Verlies woonbonus
TIP
-
Cowboy_Bebop
- Full Member

- Contacteer:
Verlies woonbonus
Beste,
Ik heb in 2008 een appartement gekocht dat ik tot februari 2014 zelf betrok. Gedurende al deze jaren kon ik genieten van de woonbonus voor mijn hypothecaire lening.
Mijn domicilie staat sinds maart 2014 op het adres van mijn vriendin en mijn appartement is intussen verhuurd. Mijn appartement is hierdoor nog steeds mijn 'enige' woning (want het is mijn enige eigendom), maar niet langer mijn 'eigen' woning (want ik betrek een andere woning). Betekent dit dat ik deze bonus gedeeltelijk of volledig verlies?
Geldt dit verlies pas vanaf aanslagjaar 2015 of ook al in het jaar van mijn verhuis (2014)?
Ik heb in 2008 een appartement gekocht dat ik tot februari 2014 zelf betrok. Gedurende al deze jaren kon ik genieten van de woonbonus voor mijn hypothecaire lening.
Mijn domicilie staat sinds maart 2014 op het adres van mijn vriendin en mijn appartement is intussen verhuurd. Mijn appartement is hierdoor nog steeds mijn 'enige' woning (want het is mijn enige eigendom), maar niet langer mijn 'eigen' woning (want ik betrek een andere woning). Betekent dit dat ik deze bonus gedeeltelijk of volledig verlies?
Geldt dit verlies pas vanaf aanslagjaar 2015 of ook al in het jaar van mijn verhuis (2014)?
Re: Verlies woonbonus
Dat het niet je eigen woning is, hoeft niet altijd te betekenen dat je de woonbonus verliest. Als dit is door bv beroepsredenen, behoud je de woonbonus.
als je dus bv (tijdelijk) moet verhuizen voor je werk, blijft de bonus behouden.
als je dus bv (tijdelijk) moet verhuizen voor je werk, blijft de bonus behouden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als ze bij een controle erachter komen dat U er niet meer gedommicilierd bent, dreigt U de woonbonus te verliezen.
-------------
Wat zijn die voorwaarden voor de woonbonus?
De belangrijkste voorwaarde is dat het om uw enige woning gaat op 31/12 van het jaar waarin u de lening heeft afgesloten. U mag dus geen eigenaar zijn van een andere woning. En in principe moet u op die datum ook effectief al in die woning wonen (er is wel een uitzondering voorzien als de woning nog in aanbouw is of niet kan worden betrokken omwille van wettelijke of contractuele redenen). De andere voorwaarden zijn: het moet om een hypothecair krediet gaan dat is afgesloten bij een instelling uit de EER en het moet een looptijd hebben van minstens 10 jaar
-------------
Wat zijn die voorwaarden voor de woonbonus?
De belangrijkste voorwaarde is dat het om uw enige woning gaat op 31/12 van het jaar waarin u de lening heeft afgesloten. U mag dus geen eigenaar zijn van een andere woning. En in principe moet u op die datum ook effectief al in die woning wonen (er is wel een uitzondering voorzien als de woning nog in aanbouw is of niet kan worden betrokken omwille van wettelijke of contractuele redenen). De andere voorwaarden zijn: het moet om een hypothecair krediet gaan dat is afgesloten bij een instelling uit de EER en het moet een looptijd hebben van minstens 10 jaar
-
robinvandyck
- Full Member

- Contacteer:
Hallo, ik zit eigenlijk met een gelijkaardig probleem. Momenteel woon ik nog in mijn appartement met uiteraard een hypothecair krediet en woonbonus. Het appartement is ook mijn eigendom, mijn vriendin woont hier ook en we zijn feitelijk samenwonend. Gezien we aan gezinsuitbreiding denken, zijn we op zoek naar een grotere woonst. Ik stel mij dus ook vragen omtrent de woonbonus wat ik het best kan doen. Het appartement staat ook te koop maar het ziet ernaar uit dat het niet verkocht zal raken in deze moeilijke tijd dus ik kan het best verhuren en om iets anders aan te kopen, heb ik geen problemen want kan de lening met eigen middelen vereffenen. Het plan is om nog iets nieuws aan te kopen om de woonbonus te kunnen behouden in mijn geval. Pandwissel kan ik niet doen want ik zal het pand nog hebben. Bovendien ga ik samen lenen met mijn vriendin, zij kan misschien nog van de woonbonus genieten maar ik niet. Ik vrees dat ik in welk geval ook de woonbonus sowieso zal verliezen. Maandag ga ik trouwens ook naar mijn bank voor meer info en hoeveel ik kan lenen. Bedankt voor alle tips die jullie me kunnen geven.
Woonbonus voor je nieuwe woonst zal je niet hebben zelf al geraakt alles nog rond dit jaar.
Let ook op wat Ludo zegt. Bij invullen van je belastingen zal het niet lang duren vooraleer ze erachter komen dat je niet meer gedomicilieerd bent op je eerste app.
Wat je wel kan doen bv is je huidige lening herzien en extra kapitaal (her)opnemen. Je bank zal je wel meer vertellen.
Let ook op wat Ludo zegt. Bij invullen van je belastingen zal het niet lang duren vooraleer ze erachter komen dat je niet meer gedomicilieerd bent op je eerste app.
Wat je wel kan doen bv is je huidige lening herzien en extra kapitaal (her)opnemen. Je bank zal je wel meer vertellen.
-
Cowboy_Bebop
- Full Member

- Contacteer:
Bedankt voor de info iedereen.
Mijn conclusie is dat ik vanaf volgend jaar sowieso niet meer moet rekenen op de verderzetting van mijn woonbonus zodat ik bij een herziening van mijn hypothecaire lening de termijn best zoveel mogelijk terugschroef. :-)
Mijn conclusie is dat ik vanaf volgend jaar sowieso niet meer moet rekenen op de verderzetting van mijn woonbonus zodat ik bij een herziening van mijn hypothecaire lening de termijn best zoveel mogelijk terugschroef. :-)
Ik ga mijn rentevoet laten herzien door mijn huidige bank of een andere bank.
Eerste afsluiting gebeurde in 2007.
Behoud ik mijn woonbonus? Ook als de nieuwe lening pas in 2015 begint.
Gaat de belastingdienst terug naar de datum van eerste afsluiting nl 2007?
Eerste afsluiting gebeurde in 2007.
Behoud ik mijn woonbonus? Ook als de nieuwe lening pas in 2015 begint.
Gaat de belastingdienst terug naar de datum van eerste afsluiting nl 2007?
Herziening van de lening heeft geen invloed op de woonbonus. Er wordt geen woonbonus uitgekeerd voor NIEUWE leningen vanaf 01/2014
De banken stellen eigenlijk ook geen herziening maar een nieuwe lening voor. Ik moet terug naar de notaris, ssv opnieuw betalen. Dit alles wel als ik naar een andere bank zou overstappen.
Bedoel je 01/2015 of gaan ze echt terug naar begin dit jaar?