom in waarde verdubbelen per 20 jaar. Dat je nu bijna gratis kunt lenen is een hefboom voor meer investeringen.
Die wie twijfelt komt steeds te laat.
Het zag er veelbelovend uit voor De Groene Gouw in de Boomgaardlaan in Zandvoorde: 24 nieuwbouwwoningen en 16 seniorenflats zouden tegen eind 2012 klaar zijn. Maar het liep niet zoals gepland. Vandaag zijn nog maar vier van de 24 woningen bewoond.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_00670666" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_00670666" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
De mensen zijn wel niet dom. Ze zullen eerder een woning in aanbouw kopen waar de infrastructuur al volledig klaar is, da's ook de gang van zaken. Een aannemer aanklagen dat z'n infrastructuur niet klaar is (waar je zelf geen aandeel in hebt) ligt stukken moeilijker dan de aannemer aan te klagen dat je woning nog niet af is (waar je reeds een aanbetaling hebt voor gedaan).
Blijkbaar zijn er dan toch nog 4 dommeriken gevonden.
Blijkbaar zijn er dan toch nog 4 dommeriken gevonden.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
kaaiman
Lees eens de studie van ING Bank, deze voorspelt een daling van de vastgoedprijzen tegen 2015 met 15 %.
Lees eens de studie van ING Bank, deze voorspelt een daling van de vastgoedprijzen tegen 2015 met 15 %.
Die daling zal dan toch grotendeels weggevaagd worden door een hogere rente op leningen,eventueel verminderde fiscale aftrek vanaf 2014 en meerkost door de verstengde EPC-normen.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Overgenomen teksten van artikels van 10 jaar geleden. Vraag & aanbod. De stroom van smart money. Alles wat tastbaar is is goed.patrick1 schreef:Lees eens de studie van ING Bank, deze voorspelt een daling van de vastgoedprijzen tegen 2015 met 15 %.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
De rentetarieven zijn de laatste 1-2 maand toch ferm de hoogte in gegaan of heb ik het fout?kaaiman schreef:Dat je nu bijna gratis kunt lenen is een hefboom voor meer investeringen.
Had eens uit interesse gepolst bij Argenta en daar is 't voordeeltarief (loondomiciliering, SSV en brandverzekering geloof ik) 4,5% op 25 jaar. Dit blijkt ook uit de tariefbladen die je hier kan raadplegen en ligt bij de andere banken in dezelfde trend.
Ik weet iemand die vorige maand nog ruim onder de 4% zat voor 25 jaar, maar vlak nadien is de rente fel omhoog geschoten dus dat zie ik nu toch nimmer lukken.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Afficheren is nog niet definitief hé. Het is het resultaat dat je na onderhandeling verkrijgt dat telt.
En als je de hypotheek-functie van spaargids gebruikt is die nog zo slecht niet imo. Zeker geen 4% in ieder geval.
En als je de hypotheek-functie van spaargids gebruikt is die nog zo slecht niet imo. Zeker geen 4% in ieder geval.
ING: -15% tegen 2015 ...
Wil dit zeggen dat als de prijzen de komende 2 jaar met 10% stijgen ze dan in 2015 opeens met 25% gaan zakken?
Wil dit zeggen dat als de prijzen de komende 2 jaar met 10% stijgen ze dan in 2015 opeens met 25% gaan zakken?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Oeps! Het is al tegen 2015, da's al 'n jaar eerder dan gisteren. KBC kan dat verhaal geen 5 jaar op rij komen verkondigen, ING heeft de rol blijkbaar overgenomen voor de komende 4jaar.
De banken hopen dat ze op die manier minder leningen gaan moeten toekennen en hun kapitaalsratio gaan kunnen opkrikken.
De jonge gezinnen zijn de inzet. Huurhuizen zijn schaars, het zal kopen zijn (tegen het advies van ING) of nog 'n paar jaar extra "Casa Mama" en dan hoge intresten betalen en een slechtere hypotheekaftrek riskeren.
Intussen gaan d'er weer wat potentiële kopers afwachten. Ik zie intussen wel dat de er de laatste 2 weken zo'n 3.000 woningen minder op Immoweb (enkel België) staan.
En de cijfers bewijzen dat ook, er zijn zo'n 6.000 leningen meer toegekend in het 2de kwartaal (48.000) van dit jaar dan in het eerste (42.000), in totaal dus zo'n 90.000 woningen in de eerste jaarhelft. Met 150.000 woningen op Immoweb is er slechts 'n buffer van 9,5 maanden. (Geen rekening gehouden met het feit dat er woningen dubbel op Immoweb staan)
De banken hopen dat ze op die manier minder leningen gaan moeten toekennen en hun kapitaalsratio gaan kunnen opkrikken.
De jonge gezinnen zijn de inzet. Huurhuizen zijn schaars, het zal kopen zijn (tegen het advies van ING) of nog 'n paar jaar extra "Casa Mama" en dan hoge intresten betalen en een slechtere hypotheekaftrek riskeren.
Intussen gaan d'er weer wat potentiële kopers afwachten. Ik zie intussen wel dat de er de laatste 2 weken zo'n 3.000 woningen minder op Immoweb (enkel België) staan.
En de cijfers bewijzen dat ook, er zijn zo'n 6.000 leningen meer toegekend in het 2de kwartaal (48.000) van dit jaar dan in het eerste (42.000), in totaal dus zo'n 90.000 woningen in de eerste jaarhelft. Met 150.000 woningen op Immoweb is er slechts 'n buffer van 9,5 maanden. (Geen rekening gehouden met het feit dat er woningen dubbel op Immoweb staan)
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Rekening mee houden dat veel van die hypothecaire leningen voor renovaties en energiebesparende investeringen worden afgesloten eh dus in werkelijkheid ga je eerder een reserve hebben voor dubbel zo lang. Er staan alleszins een pak woningen te koop en de komende jaren gaat volgens mij het verschil tussen aanbod en vraag nog verder toenemen.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Denk je?? Zoals ik eerder aangaf heb ik alvast de laatste 2 weken 3.000 Belgische woningen van Immoweb zien verdwijnen en bij de immokantoren hangen alle ramen vol maar in 75% van de gevallen met 'n sticker op "verkocht" want anders is het maar 'n lege aanblik. Al moet ik nu wel bekennen dat er hier 2 immokantoren bijgekomen zijn de laatste jaren. Maar ook daar kom ik tot dezelfde constatatie.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
We zijn intussen 4 dagen verder, weer 1.500 woningen minder op Immoweb, op 3 dagen tijd! Dit resulteert in 1% minder aanbod op slechts 3 dagen. Ik had het al eerder opgemerkt dat er al een tijd een sterke daling was van het aantal beschikbare woningen.
Waarschijnlijk zijn er tal van mensen die nog willen profiteren van:
1) lage rente.
2) oude aftrekfaciliteiten voor de hypotheken.
Waarschijnlijk zijn er tal van mensen die nog willen profiteren van:
1) lage rente.
2) oude aftrekfaciliteiten voor de hypotheken.