Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
pattataolivia
- Sr. Member

Re: Vastgoed stijgt steeds ???
De prijzen die ze in Gent durven vragen zijn echt schandalig, het wordt hoog tijd dat de hypothecaire rente flink om hoog gaat, als mensen niet meer kunnen lenen, dalen de prijzen vanzelf, iedereen die dan een kleine som gespaard heeft kan een huis kopen, zonder zwaar te moeten lenen
'United in diversity' - E.U.
De huizenprijzen zullen dan wel dalen met hogere rentes, maar de leninglast op het gezinsbudget zal wel hetzelfde blijven.
Dus wederom zullen enkel diegenen met veel cash er iets mee zijn.
Dus wederom zullen enkel diegenen met veel cash er iets mee zijn.
Jeffer schreef:Ik geloof dat meeste mensen echter B kiezen: ze bepalen eerst hun budget en kijken dan hoeveel huis ze eruit (of erin) krijgen.
Ik kan me natuurlijk vergissen, maar het lijkt me dat vorige generaties evenveel spendeerden in percenten van gezinsbudget aan immo.
Vergeet het maar. 30 jaar geleden konden mijn vrouw en ik ons een mooie halfopen bebouwing veroorloven, met te lenen op 20 jaar, zonder veel hulp van onze ouders.
Vandaag, zie ik onze kids, zonder onze hulp, zich zelfs geen rijhuisje meer veroorloven.
De wedde heeft de laatste 20 jaar (zie grafiek op internet) de huizeprijzen niet gevolgt !
Hoeveel (in percent van het gezinsbudget) spendeerde je toen aan die lening?
Voor de mensen die het aandurven over de grens te gaan maar geen frans kunnen: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=D13MUQQ8" onclick="window.open(this.href);return false;
Algemeen wordt nu gezegd 1/3 van het inkomen voor de lening om goed te zitten.Jeffer schreef:Hoeveel (in percent van het gezinsbudget) spendeerde je toen aan die lening?
Ik vraag mij af of dit nog up to date is gezien de sterke stijging van energie, brandstof,...
Ben ik mis als ik vind dat die 1/3 regel vroeger opging maar nu wat krap is? En wordt hierdoor de leencapaciteit niet verkleind waardoor het startkapitaal groter zal moeten zijn en men hierdoor meer moet rekenen op steun van ouders?
Wij hebben bijvoorbeeld minimum elke maand netto 3500 maar door weekend, overuren, onkosten 95% van de maanden minimum 4000net. Die halen we enkel niet bij ziekte of verlof.
+ nog vakantie en eindejaarsgeld natuurlijk
Neem ik dan met 1000 euro/ maand afbetalen te veel veiligheidsbuffer of niet?
Nog geen kinderen. Eens een woning komt er wel 1. Verder grote kost: 1 wagen. 2 de is firmawagen.
Laat jullie gedacht maar komen. Lol
Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
- WebsterMC
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik vraag mij eigenlijk af waarom iedereen bouwgrond wil van meer dan 5 hectare.
Mijn grond dat ik vorig jaar gekocht heb is 300m² groot en is voor mij meer dan groot genoeg. Onze dochter kan spelen in de tuin en onze twee auto's kunnen op de oprit naast het huis.
Ik snap echt niet wat de mensen doen met een groter stuk grond. dat is toch alleen maar een meerprijs in onderhoud? Of spendeert iedereen graag enkele uren per week op zijn grasmachien?
Mijn grond dat ik vorig jaar gekocht heb is 300m² groot en is voor mij meer dan groot genoeg. Onze dochter kan spelen in de tuin en onze twee auto's kunnen op de oprit naast het huis.
Ik snap echt niet wat de mensen doen met een groter stuk grond. dat is toch alleen maar een meerprijs in onderhoud? Of spendeert iedereen graag enkele uren per week op zijn grasmachien?
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
5 are grond zul je bedoelen of wil je kleinschalig gaan boeren?
Laatst gewijzigd door OpelZafira op 2 maart 2012, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
1000m2 lijkt mij inderdaad ook te veel. 30500*1000000/11000000 = 2772m2 per inwoner (kinderen inbegrepen). Daar kan je wel veel mee doen, zelfs als je maar één twintigste per inwoner zou gebruiken voor woningen.ronnie schreef:@Patrick1: Anderzijds, als ieder Belgisch gezin op een grond van 1000m2 woont dan is België simpleweg te klein, zelfs zonder ook maar 1 m2 voor wegen, bossen, parken, scholen, ..... te tellen. Ik begrijp wel dat het maar een voorbeeld was, maar het gaat hier wel om een exclusief vastgoed...
Ik heb net een huisje gezet voor mijn Thaise vriendin: +/-7000 euro (60m2 woning), grond gekregen (2500 euro voor 350m2). Alles is relatief.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Lol, zullen er veel graag op zo een zitmaaier zitten zeker.WebsterMC schreef:Ik vraag mij eigenlijk af waarom iedereen bouwgrond wil van meer dan 5 hectare.
Wij zitten daar ook ergens. Ik denk niet dat je teveel buffer neemt. Stel dat eens je kinderen hebt, bvb je vrouw minder wil werken, dan heb je tenminste die mogelijkheid.allalin schreef:Algemeen wordt nu gezegd 1/3 van het inkomen voor de lening om goed te zitten.Jeffer schreef:Hoeveel (in percent van het gezinsbudget) spendeerde je toen aan die lening?
Ik vraag mij af of dit nog up to date is gezien de sterke stijging van energie, brandstof,...
Ben ik mis als ik vind dat die 1/3 regel vroeger opging maar nu wat krap is? En wordt hierdoor de leencapaciteit niet verkleind waardoor het startkapitaal groter zal moeten zijn en men hierdoor meer moet rekenen op steun van ouders?
Wij hebben bijvoorbeeld minimum elke maand netto 3500 maar door weekend, overuren, onkosten 95% van de maanden minimum 4000net. Die halen we enkel niet bij ziekte of verlof.
Nog geen kinderen. Eens een woning komt er wel 1. Verder grote kost: 1 wagen. 2 de is firmawagen.
Jeffer schreef:Hoeveel (in percent van het gezinsbudget) spendeerde je toen aan die lening?
30 jaar geleden spendeerden wij ongeveer één derde van ons inkomen aan onze afbetaling, maar hadden ook 3 kids die opgroeiden, wij werkten beiden voltijds, toen 44 uur per week (zaterdagmorgen, was een gewone werkdag, en de kids hadden elke zaterdagvoormiddag les)
We hadden geen auto, hadden er geen geld voor, deden alles met de fiets, ook boodschappen, hadden geen TV tot de kids 15 jaar oud waren, en hadden geen geld voor restaurantbezoek, of om op reis te gaan.
Maar, mijn vader, een notoire gierigaard heeft me met geld leren omgaan, overal promoties zoeken, geen onnodige uitgaven, zelf groenten kweken in de tuin.
Mijn vrouw werkte iedere zondag bij, bij de bakker, wat ze overigens graag deed, ik werte bij, bij een verhuisfirma, samen met mijn vader, ik ben handig, en deed alles zelf.
Onze kids voeden wij spartaans op, van moetens, geen luxe, tweedehands kleding als ze jong waren en tweedehands speelgoed, maar, ze zijn er alle drie gekomen in het leven, ze moesten thuis niet komen neuten en zagen, maar vooruit gaan.
Vandaag, zijn velen te verwent, ze kunnen niet meer afzien, we leven in een pampermaatschapij, waar velen van de jeugd het te gemakkelijk hebben.
Om een idee te geven: momenteel is de immo last bij ons minder dan 1 derde, en spenderen we wel geld aan auto's, reizen, restaurant,.. naast natuurlijk ook flink sparen.
Geef u groot gelijk dat vele nu veel te veel krijgen, maar tegenover 30 jaar is ons welvaartsniveau en -verwachtingen ook sterk gestegen. Met ons bedoel ik 'de gemiddelde Vlaming/Belg/westerling'. We zouden nu ook niet meer willen gaan wonen in huizen van 30 jaar geleden, zonder de nodige updates.
Geef u groot gelijk dat vele nu veel te veel krijgen, maar tegenover 30 jaar is ons welvaartsniveau en -verwachtingen ook sterk gestegen. Met ons bedoel ik 'de gemiddelde Vlaming/Belg/westerling'. We zouden nu ook niet meer willen gaan wonen in huizen van 30 jaar geleden, zonder de nodige updates.
Thx, blijven houden aan die 1000 dus.Jeffer schreef:Wij zitten daar ook ergens. Ik denk niet dat je teveel buffer neemt. Stel dat eens je kinderen hebt, bvb je vrouw minder wil werken, dan heb je tenminste die mogelijkheid.allalin schreef:
Algemeen wordt nu gezegd 1/3 van het inkomen voor de lening om goed te zitten.
-
anonymous
Die 1/3 regel is ook heel relatief. Iemand die een inkomen heeft van 1000 € en die daarvan 1/3 gaat belenen, gaat niet rond komen op het einde van de maand. Maar waarom zou iemand die bijv. 5000 € per maand heeft, niet meer als 1/3 mogen belenen?