Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Verbruik luchtontvochtiger

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
36 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

Verbruik luchtontvochtiger

• Citeer

Bericht door Tomasz » 14 november 2022, 14:59

Beste

Door de hoge energieprijzen, zijn we veel minder aan het stoken (zoals iedereen), vooral in ruimtes waar we weinig komen (strijkkamer, badkamer, slaapkamer...). We merken hierdoor wel dat het er veel vochtiger wordt, met als gevolg elke morgen veel condens op de ramen. Daarom viel ons oog op volgende ontvochtiger:

https://www.qlima.be/gamma/ontvochtigen ... gers/d612/

Bij verbruik staat er 0,2 kW. Ik ben hier absoluut niet goed in, is dit per uur? En hoe verhoudt zich dit tot andere apparaten (koelkast, diepvries...). Bedoeling zou zijn om dat ding elke dag uurtje of drie-vier te laten draaien als we thuis zijn van het werk.

Alvast bedankt voor alle meningen en hulp!
Groeten
Thomas

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Verbruik luchtontvochtiger

• Citeer

Bericht door ludo » 14 november 2022, 17:33

0,2 Kwu.. = dus verbruik per uur in werking

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 14 november 2022, 18:08

Tomasz schreef: ↑14 november 2022, 14:59 Beste

Door de hoge energieprijzen, zijn we veel minder aan het stoken (zoals iedereen), vooral in ruimtes waar we weinig komen (strijkkamer, badkamer, slaapkamer...). We merken hierdoor wel dat het er veel vochtiger wordt, met als gevolg elke morgen veel condens op de ramen. Daarom viel ons oog op volgende ontvochtiger:

Bij verbruik staat er 0,2 kW. Ik ben hier absoluut niet goed in, is dit per uur? En hoe verhoudt zich dit tot andere apparaten (koelkast, diepvries...). Bedoeling zou zijn om dat ding elke dag uurtje of drie-vier te laten draaien als we thuis zijn van het werk.

Hou er rekening mee dat dit type (condensatie droger met compressor) niet goed werkt in niet verwarmde ruimtes, temperatuur moet boven 15°C zijn en eigenlijk werkt het maar efficiënt bij plus 20°C. Voor koelere ruimtes ben je beter af met een absorptie ontvochtiger, die werken ook goed bij lage temperatuur, nadeel is wel dat ze wat meer stroom verbruiken (ca 0,5kW), maar je krijgt er warmte voor terug.

Gudrun
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Gudrun
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Gudrun » 14 november 2022, 18:51

Tomasz schreef: ↑14 november 2022, 14:59 Bij verbruik staat er 0,2 kW. Ik ben hier absoluut niet goed in, is dit per uur?
Wat je moet onthouden is dit:
kW of kiloWatt is een eenheid voor vermogen. Zoals het aantal PK van je auto.
kWh of KiloWattUur is een eenheid voor energie(verbruik). Zoals het brandstofverbruik van je auto.

Vermogen is de energie die je per tijdseenheid verbruikt. Het is dus energie gedeeld door tijd.
Energie is het vermogen dat je verbruikt gedurende een bepaalde tijd. Het is dus vermogen maal tijd.

Een toestel met een vermogen van 1 kW dat je gedurende 1 uur laat werken zal na dat uur 1kWh aan energie verbruikt hebben.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 14 november 2022, 23:39

Dag allemaal

Ok, bedankt! Als we hem dus maand of drie vier enkele uren per dag laten draaien, verbruikt hij niet meer dan wat een tweede koelkast zou verbruiken. Geen argument om het niet te doen dus, merci!

Groeten

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 14 november 2022, 23:59

vortex schreef: ↑14 november 2022, 18:08

Hou er rekening mee dat dit type (condensatie droger met compressor) niet goed werkt in niet verwarmde ruimtes, temperatuur moet boven 15°C zijn en eigenlijk werkt het maar efficiënt bij plus 20°C. Voor koelere ruimtes ben je beter af met een absorptie ontvochtiger, die werken ook goed bij lage temperatuur, nadeel is wel dat ze wat meer stroom verbruiken (ca 0,5kW), maar je krijgt er warmte voor terug.
Dag Vortex

Bedankt, ik had zo ver nog niet gedacht. Ik twijfel nog tussen twee types: de Qlima DD208 en de Qlima D620. De 620 is een type zoals ik eerder aanhaalde, de 208 moet dan zijn wat jij beschrijft. Ding is wel dat ze volgens handleiding beiden werken vanaf 5 graden, over welke concrete temperaturen heb jij het? Ze moeten vooral boven werken in ruimtes waar temperatuur rond de 14-16 graden zal draaien. Momenteel is condensatie enorm, dus we moeten wel actie ondernemen. Ik ken er niets van, dus ik apprecieer jullie hulp enorm.

Groeten
Thomas

Niche
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Niche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Niche » 15 november 2022, 09:15

Goedemorgen

ik heb toevallig de Qlima D620 tijdens de winter van vorig jaar aangeschaft ivm onze bijbouw. Heb hem als extra bouwdroger ingeschakeld. Als ik mij niet vergis ontrok hij toch een emmer water uit de lucht per 24h (max is 12L volgens de doos, maar dat is bij ideale omstandigheden, warm en vochtig). Heb hem ook daarna af en toe gebruikt als bv de kinderen wat overenthousiast waren in de Jacuzzi.
Ik stelde, nu dat de temperaturen in het huis zakken, dezelfde condens op de ruiten vast boven op de slaapkamers\badkamer. Net nog even gechecked en nu niet meer maar ben vandaag van thuis uit aan het werken en ga deze eens een aantal uren laten lopen.

Ivm het toestel, ben fan van de volgende funties:
- Hij heeft digitaal de luchtvochtigheid aan.
- Je hebt de mogelijkheid om hem vol contunue te laten draaien (ongeacht de luchtvochtigheid, zo hebben wij hem dus dagen aan een stuk laten lopen tijdens de werken), of hem naar een bepaalde luchtvochtigheid te laten toewerken (verschillende waarden mogelijk).
- Je hebt een intern reservoir (een paar L ofzo, iig niet super veel), of je kan adhv een slang het water afvoeren naar een bv een emmer.

Dit zijn waarschijnlijk functies die andere toestellen ook hebben maar als eerste ontvochtiger die ik kocht zijn we vlug content natuurlijk. ;D IK heb deze trouwens nieuw maar aan een sterk gereduceerde prijs gekocht via Marktplaats/2dehands.
IK houd je op de hoogte van het resultaat.

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 15 november 2022, 11:22

Niche schreef: ↑15 november 2022, 09:15 Goedemorgen

ik heb toevallig de Qlima D620 tijdens de winter van vorig jaar aangeschaft ivm onze bijbouw. Heb hem als extra bouwdroger ingeschakeld. Als ik mij niet vergis ontrok hij toch een emmer water uit de lucht per 24h (max is 12L volgens de doos, maar dat is bij ideale omstandigheden, warm en vochtig). Heb hem ook daarna af en toe gebruikt als bv de kinderen wat overenthousiast waren in de Jacuzzi.
Ik stelde, nu dat de temperaturen in het huis zakken, dezelfde condens op de ruiten vast boven op de slaapkamers\badkamer. Net nog even gechecked en nu niet meer maar ben vandaag van thuis uit aan het werken en ga deze eens een aantal uren laten lopen.

Ivm het toestel, ben fan van de volgende funties:
- Hij heeft digitaal de luchtvochtigheid aan.
- Je hebt de mogelijkheid om hem vol contunue te laten draaien (ongeacht de luchtvochtigheid, zo hebben wij hem dus dagen aan een stuk laten lopen tijdens de werken), of hem naar een bepaalde luchtvochtigheid te laten toewerken (verschillende waarden mogelijk).
- Je hebt een intern reservoir (een paar L ofzo, iig niet super veel), of je kan adhv een slang het water afvoeren naar een bv een emmer.

Dit zijn waarschijnlijk functies die andere toestellen ook hebben maar als eerste ontvochtiger die ik kocht zijn we vlug content natuurlijk. ;D IK heb deze trouwens nieuw maar aan een sterk gereduceerde prijs gekocht via Marktplaats/2dehands.
IK houd je op de hoogte van het resultaat.
Merci! Ondertussen zelf ook nog serieus gegoogled en gelezen dat je toch best voor adsorptie gaat vanaf 15 graden celcius, wat het hier boven soms wel niet meer is. Verschil in effectiviteit zou groot zijn volgens verschillende bronnen.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 15 november 2022, 11:27

Groeten
Thomas
Condens wijst op andere oorzaak dan weinig verwarmen.
Misschien al eens starten met verluchten.
Die condens op enkel of dubbel glas?
Eerst de oorzaak wegnemen en dan eventueel ontvochtigen.
Slaapkamers zijn niet verwarmd en raam dag en nacht op een kier en toch geen condens.
Als vb een zibro kamin paar uur laten werken en dan verwonderd zijn dat er condens is.
Estate Guru believer.

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 15 november 2022, 11:30

Ter info, hier kan je de twee vergelijken:

condenstoestel:

https://www.luchtontvochtiger.be/luchto ... latinum_12

Adsorptie:

https://www.luchtontvochtiger.be/adsorp ... co-dd8lion

Onderaan staat handige grafiek, waarbij je duidelijk kan zien dat persoon hierboven heel nuttige info gaf, adsorptie is inderdaad veel doeltreffender bij lage temperaturen.

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 15 november 2022, 11:31

platin schreef: ↑15 november 2022, 11:27

Groeten
Thomas
Condens wijst op andere oorzaak dan weinig verwarmen.
Misschien al eens starten met verluchten.
Die condens op enkel of dubbel glas?
Eerst de oorzaak wegnemen en dan eventueel ontvochtigen.
Slaapkamers zijn niet verwarmd en raam dag en nacht op een kier en toch geen condens.
Als vb een zibro kamin paar uur laten werken en dan verwonderd zijn dat er condens is.
De oorzaak is het glas en de koudebruggen rond de ramen, maar 't is eerst even sparen alvorens we dat kunnen oplossen... Oorzaak wegnemen kost een veelvoud van een ontvochtiger...

Niche
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Niche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Niche » 15 november 2022, 13:08

Heb hem een kleine 3H laten lopen.
Bij starten om 9h15 -> 80 % luchtvochtigheid (geen zorgen, ik vermoed dat de sensor wat vochtig is van zichzelf)
10H -> 66%
11H -> 63%
12H -> 60%
Inhoud reservoir afgemeten met maatbeker : 490 ml
Geplaats op de overloop met alle ramen dicht, en de deuren van de ruimtes open (1 badkamer, 3 slaapkamers), tot opp 49 vierkante meter. Toestel zou geschikt zijn voor 50-75 cubieke meter, dus prestaties zullen beter zijn in een kleinere ruimte.

Zoals eerder al vermeld, De ramen open zetten zorgt inderdaad ook voor een drop in luchtvochtigheid.
Extra 20 min met de ramen open -> 58% luchtvochtigheid. Nadeel, kamers zijn dan ook wat warmte kwijt natuurlijk.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 15 november 2022, 16:38

Niche schreef: ↑15 november 2022, 13:08 Heb hem een kleine 3H laten lopen.
Bij starten om 9h15 -> 80 % luchtvochtigheid (geen zorgen, ik vermoed dat de sensor wat vochtig is van zichzelf)
10H -> 66%
11H -> 63%
12H -> 60%
Inhoud reservoir afgemeten met maatbeker : 490 ml
Geplaats op de overloop met alle ramen dicht, en de deuren van de ruimtes open (1 badkamer, 3 slaapkamers), tot opp 49 vierkante meter. Toestel zou geschikt zijn voor 50-75 cubieke meter, dus prestaties zullen beter zijn in een kleinere ruimte.

Zoals eerder al vermeld, De ramen open zetten zorgt inderdaad ook voor een drop in luchtvochtigheid.
Extra 20 min met de ramen open -> 58% luchtvochtigheid. Nadeel, kamers zijn dan ook wat warmte kwijt natuurlijk.
------------------

49m² is niet hetzelfde als 50-75 cubieke meter.
49m² = 123 cubieke meter. (7x7x2,50 )

Tomasz
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Tomasz
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tomasz » 15 november 2022, 17:43

Wij zijn ondertussen voor de Meaco DD8LION gegaan, overmorgen wordt hij geleverd, ik probeer er aan te denken onze bevindingen hier even te delen! Bedankt alvast voor alle hulp hier!

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 15 november 2022, 17:44

Tomasz schreef: ↑14 november 2022, 23:59 Bedankt, ik had zo ver nog niet gedacht. Ik twijfel nog tussen twee types: de Qlima DD208 en de Qlima D620. De 620 is een type zoals ik eerder aanhaalde, de 208 moet dan zijn wat jij beschrijft. Ding is wel dat ze volgens handleiding beiden werken vanaf 5 graden, over welke concrete temperaturen heb jij het? Ze moeten vooral boven werken in ruimtes waar temperatuur rond de 14-16 graden zal draaien. Momenteel is condensatie enorm, dus we moeten wel actie ondernemen. Ik ken er niets van, dus ik apprecieer jullie hulp enorm.
In dat geval ben je best af met een absorptie droger. Nog iets om op te letten, vermijd dat warme lucht zich verplaatst naar koude ruimtes, lucht van 20°C en 60% relatieve vochtigheid die afkoelt naar 15°C krijgt een relatieve vochtigheid van 85% en zal condenseren op een oppervlak van 12°C. Zie de blauwe lijn op dit Mollier diagram

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

36 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy