vermogensopbouw door dividendaandelen
TIP
vermogensopbouw door dividendaandelen
Hallo,
Even een situatieschets:
Ik ben een prille dertiger die het enorme geluk heeft om (door hard te zwoegen) over een afbetaald huis te beschikken.
Ben nogal een vastgoedfanaat en heb ook een 2de woning waarvan de huur voor 90% de lening dekt. (geen kosten in het vooruitzicht, en de huurder blijft gegarandeerd nog 10-15 jaar zitten.
Qua passieve inkomsten zit ik hier dus goed.
Ik zit al jaren op de beurs, met risicovollere aandelen, proberen de markt te timen, microwinsten per dag te nemen. turbo's nemen
Met wisselend succes. (brexit day kostte me 5000€) (hier stop ik dus mee)
Zit bij binck bank.
Nu wil ik eigenlijk een portefeuille opbouwen met aandelen die ik begrijp. (europees) en die dividend bieden + mogelijk groeipotentieel. (dividend herinvesteren in andere aandelen)
5000€ startkapitaal. en maandelijks 1660€ sparen. om elke 2 maanden voor 3200€ ergens in te stappen.
(jaarlijks dus voor 20000 bijkopen gespreid dit over een termijn van 18 jaar.)
(opbouw van 6-8 aandelen) en op langere termijn tot 15-20 stuks. (veilige spreiding)
Doel is om uiteindelijk over 18 jaar te evalueren, zou ik nu kunnen gaan rentenieren of niet.
Veilige gezonde bedrijven zijn het doel.
Zie ik dingen over het hoofd? trackers- ETF fondsen ben ik niet meteen gek van.
Eerder mischien 1 ETF die 15% van de portefeuille uitmaakt, voor de rest solide individuele aandelen lijken mij beter.
Voorbeeldaandeel dat me wel bevalt=> retail estates. (is dit wat?)
Even een situatieschets:
Ik ben een prille dertiger die het enorme geluk heeft om (door hard te zwoegen) over een afbetaald huis te beschikken.
Ben nogal een vastgoedfanaat en heb ook een 2de woning waarvan de huur voor 90% de lening dekt. (geen kosten in het vooruitzicht, en de huurder blijft gegarandeerd nog 10-15 jaar zitten.
Qua passieve inkomsten zit ik hier dus goed.
Ik zit al jaren op de beurs, met risicovollere aandelen, proberen de markt te timen, microwinsten per dag te nemen. turbo's nemen
Met wisselend succes. (brexit day kostte me 5000€) (hier stop ik dus mee)
Zit bij binck bank.
Nu wil ik eigenlijk een portefeuille opbouwen met aandelen die ik begrijp. (europees) en die dividend bieden + mogelijk groeipotentieel. (dividend herinvesteren in andere aandelen)
5000€ startkapitaal. en maandelijks 1660€ sparen. om elke 2 maanden voor 3200€ ergens in te stappen.
(jaarlijks dus voor 20000 bijkopen gespreid dit over een termijn van 18 jaar.)
(opbouw van 6-8 aandelen) en op langere termijn tot 15-20 stuks. (veilige spreiding)
Doel is om uiteindelijk over 18 jaar te evalueren, zou ik nu kunnen gaan rentenieren of niet.
Veilige gezonde bedrijven zijn het doel.
Zie ik dingen over het hoofd? trackers- ETF fondsen ben ik niet meteen gek van.
Eerder mischien 1 ETF die 15% van de portefeuille uitmaakt, voor de rest solide individuele aandelen lijken mij beter.
Voorbeeldaandeel dat me wel bevalt=> retail estates. (is dit wat?)
Re: vermogensopbouw door dividendaandelen
Kijk hier eens naar : zeezoutjes-versus-de-bel20-tracker-t191 ... ml#p379624
Zeezout neemt enkel aandelen met een stijgend dividend.
Zeezout neemt enkel aandelen met een stijgend dividend.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat je een gezonde strategie hebt, en wat ik positief vind is:
- Kopen wat je begrijpt.
- rustigaan spreiden: zeker gaan naar ca 15 aparte aandelen, eventueel eerst wat in trackers steken zodat je toch wat spreiding hebt vanaf het begin.
- dividendaandeel of niet is niet zo relevant, wel of het aandeel groeit en winst maakt vind ik. Ik weet dat aandelen die er in slagen hun dividend te laten groeien normaal goed presteren, anderzijds betaal ik niet graag 30% RV.
- Elke maand op is volgehouden manier bijbeleggen is een consistente strategie die normaal leidt tot meer kopen bij lagere koersen.
Doen en om de zo veel tijd rustig opnieuw evalueren. Je kan altijd bijsturen, dat betekent niet dat je helemaal je strategie moet omgooien.
- Kopen wat je begrijpt.
- rustigaan spreiden: zeker gaan naar ca 15 aparte aandelen, eventueel eerst wat in trackers steken zodat je toch wat spreiding hebt vanaf het begin.
- dividendaandeel of niet is niet zo relevant, wel of het aandeel groeit en winst maakt vind ik. Ik weet dat aandelen die er in slagen hun dividend te laten groeien normaal goed presteren, anderzijds betaal ik niet graag 30% RV.
- Elke maand op is volgehouden manier bijbeleggen is een consistente strategie die normaal leidt tot meer kopen bij lagere koersen.
Doen en om de zo veel tijd rustig opnieuw evalueren. Je kan altijd bijsturen, dat betekent niet dat je helemaal je strategie moet omgooien.
Interessante opbouw. Zo ziet mijn portefeuille er ongeveer uit, ook met 1 ETF +/- 15%, maar dat is historisch zo gegroeid. Ik heb eigenlijk maar 1 opmerking ivm het dividend. Velen zijn het hiermee oneens maar ik zit met de rechtsonzekerheid in België in mijn maag. Ik kies dus voor het dividend (mijn ETF is ook uitkerend) en reken af met de fiscus bij iedere uitkering. Wat ik dan met mijn geld doe is mijn zaak. Ik ben wel wat ouder, dus het hoeft niet allemaal herbelegd, ik steek dividenden ook wel eens in verwennerij (citytripje met z'n tweeën uit het niets bv). Wil ik wel herbeleggen dwingt deze werkwijze me een beetje van mijn huiswerk te blijven doen en fundamenteel gezonde aandelen te zoeken en te kiezen.
I.v.m. die rechtsonzekerheid heb ik het volgende te zeggen, wetten worden om de haverklap en retroactief aangepast. Er zijn mensen die meerwaardebelasting (technisch RV op het obligatiegedeelte van een fonds) betalen op verlies omdat men voor de waardebepaling (NIW) van bepaalde fondsen strategisch een datum in 2005 (europees paspoort) en 2008 (zonder europees paspoort) genomen heeft. Nu net momenten dat die fondsen een lage NIW hadden. We hebben een gedrocht van een speculatietaks gehad (meerwaarden belastbaar, minwaarden niet aftrekbaar) die niet alleen de overheid heel veel geld gekost heeft en die men noodgedwongen heeft moeten afvoeren. Wat de toekomst brengt is koffiedik kijken maar ze hebben niet bepaald een fatsoenlijk trackrecord in dit land. Als men morgen beslist om alle (zelfs ongerealiseerde) meerwaarden te belasten is dit een voldongen feit waar banken en brokers met plezier aan gaan meewerken.
Vandaar de keuze voor dividenden, je verliest natuurlijk op de lange termijn wel een heel grote hefboom door die diefstal van 30%.
I.v.m. die rechtsonzekerheid heb ik het volgende te zeggen, wetten worden om de haverklap en retroactief aangepast. Er zijn mensen die meerwaardebelasting (technisch RV op het obligatiegedeelte van een fonds) betalen op verlies omdat men voor de waardebepaling (NIW) van bepaalde fondsen strategisch een datum in 2005 (europees paspoort) en 2008 (zonder europees paspoort) genomen heeft. Nu net momenten dat die fondsen een lage NIW hadden. We hebben een gedrocht van een speculatietaks gehad (meerwaarden belastbaar, minwaarden niet aftrekbaar) die niet alleen de overheid heel veel geld gekost heeft en die men noodgedwongen heeft moeten afvoeren. Wat de toekomst brengt is koffiedik kijken maar ze hebben niet bepaald een fatsoenlijk trackrecord in dit land. Als men morgen beslist om alle (zelfs ongerealiseerde) meerwaarden te belasten is dit een voldongen feit waar banken en brokers met plezier aan gaan meewerken.
Vandaar de keuze voor dividenden, je verliest natuurlijk op de lange termijn wel een heel grote hefboom door die diefstal van 30%.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Een tijd geleden was hier ook een kandidaat-rentenier en dat bleek uiteindelijk een trol.
Ik ben geen trol maar iemand die graag duidelijke doelen stelt en er ook naar streeft om die te halen.
Heb 15 jaar geleden ontdekt dat geld meer geld creëert. als 18 jarige 40 000€ vastgezet bij deutsche bank aan 5% (voor 1 jaar.) Om het jaar erna dus eigenlijk maandelijks 166€ extra te hebben.
(zonder begeleiding van ouders, zelf uitgedokterd dat er bij sommige banken meer te rapen was dan andere)
Heb 15 jaar geleden ontdekt dat geld meer geld creëert. als 18 jarige 40 000€ vastgezet bij deutsche bank aan 5% (voor 1 jaar.) Om het jaar erna dus eigenlijk maandelijks 166€ extra te hebben.
(zonder begeleiding van ouders, zelf uitgedokterd dat er bij sommige banken meer te rapen was dan andere)
Wees voorbereid op een verdere evolutie van de taxshift. De vorige regering (die nu nog half verderdoet) is begonnen met de taxshift: arbeid minder belasten en bezit meer belasten. Vermoedelijk gaat dit ook door de toekomstige regeringen verdergezet worden.
Hoe de details zullen zijn, weet niemand, maar houd er rekening mee dat de fiscaliteit zal veranderen. Ideeen die in het verleden al geopperd werden: grenzen en percentages van de vermogenstaks aanpassen. Aandelen op naam laten meetellen. Tak23 fondsen laten meetellen.
Andere al geopperde ideeen: meerwaardes belasten, roerende voorheffing invoeren op tak21, kadastraal inkomen actualiseren, meerwaardes op vastgoed.
Zorg dat je je nergens vastzet waardoor je zelf geen shift kunt doen.
Goede punten!NTO schreef: ↑8 juli 2019, 15:10Wees voorbereid op een verdere evolutie van de taxshift. De vorige regering (die nu nog half verderdoet) is begonnen met de taxshift: arbeid minder belasten en bezit meer belasten. Vermoedelijk gaat dit ook door de toekomstige regeringen verdergezet worden.
Hoe de details zullen zijn, weet niemand, maar houd er rekening mee dat de fiscaliteit zal veranderen. Ideeen die in het verleden al geopperd werden: grenzen en percentages van de vermogenstaks aanpassen. Aandelen op naam laten meetellen. Tak23 fondsen laten meetellen.
Andere al geopperde ideeen: meerwaardes belasten, roerende voorheffing invoeren op tak21, kadastraal inkomen actualiseren, meerwaardes op vastgoed.
Zorg dat je je nergens vastzet waardoor je zelf geen shift kunt doen.
Zelf helemaal geen fan van tak21 of 23 onwille van de torenhoge instapkosten, beheerskosten en taksen. Die vreten aan je rendemen.
Vastgoed ben ik geen fan van om het zelf aan te kopen, maar beleg wel in WDP, VGP,... Daar kan je heel makkelijk uit "shiften" als dat ineens oninteressant wordt.
Een appartement verkopen duurt altijd lang, en gaat gepaard met een hoop geloop en veel kosten.
Dat vermogen meer belast wordt vind ik een logische zaak (geen fan van, maar...), maar hoop wel dat het een taxshift op inkomen uit arbeid gaat teweeg brengen. Dat moeten we nog zien denk ik.
Voorlopig is de effectentaks nog altijd behoorlijk verwaarloosbaar.
Denk zelf ook aan een teer punt: belasting meerwaarden op kapitaliserende aandelenfondsen zoals IBWA (feind hört mit
).
Vraag me af waarom die niet eerder in hun vizier gekomen zijn. Eigen geld eerst ?
Veel zal afhangen van de samenstelling van de volgende regering. Liever geen meer.

Vraag me af waarom die niet eerder in hun vizier gekomen zijn. Eigen geld eerst ?
Veel zal afhangen van de samenstelling van de volgende regering. Liever geen meer.
Meerwaarden op aandelen zijn in B nooit belast. Dat is gewoon gevaarlijk, want dan komt de discussie over het aftrekken van minwaarden...
Dat ze kapitaliseren maakt voor de fiscus niet veel uit, want aan de bron wordt er toch RV afgehouden.
Dat ze kapitaliseren maakt voor de fiscus niet veel uit, want aan de bron wordt er toch RV afgehouden.