Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF
TIP
Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF
Dat is dus niet waar wat je hier zegt. Fidelity World A-Dis-EUR en CapitalatWork Contrarian Eqs at Work C zitten er ook onder zoals je duidelijk kan aflezen op mijn grafiek op de vorige pagina.
Maar goed, het is duidelijk dat je dit niet wilt zien dus laat ook maar.
Net zoals er aan een marathon een eind komt, komt er ook aan een beleggingshorizon een eind, en net zoals bij een marathon zijn de laatste stappen voor de finish de belangrijkste, het zou niet de eerste marathon loper zijn die over de meet strompelt of vlak ervoor ineen stuikt.B7H4long schreef: ↑11 augustus 2018, 21:02Volatilteit op een dag is voor mij niet zo belangrijk. Mijn beleggingshorizon voor aandelen is zoals een marathon. Een paar dagen zijn als een paar stappen in een marathon.ignition schreef: ↑11 augustus 2018, 14:13 Kan op de korte termijn toch wel grote verschillen geven hoor. Kijk maar naar de resultaten per jaar van de MSCI World vs MSCI World euro-hedged.
Of kijk naar gisteren waarbij zowat alle beurzen behoorlijk in het rood afsloten maar IWDA toch positief door stijgende dollar.
Dat is inderdaad zo voor bedrijven die in pond noteren maar hun omzet voornamelijk buiten GB realiseren in bv dollars of euro's. Dit mechanisme zal echter niet op gaan voor het gros van de VS bedrijven (die in IWDA zitten). Hun omzet realiseren ze immers grotendeels binnen de dollar zone en wat ze in of exporteren gebeurt eveneens in dollar. Binnen IWDA is ruim 60% dollar genoteerd slechts 11% noteert in euro, grotendeels multinationals die een deel van hun omzet in niet euro realiseren. Met andere woorden, wie in IWDA investeert zit heel sterk overwogen in dollar en verwaarloosbaar in eigen munt. Of dat verstandig is laat ik in het midden maar het is zeker een risicofactor.
Volatiliteit van aandelen is veel malen groter dan de volatiliteit van de munten.
Als je de volatiliteit van de wisselkoersen van je aandelen niet aankan moet je jezelf serieuze vragen stellen of de volatiliteit van aandelen wel gewenst is op dit moment in je beleggingscariere.
Aandelen zijn beleggingen voor de lange duur. ze zijn veel te volatiel voor kortere periodes. Aandelen kunnen op korte termijn 50% of meer verliezen en zelfs na vele jaren kan het zijn dat het oorsponkelijke niveau niet opnieuw gehaald word.
Het is belangrijk om de samenstelling van je portefeuille af te stemmen op de behoefte, mogelijkheid en wil om risico te nemen. Als je je geld in kortere termijn nodig hebt dan is het waarschijnlijk niet geschikt om een hoog aandelen portie te hebben. Andere belegging skategorien zijn minder volatiel en hebbe dan een rol in je portefeuille.
in de vergelijking: In een marathon serveren de eerste bevoorrading ander voedsel en drank dan de bevoorrading net voor de finish.
De wereldwijde indexen volgen de gewichten van de markten. Als dit betekent dat 60% van de aandelen in USD noteren dan is dit in overeenstemming met de markten - geen overweging.
Het interessant om de lezen dat veel US belegger verklaren dat ze niet in direct "internationale" bedrijven moeten beleggen omdat ze de US aandelen reeds een groot gedeelte internationaal gaan.
Elke belegger moet beslissen in welke regios hij wil beleggen, en welke regios hij wil overwegen en onderwegen tov het gewicht dat de markten (=alle beleggers samen) eraan gegeven hebben
Als je de volatiliteit van de wisselkoersen van je aandelen niet aankan moet je jezelf serieuze vragen stellen of de volatiliteit van aandelen wel gewenst is op dit moment in je beleggingscariere.
Aandelen zijn beleggingen voor de lange duur. ze zijn veel te volatiel voor kortere periodes. Aandelen kunnen op korte termijn 50% of meer verliezen en zelfs na vele jaren kan het zijn dat het oorsponkelijke niveau niet opnieuw gehaald word.
Het is belangrijk om de samenstelling van je portefeuille af te stemmen op de behoefte, mogelijkheid en wil om risico te nemen. Als je je geld in kortere termijn nodig hebt dan is het waarschijnlijk niet geschikt om een hoog aandelen portie te hebben. Andere belegging skategorien zijn minder volatiel en hebbe dan een rol in je portefeuille.
in de vergelijking: In een marathon serveren de eerste bevoorrading ander voedsel en drank dan de bevoorrading net voor de finish.
De wereldwijde indexen volgen de gewichten van de markten. Als dit betekent dat 60% van de aandelen in USD noteren dan is dit in overeenstemming met de markten - geen overweging.
Het interessant om de lezen dat veel US belegger verklaren dat ze niet in direct "internationale" bedrijven moeten beleggen omdat ze de US aandelen reeds een groot gedeelte internationaal gaan.
Elke belegger moet beslissen in welke regios hij wil beleggen, en welke regios hij wil overwegen en onderwegen tov het gewicht dat de markten (=alle beleggers samen) eraan gegeven hebben
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.