Vastgoedfondsen kloppen vastgoedaandelen op lange termijn
TIP
Vastgoedfondsen kloppen vastgoedaandelen op lange termijn
Een artikel dat ik enkele dagen geleden tegenkwam.
Vastgoedbeleggingsfondsen behaalden de voorbije tien jaar een gemiddeld jaarrendement van 13,1 procent. Dat is een stuk beter dan het rendement van de gereglementeerde vastgoedvennootschappen (+10,3%) over dezelfde periode.
Is dit nog steeds een goed moment om hier in te stappen en dan best via de distributievariant of via de kapitalisatievariant ?
Vastgoedbeleggingsfondsen behaalden de voorbije tien jaar een gemiddeld jaarrendement van 13,1 procent. Dat is een stuk beter dan het rendement van de gereglementeerde vastgoedvennootschappen (+10,3%) over dezelfde periode.
Is dit nog steeds een goed moment om hier in te stappen en dan best via de distributievariant of via de kapitalisatievariant ?
Re: Vastgoedfondsen kloppen vastgoedaandelen op lange termijn
Ik heb dat artikel ook gelezen, maar vond de vergelijking niet zo simpel als men daar deed uitschijnen.
De fondsen in kwestie belegden ook in buitenlands vastgoed, enkele zelfs in de VS. Dat vergelijken met puur Belgische GVV's is wat oneerlijk vind ik, aangezien de Europese beurzen de afgelopen jaren fors onderpresteerden in vergelijking met de Amerikaanse.
Bovendien, en dat gaf het artikel dacht ik wel aan, doen fondsen aan actief beheer. De GVV-portefeuille waarmee men vergelijk werd eenmalig aangekocht zonder verder beheer en zonder poging om een evenwichtige sectorverdeling te bereiken. Kan een kleine belegger beter doen dan domweg alle GVV's in gelijke hoeveelheden aankopen? Ik denk het wel.
Ik ben het dus al niet eens met de conclusie dat fondsen sowieso beter waren dan zelfgekozen GVV's.
Dat gezegd zijnde:
- Is het een goed moment? Tjah. Voor wie voor de lange termijn belegt is enkel gisteren een beter instapmoment dan vandaag. Wie op iets kortere termijn belegt kan opmerken dat we net hersteld zijn van een dipje (een dipje dat GVV's opvallend goed doorstaan hebben trouwens). Ik zou persoonlijk gespreid instappen.
- Distributie of kapitalisatie: in principe kapitalisatie wegens geen RV. Kijk wel eens na of sommige van die fondsen niet met de miserie van de Reynderstaks zitten (ik dacht dat ze ook obligaties van vastgoedbedrijven aanhielden). Als je al aan het rentenieren bent kan distributie eventueel ook interessant zijn.
De fondsen in kwestie belegden ook in buitenlands vastgoed, enkele zelfs in de VS. Dat vergelijken met puur Belgische GVV's is wat oneerlijk vind ik, aangezien de Europese beurzen de afgelopen jaren fors onderpresteerden in vergelijking met de Amerikaanse.
Bovendien, en dat gaf het artikel dacht ik wel aan, doen fondsen aan actief beheer. De GVV-portefeuille waarmee men vergelijk werd eenmalig aangekocht zonder verder beheer en zonder poging om een evenwichtige sectorverdeling te bereiken. Kan een kleine belegger beter doen dan domweg alle GVV's in gelijke hoeveelheden aankopen? Ik denk het wel.
Ik ben het dus al niet eens met de conclusie dat fondsen sowieso beter waren dan zelfgekozen GVV's.
Dat gezegd zijnde:
- Is het een goed moment? Tjah. Voor wie voor de lange termijn belegt is enkel gisteren een beter instapmoment dan vandaag. Wie op iets kortere termijn belegt kan opmerken dat we net hersteld zijn van een dipje (een dipje dat GVV's opvallend goed doorstaan hebben trouwens). Ik zou persoonlijk gespreid instappen.
- Distributie of kapitalisatie: in principe kapitalisatie wegens geen RV. Kijk wel eens na of sommige van die fondsen niet met de miserie van de Reynderstaks zitten (ik dacht dat ze ook obligaties van vastgoedbedrijven aanhielden). Als je al aan het rentenieren bent kan distributie eventueel ook interessant zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan je enkele namen (isin codes) geven van die vastgoedfondsen?
Quality growth investor
Ik heb dit fonds gekocht bij MeDirect : Janus Henderson Horizon Pan European Property Equities Fund A2 EUR - LU0088927925.
Maar zou je die op dit eigenste moment nog kopen?
Op dit moment zou ik dat fonds niet meer kopen. Bijkopen doe ik momenteel ook niet.
Alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Hier de lijst.

Hier de lijst.

@karine Heb je ook cijfers van hoe die vastgoedfondsen presteerden in 2007, 08 en 09? Toch belangrijk van dat ook te bekijken.
Quality growth investor
Als ik me niet vergis betaal je op al deze fondsen instapkosten. Zelfs bij MeDirect betaal je normaal gezien 1% op de DPAM fondsen.
Toen ik de keuze maakte (tussen DPAM en Janus Henderson) kwam dat laatste er iets beter uit.
Toen ik de keuze maakte (tussen DPAM en Janus Henderson) kwam dat laatste er iets beter uit.
Kijk eens op M*. Ga naar grafiek, klik alle indexen weg en zet dan grafiek op max. Van begin 2007 tot maart 2009 daalde dat fonds maar liefst 74%. Vind je dat zo'n goede belegging?
Als je hier iets vermeldt, vermeldt dan ook best wat het deed in moeilijke omstandigheden. Anders zouden veel beginners het zomaar gaan kopen.
Quality growth investor
Denk dat de meeste pas rond 2009 gestart zijn.
Maar als je in Morningstar kijkt laten ze toch een mooi rendement zien.
Vraagt blijft wat ze de volgende jaren gaan doen natuurlijk ?
Denk dat de meeste pas rond 2009 gestart zijn.
Maar als je in Morningstar kijkt laten ze toch een mooi rendement zien.
Vraagt blijft wat ze de volgende jaren gaan doen natuurlijk ?
Zie mijn reply hierboven op annetje. -70% of meer in 2007-09 voor meeste vastgoed.
Quality growth investor
Zo is het natuurlijk niet moeilijksortino schreef: ↑2 mei 2019, 21:36Kijk eens op M*. Ga naar grafiek, klik alle indexen weg en zet dan grafiek op max. Van begin 2007 tot maart 2009 daalde dat fonds maar liefst 74%. Vind je dat zo'n goede belegging?
Als je hier iets vermeldt, vermeldt dan ook best wat het deed in moeilijke omstandigheden. Anders zouden veel beginners het zomaar gaan kopen.

Als zich nu een gelijkaardige situatie voor zou doen, en je hoort hier over al die vastgoedproblemen in Amerika en ev. ook elders, neem dan gerust van me aan dat eender welk vastgoedfonds onmiddellijk door mij verkocht wordt.
Hey annetje, was niet bedoeld als kritiek hoor. Valt me alleen op dat veel mensen in het algemeen vastgoed als iets veiligs beschouwen terwijl ik er zelf eerder van weg blijf. Heb je al eens verder in de tijd gekeken of bvb ook tijdens de crisis van 2000-04 vastgoed een safe haven was.
Quality growth investor