Verhuren studio niet aangegeven in 2021
Verhuren studio niet aangegeven in 2021
Hallo,
Sinds 15 september 2020 verhuur ik een studio met niet geïndexeerd KI €651 aan een particulier die het niet voor zijn beroep gebruikt. In principe moest ik dus het KI aangegeven hebben vorig jaar in mijn belastingbrief, maar ik ben dit (zonder kwade bedoelingen) vergeten. Enfin, eigenlijk wist ik het gewoon niet, da's uiteraard geen excuus maar toch is het zo. Het is pas bij het invullen van mijn belastingsbrief dit jaar dat ik er ben achter gekomen dat ik dat toen ook al had moeten doen.
Mijn vraag hierover is dubbel:
1) Welke inkomsten had ik moeten aangeven? Het volledige KI? Of had ik dit mogen verminderen omdat ik pas vanaf 15 september 2020 ben beginnen verhuren? Op 1 januari 2020 was ik nog niet eens eigenaar van de studio.
2) Als ik mijn fout zelf ga aangeven bij de fiscus, zal ik dan een boete krijgen? Het bedrag dat de fiscus misloopt ligt relatief gezien niet zo hoog, ter referentie de belastingen die ik voor 2021 zal betalen voor het verhuren van de studio bedraagt iets van een €850.
Bedankt voor alle info..
Sinds 15 september 2020 verhuur ik een studio met niet geïndexeerd KI €651 aan een particulier die het niet voor zijn beroep gebruikt. In principe moest ik dus het KI aangegeven hebben vorig jaar in mijn belastingbrief, maar ik ben dit (zonder kwade bedoelingen) vergeten. Enfin, eigenlijk wist ik het gewoon niet, da's uiteraard geen excuus maar toch is het zo. Het is pas bij het invullen van mijn belastingsbrief dit jaar dat ik er ben achter gekomen dat ik dat toen ook al had moeten doen.
1) Welke inkomsten had ik moeten aangeven? Het volledige KI? Of had ik dit mogen verminderen omdat ik pas vanaf 15 september 2020 ben beginnen verhuren? Op 1 januari 2020 was ik nog niet eens eigenaar van de studio.
2) Als ik mijn fout zelf ga aangeven bij de fiscus, zal ik dan een boete krijgen? Het bedrag dat de fiscus misloopt ligt relatief gezien niet zo hoog, ter referentie de belastingen die ik voor 2021 zal betalen voor het verhuren van de studio bedraagt iets van een €850.
Bedankt voor alle info..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Verhuren studio niet aangegeven in 2021
1)Wikkebe schreef: ↑3 mei 2022, 08:05 Hallo,
Bedankt voor alle info..
https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... gK9PPD_BwE
2)
Vermoedelijk zal je inderdaad een administratieve "boete" krijgen, zelfs als je het zelf aangeeft om recht te zetten. Mogelijks een omslachtig gedoe waar je wel wat tijd/energie aan zou kunnen spenderen.
Laat je het zo, dan zijn er x jaar dat je er wakker van kan liggen dat ze erachter komen en dan zal de "boete" + intresten hoger zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bovendien als je een gemeubelde studio verhuurd. Dien je op de werkelijke huurinkomsten van de meubels na aftrek werkelijke of forfaitaire kosten 30% RV te betalen. https://fiskodata.be/nieuws/hoe-wordt-e ... ent-belast
Vergeet ook niet uw verhuurcontract te registreren.
Vergeet ook niet uw verhuurcontract te registreren.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 8 mei 2022, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou gewoon het volledige bedrag van 2021 aangeven plus het pro rata-gedeelte van 2020, in 1 cijfer, en een kleine verklarende nota/ Afhankelijk van je dossier is de kans _bijzonder_ klein dat dat zelfs bekeken wordt. Eenmaal het dan aangegeven is kan je daarnaar verwijzen en heb je een extra argument dat je goede trouw bevestigt. De kans is dan bijzonder kleiin dat er nog met boetes gezwaaid wordt...Wikkebe schreef: ↑3 mei 2022, 08:05 1) Welke inkomsten had ik moeten aangeven? Het volledige KI? Of had ik dit mogen verminderen omdat ik pas vanaf 15 september 2020 ben beginnen verhuren? Op 1 januari 2020 was ik nog niet eens eigenaar van de studio.
2) Als ik mijn fout zelf ga aangeven bij de fiscus, zal ik dan een boete krijgen? Het bedrag dat de fiscus misloopt ligt relatief gezien niet zo hoog
Normaal vult de belastingen het KI zelf in omdat ze weten dat je eigenaar bent van een onroerend goed..
Zo denk ik er ook over, het kan wel een tijdje duren voor het voor het eerst wordt ingevuld.
Verhuren van gemeubelde studentenkamer valt wel onder een andere belastingscode dan een "gewoon" tweede huis
De fiscus is geen onmens hoor neem contact met belasting kantoor maak afspraak leg probleem uit.
De kans op een boete bij spontane aangifte is klein als het over een niet al te groot bedrag gaat.
Stel als ze bij een controle er over vallen gegarandeerd een boete.
Estate Guru believer.
Dat is wat ik ook zou aanraden!
Zelf heb ik een recente positieve ervaring met de fiscus voor mijn (stief)zoon. Ik heb wat er misgelopen was, uitgelegd via e-mails en telefoon.
De persoon van de belastingen heeft mij nadien bedankt voor mijn medewerking en mij laten weten dat het dossier intussen volledig in orde is.
Van de oorspronkelijke "dreiging" met een boete is er geen sprake meer geweest: gewoon door van mens tot mens uit te leggen dat er van "onze" kant geen slechte wil was.
Bovendien komt het met een geregistreerd huurcontract ook snel uit. Als de verhuurder die vergat te registreren volgt er nog eens een boete. Zeker als de huurder het contract wel registreerde. Registratie van huurcontracten voor uitsluitend bewoning zoals TS aangeeft is verplicht bij de fiscus. Zie https://financien.belgium.be/nl/particu ... urcontract
Vermits beiden bij de fiscus worden aangegeven komt dat via datamining wel uit en mogelijk vroeger als gedacht. Ze zullen wel de data van de notariele akten, contracten en belastingaangiften matchen.
https://financien.belgium.be/nl/particu ... n-verhuren
Voor TS. De uitleg bij aankoop/verkoop in een jaar staat uitgelegd de toelichting. U dient het niet geïndexeerde KI pro-rata het aantal dagen van aankoop aan te geven. Dus voor 2020 vanaf 15/9/2020, in de veronderstelling datum verhuur valt samen met datum aankoop/eigendom, t.e.m. 31/12/2020.
Uit de toelichting deel 1 aanslagjaar 2022 Vlaanderen blz 18. Vermits de titel "Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan andere rechtspersonen dan vennootschappen om ze te laten ter beschikking stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken" is. https://financien.belgium.be/nl/particu ... oelichting
Bij verhuur van een gemeubelde studio dient u het niet geïndexeerde KI aan te geven bij punt 2 en de reële huurinkomsten van de meubels (40% van de huurprijs) bij punt 5 van de aangifte in vak III.Gebouwen die u niet verhuurt, die u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken, of die u verhuurt aan andere rechtspersonen dan vennootschappen om ze te laten ter beschikking stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken
Vermeld hier het (niet vrijgestelde) KI van gebouwen of gedeelten ervan die:
a) u niet verhuurt en ook niet voor uw beroep gebruikt (bv. de woning die u gebruikt als tweede verblijfplaats)
b) u verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken (bv. het gebouw dat u verhuurt aan een bediende, arbeider of ambtenaar die het als woning gebruikt)
c) u verhuurt aan rechtspersonen die geen vennootschap zijn en die ze ter beschikking stellen van (één of meer) natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken
Aankoop of verkoop
Als u in 2021 een onroerend goed hebt verkregen of overgedragen, moet u het deel van het KI aangeven dat slaat op de periode waarin u dat onroerend goed in 2021 in eigendom, bezit, erfpacht, opstal of vruchtgebruik had, uitgedrukt in dagen (dus te bepalen in 365sten van het KI).
Bedankt voor de reacties, het huurcontract is wel degelijk geregistreerd (waardoor ik er vorig jaar van uit ging dat dit ook automatisch zou worden ingevuld op de belastingsbrief) en het is niet bemeubeld, dus daar geen problemen mee.
Studio is gekocht in maart '20, verhuurd vanaf september '20. Maar ik moest in principe dus het KI * 10/12 ingevuld hebben? Da's fiscaal gezien dus wel stom aangezien de werkelijk huurinkomsten maar over 3,5 maanden gaan en de fiscus 10 maanden zal tellen... maar bon, so be it
Studio is gekocht in maart '20, verhuurd vanaf september '20. Maar ik moest in principe dus het KI * 10/12 ingevuld hebben? Da's fiscaal gezien dus wel stom aangezien de werkelijk huurinkomsten maar over 3,5 maanden gaan en de fiscus 10 maanden zal tellen... maar bon, so be it
Voor de geïnteresseerden, ik heb gemaild naar FOD Financiën en uitgelegd dat het niet met kwaad opzet was. Enkele mails later is dit het antwoord:
"U ontvangt binnenkort van ons een supplementair aanslagbiljet met daarop het bijkomend te betalen bedrag. De betalingsmodaliteiten zullen uitgelegd staan op deze brief. Er zal geen belastingverhoging gehanteerd worden."
Dus alleszins geen verhoging/boete
"U ontvangt binnenkort van ons een supplementair aanslagbiljet met daarop het bijkomend te betalen bedrag. De betalingsmodaliteiten zullen uitgelegd staan op deze brief. Er zal geen belastingverhoging gehanteerd worden."
Dus alleszins geen verhoging/boete