Veranderen van arbeidscontract 38uur naar 40 uren week
Re: Veranderen van arbeidscontract 38uur naar 40 uren week
Omgekeerd kan ook, in ons bedrijf is dit voorstel gedaan om van 38u naar 40u te + 12 dagen verlof vrij te kiezen over het jaar. Maar iedereen moet akkoord gaan en er was 1 iemand tegen omdat hij in het verleden zijn zin niet had gekregen. Dus voorstel gaat niet door. En de ene persoon klaagt nu dat de sfeer naar hem toe niet aangenaam is.Dixit schreef: ↑16 juli 2020, 20:46 Dat klinkt als een uitstekend voorstel. Je krijgt je uren terug in de vorm van verlofdagen én je krijgt er ook nog maaltijdcheques en een hospitalisatieverzekering bij. Doen !
Ik zie echter een klein probleempje. Dit concept kwam oorspronkelijk van de arbeidstijdsverkorting van de 40-urenweek. De bedrijven die gewoon 5x8 bleven doen, hadden toen de stelregel "OK, als we dan de werkweek officieel moeten bekorten, dan blijven we nog steeds 5x8 werken, maar dan keren we extra verlofdagen uit aan 12 dagen per 2 uur verkorting". Exact de deal die jij nu krijgt.
Maar... ik meen me te herinneren, dat dat is toegestaan voor bedrijven die altijd 5x8 hebben gewerkt en daardoor netjes op 5x8 kunnen blijven steken.
Het is bedrijven die een weekschema van minder dan 5x8 hadden niet toegelaten om alsnog naar 5x8 te gaan en dan extra verlofdagen uit te keren.
Dit is slechts een eenrichtingsweg.
Mijn Belgische collega's hadden oorspronkelijk ook 5x8 + 12 dagen RTT. Maar je weet hoe dat gaat in een kaderfunctie: het is sowieso vaak al meer dan 40 uur. No problem, het salaris was goed.
Toen besloot de patron ineens: hoppa... het is nu officieel 7 uur 36 minuten.
En toen waren ze dus ineens 12 verlofdagen kwijt !
Dus die zijn goed gesjareld.
Nu, geen van de Belgen is op het idee gekomen: OK, dan ben ik ook exact elke dag om 16h36 verschwunden. Brave jongens.
Is ook weer een individueel detail.Spruitekop schreef: ↑16 juli 2020, 18:08 Ik zou volop kiezen voor de 40u. Je moet toch 12 keer minder gaan pendelen naar het werk.
Sommige mensen krijgen een vergoeding om naar het werk te pendelen.
Als dat een grote afstand is kan dat bedrag aardig oplopen.
ps. en niet iedereen moet pendelen tijdens filegevoelige tijdstippen of via dichtgeslipte wegen.
Is afhankelijk wat je in die periode moet presteren.Spruitekop schreef: ↑16 juli 2020, 18:08 Als ik mijn 36u kon doen op 4 dagen zou ik ook niet twijfelen.