Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
200.000 € lenen op 20 jaar vast = 1.200 € afbetalen iedere maand.
Wat koop je, behalve een krot, naast een varkensboer, in het gat van Pluto gelegen, nog voor 200.000 €.
Antidepressiva worden geslikt, en de alcoholproblemen zijn groot, in de choco- en konfituurwijken.
Maar ja, waarop wordt je beoordeeld/veroordeeld in onze maatschapij
- mooi huis
- mooie auto's
- mooie vrouw (man)
Kortom uiterlijkheden,
Jammer, maar helaas.
Wat koop je, behalve een krot, naast een varkensboer, in het gat van Pluto gelegen, nog voor 200.000 €.
Antidepressiva worden geslikt, en de alcoholproblemen zijn groot, in de choco- en konfituurwijken.
Maar ja, waarop wordt je beoordeeld/veroordeeld in onze maatschapij
- mooi huis
- mooie auto's
- mooie vrouw (man)
Kortom uiterlijkheden,
Jammer, maar helaas.
Hier voor de makelaars die nog altijd hardop dromen dat de prijzen te laag zijn!
http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... 13374b32f0" onclick="window.open(this.href);return false;
De huren zijn ongeloofwaardig hoog! Wie kan dit blijven betalen?
Ben vandaag een appartement gaan bekijken, van juli 2011 bewoond en nu al TE KOOP, makelaar vertelde dat ze niet lager konden gaan omdat indien ze de prijs kregen die ze vroegen, nog niet de schulden betaald waren
Eveneens op andere plaatsen geweest, en idem, na 1 a 2 jaar verkoop voor schulden!
Wat daaraan moeilijk is voor ons om te kopen, is dat de banken ook de prijzen hoog houden om hun geld maar terug te krijgen.
Verleden week op een openbare verkoop geweest, na 20 jaar moesten deze mensen nog 210.000 € betalen aan de bank? Hadden wel bijgebouwd, paardenstallen enz???Het kon niet lager verkocht worden! Er waren mensen die 185.000 € boden maar de koop ging niet door, advocaat van de bank was ter plaatse, na herhaaldelijk te zeggen dat het voor de rechtbank niet kon, is er dan toch 208.000 geboden en verkocht was het!!
greetz
jempi25
http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... 13374b32f0" onclick="window.open(this.href);return false;
De huren zijn ongeloofwaardig hoog! Wie kan dit blijven betalen?
Ben vandaag een appartement gaan bekijken, van juli 2011 bewoond en nu al TE KOOP, makelaar vertelde dat ze niet lager konden gaan omdat indien ze de prijs kregen die ze vroegen, nog niet de schulden betaald waren
Eveneens op andere plaatsen geweest, en idem, na 1 a 2 jaar verkoop voor schulden!
Wat daaraan moeilijk is voor ons om te kopen, is dat de banken ook de prijzen hoog houden om hun geld maar terug te krijgen.
Verleden week op een openbare verkoop geweest, na 20 jaar moesten deze mensen nog 210.000 € betalen aan de bank? Hadden wel bijgebouwd, paardenstallen enz???Het kon niet lager verkocht worden! Er waren mensen die 185.000 € boden maar de koop ging niet door, advocaat van de bank was ter plaatse, na herhaaldelijk te zeggen dat het voor de rechtbank niet kon, is er dan toch 208.000 geboden en verkocht was het!!
greetz
jempi25
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Wat is het verband tussen het artikel en het feit dat vastgoed niet langer zou doorstijgen? In het artikel staat wel degelijk dat huizen en appartementen duurder zijn geworden tov 2010.
Het gaat hem in dit artikel duidelijk om het feit of vastgoed nog 'n goede belegging is. Het gaat hem voornamelijk over de risico's het inhoudt: wanbetaling (van de huurders), leegstand (= geen huurders vinden), etc, ...
Ik lees hier nergers dat de prijzen zouden dalen, enkel dat het misschien een minder goede belegging is op het vlak van inkomsten, iets totaal anders als dalende vastgoedprijzen.
Wat uw eerste voorbeeld betreft: de banken staan véél te hoge leningen toe. Het percentage tov het loon ligt meestal hoger dan de 33% die meestal wordt voorgeschreven, ik ken koppels (met 2 kids, middelbaar onderwijs) waarvan het loon van de vrouw volledig naar de hypotheek gaat. Wat gaat dit geven als ze 'n tegenslag hebben (verlies van één van de 2 banen) kids die willen verder studeren, ziekte, ... Het is 'n voorbeeld dat mensen hoger willen springen dat ze aankunnen, en de banken doen 'n oogje dicht en spelen het spel mee.
Wat uw 2de voorbeeld betreft is best goed mogelijk dat de bank niet uit de kosten komt, mogelijk hebben ze misschien voor die paardenstallen 'n extra hypotheek genomen. Maar zijn die extra verbouwingen ook 'n meerwaarde voor de woning geweest? Ik kan me goed inbeelden dat een pak paardenboxen geen meerwaarde vormen voor de nieuwe kopers. Wat heb je aan 10 paardenboxen, of 10 hondenrennen of 4 duiventillen? Mogelijk hebben de vorige bewoners nooit langsgeweest op spaargids.be en hebben ze hun hypotheek dan ook nog volledig willen laten doorlopen aan de hoge intresten van destijds over 20 jaar? Ken je ook het verhaal achter de cijfers?
Het gaat hem in dit artikel duidelijk om het feit of vastgoed nog 'n goede belegging is. Het gaat hem voornamelijk over de risico's het inhoudt: wanbetaling (van de huurders), leegstand (= geen huurders vinden), etc, ...
Ik lees hier nergers dat de prijzen zouden dalen, enkel dat het misschien een minder goede belegging is op het vlak van inkomsten, iets totaal anders als dalende vastgoedprijzen.
Wat uw eerste voorbeeld betreft: de banken staan véél te hoge leningen toe. Het percentage tov het loon ligt meestal hoger dan de 33% die meestal wordt voorgeschreven, ik ken koppels (met 2 kids, middelbaar onderwijs) waarvan het loon van de vrouw volledig naar de hypotheek gaat. Wat gaat dit geven als ze 'n tegenslag hebben (verlies van één van de 2 banen) kids die willen verder studeren, ziekte, ... Het is 'n voorbeeld dat mensen hoger willen springen dat ze aankunnen, en de banken doen 'n oogje dicht en spelen het spel mee.
Wat uw 2de voorbeeld betreft is best goed mogelijk dat de bank niet uit de kosten komt, mogelijk hebben ze misschien voor die paardenstallen 'n extra hypotheek genomen. Maar zijn die extra verbouwingen ook 'n meerwaarde voor de woning geweest? Ik kan me goed inbeelden dat een pak paardenboxen geen meerwaarde vormen voor de nieuwe kopers. Wat heb je aan 10 paardenboxen, of 10 hondenrennen of 4 duiventillen? Mogelijk hebben de vorige bewoners nooit langsgeweest op spaargids.be en hebben ze hun hypotheek dan ook nog volledig willen laten doorlopen aan de hoge intresten van destijds over 20 jaar? Ken je ook het verhaal achter de cijfers?
En dit hierVoor eind 2012 verwacht ING dat de gezinnen koopkracht zullen verliezen, wat een impact zal hebben op de prijzen van 2012 en 2013. Er volgen de komende jaren dus geen sterke prijsstijgingen op de vastgoedmarkt, luidt de conclusie.
http://trends.knack.be/economie/nieuws/ ... 462262.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
greetz
jempi25
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
"Geen sterke stijgingen...", dat is niet écht 'n daling hé?... Er volgen de komende jaren dus geen sterke prijsstijgingen op de vastgoedmarkt, luidt de conclusie.
Ikzelf merk hier in de regio dat de exclusieve villa's op grote lappen grond het inderdaad minder doen maar dat de kleine tot middelgrote woningen/villa's/appartementen toch weer hoger geprijsd worden. De werkende mens kan nog steeds niet rekenen op 'n prijsdaling. Ik kan enkel voor mijn regio spreken echter.
Ik denk dat er enkel 'n daling gaat komen mochten de rentes ophoog gaan, maar de vraag is of de totale rekening voor de koper dan goedkoper wordt.
Persoonlijk denk ik zoals spruitekop dat de prijs van vastgoed enkel zal dalen als de rente omhoog gaat.Voor de koper echter zal er dan niet veel veranderen,u betaald wel minder voor uw woning maar de maandlasten zullen hetzelfde blijven.Enig voordeel is dat uw aktekosten zullen lager liggen,notaris zal beetje minder verdienen,de overheid zal minder inkomsten hebben.Volgens mij is dit scenario onafwendbaar,we zullen zien binnen dit en 3 jaar.Ik kan er natuurlijk ferm naast zitten maar moest ik nu uitkijken voor een huis zou ik proberen in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk cash bijeen te harken.(het heeft geen zin om 25000 euro te sparen in 10 jaar door de inflatie)Indien je over cash beschikt wanneer de rente idd veel hoger ligt dan nu,en de huizen toch een beetje moeten zakken kan je er alleen maar voordeel mee hebben.Dit is natuurlijk mijn mening die er natuurlijk ferm naast kan zitten.
Als we de cijfers van het planbureau, en de economische vooruitzichten voor ons land en de Eurozone bekijken, dan zijn deze weinig hoopgevend, de werkloosheid zal flink stijgen, en het aantal failementen, 10.000 al dit jaar, zal eveneens de hoogte ingaan.
Wat zal de evolutie zijn op vastgoed ?
Minder solvabele kopers zullen druk op de prijzen zetten, de bordjes, 'te koop', zullen er langer hangen, en vooral de bordjes met, 'nieuwe voorwaarden', 'verlaagde prijzen' enz. zullen meer in het straatbeeld opduiken.
Gedwongen verkopen, door betaalachterstand, zullen toenemen !
Mijn prognose blijft gehandhaafd, met geduld, en cash geld bij de hand, zullen er koopjes te doen zijn in de periode 2012 2014.
Wat zal de evolutie zijn op vastgoed ?
Minder solvabele kopers zullen druk op de prijzen zetten, de bordjes, 'te koop', zullen er langer hangen, en vooral de bordjes met, 'nieuwe voorwaarden', 'verlaagde prijzen' enz. zullen meer in het straatbeeld opduiken.
Gedwongen verkopen, door betaalachterstand, zullen toenemen !
Mijn prognose blijft gehandhaafd, met geduld, en cash geld bij de hand, zullen er koopjes te doen zijn in de periode 2012 2014.
Ik heb een mooie spaarpot maar zie het echt niet zitten om een versleten rijwoning te kopen.
Als je de prijzen eens bekijk op immoweb voor een rijwoning dit is niet meer normaal.
Voor een recente rijwoning(vanaf 1990) gaan de prijzen van 270000 tot 400000euro.
Zoek je een krotwoning betaal je een 120000 tot 250000euro en heb je nog min. 50000euro renovatie nodig.
Ik lees op fora's dat jonge koppels met een netto inkomen van 3000euro bereid zijn tot 300000euro te lenen om toch
maar een woning te kopen? En met dit geleend geld koop je echt geen mooie villa hoor. Als deze dan geen deftige
buffer hebben voor onvoorziene kosten mogen ze gegarandeerd hun woning terug verkopen.
Ik zie het voor vele koppels verkeerd aflopen als ze zulke bedragen blijven lenen met een gemiddeld inkomen.
Misschien tijd dat de politiek ingrijpt en niet enkel denkt aan de mooie inkomsten die ze nu hebben aan immo.
Als je de prijzen eens bekijk op immoweb voor een rijwoning dit is niet meer normaal.
Voor een recente rijwoning(vanaf 1990) gaan de prijzen van 270000 tot 400000euro.
Zoek je een krotwoning betaal je een 120000 tot 250000euro en heb je nog min. 50000euro renovatie nodig.
Ik lees op fora's dat jonge koppels met een netto inkomen van 3000euro bereid zijn tot 300000euro te lenen om toch
maar een woning te kopen? En met dit geleend geld koop je echt geen mooie villa hoor. Als deze dan geen deftige
buffer hebben voor onvoorziene kosten mogen ze gegarandeerd hun woning terug verkopen.
Ik zie het voor vele koppels verkeerd aflopen als ze zulke bedragen blijven lenen met een gemiddeld inkomen.
Misschien tijd dat de politiek ingrijpt en niet enkel denkt aan de mooie inkomsten die ze nu hebben aan immo.
-
anonymous6
De aangehaalde prognose is er natuurlijk wel één voor de (heel) korte termijn. Op langere termijn 'voorspelt' men dat er zelfs nieuwe immigratiegolven nodig zullen zijn om onze economie te kunnen blijven 'voeden' met alle nodige werkkrachten.patrick1 schreef:Als we de cijfers van het planbureau, en de economische vooruitzichten voor ons land en de Eurozone bekijken, dan zijn deze weinig hoopgevend, de werkloosheid zal flink stijgen, en het aantal failementen, 10.000 al dit jaar, zal eveneens de hoogte ingaan.
(...)Mijn prognose blijft gehandhaafd, met geduld, en cash geld bij de hand, zullen er koopjes te doen zijn in de periode 2012 2014.
Er zijn al een aantal maatregelingen genomen.In een buurgemeente worden slapende bouwgronden vanaf volgend jaar stevig belast.Bedoeling is om deze snel op de markt te krijgen.Naar hun(stad) zeggen om de prijzen te drukken.Maar iedereen weet dat het bedoeld is om geld in de kassa te krijgen.Registratierechten,KI,enz.
Ben eens benieuwd welk effect dit gaat hebben op de prijzen van bouwgrond.
Ben eens benieuwd welk effect dit gaat hebben op de prijzen van bouwgrond.
In Oostende verkopen ze dan de laatste stukken grond aan projectonwikkelaar.
Novus krijgt 352 kavels en Bostoen 275 kavels. Waarom kunnen ze geen gronden verkopen aan hun eigen inwoners
die al jaren wachten op een betaaldbare woning?
Een piepklein rijwoning bij bostoen kost 270000euro dit noemen ze dan betaalbaar wonen voor
jonge startende gezinnen? Moeten zijn dan nog voor kinderen gaan, denk het niet kunnen beiden gans hun leven werken
voor hun woning te kunnen afbetalen.
Novus krijgt 352 kavels en Bostoen 275 kavels. Waarom kunnen ze geen gronden verkopen aan hun eigen inwoners
Een piepklein rijwoning bij bostoen kost 270000euro dit noemen ze dan betaalbaar wonen voor
jonge startende gezinnen? Moeten zijn dan nog voor kinderen gaan, denk het niet kunnen beiden gans hun leven werken
voor hun woning te kunnen afbetalen.
djtw schreef:De aangehaalde prognose is er natuurlijk wel één voor de (heel) korte termijn. Op langere termijn 'voorspelt' men dat er zelfs nieuwe immigratiegolven nodig zullen zijn om onze economie te kunnen blijven 'voeden' met alle nodige werkkrachten.patrick1 schreef:Als we de cijfers van het planbureau, en de economische vooruitzichten voor ons land en de Eurozone bekijken, dan zijn deze weinig hoopgevend, de werkloosheid zal flink stijgen, en het aantal failementen, 10.000 al dit jaar, zal eveneens de hoogte ingaan.
(...)Mijn prognose blijft gehandhaafd, met geduld, en cash geld bij de hand, zullen er koopjes te doen zijn in de periode 2012 2014.
Immigratie zal nodig zijn voor bepaalde 'hoog opgeleide' beroepen, maar de aantallen zullen niet groot zijn. Immers, er is in het binnenland nog een heel leger werklozen, dat echter de juiste opleiding niet heeft.
Ook op iets langere termijn zijn de economische vooruitzichten voor ons land en de Eurozone niet schitterend.
En iedere econoom kan u 'het kuddegevoel' uitleggen. Hoor en lees je veel economische rampspoed, zonder dat je zelf iets voelt, heb je de neiging om de vinger op de knip te houden, en als iedereen dit doet stort de economie in.
En blijft mijn prognose overeind, in de periode 2012 2014 zakt de pudding van de vastgoedprijzen in elkaar, met cash en geduld, zullen er koopjes te doen zijn !
(...)Mijn prognose blijft gehandhaafd, met geduld, en cash geld bij de hand, zullen er koopjes te doen zijn in de periode 2012 2014.[/quote]
De aangehaalde prognose is er natuurlijk wel één voor de (heel) korte termijn. Op langere termijn 'voorspelt' men dat er zelfs nieuwe immigratiegolven nodig zullen zijn om onze economie te kunnen blijven 'voeden' met alle nodige werkkrachten.[/quote]
Bij de aatste immigratiegolf zitten blijkbaar maar weinig "bruikbare werkkrachten" als ik eens goed rondkijk.
Feit is dat de lonen eerder dalen dan stijgen (bvb Fortis deze week -3 %, bij ons op het werk volgend jaar -15%)
Alles wordt snel duurder, dus minder koopkracht, dit kan niet blijven duren, dus de prijzen zullen moeten zakken!
En de meeste auders zullen ook niet meer kunnen/willen sponsoren, de pensioenen staan onder druk, het spaargeld wordt door de regering afgeroomd nu, een rusthuis is onbetaalbaar...
De aangehaalde prognose is er natuurlijk wel één voor de (heel) korte termijn. Op langere termijn 'voorspelt' men dat er zelfs nieuwe immigratiegolven nodig zullen zijn om onze economie te kunnen blijven 'voeden' met alle nodige werkkrachten.[/quote]
Bij de aatste immigratiegolf zitten blijkbaar maar weinig "bruikbare werkkrachten" als ik eens goed rondkijk.
Feit is dat de lonen eerder dalen dan stijgen (bvb Fortis deze week -3 %, bij ons op het werk volgend jaar -15%)
Alles wordt snel duurder, dus minder koopkracht, dit kan niet blijven duren, dus de prijzen zullen moeten zakken!
En de meeste auders zullen ook niet meer kunnen/willen sponsoren, de pensioenen staan onder druk, het spaargeld wordt door de regering afgeroomd nu, een rusthuis is onbetaalbaar...
Simpel: vriendjespolitiek. De makelaars en projectontwikkelaars zullen wel nog snel pakken geld verdienen op de rug van de mensen die nog steeds geloven dat vastgoed spectaculair zal blijven stijgen. Velen zullen binnen enkele jaren ontwaken met een zware financiële kater wanneer ze beseffen dat ze nog gans hun leven moeten afbetalen voor een woning die zijn geld al lang niet meer waard is en die waarde nooit meer zal halen... Iedereen doet maar wat ze denken dat ze moeten doen, ik wacht ook af en kijk de kat uit de boom.epic schreef:In Oostende verkopen ze dan de laatste stukken grond aan projectonwikkelaar.
Wook schreef:epic schreef:In Oostende verkopen ze dan de laatste stukken grond aan projectonwikkelaar.
Loop eens op de dijk in een badplaats langs onze Vlaamse kust, je kan niet naast de tientallen bordjes 'te koop' kijken. Ik kijk rustig de de kat uit de boom.
Mijn prognose: In de periode 2012 2014 zullen een ideaal moment blijken om een stulpje aan zee aan te schaffen, ik reken op supersolden.