Vastgoed
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Vastgoed
Beste spaarders,
Men zegt dat in tijden van lage rente mensen op zoek gaan naar alternatieven. Eén van die alternatieven is het beleggen in vastgoed. Een vijftal jaren terug kocht ik, samen met m'n vrouw een lapje bouwgrond met de bedoeling er ons huisje op te bouwen. Nu, dat laatste is niet gebeurd omwille van het feit dat we beiden veranderd zijn van werkgever en onze stek gevonden hebben enkele tientallen kilometers verder. Om een verhaal kort te maken. Deze bouwgrond is onlangs verkocht, maar we willen het geld dat vrijgekomen is niet op de bank zetten. Onze bedoeling is om dichter in onze buurt een andere bouwgrond aan te kopen, en laat me rechtuit zijn: met de bedoeling deze binnen de 3 tot 5 jaar terug te verkopen. Kan deze werkwijze van “speculeren” interessant zijn, rekening houdende met de meerwaardebelasting (33%) die je achteraf betaald en de notariskosten bij aankoop? Of zijn jullie van mening dat bankshoppen voordeliger uitkomt in deze korte tijdspanne (3-5 jaar)? Misschien iemand die ervaring heeft met het al dan niet speculeren met bouwgrond?
Dank voor jullie reacties,
Johan
Men zegt dat in tijden van lage rente mensen op zoek gaan naar alternatieven. Eén van die alternatieven is het beleggen in vastgoed. Een vijftal jaren terug kocht ik, samen met m'n vrouw een lapje bouwgrond met de bedoeling er ons huisje op te bouwen. Nu, dat laatste is niet gebeurd omwille van het feit dat we beiden veranderd zijn van werkgever en onze stek gevonden hebben enkele tientallen kilometers verder. Om een verhaal kort te maken. Deze bouwgrond is onlangs verkocht, maar we willen het geld dat vrijgekomen is niet op de bank zetten. Onze bedoeling is om dichter in onze buurt een andere bouwgrond aan te kopen, en laat me rechtuit zijn: met de bedoeling deze binnen de 3 tot 5 jaar terug te verkopen. Kan deze werkwijze van “speculeren” interessant zijn, rekening houdende met de meerwaardebelasting (33%) die je achteraf betaald en de notariskosten bij aankoop? Of zijn jullie van mening dat bankshoppen voordeliger uitkomt in deze korte tijdspanne (3-5 jaar)? Misschien iemand die ervaring heeft met het al dan niet speculeren met bouwgrond?
Dank voor jullie reacties,
Johan
Re: Vastgoed
33%meerwaardebelasting en 10% notariskosten, ik zie dat niet direct zitten om daar op zo een korte tijd van 5 jaar nog voordeel uit te kunnen halen.
Indien de prijzen van de huizen en gronden blijven stijgeen zoals in het verleden dan kan binnnen enkele jaren niemand meer dat betalen.
Indien de prijzen van de huizen en gronden blijven stijgeen zoals in het verleden dan kan binnnen enkele jaren niemand meer dat betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je had beter de bouwgrond in bezit blijven houden en hopen op verdere stijging ervan.Met de aankoop van een nieuwe bouwgrond zit je meteen met beschrijfkosten.De winst die je nu gemaakt hebt gaan grotendeels naar deze kosten en de prijstijging die de nieuwe bouwgrond ook al heeft.De meerwaardebelasting op een bouwgrond vervalt na 8 jaar.Op een woning na 5 jaar.Dus je had beter nog 3 jaar gewacht vooraleer deze te verkopen.
Ik snap inderdaad ook niet goed waarom je het lapje grond verkocht hebt, al die dubbele kosten voor het 2e lapje grond te kunnen komen ipv het vorige te behouden gaat allemaal van je winst/meerwaarde af
Je kan ook een klein huisje of appartement kopen en dan verhuren maar daar komt natuurlijk iets meer bij kijken.
Ik zou eigenlijk in deze tijden niet willen verhuren!
Men moet al elke maand zijn huurgeld krijgen!
Men mag dus iedereen in je woning of app plaatsen desnoods via het OCMW voor vluchtelingen enz...
Indien je een huis proper en netjes aflevert, dan hoop je dat het ook zo blijft, en die garantie heb je niet.
Je kunt dan beginnen procederen en advocaten betalen, maar dat kost hopen geld!
En is het niet zo dat je op bouwgrond binnen de 5 jaar moet bouwen? Of is dit enkel wanneer je een lening aangegaan hebt voor deze verhandeling?
groetjes
jempi25
Men moet al elke maand zijn huurgeld krijgen!
Men mag dus iedereen in je woning of app plaatsen desnoods via het OCMW voor vluchtelingen enz...
Indien je een huis proper en netjes aflevert, dan hoop je dat het ook zo blijft, en die garantie heb je niet.
Je kunt dan beginnen procederen en advocaten betalen, maar dat kost hopen geld!
En is het niet zo dat je op bouwgrond binnen de 5 jaar moet bouwen? Of is dit enkel wanneer je een lening aangegaan hebt voor deze verhandeling?
groetjes
jempi25