Verdeling lening/eigen middelen bouw huis
TIP
Verdeling lening/eigen middelen bouw huis
Bouwgrond op het oog maar...
Ik heb de middelen om alles zelf te financieren; aankoop grond/bouw huis.
Mijn partner kan ongeveer 1/60ste van geschatte kost grond en bouw.
Mijn partner wil natuurlijk ook een deel inbrengen kwestie van investering.
Is het in dit geval wel de moeite om dat relatief kleine deel van mijn partner vast te leggen bij de notaris?
Ik heb de middelen om alles zelf te financieren; aankoop grond/bouw huis.
Mijn partner kan ongeveer 1/60ste van geschatte kost grond en bouw.
Mijn partner wil natuurlijk ook een deel inbrengen kwestie van investering.
Is het in dit geval wel de moeite om dat relatief kleine deel van mijn partner vast te leggen bij de notaris?
Re: Verdeling lening/eigen middelen bouw huis
1/60 lijkt me niet de moeite. Volgens mijn notaris maakt het niet uit wie hoeveel betaalt procentueel want jullie worden samen eigenaren voor iets dat onverdeeld wordt. wss kan je een clausul laten opnemen tan je beschermt in geval van toekomstig verkoop.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Van diegene van wie eigenaar is van de grond, die is ook eigenaar van hetgeen erop staat.Ongeacht wie het gebouw betaald heeft. Staat zo in de wet.
Hangt van hun eventueel huwelijksstelsel af.
Het antwoord van "de notaris" is idd nogal kort door de bocht (en niet correct).
Waar Ludo op doelt is het "recht van natrekking" (om eigendom te bewijzen volgt de bijzaak, hier het gebouw, automatisch de hoofdzaak, hier de bouwgrond).
Maar om problemen hiermee te voorkomen is voor koppels die gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel de vergoedingsrekening
voorzien om zulke problemen (bij bv. een overlijden of echtscheiding) deels te voorkomen.
Vanuit het standpunt van TS kan hij dus beter niets doen.
Vanuit het standpunt van de partner van TS kan hij/zij dus maar beter (als er iets ingebracht wordt) een bijkomende clausule door de notaris laten opstellen (liefst niet bij de notaris van soares86). Dan geldt immers " tenzij het tegenovergestelde bewezen is" van art. 553 van het BW).
Ongeacht het juridisch aspect is het sowieso geen goed idee zo'n start te nemen wegens te groot onevenwicht.
Het antwoord van "de notaris" is idd nogal kort door de bocht (en niet correct).
Waar Ludo op doelt is het "recht van natrekking" (om eigendom te bewijzen volgt de bijzaak, hier het gebouw, automatisch de hoofdzaak, hier de bouwgrond).
Maar om problemen hiermee te voorkomen is voor koppels die gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel de vergoedingsrekening
voorzien om zulke problemen (bij bv. een overlijden of echtscheiding) deels te voorkomen.
Vanuit het standpunt van TS kan hij dus beter niets doen.
Vanuit het standpunt van de partner van TS kan hij/zij dus maar beter (als er iets ingebracht wordt) een bijkomende clausule door de notaris laten opstellen (liefst niet bij de notaris van soares86). Dan geldt immers " tenzij het tegenovergestelde bewezen is" van art. 553 van het BW).
Ongeacht het juridisch aspect is het sowieso geen goed idee zo'n start te nemen wegens te groot onevenwicht.