Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF
TIP
Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF
Hanteren (of ambiëren) jullie in je portefeuille een vaste verhouding tussen aandelenfondsen, aandelen en ETF's (als je al in alle drie belegt)?
Ikzelf ben nog jong en koop dus vrij vaak aan, doch probeer te streven naar:
- 40% fondsen;
- 30% ETF's;
- 30% aandelen (waarvan minstens de helft in holdings en GVV's om het risico te milderen).
Uiteraard met gevarieerde onderliggende activa wat aandelen betreft; ETF's en fondsen sowieso zo breed mogelijk.
- 40% fondsen;
- 30% ETF's;
- 30% aandelen (waarvan minstens de helft in holdings en GVV's om het risico te milderen).
Uiteraard met gevarieerde onderliggende activa wat aandelen betreft; ETF's en fondsen sowieso zo breed mogelijk.
Re: Verhouding aandelenfondsen / aandelen / ETF
Als je zowel je fondsen als je ETF's zo breed mogelijk neemt, vermoed ik dat je telkens World-fondsen/ETF's bedoeld.
Hoeveel overlap heb je dan ?
Ik zou hier dan toch meer in specifiëren...
Hoeveel overlap heb je dan ?
Ik zou hier dan toch meer in specifiëren...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hangt van uw strategie af he Vincent in het algemeen starten de meesten met verdeling aandelen/obligaties&cash.
Vandaaruit kan je dan gaan kijken naar uw strategie, dividendbeleggen, kern-satteliet beleggen, indexen,...
Als gij liefst dividend wilt dan gaat gij uw holdings een zwaarder gewicht geven binnen het percentage aandelen/obligaties ik denk niet dat wij hier een pasklaar antwoord voor kunnen geven.
Vandaaruit kan je dan gaan kijken naar uw strategie, dividendbeleggen, kern-satteliet beleggen, indexen,...
Als gij liefst dividend wilt dan gaat gij uw holdings een zwaarder gewicht geven binnen het percentage aandelen/obligaties ik denk niet dat wij hier een pasklaar antwoord voor kunnen geven.
Nee ik heb enkel ETF's. Ben te lui om individueel aandelen op te volgen.
Vincent,
De resultaten (rendement, volatileit, ... ) van je beleggingsportefeuille zullen eerst en vooral bepaald worden door wat jij "activa" noemt. De mechanismen (directe effecten, traditionele fondsen, beursgenoteerde fondsen, verzekeringskontrakten, ... ) waarmee je dit wil bereiken zijn van ondergeschikt belang en moeten pas in een volgende stap bepaald worden.
Ik kan je dit aanraden:
Voor de keuze van je assetklassen kan je misschien hier focussen?
De resultaten (rendement, volatileit, ... ) van je beleggingsportefeuille zullen eerst en vooral bepaald worden door wat jij "activa" noemt. De mechanismen (directe effecten, traditionele fondsen, beursgenoteerde fondsen, verzekeringskontrakten, ... ) waarmee je dit wil bereiken zijn van ondergeschikt belang en moeten pas in een volgende stap bepaald worden.
Ik kan je dit aanraden:
Het lijkt dat jij in stap 2-3-4 zit.https://www.spaargids.be/forum/de-toepassing-van-de-bogleheads-investement-principles-in-belgie-t24584.html schreef:Zij die hun beleggingtraject wensen te starten of te herzien kunnen zich laten inspireren door de stappen beschreven in
de Bogleheads_investing_start-up_kit1. Are you ready? -- Get your expenses under control.
2. Educate yourself -- Ideas worth learning. - > lees zeker een paar van de boeken hier
3. Investment plan -- Plan ahead.
4. Asset allocation -- Set your percentage of stocks and bonds. What are you comfortable with?
5. Control your emotions -- Recognize how emotions and biases influence decisions.
6. Portfolio construction -- Invest in the entire market using low-cost index funds.
7. Maintain your portfolio -- Rebalance your portfolio once a year.
Voor de keuze van je assetklassen kan je misschien hier focussen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wellicht heb ik me niet helemaal duidelijk uitgedrukt inderdaad. In mijn kernselectie fondsen (15-tal) probeer ik een gediversifieerde geografische assetverdeling te benaarstigen, alsook large caps, mid caps, small caps, EM, etc. Aangevuld met dan specifiekere satellieten: een vastgoedfonds, technologie focus fonds, etc.
ETF’s hou ik het eigenlijk heel basic bij iShares MSCI World en de Emerging Markets variant (in veel kleinere mate). Eventueel nog aan te vullen met 1 of 2 andere trackers, maar nog geen echt overtuigende kandidaten gevonden.
Dus ja, is er overlap tussen de MSCI World en mijn fondsenselectie? Sure, maar dat is m.i. niet problematisch. Stel dat ik bedrag X in brede fondsen of een brede tracker wil beleggen. In plaats van bedrag X bijv. 100% in die ETF of in die brede fondsen te steken, splits ik het 50/50 op: trackers hebben het voordeel van de lagere kosten; fondsen van het actief beheer. Bij geen van beide betaal in transactiekosten/instapkosten. Dus waarom niet? Ook dat is diversificatie, me dunkt.
Sinds ik mij beginnen verdiepen ben in ETF's zie ik het voordeel niet meer om te beleggen in fondsen of individuele aandelen.
Ik heb enkel pensioensparen + ETF's + cash.
Ik heb enkel pensioensparen + ETF's + cash.
Waarom wil je deze specifieke sectoren gaan overwegen? Denk je dat ze het beter gaan doen dan de rest van de markt?VincentGT schreef: ↑11 augustus 2018, 00:41 Wellicht heb ik me niet helemaal duidelijk uitgedrukt inderdaad. In mijn kernselectie fondsen (15-tal) probeer ik een gediversifieerde geografische assetverdeling te benaarstigen, alsook large caps, mid caps, small caps, EM, etc. Aangevuld met dan specifiekere satellieten: een vastgoedfonds, technologie focus fonds, etc.
Misschien wel, maar bedenk wel dat 80-90% van de actieve fondsen zijn benchmark niet verslaat over 10 jaar. Op voorhand gaan bepalen welke actieve fondsen dit wel gaan doen is niet zo makkelijk als het lijkt.VincentGT schreef: ↑11 augustus 2018, 00:41 ETF’s hou ik het eigenlijk heel basic bij iShares MSCI World en de Emerging Markets variant (in veel kleinere mate). Eventueel nog aan te vullen met 1 of 2 andere trackers, maar nog geen echt overtuigende kandidaten gevonden.
Dus ja, is er overlap tussen de MSCI World en mijn fondsenselectie? Sure, maar dat is m.i. niet problematisch. Stel dat ik bedrag X in brede fondsen of een brede tracker wil beleggen. In plaats van bedrag X bijv. 100% in die ETF of in die brede fondsen te steken, splits ik het 50/50 op: trackers hebben het voordeel van de lagere kosten; fondsen van het actief beheer. Bij geen van beide betaal in transactiekosten/instapkosten. Dus waarom niet? Ook dat is diversificatie, me dunkt.
Ik zou niet te eng gaan qua sectoren. Als je een huis bezit heb je meestal al genoeg geld in vastgoed zitten.
Prijs/kosten/kwaliteit/diversiteit is een mix van deze ETF's m.i. interessant:
IE00B5BMR087 iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD - ACC (CSPX)
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA)
IE00BKM4GZ66 iShares MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF - USD ACC (EMIM)
IE00B53L3W79 iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF EUR (CSX5)
Als beginner heb ik alles geprobeerd.
Naar verloop van tijd vind je het gene wat echt best bij je past en ga je snoeien.
Daar ben ik nu mee bezig.
Het is anders niet bij te houden!
Dus best niet in vanalles investeren.
EURO STOXX 50 vind ik niet breed genoeg. Kan je dan niet beter gaan voor trackers die de MSCI EMU volgen?Wimble schreef: ↑11 augustus 2018, 09:00 Ik zou niet te eng gaan qua sectoren. Als je een huis bezit heb je meestal al genoeg geld in vastgoed zitten.
Bv iShares MSCI EMU UCITS ETF EUR (Acc) (EUR) | CEMU
Voor de aardigheid heb ik de fondsen die ik heb en de fondsen die ik nog wil, in een morningstar portefeuille ingegeven, aangevuld met IWDA. Als startdatum heb ik overal het begin van IWDA genomen. Als ik naar het resultaat keek (najaar 2009 tot nu), en dit sorteerde op prestatie, bleek IWDA als voorlaatste in het rijtje te staan...
Welke fondsen zijn dit dan?annetje schreef: ↑11 augustus 2018, 09:17Voor de aardigheid heb ik de fondsen die ik heb en de fondsen die ik nog wil, in een morningstar portefeuille ingegeven, aangevuld met IWDA. Als startdatum heb ik overal het begin van IWDA genomen. Als ik naar het resultaat keek (najaar 2009 tot nu), en dit sorteerde op prestatie, bleek IWDA als voorlaatste in het rijtje te staan...
De fondsen uit mijn Keyplan (in een ander draadje terug te vinden), enkele fondsen uit de Flexer Dynamic (van MijnKapitaal) en nog enkele andere fondsen die ik geselecteerd heb op basis van de screenings van MijnKapitaal.
VincentGT schreef: ↑10 augustus 2018, 17:09 Hanteren (of ambiëren) jullie in je portefeuille een vaste verhouding tussen aandelenfondsen, aandelen en ETF's (als je al in alle drie belegt)?
- 40% fondsen;
- 30% ETF's;
Vincent,
Je vraagt ons om aan te geven in welke recipienten we de ingredienten van onze cocktail hebben aangekocht. Het belangrijkste is de mix die het resultaat is.
Je kan de ingredienten aanbrengen in verschillende recipienten: plastieken flessen, glazen bokalen, blikjes, tetra-pak.
De smaaktest gebeurt wanneer alles samen gebracht is.
Een sangria waar het hoodingredient in a bag-in-a-box komt kan evengoed smaken. Het leeggoed word toch maar meegegeven aan de vuilkar; ook de kristallen karaf die gebracht werd op een zilveren plateau door een butler die aankwam in een helikopter.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.