verminderde registratie enige woning
TIP
verminderde registratie enige woning
Beste
Ik wil mijn eigen 1ste appartement kopen als alleenstaande. Owv werkredenen (afstand werk) weet ik echter nog niet of ik er zelf in kan gaan en blijven wonen. Volgens hetgeen ik kan terugvinden wordt er een controle uitgevoerd door de BTW-administratie om te zien of je er gedomicilieerd bent of niet. Ik moet er zelf gaan inwonen om verminderde registratierechten te kunnen genieten, anders betaal ik 10% (ipv 6).
Die controle zou gebeuren tijdens de 3 laatste maanden van 2 jaar na aankoop. Je krijgt nl 2 jaar de tijd om in de woning te gaan wonen. Ben ik correct of niet???
Maar hoelang moet je er blijven wonen om geen boete en bijbetaling te moeten doen, want dat is het gevolg...
Ik ga er toch vanuit dat, als je een huis/app koopt, er meerdere mensen binnen de periode van 2 jaar, niet meer gedomicilieerd staan op dat adres, hetzij owv werkredenen, owv scheiding..
Ik wil mijn eigen 1ste appartement kopen als alleenstaande. Owv werkredenen (afstand werk) weet ik echter nog niet of ik er zelf in kan gaan en blijven wonen. Volgens hetgeen ik kan terugvinden wordt er een controle uitgevoerd door de BTW-administratie om te zien of je er gedomicilieerd bent of niet. Ik moet er zelf gaan inwonen om verminderde registratierechten te kunnen genieten, anders betaal ik 10% (ipv 6).
Die controle zou gebeuren tijdens de 3 laatste maanden van 2 jaar na aankoop. Je krijgt nl 2 jaar de tijd om in de woning te gaan wonen. Ben ik correct of niet???
Maar hoelang moet je er blijven wonen om geen boete en bijbetaling te moeten doen, want dat is het gevolg...
Ik ga er toch vanuit dat, als je een huis/app koopt, er meerdere mensen binnen de periode van 2 jaar, niet meer gedomicilieerd staan op dat adres, hetzij owv werkredenen, owv scheiding..
-
Maneblusser
- Full Member

- Contacteer:
Re: verminderde registratie enige woning
Op https://www.vlaanderen.be/vermindering- ... abattement staat het antwoord op bovenstaande vragen. Onder meer:Gpe schreef: ↑31 december 2019, 20:20 Beste
Mijn notaris zei een paar jaar geleden dat zes maanden in de praktijk vaak voldoende blijkt.Er is niet bepaald hoe lang de koper er zijn domicilie moet behouden. Dit beoordeelt de Vlaamse Belastingdienst geval per geval.
Die vraag heb ik ook eens aan mijn notaris gesteld, maar ik ben het antwoord vergeten. Ik vermoed dat u bij het voorleggen van een geldige reden alsnog de volledige pot zal moeten betalen maar geen boete krijgt. Best eens checken bij uw notaris.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.