Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed stijgt steeds ???
Jeffer schreef:@patrick1: wat zijn dan de redenen dat, omdat het in sommige andere Europse landen gebeurt, het ook in Belgie zou gebeuren? Waarom dan niet in alle Europese landen?patrick1 schreef: Ook in vele andere Europese landen is de neerwaardse spiraal reeds gestart, wij zullen niet ontsnappen !
Wanneer je naar de huizenprijzen in bijvoorbeeld Duitsland kijkt, de eifel, Sauerland, enz. dan zal je merken dat de prijzen van vergelijkbare huizen er goedkoper zijn dan bij ons, en dat de prijzen er de voorbije 10 jaar niet zo snel en steil gestegen zijn zoals bij ons.
Velen zullen opwerpen, terecht, dat het landelijke streken zijn, met weinig economische activiteit, een huis in het groen in Wallonié waar weinig industriéle activiteit is, zal ook goedkoper zijn dan in het industriéle Vlaanderen.
De Vlaamse steden met veel industriele activiteit, veel openbaar vervoer en autowegen dichtbij, zijn om te wonen ook veel duurder dan het platteland, waar de industrie, en dus de werkgelenheid ver weg is.
Een te snelle en bruuske steiging is op (middellange) termijn niet vol te houden, dat zien we ook op de beurs waar na een steile klim steeds op zijn minst een correctie komt.
Niemand heeft een glazen bol, ook ik niet, maar ik probeer logisch na te denken, en een aantal zaken in zijn juiste context te plaatsen.
De toekomst voorspellen kan ik ook niet !
@patrick1 Thanks voor je antwoord. Ben het met het meeste wel eens, buiten dat er een correctie moet komen. Voor hetzelfde geld is er gezoon een jarenlange stabilisatie (dan hebben we eigenlijk een correctie dmv inflatie).
Mijn persoonlijke mening is dat de indicator om naar uit te kijken de rente in Belgie is.
Mijn persoonlijke mening is dat de indicator om naar uit te kijken de rente in Belgie is.
Jeffer schreef:@patrick1 Thanks voor je antwoord. Ben het met het meeste wel eens, buiten dat er een correctie moet komen. Voor hetzelfde geld is er gezoon een jarenlange stabilisatie (dan hebben we eigenlijk een correctie dmv inflatie).
Wat de Belgische rente betreft, vergeet niet dat je deze in een internationale, ik bedoel Europe, context moet zien.
Yep, maar door het feit dat bepaalde landen (mede door hun immo crash) het moeilijk hebben, is er veel goedkoop geld beschikbaar en blijft de rente laag. Ik denk dat het pas spannend wordt als de economie terug op gang komt. En wat als we net als in Japan decennia lang een zeer lage rente zullen hebbeb?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Prijsbepaling heeft z'n basis in vraag en aanbod en zoals Jeffer aangeeft, sommige streken (steden) hebben geen last van prijsdalingen. Het zijn plaatsen waar er een betrekkelijke schaarste is aan bewoonbare panden/gronden. De grootsteden zijn en blijven duur door de schaarste. En mogelijk is Vlaanderen wel één grote stad. Nog weinig vrije bouwgronden (volgens de media vorige week nog tot 2020?) en bovendien hebben we ook een bevolkingsaangroei (zowel natuurlijke aangroei als instroom)
@ jeffer
De rente zal laag blijven zolang de ECB (Europese Centrale Bank) de rente laag houdt. Vergeet niet dat de Europese banken momenteel bij de ECB kunnen lenen aan de historisch lage rentevoet van 1 %.
Om deze reden is de spaarvergoeding op spaarboekjes zo laag. (lage korte termijn rente) en de hypotecaire leningen eveneens historisch laag zijn
Zodra de ECB beslist de rente te laten stijgen, dit zal overigens pas gebeuren als de economie in Europa weer aantrekt, zullen ook de rentes voor hypotecaire leningen stijgen.
Iedereen weet dat voor vele modale gezinnen de huizenprijzen nu al het maximaal haalbare zijn, wanneer de rente stijgt zullen de huizenprijzen ook dalen, dit is een historisch gegeven en is van alle tijden.
De rente zal laag blijven zolang de ECB (Europese Centrale Bank) de rente laag houdt. Vergeet niet dat de Europese banken momenteel bij de ECB kunnen lenen aan de historisch lage rentevoet van 1 %.
Om deze reden is de spaarvergoeding op spaarboekjes zo laag. (lage korte termijn rente) en de hypotecaire leningen eveneens historisch laag zijn
Zodra de ECB beslist de rente te laten stijgen, dit zal overigens pas gebeuren als de economie in Europa weer aantrekt, zullen ook de rentes voor hypotecaire leningen stijgen.
Iedereen weet dat voor vele modale gezinnen de huizenprijzen nu al het maximaal haalbare zijn, wanneer de rente stijgt zullen de huizenprijzen ook dalen, dit is een historisch gegeven en is van alle tijden.
@ spruitekop
Ik ben het eens met je analyse,maar je verliest één belangrijk punt uit het oog: Namelijk de rentestand.
Zoals ik hierboven uitleg wordt de rente bepaald door de ECB. Zodra Europa uit het economische dal klimt, de banken een voldoende kapitaalsbuffer hebben opgebouwd, is er voor de ECB geen enkele reden meer om de rente (kunstmatig) laag te houden.
Bij een inflatie die in Belgié meer dan 3.40 % per jaar bedraagt, en in sommige andere Europese landen nog hoger is, is het immers niet eeuwig vol te houden deze kunstmatig lage rente. Immers, iedereen wordt ieder jaar in réele termen armer, en bij blijvend stijgende vastgoedprijzen is deze politiek niet eeuwig mogelijk.
Veel zal afhangen wanneer de Europese economie weer aantrekt.
Het verleden leerde ons ook dat stijgende rentes, gevolgd worden door prijsdalingen, in grote of kleinere mate, op de vastgoedmarkt
Ik ben het eens met je analyse,maar je verliest één belangrijk punt uit het oog: Namelijk de rentestand.
Zoals ik hierboven uitleg wordt de rente bepaald door de ECB. Zodra Europa uit het economische dal klimt, de banken een voldoende kapitaalsbuffer hebben opgebouwd, is er voor de ECB geen enkele reden meer om de rente (kunstmatig) laag te houden.
Bij een inflatie die in Belgié meer dan 3.40 % per jaar bedraagt, en in sommige andere Europese landen nog hoger is, is het immers niet eeuwig vol te houden deze kunstmatig lage rente. Immers, iedereen wordt ieder jaar in réele termen armer, en bij blijvend stijgende vastgoedprijzen is deze politiek niet eeuwig mogelijk.
Veel zal afhangen wanneer de Europese economie weer aantrekt.
Het verleden leerde ons ook dat stijgende rentes, gevolgd worden door prijsdalingen, in grote of kleinere mate, op de vastgoedmarkt
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Klopt Patrick1, maar ik vrees dat we nog 'n lange periode met lage rentes gaan af te rekenen krijgen. Goedkoop geld, goedkope leningen. De ECB moet de komende tijd de rente heel laag houden om de landen en banken van goedkoop geld te voorzien.
De inflatie zal hen minder aan het hart liggen IMO, op die manier inflateren ze ook de schulden voor 'n deel weg.
De inflatie zal hen minder aan het hart liggen IMO, op die manier inflateren ze ook de schulden voor 'n deel weg.
Een daling in januari: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 5-3101.art" onclick="window.open(this.href);return false;
en bij deze is de vraag van deze topic dus beantwoord: neen, vastgoed stijgt niet steeds.
Men praat steeds over gemiddeldes.Met cijfers kun je veel bewijzen.
1.Onderschat de inbreng van zwart geld niet.
2.Een daling in de duurdere prijsklasse van woningen tellen meer door dan die van de lagere prijklasse.
2.Een daling in de duurdere prijsklasse van woningen tellen meer door dan die van de lagere prijklasse.
1. Hoezo? Is er nu plots meer zwart geld dan verleden jaar ofzo?Davy V schreef:Men praat steeds over gemiddeldes.Met cijfers kun je veel bewijzen.
2. Je hebt wel een punt. Er zijn zeer sterke regionale verschillen, verschillen inzake marktsegment etc. 1 algemeen gemiddelde zegt weinig. Anderzijds moet men ook het daglicht niet gaan ontkennen. Neem bvb appartementen: die zijn de laatste jaren relatief het snelst gestegen en zijn nu de grootste dalers. Wat op zich allemaal vrij logisch is. Mogelijk gat het hier ook helemaal niet om een ecte trendbreuk, daar is het nog te vroeg voor. Maar men kan dit moeilijk anders zien dan een uitstekende indicator.
De rit omlaag is begoonnen, en onthou het volgende,
In het begin van een bergaf gaat het traag omlaag, maar, hoe verder je bergaf gaat hoe sneller het bergaf gaat. met andere woorden, in het begin een kleine prijsdaling, zoals vandaag, daarna zal het snel bergaf gaan met de prijzen.
In het begin van een bergaf gaat het traag omlaag, maar, hoe verder je bergaf gaat hoe sneller het bergaf gaat. met andere woorden, in het begin een kleine prijsdaling, zoals vandaag, daarna zal het snel bergaf gaan met de prijzen.
Dat lijkt me een wetenschappelijk erg onderbouwde stelling
Neem niet te snel je wensen voor werkelijkheid...
Neem niet te snel je wensen voor werkelijkheid...