Verlenging looptijd lening bij herfinanciering
TIP
Verlenging looptijd lening bij herfinanciering
Wij zijn van plan om onze lening te herfinancieren. Na berekening op spaargids blijkt dat we kunnen besparen door onze looptijd te verlengen wegens de nog voordelige woonbonus. Mijn vraag is of bij het verlengen van de looptijd, ook de woonbonus (de voordelige oude woonbonus) blijft gelden of is deze piste fiscaal niet mogelijk en kan ik enkel de resterende huidige looptijd fiscaal inbrengen.
Re: Verlenging looptijd lening bij herfinanciering
Goeie vraag. De administratie zelf is er alvast nog niet opgekomen: http://financien.belgium.be/nl/binaries ... 259112.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik kan me wel inbeelden dat ze daar moeilijk over kunnen doen.
Als je écht zeker wil zijn, vraag je dat best even na bij de FOD financiën, al maak je dan misschien slapende honden wakker. Of je vraagt na bij je notaris.
Ik neem aan dat de hogere rentevoet die gepaard gaat met een langere duurtijd, in de berekening mee is opgenomen?
Als je écht zeker wil zijn, vraag je dat best even na bij de FOD financiën, al maak je dan misschien slapende honden wakker. Of je vraagt na bij je notaris.
Ik neem aan dat de hogere rentevoet die gepaard gaat met een langere duurtijd, in de berekening mee is opgenomen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb zonet gebeld met de fod financien en het is mogelijk om u looptijd te verlengen. De oude woonbonus geldt nog aangezien het een herfinanciering is. Ook de extra jaren kunnen dus fiscaal gungstig ingebracht worden.
Laatst gewijzigd door brecht26 op 30 januari 2015, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
http://financien.belgium.be/nl/Contact/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rijst de vraag of dat nu een "eenvoudige vraag" is of niet
Het vereist in elk geval geen inzage in je persoonlijk dossier.
Rijst de vraag of dat nu een "eenvoudige vraag" is of niet
-
WerkendeMama
- Jr. Member

- Contacteer:
Ik vind het raar wat je hier schrijft. Volgens mij is dit onmogelijk. Uw oorspronkelijk bedrag en looptijd zijn bepalend voor de woonbonus.
Als je extra bijleent om de kosten van herfinanciering te dragen, komt dat extra bedrag ook niet in aanmerking voor de woonbonus. Als je door je looptijd te verlengen langer woonbonus zou krijgen, dan zou iedereen dit toch doen na de 10 jaar verhoogde terugbetaling? Levenslang laten verderlopen om juist de fiscale put gevuld te krijgen.
Ik denk echt niet dat dit mogelijk is. Toch nog eens goed informeren en alles op papier alvorens hierin mee te gaan. Ik vrees anders voor een grote teleurstelling (zoniet schulden) als het toch niet gaat zoasl gedacht.
Als je extra bijleent om de kosten van herfinanciering te dragen, komt dat extra bedrag ook niet in aanmerking voor de woonbonus. Als je door je looptijd te verlengen langer woonbonus zou krijgen, dan zou iedereen dit toch doen na de 10 jaar verhoogde terugbetaling? Levenslang laten verderlopen om juist de fiscale put gevuld te krijgen.
Ik denk echt niet dat dit mogelijk is. Toch nog eens goed informeren en alles op papier alvorens hierin mee te gaan. Ik vrees anders voor een grote teleurstelling (zoniet schulden) als het toch niet gaat zoasl gedacht.
Dit lijkt me toch ook erg onwaarschijnlijk hoor, dat dit zomaar kan.
Je basisattest hypothecaire lening/inschrijving blijft toch gelden, hoe kan je dan in godsnaam zomaar je looptijd verlengen?
OK, iemand van de administratie heeft het je nu telefonisch bevestigd ... maar zou dat dat toch zwart op wit willen zien alvorens op basis van een telefoontje van zo een veronderstelling uit te gaan ...
Je basisattest hypothecaire lening/inschrijving blijft toch gelden, hoe kan je dan in godsnaam zomaar je looptijd verlengen?
OK, iemand van de administratie heeft het je nu telefonisch bevestigd ... maar zou dat dat toch zwart op wit willen zien alvorens op basis van een telefoontje van zo een veronderstelling uit te gaan ...
Vraag toch maar eens of ze dat even op mail / papier willen zetten.brecht26 schreef:Ik heb zonet gebeld met de fod financien en het is mogelijk om u looptijd te verlengen. De oude woonbonus geldt nog aangezien het een herfinanciering is. Ook de extra jaren kunnen dus fiscaal gungstig ingebracht worden.
Gewoon om zeker te zijn.
Brecht 26,
Wat heb je uiteindelijk gedaan bij je herfinanciering?
Verlengt of looptijd behouden.
De herfinancieringstool van spaargids geeft in mijn geval een grotere besparing aan als ik mijn lening van 17j naar 20j verleng aangezien ik 3j langer van de woonbonus kan genieten. Klopt dit wel?
Onderstaand artikel van december 2014 geeft aan dat bij het verlengen van de hyptohecaire lening de woonbonus blijft gelden. Je moet wel aan volgende voorwaarden voldoen.
- Enkel het effectieve openstaande bedrag van hypothecaire lening mag ingebracht worden (geen herfinancieringskosten)
- De verhoogde woonbonus geld maar voor 10j. Als je lening 6j loopt betekent dat je nog 4j van de verhoging kan genieten.
- Hypothecaire lening kan in zijn geheel maximaal 30j lang zijn.
http://www.practicali.be/blog/herfinanc ... -gevolgen/
--- tekst verwijderd door webmaster wegens copyright inbreuk ---
Iemand misschien een notaris hieromtrent gecontacteerd?
Wat heb je uiteindelijk gedaan bij je herfinanciering?
Verlengt of looptijd behouden.
De herfinancieringstool van spaargids geeft in mijn geval een grotere besparing aan als ik mijn lening van 17j naar 20j verleng aangezien ik 3j langer van de woonbonus kan genieten. Klopt dit wel?
Onderstaand artikel van december 2014 geeft aan dat bij het verlengen van de hyptohecaire lening de woonbonus blijft gelden. Je moet wel aan volgende voorwaarden voldoen.
- Enkel het effectieve openstaande bedrag van hypothecaire lening mag ingebracht worden (geen herfinancieringskosten)
- De verhoogde woonbonus geld maar voor 10j. Als je lening 6j loopt betekent dat je nog 4j van de verhoging kan genieten.
- Hypothecaire lening kan in zijn geheel maximaal 30j lang zijn.
http://www.practicali.be/blog/herfinanc ... -gevolgen/
--- tekst verwijderd door webmaster wegens copyright inbreuk ---
Iemand misschien een notaris hieromtrent gecontacteerd?
@jockacim
Een notaris niet, maar wel 2 bankiers die zeiden dat de denkpiste klopt.
Looptijd verlengen houdt een verlenging in van de oude woonbonus.
(zolang de 30 jaar niet overschreden wordt, zoals je aan gaf)
Een collega zijn bankier zei net hetzelfde.
Een notaris niet, maar wel 2 bankiers die zeiden dat de denkpiste klopt.
Looptijd verlengen houdt een verlenging in van de oude woonbonus.
(zolang de 30 jaar niet overschreden wordt, zoals je aan gaf)
Een collega zijn bankier zei net hetzelfde.
Heb ook altijd begrepen dat dit zonder problemen mogelijk is bij herfinanciering. woonbonus blijft hierbij langer lopen
als het klopt is het raar, want een herfinanciering doe je normaliter om een lagere rentevoet te verkrijgen, dus normaliter kun je dan sneller afbetalen;
maar als bovenstaande klopt, zou een herfinanciering theoretisch ook interessant kunnen zijn bij een HOGERE rentevoet, nl zolang de extra jaren woonbonus meer oplevert dan de extra intresten die je moet betalen...
maar als bovenstaande klopt, zou een herfinanciering theoretisch ook interessant kunnen zijn bij een HOGERE rentevoet, nl zolang de extra jaren woonbonus meer oplevert dan de extra intresten die je moet betalen...
@soja
Eigenlijk vind ik het niet zo raar.
Als je de looptijd inkort, dan verandert de fiscaliteit ook niet. Als je de looptijd verlengt bijgevolg dan ook niet.
Eigenlijk vind ik het niet zo raar.
Als je de looptijd inkort, dan verandert de fiscaliteit ook niet. Als je de looptijd verlengt bijgevolg dan ook niet.
Wij hebben ons woonkrediet al 2 keer herzien. De eerste keer werd het opgesplitst in een fiscaal deel en een niet-fiscaal deel, waarbij de looptijd van het eerste iets werd verlengd en het tweede deel wat korter werd gezet. Een tweede herziening (door de nog lagere rentevoeten) kwam nog wat voordeliger uit door het fiscaal deel een drietal jaar te verlengen. Je betaalt dus iets meer intrest, maar recupereert wel wat langer via de woonbonus.
Het gaat hier wel maar om een beperkte verlenging van ongeveer 5 jaar, van 20 naar 25.
Het gaat hier wel maar om een beperkte verlenging van ongeveer 5 jaar, van 20 naar 25.