Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Vraag het aan de financiële instelling Vraag het aan NIBC
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
SparSpaar
Hero Member
Hero Member
Berichten: 900
Lid geworden op: 10 feb 2018

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door SparSpaar » 24 januari 2021, 18:41

Ze zijn niet aan hun proefstuk toe. Remember de Mifid richtlijn. Bij de KBC zei de 'vermogensbeheerder' me zonder blikken of blozen dat ik verplicht was open kaart te spelen over mijn vermogen.
Omhoog

amturingas
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 jan 2021

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door amturingas » 24 januari 2021, 18:58

ccvann schreef: ↑20 januari 2021, 16:21 Wat een flauwekul-reacties hier zeg. We leven nog altijd in een rechtsstaat en recht op privacy is nog altijd een van je grondrechten.
Ja, maar iedereen geeft heel snel zelf zijn privacy op. Vrijwillig en bewust.

De provider van je GSM weet zo ongeveer waar je de hele dag geweest ben.

Facebook weet op 10 meter na, waar je de hele dag geweest bent.
Google idem.

Facebook en Google weten exact op welke sites je geweest bent, en wanneer, tot op de seconde.

Je auto en je autoconstructeur weten dat ook.

Als een vrouw plots veelvuldig op het internet surft naar populaire namen voor kinderen, en kinderkleren, weten Google en Facebook dat ze zwanger is.

En honderden andere bedrijven weten dat ook, want zij kopen die info van Google, Facebook en van elke site die je bezoekt.

Weinig mensen doen systematisch de moeite om geen cookies te accepteren. En weinigen doen systematisch de moeite om websites te mijden waar je alleen kennis van nemen van het feit dat ze cookies plaatsen. Dat is illegaal, maar ze doen het toch.

Privacy? Je hebt het recht op privacy. Maar dan moet je op een eiland gaan wonen. Ver van de bewoonde wereld.
Omhoog

mver
Hero Member
Hero Member
Berichten: 892
Lid geworden op: 04 okt 2011
Contacteer:
Contacteer mver
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door mver » 24 januari 2021, 21:01

zao schreef: ↑24 januari 2021, 18:39
mver schreef: ↑24 januari 2021, 18:36

Ik vul altijd maar een deel in, wat ik nog een beetje redelijke vragen vind. Nog nooit gehad dat er problemen kwamen. Ik zie ook niet in hoe ons totale vermogen hen 1 f**k aangaat.
Zonder de banken willen te verdedigen, dat is nu toch niet moeilijk é. vraag van klant: 'ik wil 5000 eur beleggen.' Hel ander verhaal en opties in case hij

A/ die 5000 moet lenen
B/ 5000 al is wat hij heeft
C/ dit 50% van zijn vermogen is
D/ dit 1% van zijn vermogen is
E/ hoe de rest verdeeld en belegd is
... etcetera
Zolang ze niet van de bank zelf lenen, nog altijd: none of your business.

Ik beklaag mensen die nog iets van banken NODIG hebben, behalve dat ze min of meer fatsoenlijk hun job doen ... Ik wou dat ik zelfs dat niet meer nodig had, want je komt dikwijls van een kale kermis thuis ...

En met het probleem van witwassen heeft dit al helemaal niks meer te maken.
Omhoog

zao
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 405
Lid geworden op: 25 nov 2010
Locatie: westerlo
Contacteer:
Contacteer zao
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door zao » 24 januari 2021, 22:14

mver schreef: ↑24 januari 2021, 21:01
zao schreef: ↑24 januari 2021, 18:39

Zonder de banken willen te verdedigen, dat is nu toch niet moeilijk é. vraag van klant: 'ik wil 5000 eur beleggen.' Hel ander verhaal en opties in case hij

A/ die 5000 moet lenen
B/ 5000 al is wat hij heeft
C/ dit 50% van zijn vermogen is
D/ dit 1% van zijn vermogen is
E/ hoe de rest verdeeld en belegd is
... etcetera
Zolang ze niet van de bank zelf lenen, nog altijd: none of your business.
Niet mee akkoord. In elke klantgerelateerde adviesrelatie is zicht op een groter of geheel plaatje nodig.
Omhoog

mver
Hero Member
Hero Member
Berichten: 892
Lid geworden op: 04 okt 2011
Contacteer:
Contacteer mver
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door mver » 24 januari 2021, 22:34

Ieder zijn opinie. Dat grotere plaatje gaan ze van mij niet krijgen. Nog niet meegemaakt dat ze dan mijn geld weigeren. Als dat ooit gebeurt, I'll take my business elsewhere.
Omhoog

Gebruikersavatar
EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Berichten: 7256
Lid geworden op: 13 dec 2020
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 24 januari 2021, 23:45

Laat ons het onderscheid bewaren tussen:
- vragen van de bank ivm detecteren/aangeven van mogelijke fraude/witwassen/e.d. vanuit wettelijke verplichtingen
- vragen van de bank i.h.k.v. het adviseren van hun klant

In beide gevallen doe je ermee wat je wil, de gevolgen van wat je ermee doet zijn dan ook navenant... ;-)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 25 januari 2021, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

geebee
Hero Member
Hero Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 feb 2016
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door geebee » 24 januari 2021, 23:56

zao schreef: ↑24 januari 2021, 22:14 Niet mee akkoord. In elke klantgerelateerde adviesrelatie is zicht op een groter of geheel plaatje nodig.
Je klinkt me een beetje teveel als een bankbediende.
Eén individuele bank gaat het werkelijk geen z*k aan wat je totaal vermogen is ... wat het advies dan ook moge zijn.

Stel dat je een lening wil aangaan bij bank x en zij denken dat je hun hoofdbankier bent en diezelfde bank stelt vast - uit het totaalplaatje - dat ze niet je hoofdbankier zijn ... ze zullen je totaal anders benaderen voor het bepalen van het percentage waartegen je kan leren. Als ze concurrentie voelen dan gaan ze wel een stapje verder gaan, als ze denken dat ze de enige bankier zijn dan rammelen ze met je voeten.
Omhoog

geebee
Hero Member
Hero Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 feb 2016
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door geebee » 25 januari 2021, 00:01

amturingas schreef: ↑24 januari 2021, 18:58
ccvann schreef: ↑20 januari 2021, 16:21 Wat een flauwekul-reacties hier zeg. We leven nog altijd in een rechtsstaat en recht op privacy is nog altijd een van je grondrechten.
Ja, maar iedereen geeft heel snel zelf zijn privacy op. Vrijwillig en bewust.

De provider van je GSM weet zo ongeveer waar je de hele dag geweest ben.

Facebook weet op 10 meter na, waar je de hele dag geweest bent.
Google idem.

Facebook en Google weten exact op welke sites je geweest bent, en wanneer, tot op de seconde.

Je auto en je autoconstructeur weten dat ook.

Als een vrouw plots veelvuldig op het internet surft naar populaire namen voor kinderen, en kinderkleren, weten Google en Facebook dat ze zwanger is.

Privacy? Je hebt het recht op privacy. Maar dan moet je op een eiland gaan wonen. Ver van de bewoonde wereld.
Je hebt gelijk, nieuwe-nickname-van-iemand-die-hier-al-langer-op-het-forum-zit, maar ik denk en ik hoop dat uit het surfen naar een hoop pornosites en of sites waar je kindernamen kan vinden en één of andere like op facebook, die websites/bedrijven/socialmediatoestanden nog altijd je totaal vermogen niet kunnen afleiden. Ze kunnen wel denken dat je rijk bent als je zoekt naar een (ik ken niks van auto's dus zal ik het maar eenvoudig houden) "lamborghini" maar het kan evengoed zijn dat je een matchboxversie van die auto wil.
Omhoog

amturingas
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 jan 2021

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door amturingas » 25 januari 2021, 07:44

geebee schreef: ↑25 januari 2021, 00:01 ik denk en ik hoop dat uit het surfen naar een hoop pornosites en of sites waar je kindernamen kan vinden en één of andere like op facebook, die websites/bedrijven/socialmediatoestanden nog altijd je totaal vermogen niet kunnen afleiden. Ze kunnen wel denken dat je rijk bent als je zoekt naar een (ik ken niks van auto's dus zal ik het maar eenvoudig houden) "lamborghini" maar het kan evengoed zijn dat je een matchboxversie van die auto wil.
Jawel hoor. Ze weten dat bij goede benadering, voor het grootste deel van de bevolking.

Heb je je nog nooit afgevraagd waarom je regelmatig gepersonaliseerde uitnodigingen krijgt van bedrijven waar je nog nooit in contact mee geweest bent?

Bijvoorbeeld een vastgoedbedrijf dat je uitnodigt voor een info-avond over een nieuwbouwproject van appartementen.

Op wonderlijke wijze kunnen ze goed inschatten voor welk appartement je eventueel interesse zou kunnen hebben, een van 350.000 euro, of 700.000 euro, of een van ver boven het miljoen.

Een bedrijf als Bisnode bijvoorbeeld verzamelt gegevens van het grootste deel van de Belgen, toch degenen die genoeg geld hebben om interessant te zijn. Via de telecombedrijven en nutsbedrijven kennen ze je adres.

Door in de loop van de tijden alle info te combineren, weten ze dat de Jan Peeters die in de jaren 1990 in een rijtjeshuis woonde, in de jaren 2000 in een middenklassewijk woonde, en nu in een wijk waar de rijkeren wonen.

Via de autoverkopers weten ze dat die Jan Peeters aanvankelijk met een Renault reed, begin de jaren 2000 overgeschakeld was naar BMW 5 reeks, en sinds een 10 jaar om de 4 jaar 4 nieuwe BMW's koopt. Een 7 voor hemzelf, een 5 voor zijn echtgenote, en nog 2, blijkbaar voor de kinderen.

Ze weten dat Jan Peeters een zeer groot zwembad met luxe poolhouse heeft aangelegd in 2015.

Het gezin Jan Peeters gaat 5 keer per jaar op reis: naar Dubai, naar Japan, naar China, naar Australië.




En ze weten dat Jan Peeters een appartement heeft, dat enkel op zijn naam staat. Voor een of andere reden staan alle facturen van de nutsbedrijven e.d. op naam van een dame die geen familie is van Jan Peeters.
Omhoog

geebee
Hero Member
Hero Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 feb 2016
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door geebee » 25 januari 2021, 09:10

amturingas schreef: ↑25 januari 2021, 07:44
geebee schreef: ↑25 januari 2021, 00:01 ik denk en ik hoop dat uit het surfen naar een hoop pornosites en of sites waar je kindernamen kan vinden en één of andere like op facebook, die websites/bedrijven/socialmediatoestanden nog altijd je totaal vermogen niet kunnen afleiden. Ze kunnen wel denken dat je rijk bent als je zoekt naar een (ik ken niks van auto's dus zal ik het maar eenvoudig houden) "lamborghini" maar het kan evengoed zijn dat je een matchboxversie van die auto wil.
Jawel hoor. Ze weten dat bij goede benadering, voor het grootste deel van de bevolking.

Heb je je nog nooit afgevraagd waarom je regelmatig gepersonaliseerde uitnodigingen krijgt van bedrijven waar je nog nooit in contact mee geweest bent?

Bijvoorbeeld een vastgoedbedrijf dat je uitnodigt voor een info-avond over een nieuwbouwproject van appartementen.

Op wonderlijke wijze kunnen ze goed inschatten voor welk appartement je eventueel interesse zou kunnen hebben, een van 350.000 euro, of 700.000 euro, of een van ver boven het miljoen.

Een bedrijf als Bisnode bijvoorbeeld verzamelt gegevens van het grootste deel van de Belgen, toch degenen die genoeg geld hebben om interessant te zijn. Via de telecombedrijven en nutsbedrijven kennen ze je adres.

Door in de loop van de tijden alle info te combineren, weten ze dat de Jan Peeters die in de jaren 1990 in een rijtjeshuis woonde, in de jaren 2000 in een middenklassewijk woonde, en nu in een wijk waar de rijkeren wonen.

Via de autoverkopers weten ze dat die Jan Peeters aanvankelijk met een Renault reed, begin de jaren 2000 overgeschakeld was naar BMW 5 reeks, en sinds een 10 jaar om de 4 jaar 4 nieuwe BMW's koopt. Een 7 voor hemzelf, een 5 voor zijn echtgenote, en nog 2, blijkbaar voor de kinderen.

Ze weten dat Jan Peeters een zeer groot zwembad met luxe poolhouse heeft aangelegd in 2015.

Het gezin Jan Peeters gaat 5 keer per jaar op reis: naar Dubai, naar Japan, naar China, naar Australië.




En ze weten dat Jan Peeters een appartement heeft, dat enkel op zijn naam staat. Voor een of andere reden staan alle facturen van de nutsbedrijven e.d. op naam van een dame die geen familie is van Jan Peeters.
Jij gaat er van uit dat één welbepaalde "instantie" al die informatie heeft over jou maar die informatie zit verdeeld over vele kleine "instantietjes" maar er is geen volledig beeld ... jij gaat uit van één Big Brother, ik denk dat er veel kleine "Little Brothers" zijn ... er is een kleine Little Brother die ziet dat ik veel tijd op XHamster doorbreng en daar voorkeur heb voor "Asians with big boobies" (grapje) en een andere Little Brother die heeft gezien dat ik laatst bij de Colruyt een grote voorraad heb ingeslagen van blikjes Pepsi sugarfree maar ik ben er wel van overtuigd dat er geen combinatie is van geebee is een pepsi sugarfree drinkende pornoliefhebber geïnteressseerd in Asians with big boobies en daarnaast bezitter is van een Aixam en laatst een abonnement heeft genomen op de Libelle. Een alwetende Big Brother die al deze info weet hoort wat mij betreft in hetzelfde schuifje als de conspiracy theories.
Omhoog

amturingas
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 jan 2021

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door amturingas » 25 januari 2021, 09:32

geebee schreef: ↑25 januari 2021, 09:10
amturingas schreef: ↑25 januari 2021, 07:44
Een bedrijf als Bisnode bijvoorbeeld verzamelt gegevens van het grootste deel van de Belgen, toch degenen die genoeg geld hebben om interessant te zijn. Via de telecombedrijven en nutsbedrijven kennen ze je adres.
Jij gaat er van uit dat één welbepaalde "instantie" al die informatie heeft over jou maar die informatie zit verdeeld over vele kleine "instantietjes" maar er is geen volledig beeld ... jij gaat uit van één Big Brother, ik denk dat er veel kleine "Little Brothers" zijn ...


Een alwetende Big Brother die al deze info weet hoort wat mij betreft in hetzelfde schuifje als de conspiracy theories.
Ik heb je zelfs de naam verteld: Bisnode. Dat is een commercieel bedrijf.

Bisnode koopt al die informatie van al de kleine verzamelaars van data (nutsbedrijven, auto verkopers, reisverkopers, vastgoedbedrijven, zwembadverkopers, ...).

Bisnode verbindt en analyseert al die data en stelt zo profielen op van iedereen.


Een vastgoedbedrijf dat personen wil uitnodigen voor een nieuw vastgoedproject, vraagt aan Bisnode: geef mij een lijst van 1000 personen in de buurt van ... die behoren tot de vermogensklasse "zeer welstellend".

Dat vastgoedbedrijf betaalt Bisnode daarvoor.

Zo moeten ze maar 1000 luxebrochures sturen in plaats van 100.000 naar willekeurige adressen.


Complottheorie?

Waarom denk je dat alle websites zeggen dat ze je gegevens kunnen "doorgeven" aan partners?
Omhoog

Gebruikersavatar
Zwiertje
Hero Member
Hero Member
Berichten: 901
Lid geworden op: 28 apr 2011
Contacteer:
Contacteer Zwiertje
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door Zwiertje » 25 januari 2021, 09:54

geebee schreef: ↑25 januari 2021, 09:10 Jij gaat er van uit dat één welbepaalde "instantie" al die informatie heeft over jou maar die informatie zit verdeeld over vele kleine "instantietjes" maar er is geen volledig beeld ...
Ik denk dat je dit toch serieus onderschat.
Als jij een bepaalde site bezoekt, wordt dat gevolgd door niet één, maar door tientallen, of zelfs honderden 'trackers'. Al die schimmige bedrijfjes verkopen die gegevens massaal door naar potentiële adverteerders. Bedrijven zoals Google en Facebook staan bijna overal op de eerste lijn om jou te volgen.
We kennen allemaal het fenomeen dat je reclame krijgt over zaken die je hebt opgezocht, maar dat is een relatief onschuldige en doorzichtige vorm van marketing. Het gaat tegenwoordig veel verder dan dat en de manipulatie gebeurt uiterst subtiel. Facebook kan jouw voorkeuren beter inschatten dan jouw partner (is al onderzocht), en jouw gewoontes waarschijnlijk beter dan jijzelf (we zijn veel voorspelbaarder dan we zelf willen geloven). Google weet van een doorsnee gebruiker: (telkens met zeer hoge zekerheid, maar nooit 100%)

- welke sites je bezoekt en wat je interesses zijn
- welke mensen je wanneer ontmoet
- wat er gangbaar / hip / not done is in jouw sociale milieu
- welke winkels je bezoekt
- welke budgetten je aan welke dingen spendeert
- welk inkomen je hebt (met vrij grote zekerheid)
- welke je politieke kleur is
- welke je seksuele geaardheid is
- jouw gezinssituatie
- jouw gewoontes
- jouw ras
- jouw religie
- meer en meer: jouw fysieke gezondheid

Om op jouw voorbeeld terug te komen; Google weet écht wel of je:
- een autoliefhebber bent, die geïnteresseerd is in Lamborghini, zonder koopinteresse
- een rijke stinker bent die echt overweegt om een Lamborhini te kopen
- een modelliefhebber bent

Dat is waar 'big data' net over gaat: het linken van al die kleine beetjes informatie tot één griezelig accuraat profiel.
Helaas geen complottheorie.
Omhoog

geebee
Hero Member
Hero Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 feb 2016
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door geebee » 25 januari 2021, 10:05

Zwiertje schreef: ↑25 januari 2021, 09:54 Dat is waar 'big data' net over gaat: het linken van al die kleine beetjes informatie tot één griezelig accuraat profiel.
Helaas geen complottheorie.
Ja, en dan ?
Laat ons nu eens aannemen dat ze inderdaad weten dat ik met een Aixam rij, op zondag chocoladekoeken eet van bakkerij x, op maandag naar Netflix kijk, dinsdag mijn porno-avond is, ik op zoek ben naar een nieuwe woning met x budget, enzovoorts, enzovoorts ... als ze mij opbellen, mailen, reclamebanners op internetpagina's zetten ... so what ... door er niet op te klikken, iets aan te kopen, ... staan ze daar met hun accuraat profiel.
Ik heb een redelijk tegendraads karakter en heb voor mezelf toch het gevoel dat ze al van ver moeten komen om mij te beïnvloeden ... ze mogen hun big data hebben, je bent nog altijd vrij er mee te doen wat je wil.
Ja toch of zie ik het zo verkeerd ?
Omhoog

Gebruikersavatar
Zwiertje
Hero Member
Hero Member
Berichten: 901
Lid geworden op: 28 apr 2011
Contacteer:
Contacteer Zwiertje
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door Zwiertje » 25 januari 2021, 10:56

geebee schreef: ↑25 januari 2021, 10:05 Ik heb een redelijk tegendraads karakter en heb voor mezelf toch het gevoel dat ze al van ver moeten komen om mij te beïnvloeden ... ze mogen hun big data hebben, je bent nog altijd vrij er mee te doen wat je wil.
Ja toch of zie ik het zo verkeerd ?
Vreemd genoeg denken we allemaal dat we moeilijk te beïnvloeden zijn. De wetenschap spreekt dit tegen. Ik denk dat we best in alle bescheidenheid aanvaarden dat we wel degelijk ontvankelijk zijn voor beïnvloeding. Dat heeft weinig met een tegendraads karakter te maken.

Veel mensen hebben een simplistisch beeld over reclame, zo van "Het is niet omdat ik reclame zie hangen van Dreft, dat ik nu plots Dreft wil gaan kopen." Besluit: reclame werkt niet bij mij. Op die manier werkt het idd bij niemand.

De manipulatie gebeurt veel subtieler: we krijgen kleine 'duwtjes' (nudges) in een bepaalde richting, zonder dat we het zelf door hebben. Door je bepaalde artikels voor te schotelen, door de inhoud van advertenties meer af te stemmen op jouw dada's, door de prijs van producten dynamisch aan te passen aan wat jij zou willen betalen, door een merknaam consequent te linken met een bepaalde eigenschap die wij belangrijk vinden, door naambekendheid te genereren ...

Als men door heeft dat jij potentieel interesse hebt in aankoop van een 2de verblijf, dan zullen ze trachten die interesse warm te houden door regelmatig artikels hierover te presenteren. Men zal weten of je eerder een impulsief karakter hebt, of een zorgvuldige cijferaar. Men zal de advertenties aanpassen hieraan: nadruk leggen op 'nu of nooit' of op cijfers inzake potentieel rendement. Of nadruk leggen op het potentieel 'familiegeluk' indien je eerder een romantische inborst hebt.
Als jij een boekhoudersmentaliteit hebt, zal je veel meer aangesproken worden door een advertentie die aandacht heeft voor het financiële aspect, dan voor een advertentie die een idyllisch familiesprookje voor ogen houdt.

Het is bewezen dat dit werkt. Ook bij mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hier ongevoelig voor zijn. De informatie die wij te zien krijgen op het internet, is niet objectief, maar gekleurd en aangepast aan ons profiel. Hoewel ik hier zo bewust mogelijk probeer mee om te gaan, zou ik zeker niet durven beweren dat die manipulaties bij mij nooit hebben gewerkt. Ook al kan ik zelf geen enkel concreet geval aangeven.
Omhoog

geebee
Hero Member
Hero Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 feb 2016
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

Re: Verklaring m.b.t. verfijning van klantbeeld

  • Citeer

Bericht door geebee » 25 januari 2021, 11:47

Zwiertje schreef: ↑25 januari 2021, 10:56
geebee schreef: ↑25 januari 2021, 10:05 Ik heb een redelijk tegendraads karakter en heb voor mezelf toch het gevoel dat ze al van ver moeten komen om mij te beïnvloeden ... ze mogen hun big data hebben, je bent nog altijd vrij er mee te doen wat je wil.
Ja toch of zie ik het zo verkeerd ?
Vreemd genoeg denken we allemaal dat we moeilijk te beïnvloeden zijn. De wetenschap spreekt dit tegen. Ik denk dat we best in alle bescheidenheid aanvaarden dat we wel degelijk ontvankelijk zijn voor beïnvloeding. Dat heeft weinig met een tegendraads karakter te maken.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn VEEL mensen die gemakkelijk te beïnvloeden zijn - in Amerika zijn er bv. een dikke 70 miljoen die het bewezen hebben ... maar er is ook een (misschien beperkte ?) groep die zich daar weinig van aantrekt, meestal heeft dat wel iets met intelligentie van doen ;) :P
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

37 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Vraag het aan NIBC”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
cron
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy