Veranderen van bank: hyp. lening met loondomiciliëring
TIP
Veranderen van bank: hyp. lening met loondomiciliëring
Hallo
Zonet kwam in het nieuws dat de (groot)banken ons eigenlijk willen doen opdraaien voor de door hen veroorzaakte crisis. Ik ben dit eigenlijk beu en denk er sterk aan om van bank te veranderen. Momenteel zitten we bij KBC omdat we daar onze hypotecaire lening hebben aangegaan.
Kan de bank mij verplichten om te blijven? Bij het afsluiten van de lening werd dit gezegd dat we een 'vriendentarief' kregen en dat we verplicht waren om 1 loon op een KBC-zichtrekening te laten storten. Echter, in de overeenkomst vind ik dit nergens terug. Kunnen er addertjes zijn die mij wel verplichten om te blijven bij KBC?
Zonet kwam in het nieuws dat de (groot)banken ons eigenlijk willen doen opdraaien voor de door hen veroorzaakte crisis. Ik ben dit eigenlijk beu en denk er sterk aan om van bank te veranderen. Momenteel zitten we bij KBC omdat we daar onze hypotecaire lening hebben aangegaan.
Kan de bank mij verplichten om te blijven? Bij het afsluiten van de lening werd dit gezegd dat we een 'vriendentarief' kregen en dat we verplicht waren om 1 loon op een KBC-zichtrekening te laten storten. Echter, in de overeenkomst vind ik dit nergens terug. Kunnen er addertjes zijn die mij wel verplichten om te blijven bij KBC?
Re: Veranderen van bank
Hier op spaargids kan je alles lezen om over te stappen naar een andere bank. Wij leggen het uit in 5 stappen.HIER KLIKKEN!
Wat betreft je vraag of je je loon daar moet behouden: mij lijkt het dat - als het niet in het contract staat - je dat elders kan doen. Echter zou je ook gedurende de looptijd van je lening je loon daar kunnen laten storten, omdat je die rekening sowiezo zal moeten gebruiken om je maandelijkse afbetaling mee te doen. Je kan dan het geld dat je niet voor je lening moet gebruiken overschrijven naar een andere bank om daar je dagdagelijkse verrichtingen mee te doen.
Wat betreft je vraag of je je loon daar moet behouden: mij lijkt het dat - als het niet in het contract staat - je dat elders kan doen. Echter zou je ook gedurende de looptijd van je lening je loon daar kunnen laten storten, omdat je die rekening sowiezo zal moeten gebruiken om je maandelijkse afbetaling mee te doen. Je kan dan het geld dat je niet voor je lening moet gebruiken overschrijven naar een andere bank om daar je dagdagelijkse verrichtingen mee te doen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Veranderen van bank: hyp. lening met loondomiciliëring
Als ik met mijn rekening bij KBC blijf, dan haal ik er eigenlijk geen voordeel uit. Dan moet ik toch nog de verbonden kosten betalen en dan kan ik evengoed gewoon bij KBC blijven. Dit kan toch niet dat ik mijn afbetaling van mijn lening niet via een andere bank kan doen?
Een hypothecaire lening is klantenbinding op lange termijn voor de banken. Je moet het ook zo bekijken: hoeveel heb je uitgespaard door bij KBC te lenen? Trek daar de jaarlijkse kosten x aantal jaar dat je de lening hebt af. Als je dan nog over hebt dan heb je een goede zaak gedaan.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
@dreeten:
Ik zat enkele jaren geleden in een gelijkaardige positie bij KBC. Je lening afbetalen vanaf een andere bank, was niet toegestaan. Ik heb dan enkel een spaarrekening behouden (=gratis) en elke maand halen ze daar hun afbetaling van de hypotheek af. Het is geen probleem om van een andere bank rechtstreeks te storten op die spaarrekening. De uittreksels van die spaarrekening worden per post thuis geleverd. Ik heb dus geen enkele betalende dienst meer bij KBC (geen zichtrekening, kaarten, ...) en toch kan ik mijn hypotheek blijven aflossen.
Dit is wel al een tijd geleden, ik weet dus niet of ze daar nu nog even soepel in zijn.
Ik zat enkele jaren geleden in een gelijkaardige positie bij KBC. Je lening afbetalen vanaf een andere bank, was niet toegestaan. Ik heb dan enkel een spaarrekening behouden (=gratis) en elke maand halen ze daar hun afbetaling van de hypotheek af. Het is geen probleem om van een andere bank rechtstreeks te storten op die spaarrekening. De uittreksels van die spaarrekening worden per post thuis geleverd. Ik heb dus geen enkele betalende dienst meer bij KBC (geen zichtrekening, kaarten, ...) en toch kan ik mijn hypotheek blijven aflossen.
Dit is wel al een tijd geleden, ik weet dus niet of ze daar nu nog even soepel in zijn.
Maar je zou bvb in afwachting elders een bijkomende gratis rekening kunnen openen en daar dan wél voordelen uithalen !dreeten schreef:Als ik met mijn rekening bij KBC blijf, dan haal ik er eigenlijk geen voordeel uit. Dan moet ik toch nog de verbonden kosten betalen en dan kan ik evengoed gewoon bij KBC blijven...
Ik heb vroeger ook nog "vastgezeten" aan KBC (weliswaar om andere redenen).
Ik ben jaren vóór ik bij KBC definitief wegging, reeds begonnen met mijn spaarcenten naar Rabobank over te schrijven (waar het toen ongeveer 2 X zoveel opbracht) en nog later mijn bankverrichtingen via Keytrade beginnen doen (niet alleen gratis, maar brengt ook nog 5 cent per verrichting op, zelfs voor betalingen en geldafhalingen).
Hallo
Ik heb zonet mijn documenten eens doorgenomen van de hypothecaire lening. Op het Europees Gestandaardiseerd Informatieblad zie ik onder het punt: Verplichting tot het aanhouden van een bankrekening en het betalen van het salaris bij de kredietgever 'niet van toepassing' staan. Kan dit een opening zijn om zonder zorgen te vertrekken?
Ik heb zonet mijn documenten eens doorgenomen van de hypothecaire lening. Op het Europees Gestandaardiseerd Informatieblad zie ik onder het punt: Verplichting tot het aanhouden van een bankrekening en het betalen van het salaris bij de kredietgever 'niet van toepassing' staan. Kan dit een opening zijn om zonder zorgen te vertrekken?
Voor je zichtrekening + loondomicilering kun/moet je bij je huidige bank blijven, dat weet ik niet.
Maar, voor je beleggingen + spaarrekening kun je toch de beste aanbieder op de markt zoeken
Maar, voor je beleggingen + spaarrekening kun je toch de beste aanbieder op de markt zoeken
Neem bij KBC enkel de basiszichtrekening van 12€per jaar. (bespaar je toch al minstens 12 € tegenover de compact rekening)
Vraag een automatische opdracht aan om alles wat er na de betaling van de lening nog overschiet maandelijks naar de andere bank over te schrijven.
Doe alles via de andere bank, als je lening ooit stopt heb je enkel nog maar je werkgever te melden om op je andere rekening te storten.
Vraag een automatische opdracht aan om alles wat er na de betaling van de lening nog overschiet maandelijks naar de andere bank over te schrijven.
Doe alles via de andere bank, als je lening ooit stopt heb je enkel nog maar je werkgever te melden om op je andere rekening te storten.
Ooit heb ik dit ook zo willen oplossen, maar tot een paar jaar geleden, kon men die rekening enkel openen als nieuwe klant en indien je inkomsten zeer laag zijn.Filip285 schreef:Neem bij KBC enkel de basiszichtrekening van 12€per jaar. (bespaar je toch al minstens 12 € tegenover de compact rekening)...
Bovendien moest men daar voor alle extra's bijbetalen, zoals bvb voor een online-account.
Misschien is dit intussen veranderd, maar informeer toch eerst eens goed en pas op voor de addertjes.
Idd , online bankieren en een bankkaart (waarmee je geld kunt afhalen aan niet kbc automaten) is niet inbegrepen. Maar als je alles via een andere bank doet heb je dat toch niet nodig?
Zoals ik al zei: ik heb enkel een gratis spaarrekening bij KBC, en mijn lening wordt van die rekening betaald. Ik stort maandelijks rechtstreeks op die spaarrekening vanaf een andere bank. Zonder zichtrekening bij KBC. Dit was voor mij geen enkel probleem, ik zou dus zeker eens navragen of dit ook mogelijk is voor u.