Verkoop appartement met woonbonus, aankoop huis zonder: fiscale aftrek
TIP
Verkoop appartement met woonbonus, aankoop huis zonder: fiscale aftrek
Hallo!
Ik heb met mijn partner net een huis gekocht. Ik heb een appartement op mijn naam dat de verkoop in gaat. Dat valt nog onder de woonbonus (lening vóór 2015). We gaan voor het huis een nieuwe lening aangaan; de oude wordt afgesloten (qua kosten/baten was het niet interessant om een pandwissel te doen).
De akte voor het huis zal in september of oktober worden verleden. De bank geeft als startdatum voor het nieuwe krediet 1 september 2020. Als ik het goed begrijp betaal mijn huidige lening (die recht geeft op de woonbonus) af tot die datum en wordt die daarna omgezet in een overbruggingskrediet.
Ik heb hierover wat vragen:
Ik heb met mijn partner net een huis gekocht. Ik heb een appartement op mijn naam dat de verkoop in gaat. Dat valt nog onder de woonbonus (lening vóór 2015). We gaan voor het huis een nieuwe lening aangaan; de oude wordt afgesloten (qua kosten/baten was het niet interessant om een pandwissel te doen).
De akte voor het huis zal in september of oktober worden verleden. De bank geeft als startdatum voor het nieuwe krediet 1 september 2020. Als ik het goed begrijp betaal mijn huidige lening (die recht geeft op de woonbonus) af tot die datum en wordt die daarna omgezet in een overbruggingskrediet.
Ik heb hierover wat vragen:
- Kan ik nog van de volledige aftrek genieten voor mijn oude lening in aanslagjaar 2021? Of prorateert de fiscus (bv. 8 maanden afbetaald in 2020 en enige woning = ~66% van het aftrekbare bedrag)?
- Kunnen wij de rente van de lening voor onze nieuwe woning federaal inbrengen?
- Zijn er nog andere fiscale aftrekposten voor vastgoed die we zonder woonbonus kunnen gebruiken? De bank ried af om de SSV fiscaal in te brengen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Verkoop appartement met woonbonus, aankoop huis zonder: fiscale aftrek
Nog maar es een poging 

Als de korf gevuld geraakt, zeker en vast.
Nee.
Van zodra je zelf in het huis woont, geniet je van geen enkele aftrek meer.
Bij mijn weten niet. Alle fiscale voordelen voor nieuwe leningen voor de eigen woning zijn afgeschaft.
-
- Full Member
- Contacteer:
Waarom is een pandwissel niet interessant ?
Misschien wil je huidige bank dit niet omdat ze er niets aan verdienen maar een andere herfinancieert die met plezier!
Je kan nog lange termijnsparen doen anders
Schuldsaldo zou ik niet aftrekken van de belastingen
Misschien wil je huidige bank dit niet omdat ze er niets aan verdienen maar een andere herfinancieert die met plezier!
Je kan nog lange termijnsparen doen anders
Schuldsaldo zou ik niet aftrekken van de belastingen